داوری تخصصی به افزایش کیفیت «قلم7» کمک می‌کند/ جای خالی استادان حرفه‌ای در کارگاه‌های نشریات

مدیر مسئول فصلنامه علمی - تخصصی ویستا با بیان اینکه معمولا اساتید برتر کشور به کارگاه‌های نشریات دعوت نمی‌شوند، گقت: اساتید داخلی یا دانشجویان مقطع تحصیلی دکتری یا سال بالایی دوران کارشناسی، به دانشجویان تدریس می‌کنند. این موضوع ضعف بزرگی برای جشنواره است.

پارسا چرائی مدیر مسئول فصلنامه علمی - تخصصی ویستا دانشگاه آزاد اسلامی البرز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به برگزاری جشنواره سراسری نشریات دانشجویی قلم ۷ دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: با توجه به اینکه جشنواره به صورت سالانه برگزار می‌شود، مجمع مناسبی برای گردهمایی دانشجویان است که باعث دیده شدن آنها می‌شود.

بیشتر بخوانید:

شرایط حضور جشنواره قلم ۷ دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟

وی ادامه داد: فعالیت در نشریات علمی - تخصصی بسیار دشوارتر از نشریات علمی - عمومی یا عمومی است. چرا که دانشجویان باید به مقالات تخصصی و به روز دنیا دسترسی داشته باشند و علم خود را مرتبا به روز نگهدارند. البته دانشجویان به سختی به این مقالات دسترسی پیدا می‌کنند. همچنین برخی از کتاب‌ها نیز در کتابخانه‌های دانشگاه موجود نیست و دانشجویان باید آنها را خریداری کنند. این در حالی است که نشریات علمی - عمومی یا عمومی این مشکلات را ندارند.

چرائی اضافه کرد: دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتر سرچ، پژوهش، مطالعه مقاله و ترجمه برای آنان ساده‌تر است. بنابراین برای فعالیت در نشریات تخصصی نسبت به دانشجویان دوره کارشناسی توانمندتر هستند.

چرائی با بیان اینکه امسال مقالات و نشریات علمی- عمومی از مقلات و نشریات علمی- تخصصی جدا شده است، گفت: این جداسازی با هدف افزایش رقابت بین دانشجویان و نشریات انجام شده است. البته این موضوع مشکل بزرگی را برای نشریات تخصصی ایجاد کرده است. به عنوان مثال یک نشریه تخصصی در رشته مکانیک باید با یک نشریه تخصصی در حوزه مهندسی برق رقابت کند. به عقیده بنده این رقابت مناسب نیست. اگر نشریه علمی - تخصصی به تناسب رشته تحصیلی و تخصص با یکدیگر رقابت کنند؛ آن زمان رقابت مناسب و عادلانه است.

وی با تصریح بر اینکه داوری نشریات تخصصی باید به صورت تخصصی باشد، گفت: به عنوان مثال باید اساتید هم رشته با نشریه تخصصی کار داوری را انجام دهند نه اینکه صرفا دبیرخانه نتایج را اعلام کند. در چنین شرایطی کیفیت محتوای نشریات نیز افزایش می‌یابد چرا که دانشجویان می‌دانند که اساتید متخصص مطالب آنان را بررسی می‌کنند.

مدیر مسئول فصلنامه علمی - تخصصی ویستا دانشگاه آزاد اسلامی البرز با تاکید بر برگزاری کارگاه‌های تخصصی نشریات همزمان با جشنواره قلم بیان کرد: معمولا اساتید برتر کشور به این کارگاه‌ها دعوت نمی‌شوند. اساتید داخلی یا دانشجویان مقطع تحصیلی دکتری یا سال بالایی دوران کارشناسی، به دانشجویان تدریس می‌کنند. این موضوع ضعف بزرگی برای جشنواره است.

وی پیشنهاد بازدیدهای میدانی برای فعالان حوزه نشریات دانشجویی را مطرح کرد و گفت: دانشجویان در نشریات علمی - تخصصی محتوایی تولید می‌کنند که امکان دارد درک مناسبی از آنها نداشته باشند. بنابراین بهتر است این دانشجویان زمانیکه درباره موضوعی از صنعت صحبت و تحقیق می‌کنند، این امکان فراهم شود تا از آن مکان نیز بازدید کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1232101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =