میانه‌روی پزشکیان برای اصلاح‌طلبان دردسرساز می‌شود؟

گفتگوی تلویزیونی مسعود پزشکیان در قامت کاندیدای ریاست جمهوری علاوه بر برانگیختن موج انتقادات، گمانه عامدانه بودن مواضع تلویزیونی وی را نیز در پی داشته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ اولین حضور مسعود پزشکیان، کاندیدای جبهه اصلاحات در گفتگوی تلویزیونی واکنش‌های متفاوتی را در میان دو جبهه اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان داشته، برخی این حضور را کمتر از حد انتظار دانستند و برخی دیگر از آن دفاع کردند. رصد واکنش‌ها نشان می‌دهد واکنش‌های منفی به نخستین برنامه او بیشتر از بازخوردهای مثبت بوده است.

بیشتر بخوانید؛

پزشکیان چقدر شانس پیروزی دارد؟/ آیا همه اصلاح‌طلبان از او حمایت می‌کنند؟

در طیف اصلاح طلبی، منتقدان می‌گویند اولین سخنان پزشکیان توقعات هواداران وی را برآورده نکرد و حالا همه امید آن‌ها به مناظرات است تا از رهگذر این مناظرات آرای خاکستری به پای صندوق‌های رای بیایند. حسین نورانی‌نژاد سخنگوی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی پیشتر به ایسکانیوز گفته بود: «نتیجه این انتخابات را مناظرات تعیین می کند.»

حسن روحانی در سال ۹۲ بعد از رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی هنگامی که مقابل حسن عابدینی در گفتگوی ویژه خبری نشست با یک شروع جنجالی توانست موج زیادی از اصلاح‌طلبان سرخورده از شرکت در انتخابات را در راستای حمایت از خود بسیج کند تا جایی که به گزینه نیابتی به جای گزینه اصلاح‌طلبی رضایت بدهند و تمام قد از وی حمایت کنند. اما گفتگوی تلویزیونی مسعود پزشکیان در سال ۱۴۰۰ فاصله بسیار زیادی اولین شروع حسن روحانی در سال ۱۳۹۲ داشت.

درحالی که هواداران طیف اصلاح طلبی از زمان اعلام صلاحیت پزشکیان با مرور خاطرات انتخابات سال های ۱۳۷۶ و ۱۳۹۲ تهییج شده بودند که با کاندیدای متفاوتی در قاب تلویزیون روبرو خواهند بود و از تعابیری مانند ۱+۵ برای نشان دادن متفاوت بودن وی در میان پنج کاندیدای دیگر استفاده می‌کردند اما سرانجام این مشی میانه رو و متفاوت او بود که منجر به غافلگیری شد نه به چالش‌ کشیدن مسائل فرهنگی و اجتماعی و تاختن به وعده‌ها و شعارهای رقیبان!

پزشکیان: اولویت ما اجرای سیاست‌های کلی و برنامه‌های موجود است

وی در بخشی از این گفتگوی تلویزیونی درباره برنامه‌هایش گفت: «اگر روزی سیستم اجرایی را در اختیار داشته باشیم، قطعا اولویت ما رفتن به طرف سیاست‌های کلی و اجرای برنامه‌هایی است که به آنجا برسیم. معمولاً وقتی دولت‌ها برنامه اعلام می‌کنند، قطعاً کارهایی کارشناسی برای رسیدن به آن انجام داده‌ و پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده اند و وظیفه ما این نیست که دوباره برنامه بدهیم، بلکه وظیفه ما این است که برنامه‌ای را که دولت با کار کارشناسی به مجلس داده، ادامه دهیم و سعی کنیم برنامه‌ها را درست و به موقع اجرا کنیم.»

این بخش از سخنان وی از سوی منتقدان دو جناح با واکنش منفی روبرو شد و آن را دال بر بی برنامه‌گی در حوزه اقتصاد، کلی‌گویی و ادامه راه دولت سیزدهم تلقی کردند.

واکنش‌ها به سخنان پزشکیان در گفتگوی تلویزیونی

دسته اول: برخی از کنشگران اصلاح‌طلب با بیان این که گفتگوی تلویزیونی صرفا اولین فرصت پزشکیان برای اعلام برنامه‌هایش بود بر این مساله تاکید کردند که وی فرصت‌های دیگری برای جذب آرا در پیش رو دارد که با استفاده از آن‌ها می‌تواند بر رقبا چیره شود. همچنین این دسته از منتقدین بر این باور هستند که الگوی سیاست‌ورزی میانه‌روی پزشکیان با سایر اصلاح‌طلبان و حتی میانه‌روها فاصله دارد.

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب ضمن تفاوت قائل شدن بین الگوی انتخاباتی پزشکیان و روحانی نوشته است:«الگوی انتخاباتی دکتر مسعود پزشکیان به نظرم متفاوت از الگوهای تجربه‌شده از سوی اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها در انتخابات‌های گذشته است. او بخصوص قصد تکرار شیوۀ حسن روحانی را ندارد. رفتار آقای روحانی نوعی مقابله‌جویی پنهان و آشکار با کانون‌های اصلی قدرت تعبیر و تفسر می‌شد. ظاهراً آقای پزشکیان آن الگو را شکست‌خورده و ناکارآمد می‌داند و مسیر خود را از طریق جلب اعتماد و همکاری در سطوح مختلف قدرت دنبال می‌کند.» شاید این تحلیل زیدآبادی را بتوان یکی از دلایل تفاوت گفتگوی تلویزیونی پزشکیان و روحانی دانست.

حمیدرضا جلایی‌پور فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز عدم مقابله با رهبر انقلاب را دلیل سبک گفتگوی پزشکیان دانسته و نوشته است: «اگرچه پزشکیان دیشب خیلی بهتر می‌توانست حرفش را بزند، ولی در همین مصاحبه این را با صراحت و صداقت نشان داد که قرار نیست اگر رای بیاورد با رهبری مقابله کند.» وی در ادامه ضمن دفاع از این راهبرد نوشته است: «در شرایط فعلی هر کسی رئیس جمهور شود باید بتواند با همکاری حاکمیت و مردمی که رای می‌دهند مشکلات معیشتی، سیاست خارجی، محیط زیست و بوروکراسی متورم و ناکارامد را حل کند، نه این که بخواهد با تقابل با رهبری زمینه انقلابی دیگر را در کشور فراهم کند.»

غلامرضا کاشی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه علامه طباطبایی نیز تحلیلی مشابه جلایی‌پور ارائه کرده و نوشت است: «تقریبا هیچ نشانی از تقابل سیاسی در آن مشاهده نمی‌شود. از همین روز نخست، در آشتی با ارکان اصلی نظام است. عقلانیت بوروکراتیک با هدف مدیریت عقلانی امور عمومی ماحصل کلام او بود. به گزارش جماران، وی در بخش دیگری از این یادداشت نوشت: این مولفه‌های گفتمانی چرخش مهمی در گفتار مالوف اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود.»

محمد فاضلی هم از منظر فقدان تحزب در سپهر سیاسی کشور در مقام دفاع از عدم آمادگی پزشکیان برآمد و نوشت:«آقای پزشکیان شما هم مثل بقیه نامزدها نمی توانید الان برنامه دقیقی داشته باشید. حزب و تشکیلاتی نبوده که برنامه تدوین کند.»

میانه‌روی پزشکیان برای اصلاح‌طلبان دردسرساز می‌شود؟

دسته دوم: در این دسته علاوه بر منتقدان اصول‌گرا، اصلاح‌طلبان نیز قرار دارند. احتمالا قدر مشترک هر دو گروه انتظار یک گفتگوی جنجالی از کاندیدای جبهه اصلاحات بود. بخشی از اصلاح‌طلبان که پس از عبور یکی از سه نامزد جبهه اصلاحات از فیلتر شورای نگهبان موجی در حمایت از او به راه انداخته بودند، توقع داشتند نامزد این جبهه از موضع جنجالی درباره آزادی های مدنی، وضعیت معیشت، عملکرد شورای نگهبان سخن بگوید و وقتی که این توقع برآورده نشد حتی تا عبور از پزشکیان هم پیش رفتند.

اما در جبهه مقابل، اصول‌گرایان با بیان این جمله که «دیدید پزشکیان هیچ چیزی برای عرضه نداشت.» عملکرد پزشکیان را گفتگوی خبری غیرقابل دفاع دانستند.

محمود صادقی؛ کاندیدای رد صلاحیت شده جزو اولین اصلاح طلبانی بود که پس از نطق تلویزیونی پزشکیان از او انتقاد کرد و در توییتی نوشت: «طبق برآورد اولیه از نظرات افراد در گروه‌های هوادار اصلاح‌طلبان اولین برنامه زنده تلویزیونی دکتر مسعود پزشکیان پایین‌تر از حد انتظار بود.

میانه‌روی پزشکیان برای اصلاح‌طلبان دردسرساز می‌شود؟

اگر تنها نامزد اصلاح طلبان در برنامه‌های بعدی با همین دست فرمان حرکت کند، توانایی برانگیختن سازمان رأی اصلاح‌طلبان را نخواهد داشت.» وی سپس در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها گفتمان پزشکیان را فاقد جاذبه برای اقشار متوسط به بالا دانست و گفت: «گفتمان پزشکیان بیشتر متوجه اقشار پایین جامعه است؛ یعنی همان اقشاری که زمانی احمدی‌نژاد به آنها توجه داشت. گفتمان عدالت‌طلبی او می‌تواند این اقشار را جذب کند ولی برای جذب اقشار متوسط به بالا باید جامع‌تر، شفاف‌تر و صریح‌تر سخن بگوید.»

جواد امام؛ سخنگوی جبهه اصلاحات هم در توییتی از پزشکیان خواست تا ادبیاتش را متناسب با اکثریت منتقد کند و آن‌ها را به میدان بیاورد. وی نوشت است: «ضمن حمایت از آقای دکتر مسعود پزشکیان به‌عنوان یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب، باید گفت سخنان شب گذشته ایشان در گفت‌وگوی خبری موجب گلایه بسیاری از علاقه‌مندان گردید. امید می‌رود ایشان در نشست‌های خبری بعدی به‌جای توجه به پایگاه رأی دولت معجزه هزاره سوم از ادبیات متناسب با انتظارات اکثریت منتقد برای میدان آوردن آرای خاموش استفاده کنند.»

میانه‌روی پزشکیان برای اصلاح‌طلبان دردسرساز می‌شود؟

عبدالرضا داوری، مشاور پیشین محمود احمدی نژاد هم نیز در ایکس به‌عدم تسلط پزشکیان به ادبیات و دانش حکمرانی اشاره کرد و نوشت: «او در قالب نمایندگی فریز شده و اصلا در تراز ریاست‌جمهوری نیست.»

محمدحسن آصفری، نماینده اصول‌گرای ادوار مجلس هم در نقد نخستین اظهارات تلویزیونی پزشکیان با بیان اینکه صحبت‌های پزشکیان به جای ارائه راهکار، بیشتر حول محور گفتمان درمانی بود، نوشت: «اینکه دولتی‌ها در حوزه‌های مختلف اعم از درمان و حقوق و دستمزد بر سر سفره‌ای بنشیند که مردم نشستند، حرف‌های قشنگ و خوبی است اما باید برنامه‌های اجرایی این موضوع نیز عنوان شود.»

محمد علی آهنگران، یکی از فعالان فضای مجازی و نزدیک به طیف میانه‌رو هم در واکنشی انتقادی نوشته است: «اولین حضور تلویزیونی پزشکیان به لحاط محتوا ضعیف، شعارگونه و سرشار از کلی‌گویی با رنگ و بویی از نگرش‌های سوسیالیستی بود.

میانه‌روی پزشکیان برای اصلاح‌طلبان دردسرساز می‌شود؟

سیامک قاسمی یکی دیگر از فعالان مجازی در توئیتی طعنه‌آمیز نوشته است: «صد رحمت به همتی»

میانه‌روی پزشکیان برای اصلاح‌طلبان دردسرساز می‌شود؟

تمجید غیر منتظره کیهان از پزشکیان

روزنامه کیهان که در غالب مواقع منتقد مواضع اصلاح‌طلبان است این بار به اولین نطق تلویزیونی نامزد جبهه اصلاحات واکنش مثبت نشان داده و از او حمایت کرده است. این روزنامه نوشته است:«منافقین جدید و تندروهای غرب‌گرای داخلی که نسبت به نطق تلویزیونی مسعود پزشکیان ابراز نارضایتی و طلبکاری از موضع بالا کرده‌اند، همان‌هایی هستند که در ادوار مختلف به تناوب، دور کسانی مانند مرحوم هاشمی، خاتمی، کروبی، عارف، روحانی، همتی و... جمع شده و آن‌ها را تا عرش بالا برده بودند.»

در ادامه یادداشت کیهان آمده است: «آقای پزشکیان که به درستی خود را خدمتگزار نظام و انقلاب می‌داند و در تشییع رئیسی از ارادت خود به آن شهید گفت، قطعا آن‌قدر تجربه و تدبیر دارد که به بدخواهان کشور و ملت پهلو ندهد و فاصله‌گذاری منطقی داشته باشد.»

هشدار محمدعلی ابطحی؛ به فضای مجازی اعتماد نکنید و گول نخورید!

محمد علی ابطحی، مشاور رئیس‌جمهور دولت اصلاحات و یکی از فعالان قدیمی فضای مجازی در موضعی متفاوت؛ به کاندیداها، فعالان و تحلیل‌گران هشدار داده است که در پیش‌بینی‌ هایشان از میزان موفقیت یک کاندیدا صرفا به داده‌های بدست آمده از فضای مجازی اکتفا نکنند.

وی در پستی با انتشار عکسی از پزشکیان نوشته است:«کاندیداها به فضای مجازی اعتماد نکنند. یکی امروز برایم نوشت به فضای مجازی نگاه کنید، از دیشب که پزشکیان آمده ترکونده. شک نکنید پزشکیان دور اول رییس جمهور است. گفتم بزرگترین خطر برای پزشکیان و همه کاندیداها قضاوت بر اساس لایک و آنلایک و سرچ فضای مجازی است. فضای مجازی بازتاب دهنده بخش کوچکی از جامعه است. کاندیداها و هوا دارانشان گول فضای مجازی را نخورند.

در انتخابات سه سال پیش تازه کلاب هاوس آمده بود. هرشب دوستانمان که رسانه دیگری نداشتند با آقای تاج زاده که جایش خالی است و یا آقای همتی اتاق‌های چند ده هزار نفری میگذاشتند و جمعیت از این روم به آن روم میرفت. باورمان شد که فلان کاندیدا اول خواهد شد. من این را میگویم که از سال ۸۲ با وبلاگنویسی تا الان یک سر درفضای مجازی فعال بوده‌ام.»

تلاش عامدانه پزشکیان برای جلب نظر ارکان نظام

برخی تحلیل‌گران و فعالان سیاسی بر این باور هستند که پزشکیان در نخستین حضورش در تلویزیون به طور عامدانه از خود چهره‌ای آرام به نمایش گذاشت تا نشان بدهد برای تقابل با سایرارکان نظام وارد این کارزار نشده است و البته همین ادبیات او مورد استقبال برخی اصول‌گریان نیز قرار گرفت تا جایی که روزنامه کیهان به تمجید از او پرداخت.

اما در مقابل برخی دیگر می‌گویند پزشکیان برای این که بتواند موج اجتماعی راه بیندازد باید از موضع رادیکال سخن بگوید و این با مشی میانه‌روی وی سازگار نیست و طبیعی است که نتواند پایگاه اجتماعی رادیکال طیف اصلاح‌طلبی را وادار به مشارکت کند. بنابراین اگر بخواهد تا انتهای راه حمایت تمام طیف‌های اصلاح‌طلبی را با خود داشته باشد ناگزیر از تغییر مشی فعلی است.

حال باید دید کاندیدای میانه‌روی جبهه اصلاحات در مناظرات چگونه مقابل رقبایش ظاهر می‌شود و با چه تاکتیکی بخشی از منتقدان سرخورده را دوباره به سوی خود برمی‌گرداند. آیا اساسا چنین امری محقق خواهد شد یا پزشکیان در جستجوی پایگاه رای دیگری خواهد بود؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1233858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =