علی افروس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به مقوله تعلیم و تربیت اجتماعی اظهار کرد: به عقیده من تعلیم و تربیت اجتماعی یک جریان پیوسته بین خانواده، آموزش و پرورش و دانشگاه است. این امر نیازمند برنامهریزیهای مناسب و ارائه راهکار است تا در واقع پاسخگوی نیازهای جامعه تاثیر گذار باشد.
بیشتر بخوانید:
تببین نقش استادان در تعلیم و تربیت اجتماعی دانشجویان/ استاد نباید نسبت به بدحجابی بیتفاوت باشد
وی گفت: ما در یک جامعه اسلامی زندگی میکنیم، بنابراین توجه آرمانهای اسلامی و انقلاب اسلامی در آن اولویت است. زنجیره تعلیم از خانواده تا دانشگاه باید بر مبنای این آرمانها باشد.
افروس با بیان اینکه به فرموده رهبر انقلاب اسلامی، دانشگاه سه وظیفه تولید علم، تربیت عالم و جهت دهی مناسب علم و عالم را برعهده دارد، گفت: این سه وظیفه ایجاب میکند که آموزش و پرورش و آموزش عالی در کنار خانواده فعالیت داشته باشند. در این مسیر الگوها و استانداردها باید اسلامی باشد تا در نهایت بتوانیم عنوان کنیم که حدود ۸۰ درصد جامعه از یک الگوی اسلامی پیروی میکنند. با توجه به جایگاه تاثیرگذار دانشگاه در تربیت جوانان(دانشجویان)، این نهاد میتواند در توسعه و ساختار جامعه اثر بگذارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان درباره برنامههای دانشگاه آزاد اسلامی اهواز برای اجرای تعلیم و تربیت اجتماعی دانشجویان بیان کرد: سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی که قرار است به تعالی دانشگاه منجر شود، به مباحث تربیت و معنوی نیز پرداخته شده است. بنابراین ما باید تلاش کنیم تا از ظرفیت اعضای هیئت علمی و تشکلهای دانشجویی برای جریان سازی در حوزه تعلیم و تربیت اجتماعی استفاده کنیم.
اشتغال به تحصیل ۲ هزار دانشجو در دانشکده تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اهواز
وی گفت: دانشکدههای تعلیم و تربیت اسلامی با هدف اجرای تعلیم و تربیت اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی اهواز تاسیس شده است. علاوه بر آن؛ دانشجویان میتوانند مهارتهای اجتماعی و زندگی را در مدارس عالی مهارت به دست آورند. بنابراین مجموعهای از فعالیتها باعث میشود تا دانشگاه نقش و وظیفه خود را حوزه تعلیم انجام دهد.
افروس درباره ارکانهای مهم تعلیم و تربیت اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: اساتید در قالب طرح اساتید مشاور فرهنگی و تربیتی، دانشجویان، تشکلهای دانشجویی خانواده ها، تعالیم اسلامی و مفاهیم استخراج شده از آنها، دانشکدههای تعلیم و تربیت جزو عناصر مهم حوزه تعلیم هستند. این ها ارکان، نقطه اتصال مدارس به دانشگاهها نیز محسوب میشوند. همچنین تربیت معلمان واجد شرایط برای اعزام به مدارس سما است.
این مسئول بیان کرد: دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی ترکیبی از رشتههای علوم تربیتی، روانشناسی، مدیریت آموزشی و آموزش ابتدایی را شامل میشود که از نیمسال اول ترم تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ همچنین موضوعاتی که به حوزه آموزش مرتبط است در این دانشکده تدریس میشود. مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی نیز محلی برای به کار گیری، فارغ التحصیلان این دانشکده است.
وی عنوان کرد: در حال حاضر ۲ هزار دانشجو در دانشکده تعلم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز مشغول به تحصیل هستند. تربیت نسل جدید که قصد دارند به عنوان معلم و مشاور و مربی بیار و روانشناس در مدارس، مهدکودک و آموزشگاهها فعالیت کنند در این دانشکده رقم میخورد.
تعلیم و تربیت اجتماعی باید متناسب با زیست بوم باشد
افروس با بیان اینکه سالهاست که اسلامی شدن متون درس علوم انسانی در دانشگاهها مطرح است، تصریح کرد: در این سالها تغییراتی در محتوا و ساختار دروس ایجاد شده است. همچنین الهی شدن برخی دروس نیز از سوی کارشناسان مطرح شده است. مهمتر از این موارد، اساتید دانشگاه آزاد اسلامی نیز مورد تعلیم و تربیت اسلامی و اجتماعی ویژه قرار گرفتند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان در پایان خاطر نشان کرد: تعلیم و تربیت اجتماعی در دانشگاه باید مطابق با سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی باشد. همچنین برنامه ریزی و مجموعه اقدامات بایدمتناسب با زیست بوم هر استان انجام شود.
انتهای پیام/
نظر شما