دانشگاه‌ها دچار بحران بی‌فرهنگی شده‌اند / دانشگاه را به اندازه یک واحد آموزشگاهی کوچک کردیم

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: متاسفانه دانشگاه‌های ما دچار بحران بی‌فرهنگی‌ شده‌اند، به همین منظور باید به حوزه‌های هنر، ادبیات، دین و اخلاق در دانشگاه‌ها بیشتر توجه شود.

ابراهیم فیاض عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ضعف فرهنگ در دانشگاه‌ها اظهار کرد: دانشگاه یک واحد فرهنگی و اجتماعی است، همان‌طور که خانواده نهاد اجتماعی به شمار می‌رود و دارای روابط اجتماعی و فرهنگی است. متاسفانه دانشگاه در کشور ما به عنوان یک مرکز فرهنگی دیده نمی‌شود و آن را به چشم یک مرکز آموزشگاهی می‌بینند.

بیشتر بخوانید:

شرایط فرهنگی دانشگاه‌ها با کاستی‌هایی مواجه است/ ضرورت افزایش روحیه جوانان و ترویج آموزه‌های فرهنگی و دینی

وی ادامه داد: دیدگاه فوق از تحلیل‌گرایی ناشی می‌شود، متاسفانه ما دانشگاه را به اندازه یک واحد آموزشگاهی کوچک کردیم و در این زمینه به شدت دچار بحران روابط انسانی هستیم. این بحران علاوه بر دانشجویان، اساتید و حتی کارمندان را تحت تاثیر قرار داده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: دانشجویان در زمینه رعایت آداب اجتماعی دچار نقص هستند، به طوری که می‌توان ادعا کرد بسیاری از دانشجویان طالب علم نیستند و به اکثر مسائل توجهی نمی‌کنند.

وی بیان کرد: متاسفانه هنر در دانشگاه‌های ما جایی ندارد؛ درست است که دانشگاه‌های هنر بی‌نظیری داریم اما متاسفانه به هنر عنوان یک مسئله فرهنگی اجتماعی نگریسته نمی‌شود. علم را باید در هنر دید؛ به زبانی دیگر باید علم را با کمک هنر برای دانشجویان جذاب کنیم. 

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشگاه‌های ما به اندازه آموزشگاه کوچک شده‌اند،  گفت: این مراکز از نظر علمی هم از بین رفته‌اند و روز به روز شاهد افت نمرات در دانشجویان هستیم، این مشکل به آموزش و پرورش برمی‌گردد. برخی از دانشجویان من در مقطع دکتری مشغول به تحصیل بوده و  در آموزش و پرورش شاغل هستند. این دانشجویان بارها مطرح کرده‌اند که آموزش و پرورش از نظر علمی سقوط کرده است، همین امر در ادامه منجر به سقوط دانشگاه‌ها نیز شده است.

وی با تاکید بر نبود علم در دانشگاه‌ها گفت: فرهنگ را می‌توان همین ادبیات، هنر، علم و دانش معنا کرد؛ اما متاسفانه این فرهنگ در دانشگاه‌های کشور کمرنگ شده است.

فیاض افزود: متاسفانه دانشگاه‌های ما دچار بحران بی‌فرهنگی‌ شده‌اند، به همین منظور باید به حوزه‌های هنر، ادبیات، دین و اخلاق در دانشگاه‌ها بیشتر توجه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1202678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =