اولویت‌های دولت چهاردهم در حوزه کشاورزی/ عدم سازمان‌دهی منابع آبی پاشنه آشیل خواهد بود

امید نصیبی گفت: کم‌کاری در زمینه سازماندهی منابع آبی زنگ خطری برای کشاورزی ایران و پاشنه آشیل دولت چهاردهم در این حوزه  خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز؛ با پدیرش این انگاره که بخش کشاورزی زیربنای اقتصاد کشور است در این صورت رونق و شکوفایی کشاورزی منجر به امنیت غذایی در کشورمی‌شود و امنیت در این حوزه تا حد زیادی امنیت اجتماعی و روانی آحاد جامعه را در پی خواهد داشت.

علاوه بر این در سال‌های اخیر یکی از اولویت‌های بخش کشاورزی ایران عبور این حوزه از کشاورزی سنتی به کشاورزی تجاری به منظور خودکفایی اقتصادی، صرفه‌جویی در منبع ارزی و تامین حقوق کشاورزان و عدم مهاجرت این قشر به حاشیه شهرها و روی آوردن به مشاغل کاذب است.

یکی از چالش‌های عمده در حوزه کشاورزی کشور ما مربوط به عدم تامین کافی منابع آبی و اجرای سیاست‌های نادرست در این حوزه است که منجر به هدر رفت منابع انسانی و طبیعی بسیاری شده است.

هر چند در طی سالیان متمادی اقدامات مثمر ثمر نیز از سوی دولت‌های گوناگون در زمینه کشاورزی شکل گرفته اما ناکامی‌ها هنگامی بیشتر خود را نشان می دهد که برخی کشورهای منطقه همچون ترکیه که از نظر ظرفیت‌ها و تنوع اقلیمی قابل مقایسه با کشور ما نیستند دارای جایگاه برتری در زمینه تامین و صادرات محصولات کشاورزی هستند.

در کنار عوامل متعددی که زمینه این موفقیت را فراهم کرده‌اند، غلبه بر مساله تامین آب مورد نیاز برای کشاورزی از دلایل اصلی عدم پیشرفت قابل قبول کشاورزی ایران و موفقیت سایر کشورها در این حوزه است.

در آستانه انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری و در میان انبوه وعده های گوناگون اقتصادی کاندیداها، در راهروهای مجلس شورای اسلامی به سراغ امید نصیبی نماینده مردم ممسنی و رستم‌ در مجلس دوازدهم؛ احد آزادی‌خواه سخنگوی کمسیون کشاورزی مجلس یازدهم و نماینده مردم ملایر درمجلس دوازدهم و محمدجواد عسگری رئیس کمسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس یازدهم و نماینده مردم داراب و زرین‌دشت رفته‌ایم و با آن‌ها درباره اولویت‌های دولت چهاردهم در زمینه کشاورزی گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

بخش عظیمی از اقتصاد کشور ما بر مبنای کشاورزی قرار دارد

نصیبی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: بخش عظیمی از اقتصاد کشور ما بر مبنای کشاورزی قرار دارد و در شرایطی که بحران بی‌آبی بیداد می‌کند باید توجه به سدسازی یا تکمیل کار ناتمام سدها در اولویت قرار گیرد. دولت‌مردان در زمینه سدهایی که مطالعات آن‌ها به اوایل انقلاب یا قبل از انقلاب برمی‌گردد مانند سد پارسیان منطقه ممسنی که از سال ۷۲ به صورت رسمی مطالعاتش شروع شد، باید اهتمام داشته باشند. برای سدی پارسیان بیست سال است که کاری صورت نگرفته و علنا به فراموشی سپرده شده است. حل نشدن چنین مسائلی یک خطر جدی برای کشاورزی خواهد بود.

کم‌کاری در زمینه سازماندهی منابع آبی پاشنه آشیل دولت آینده است

نماینده مردم ممسنی و رستم در ادامه گفت: در زمینه بهبود کشاورزی دو راه بیشتر نداریم. در وهله اول صنعت باید به موازات جغرافیا در کشورمان گسترش پیدا کند که علنا این کار صورت نگرفته و توسعه متوازن نداشته‌ایم و همانطور که مشاهده می‌کنید در برخی شهرستان‌ها حتی توسعه یک صنعت را هم نداریم و مساله بعدی این است که کشاورزی نباید به صورت سنتی و غرقابی انجام ‌شود. کم‌کاری در زمینه سازماندهی منابع آبی پاشنه آشیل دولت آینده در حوزه کشاورزی خواهد بود.

وی افزود: از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ خسارت محصولات کشاورزی به کشاورزان پرداخت نشده است و این قشر در شرایط اضطراری قرار گرفته‌اند زیرا یا زمین برای خود کشاورزان نیست و اجاره‌ای است یا کل زندگی خود را روی کشاورزی گذاشته‌اند و دارایی دیگری ندارند.

الویت‌های دولت چهاردهم در حوزه کشاورزی/ عدم سازمان‌دهی منابع آبی پاشنه آشیل خواهد بود

نصیبی گفت: در دولت سیزدهم تلاش‌های خوبی در حوزه کشاورزی صورت گرفت اما کافی نبود و عملا بسیاری از آن‌ها به سرانجام نرسید. رئیس‌جمهور شهید در بخشی مثل سد پارسیان در مهر ماه سال گذشته قول‌هایی داد اما تاکنون مسئولان مربوطه هیچ اقدامی انجام نداده‌اند حتی مسئولان محلی هم پیگیری نکرده‌اند.

نهاده‌های دامی به موقع به دست کشاورز و دامدار نمی‌رسد

وی افزود: درخصوص بحث حمایت از کشاورزان حول قیمت‌گذاری هم اقداماتی صورت گرفت اما این اقدامات نتوانسته کشاورزان را با توجه به هزینه بالا راضی نگه دارد. نهاده‌های دامی با توجه به چهار فصل بودن کشور ما عمدتا به موقع به دست کشاورز یا دامدار نمی‌رسد و همه این‌ها دست به دست هم داده تا اقدامات مثبت در حوزه کشاورزی دیده نشود.

کاندیداها ریاست‌جمهوری باید قبل از وعده دادن دورنما را ببینند

نصیبی در ادامه تاکید کرد: کسانی که کاندیدای ریاست جمهوری شده‌اند بهتر به مردم بگویند در حوزه کشاورزی تلاش خواهیم کرد تا منابع امکانات شهرستان‌ها را افزایش دهیم. بسیاری از طرح‌هایی که دولت مصوب می‌کند یا به دلیل عدم تخصیص بودجه یا به دلیل نابرابری و نامتوازنی که وجود دارد به مرحله اجرا نمی‌رسد. لذا هر کاندیدایی ابتدا باید دورنما را ببیند و آن چیزی که را که می‌تواند به سرانجام برساند، قول دهد.

وی افزود: کسی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود در گام اول باید سازماندهی منابع آبی در حوزه کشاورزی را در نظر بگیرد و در گام دوم هم باید محصولات جایگزین در زمان بحران آب را درنظر بگیرد. در گام‌های بعدی هم استفاده از تکنولوژی جدید و صنعت نانو باید مورد توجه قرار بگیرد تا کشاورزی ما از تک محصولی بودن دور شود و وابستگی به خارج از کشور کاهش پیدا کند.

این نماینده مجلس گفت: از دولت بعدی توقع داریم برنامه محوری خود را معیشت مردم و تامین امنیت غذایی قرار دهد زیرا در جامعه ما هر روز بر شکاف میان فقیر و غنی در این حوزه افزوده می‌شود.

اهتمام به امنیت غذایی و تامین منابع آبی راهکارهای اقتصاد کشاورزی محور هستند

آزادی‌خواه، نیز به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز درباره راهکارهای دست‌یابی به اقتصاد موفق کشاورزی محور گفت: دولت آینده باید مدیریت منابع آبی در حوزه کشاورزی را در اولویت خود قرار دهد زیرا امنیت غذایی گزاره‌ای است که صدها مفهوم در آن مستتر است. کشت محصولات کم آب‌بر، مدیریت منابع آب، کشت فرا سرزمینی، تولید پروتئین سفید، مراقبت از واحدهای صنعتی و صنایع تبدیلی نیز باید در دولت آینده مدنظر قرار بگیرد.

الویت‌های دولت چهاردهم در حوزه کشاورزی/ عدم سازمان‌دهی منابع آبی پاشنه آشیل خواهد بود

نماینده ملایر در مجلس دوازدهم در ادامه گفت: علاوه بر مدیریت منابع آبی، امنیت غذایی نیز باید در اولویت دولت بعدی قرار گیرد. اگر این دو لویت مورد اهتمام دولت چهاردهم قرار گیرد حتما در اقتصاد کشاورزی محور به موفقیت خواهد رسید.

سند «اصلاح و کشت» به علت عدم تخصیص منابع مالی در نطفه خفه شد

وی در ادامه گفت: دولت سیزدهم اقدامات خوبی را در این زمینه انجام داد. رونمایی از سند «اصلاح و کشت» کاری بود که در این دولت اتفاق افتاد اما متاسفانه به علت عدم تخصیص منابع مالی در نطفه خفه شد. دولت چهاردهم باید کاری کند این سند اجرایی شود تا شاهد اقدامات موثری درحوزه کشاورزی باشیم.

آزادی‌خواه تصریح کرد: ما منابعی مثل خاک، آب، نور و اقلیم در اختیار داریم که می‌توانیم با استفاده از این ظرفیت‌ها امنیت غذایی کشور را تضمین کنیم. اگر وعده‌هایی که کاندیداها می‌دهند به گونه‌ای باشد که این ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشاورزان دیده شود، می‌توان به کارهای ارزشمندی در زمینه کشاورزی دست یافت. از سوی دیگر قطعی برق چاه‌های کشاورزی یک سیاست در دولت سیزدهم است اما ما به هیچ عنوان قانع نمی‌شویم و این مساله را نمی‌پذیریم زیرا کشاورزان آسیب می‌بینند و این مساله باید در دولت بعدی برطرف شود.

در حوزه تقنینی همه مسیر را برای دولت چهاردهم هموار کرده‌ایم

محمد جواد عسگری به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: در حوزه تقنینی همه مسیر را برای دولت چهاردهم هموار کرده‌ایم و دولت آتی فقط باید این قوانین را اجرا کند تا به موفقیت در حوزه کشاورزی برسد.

وی افزود: اولویت دولت چهاردهم در حوزه کشاورزی باید در وهله اول مدیریت منابع آبی و اعتبارات آبیاری تحت فشار و نوین باشد. در گام بعدی دولت آینده را مکلف به اجرای خرید تضمینی محصولات کشاورزی و صادرات این محصولات، امهال و استمهال وام‌ها، صنایع تبدیلی و تکمیلی، اجرایی کردن الگوی کشت و کشت قراردادی خواهیم کرد.

الویت‌های دولت چهاردهم در حوزه کشاورزی/ عدم سازمان‌دهی منابع آبی پاشنه آشیل خواهد بود

نماینده داراب و زرین دشت در ادامه گفت: دولت سیزدهم در زمینه کشاورزی اقدامات مثبتی مانند اجرای الگوی کشت را مطرح کرد که دولت چهاردهم باید ادامه دهد. همچنین مساله کشت قراردادی و خرید تضمینی محصولات کشاورزی از اقدامات دولت سیزدهم بود که در دولت چهاردهم باید دنبال شوند و یکی از موضوعات جدی دیگری که دولت چهاردهم باید به آن بپردازد، «دانش بنیان‌کردن» بخش کشاورزی است.

وی تاکید کرد: ظرفیت‌ها و قابلیت‌های کشاورزی ایران در حوزه تولید منحصر به فرد است. قطعا اگر مجموعه حوزه اجرا برنامه مدونی ایجاد کند، سفره مردم بزرگ‌تر و پرنگ‌تر خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1233965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =