۷۰ درصد از حجم مخازن سدهای خراسان‌شمالی همچنان خالی از آب است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: با وجود بارش‌های مناسبی که طی دو ماه گذشته در استان واقع شد همچنان ۷۰ درصد از حجم مخازن سدهای استان خالی از آب است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، سید عقیل مرتضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در استان، سالانه بیش از ۸۸ درصد از منابع آبی سفره‌های زیرزمینی برای امر کشاورزی و ۱۰ درصد دیگر بابت شرب و دو درصد نیز بابت بخش صنعت بهره برداری و مصرف می‌شود.

وی گفت: ۸۸ درصد از آب مصرفی منابع آبی سفره‌های زیرزمینی استان برای امر کشاورزی، سالانه معادل ۸۰۰ میلیون متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی همچنین افزود: ۱۰ درصد آب مصرفی منابع آبی سفره‌های زیرزمینی استان برای امر شرب نیز سالانه معادل ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون مترمکعب است.

وی در ادامه درباره میزان روان آب‌های ذخیره شده در سدهای استان نیز بیان کرد: از مهر سال ۱۴۰۲ تا به کنون (سال آبی جاری) در مقایسه با مهر سال ۱۴۰۱ تا خرداد سال ۱۴۰۲ (سال آبی گذشته) میزان ورودی روان آب ها به مخازن سدهای استان تا ۶۰ درصد افزایش یافته است.

مرتضوی افزود: با این وجود، هنوز ۷۰ درصد از میزان حجم مخازن سدهای استان خالی است که باید در استان به دستورکار مدیریت مصرف آب به طور ویژه و جدی عمل شود.

وی تصریح کرد: در این راستا، مجبور شده‌ایم که در سال آبی جاری در مقایسه با سال آبی گذشته میزان خروجی آب از سدهای استان برای امر کشاورزی را تا ۱۰ درصد کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: کاهش و مدیریت ۱۰ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی موجب می‌شود که نیاز آب مصرفی برای بخش شرب بدون هیچ دغدغه‌ای تامین باشد.

افزون بر این، وی عنوان کرد: در راستای عمل به اجرای برنامه مدیریت مصرف آب که از سوی وزارت نیرو به استان ها ابلاغ شده، مقرر شده است که بهره برداری از آب چاه ها برای امر کشاورزی فقط مبتنی بر میزان مصرف ثبت شده در پروانه های بهره برداری از آب چاه‌ها باشد.

مرتضوی اعلام کرد: در حال حاضر برق ۲۵۰ حلقه چاه آب کشاورزی استان به علت اینکه ظرفیت بهره برداری آب از این چاه ها مبتنی بر پروانه های صادره به پایان رسیده، قطع شده است.

وی یادآور شد: قطع برق چاه های کشاورزی استان ها به صورت تمرکز توسط توانیر کشور انجام می‌شود.

علاوه بر این، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی اظهار کرد: در راستای اجرای برنامه مدیریت مصرف آب در استان‌ها، دستورالعمل بازتخصیص منابع آبی (جایگزینی آب خام با آب‌های نامتعارف) نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی اعلام کرد: تا پایان ماه جاری اجرای طرح جایگزینی آب خاکستری از محل تصفیه خانه بجنورد بجای بهره برداری از آب خام در مجتمع پتروشیمی خراسان بهره برداری می‌شود.

مرتضوی گفت: در همین راستا، نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان و مجتمع صنعتی فولاد اسفراین نیز برنامه عملیاتی خود را در این زمینه ارائه داده‌اند که تا پایان سال جاری و سال آینده این اقدام را انجام دهند.

خبرنگار:سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

کد خبر: 1232062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =