سید یونس حسینی رودباری اولین شهید قیام پانزده خرداد

غزاله شعبانی*

به ماه خرداد که میرسیم از اول تا آخر آن برای ملت ایران پر از اتفاقات خوش و ناخوشایند می‌باشد، چرا که آغاز آن با آزاد سازی غرور آمیز خرمشهر گره خورده است و میانه آن با فوت رهبرکبیر انقلاب و قیام خونین پانزده خرداد و آخر آن، با شهادت دکتر چمران به پایان می‌رسد. اما امسال آغاز خرداد ماه متفاوتی برای ملت ایران و چه بسا مردم جهان بود، چرا که شهادت آیت الله رئیسی، رئیس جمهور فقید جمهوری اسلامی ایران با همراهان انقلابی ایشان در این ماه رقم خورد. روحیه تحول خواهی ممتاز یک رهبر است که می‌تواند با تحول در انسانها نهضتش را همچنان زنده نگه دارد و امام خمینی به معنای واقعی یک رهبر بوده، چرا که بعد از حدود شصت سال که از آغاز نهضت خمینی و انقلاب اسلامی می‌گذرد؛ این نهضت همچنان جان فدا دارد. از سید یونس حسینی رودباری تا آیت الله رئیسی، از اولین شهید نهضت خمینی(ره) تا آخرین شهید این انقلاب اسلامی هردو روحانی شهید، هردو از سید سادات حسینی و هر دو عاشق رهبرشان و هر دو مردمی، بله مقلدان خمینی دارای خصوصیات مشابه هم هستند.


سید یونس حسینی رودباری روحانی شهید مبارزی که نام گیلان را در تاریخ انقلاب اسلامی به نام اولین شهید نهضت امام (ره) ثبت کرد تا آنجایی که رهبر کبیر انقلاب اسلامی در وصف این مجاهد شهید فرمودند: «من سید یونس را از فرزندم بیشتر دوست داشتم». سید یونس حسینی آغوزبنی (معروف به حسینی رودباری) در مهر ماه سال ۱۳۱۱ در روستای آغوزبن شهرستان رودبار گیلان از پدری سادات روحانی کشاورز متولد شد و تحصیل خود را از همان دوران کودکی نزد مرحوم میرزا بلال طالقانی که مردی وارسته بود در مکتب خانه زادگاهش آغاز کرد. از همان دوران کودکی استعداد و توانایی سید یونس مورد توجه «سید رحمان سیاه پوش قزوینی » منبر نشین روستای آغوزبن قرار گرفت و با پیشنهاد ایشان در سال ۱۳۲۲ به حوزه علمیه قزوین رهسپار شد و بعد از ده سال به حوزه علمیه قم مهاجرت نمود و در محضر اساتیدی همچون امام خمینی (ره) کسب تحصیل علوم دینی کرد تا دوران جدیدی از زندگی خود را رقم بزند.


سید یونس به واسطه فعالیت‌های مبارزاتی خود علیه رژیم طاغوتی همیشه تحت نظر ساواک بوده است، به طوری که در دی ماه ۱۳۳۸ از سوی رژیم پهلوی به مدت ۲ سال به مشهد تبعید شد. پس از مدتی او را به تهران منتقل کردند و مجدداً به قم عزیمت نمود و در حمله‌ی رژیم پهلوی به مدرسه‌ی فیضیه در دوم فروردین سال ۱۳۴۲، به شدت مجروح و مضروب شد، به طوری که پس از مدت کوتاهی در اثر جراحات وارده به درجه‌ی رفیع شهادت نایل شد.

به طوری که سید امجد حسینی، برادر شهید یونس رودباری به خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران در مازندران می‌گوید:«این‌شهید گرانقدر مبارزه با پهلوی را با امام‌راحل(ره) و در منزل امام آغاز کرده و میزان علاقه معمار کبیر انقلاب نسبت به برادرم سید یونس بسیار زیاد بود به طوری که امام خمینی (ره) پس از شهادت سید یونس رودباری در ملاقات با پدر و مادرم می‌فرمایند: «من این سید را از فرزندم بیشتر دوست دارم.»

فعال رسانه‌ای*

انتهای خبر/

کد خبر: 1233067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =