۵هزار دانشجوی خوزستانی به طرح پویش می‌پیوندند/ استقرار ۶۰ شرکت دانش‌بنیان حوزه انرژی در واحد اهواز

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان گفت: سال گذشته بالغ بر ۲ هزار دانشجوی استان وارد طرح پویش شدند و پیش‌بینی میکنیم امسال بتوانیم ۵ هزار دانشجوی استان را وارد طرح اشتغال پویش کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به‌عنوان مراکز آموزشی و پژوهشی، نقش بسیار اساسی در ارتقای سطح دانش و فناوری دارند. این مؤسسات معمولاً تحقیقات علمی و پژوهش‌های «کاربردی» انجام می‌دهند که می‌توانند منجر به ابداعات و نوآوری‌های جدید در صنایع مختلف شود. از طرف دیگر، دانشگاه‌ها نقش مهمی در تربیت نیروی کار متخصص و ماهر دارند که با افزایش سطح دانش و توانمندی آن‌ها، می‌توان به بهبود تولید و افزایش بهره‌وری در صنایع مختلف اقتصاد کمک کرد؛ بنابراین، همکاری و تعامل فعال دانشگاه‌ها با صنعت و جامعه می‌تواند موجب جهش تولید و رشد اقتصادی شود.

بیشتر بخوانید:

آمایش، دانشجویان دانشگاه آزاد خوزستان را ۱۳درصد افزایش داد/ کاشت ۱۲ میلیون قطعه نهال در دست اقدام

یک نمونه مشارکت مردم در جهش تولید دانشگاه‌ها هستند. در واقع دانشگاه محل متبلور شدن ایده‌های فناورانه و نوآورانه است و اقتصاد دانش بنیان نیز از همین مسیر یعنی دانشگاه می‌گذرد.

دانشگاه آزاد اسلامی در طول سال‌های گذشته و با تدوین سند تحول وتعالی همواره دغدغه ارتباط صنعت و دانشگاه را داشته و برای پیوند و نزدیکی هر چه بیشتر این دو نهاد طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی در دست اجرا دارد. در این راستا و با نگاه به نقش دانشگاه در تحقق شعار سال جدید، گفت‌وگویی داشتیم با علی افروس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان که در ادامه می‌خوانید:

علی افروس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص نقش دانشگاه در تحقق شعار سال اظهار کرد: در وهله اول دانشگاه به عنوان یکی از گروه های مرجع با بهره مندی از یک شبکه نخبگانی علاوه بر فراهم کردن بسترها و شرایط و انجام اقدامات لازم، بایستی به روی تبیین شعار سال اقدام عملیاتی انجام دهد و مصداق های حضور مردم در اقتصاد و شاخص های اقتصاد مردمی را احصا، معرفی و تبیین بکند.

وی ادامه داد: دانشگاه به عنوان یک مطالبه گر در فضای عمومی کشور باید از مسوولین اجرایی در راستای تحقق شعار سال گزارش عملکرد و برنامه بخواهد.

افروس طرح پویش اشتغال را یکی از مصادیق تحقق شعار سال در حوزه دانشگاهی دانست و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه مردمی با اجرای طرح پویش امکان اشتغال همزمان با تحصیل را فراهم کرده است و دانشجویان شرکت کننده در این طرح تجربه مفید در محیط کاری را کسب کرده و پس از فارغ التحصیلی با آمادگی کامل وارد بازار کار می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته بالغ بر ۲ هزار دانشجوی استان وارد طرح پویش شدند و پیش بینی میکنیم با تجربه هایی که از سال گذشته کسب کردیم امسال ۵ هزار دانشجوی استان را وارد طرح اشتغال پویش کنیم.

افروس فضاسازی برای ایجاد شرکت های دانش بنیان را از دیگر اقدامات دانشگاه در راستای تحقق شعار سال معرفی و افزود: شرکت های دانش بنیان شرکت های مردمی و غیردولتی هستند که بر اساس شناسایی نقاط ظرفیت پذیر کشور ایده ای را مطرح و دانشگاه نیز در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری فضا و امکانات لازم را در اختیار این شرکت ها قرار می‌دهد.

استقرار ۱۱۰ شرکت دانش بنیان و هسته فناور در دانشگاه آزاد خوزستان

وی دانشگاه را یک پایگاه مردمی برای ایجاد شرکت های دانش بنیان و فضاهای فناور دانست و تصریح کرد: در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان از بالای ۱۱۰ شرکت دانش بنیان و هسته فناور برخوردار است که عمده فعالیت این شرکتها در حوزه های نفت و انرژی و شیلات و آبزیان است.

استقرار ۶۰ شرکت دانش‌بنیان در سرای نوآوری انرژی واحد اهواز / پیش‌بینی درآمدزایی ۱۰۰ میلیارد تومانی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان با اشاره به اینکه قریب ۶۰ شرکت دانش‌بنیان در سرای نوآوری انرژی واحد اهواز مشغول به فعالیت هستند، اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان سال گذشته قریب به ۳۰ میلیارد تومان درآمد دانش بنیانی داشته است، البته درآمدهای غیرشهریه ای استان بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان است و پیش بینی میکنیم امسال بالای ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد غیرشهریه ای داشته باشیم.

وی گفت: موضوع دیگر در حوزه نقش آفرینی دانشگاه در کمک به تحقق شعار سال، طرح دستیار آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی است چرا که اگر دانشگاه به اشتغال دانشجویان به ویژه مقطع دکتری توجهی نداشته باشد عمده اینها یا مهاجرت میکنند یا دچار سرخوردگی، یأس و ناامیدی میشوند اما دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای چنین طرح هایی فضای امید را زنده می‌کند. دقیقا به همین دلیل هم دانشگاه آزاد اسلامی اقدام به اجرای طرح‌های تحولی در نظام استادی و آموزشی خود کرد چرا که دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی امروز با انگیزه دوچندان وارد محیط دانشگاه میشود.

افروس با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای طرح ها و برنامه های مختلف به تحقق شعار سال کمک میکند، ادامه داد: تفاهم نامه های بسیار خوبی را با دانشگاه های بصره و کوفه انجام داده ایم و ارتباط بسیار خوبی هم با دانشگاه کربلا گرفته ایم و اخیرا هم در نمایشگاه جتکس دوبی شرکت کردیم.

تحصیل ۲ هزار دانشجوی عراقی در دانشگاه آزاد خوزستان/سرای نوآوری مشترک با دانشگاه بصره تا پایان سال ۲۰۲۴ راه‌اندازی می‌شود

وی با اشاره به تحصیل بالغ بر ۲ هزار دانشجوی عراقی در دانشگاه آزاد خوزستان خاطرنشان کرد: با همکاری معاونت بین الملل دانشگاه بازدیدی از دانشگاه بصره داشتیم که اقدامات لازم از جمله جایابی و برآورد هزینه برای تاسیس دفتر دانشگاه را انجام دادیم و در صورت راه اندازی دفتر یکی از بندهای تفاهم نامه با دانشگاه بصره ایجاد یک مرکز رشد و سرای نوآوری است ضمن اینکه پیشنهاد ساخت دو محصول مشترک در حوزه نفت و انرژی هم در دانشگاه بصره مطرح شده است.

افروس با بیان اینکه در صورت تسریع در روند کار و اخذ تاییدیه وزارت علوم عراق پیش بینی میکنیم که تا پایان سال ۲۰۲۴ بتوانیم یک سرای نوآوری مشترک با دانشگاه بصره داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1230407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =