ظرفیت کشورت را نشناسی، رئیس جمهور خوبی نمی‌شوی!

مسعود پزشکیان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ اخیرا در سخنانی با تحقیر دانشگاه آزاد نشان داد که ظرفیت‌های کشور را نمی‌شناسد و شایستگی منتخب مردم بودن را ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «زمانی که ما دانشگاه می‌رفتیم تمام اساتید ما از دانشگاه‌های انگلستان و آمریکا آمده بودند؛ اما الان رئیس دانشگاه و معاونانش فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد است» این‌ها جملاتی است که مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ در تحلیل شرایط علمی و مدیریتی کشور گفت.

کاندیدایی که قرار است جانشین رئیس جمهور شهیدی شود که اخلاق‌مداری سرلوحه گفتار و رفتارش بود، با زیر سوال بردن ۷ میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد، قصد دارد رای چه کسانی را جذب کند؟

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واکنش به اظهارات توهین‌آمیز پزشکیان به اساتید و فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برای من دردناک است کسانی‌ که شعار «إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللَّهِ أَتقاکُم» را سر می‌دهند و در سیاست خارجی شعار عزت دادند، در امور داخلی و برای رأی آوردن، بخش وسیعی از مردم را تحقیر می‌کنند. این کشور با افتخار، دانشگاه آزاد اسلامی را با نگاه تیزبین امام خمینی (ره) پایه‌گذاری کرد و منابع انسانی در آن مشارکت داشته است. بدیهی است وقتی در ابتدای انقلاب ۱۷۰ هزار دانشجو داشتیم، به جایی می‌رسیم که از ۴ میلیون دانشجوی کشور یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر، دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی هستند و این افتخار است.

طهرانچی ادامه داد: وقتی به دانشگاه آزاد اسلامی می‌رسند، می‌گویند چرا دانشگاه آزادی‌ها در سمت و مسئولیت هستند؟! مسلماً پاسخ این تحقیر را در هشتم تیرماه خواهند دید. این رفتار و گفتار خودبرتربینی و دگردیسی است که فارغ‌التحصیلان خارجی خوب هستند، درحالیکه اساساً ریشه کشور را فارغ‌التحصیلان فرانسه و انگلیس در دوره قاجار و پهلوی درآورند، اکنون برخی شعار می‌دهند که فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی دسته دوم هستند و به دانشگاه تهران می‌روند که برای آنها هورا بکشند. این رفتار از کسی که هم‌نشین نهج‌البلاغه و قرآن است، شایسته نیست. توصیه می‌کنم ایشان یکبار دیگر به قرآن و نهج‌البلاغه رجوع داشته باشند و آخرت خود را برای این مسائل نگذارند.

سیدامیر محجوب مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد هم با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی x (توئیتر) نوشت: آقای پزشکیان، شما به خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی توهین کردید. پیشرفت علمی کشور مرهون زحمات استادان و دانشجویان این دانشگاه است. شخصیت‌های برجسته علمی ما در میدان‌های علم و عمل افتخار آفرینی کرده‌اند. اگر می‌خواهید رئیس جمهور ایران شوید، ابتدا ظرفیت‌های آن را بشناسید.

به همین بهانه، مروری بر دستاوردهای دانشگاه آزاد در ۴۰ سال اخیر خواهیم داشت؛

دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین دانشگاه حضوری جهان است که در سال ۱۴۰۲ میزبان بیش از یک میلیون و ۳۱۵ هزار دانشجو بود. این دانشگاه ۴۰ درصد بار آموزش عالی کشور را بر عهده دارد.

ایسکانیوز پیش‌تر در گزارش‌های روند پیشرفت رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در رنکینگ‌های جهانی و امضای دانشگاه آزاد پای دغدغه‌های جامعه به بیان بخشی از تلاش‌های ۴۰ ساله دانشگاه آزاد پرداخت.

سبقت دانشگاه آزاد از دانشگاه شریف

بررسی رتبه‌بندی یواس‌نیوز نشان‌دهنده سبقت دانشگاه آزاد از دانشگاه شریف است.

ظزفیت کشورت را نشناسی، رئیس جمهور خوبی نمی‌شوی!

همانطور که در نمودار بالا دیده ‌می‌شود؛ دانشگاه تهران در ۴ سال اخیر به طور متوالی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است و پس از آن دانشگاه آزاد اسلامی با حداقل ۲۰ پله و حداکثر ۸۱ پله در جایگاه پس از دانشگاه تهران قرار گرفته است.

پس از آن دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و دانشگاه صنعتی شریف، توانسته‌اند جزو ۱۰ دانشگاه برتر کشور باشند، به طوری که در ۴ سال اخیر رتبه دانشگاه شریف در بازه ۵۹۱ تا ۶۴۷ جهانی و رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در بازه ۵۱۷ تا ۶۲۳ تغییر داشته است. با توجه به داده‌های فوق می‌توان ادعا کرد دانشگاه آزاد اسلامی یک پله بالاتر از ۲ دانشگاه دولتی کشور قرار گرفته و توانسته از دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشکی تهران پیشی بگیرد.

برتری واحد نجف آباد بر دانشگاه امیرکبیر

پیشی گرفتن واحد نجف آباد در رتبه‌بندی تایمز از دانشگاه امیرکبیر یکی دیگر از امتیازات این دانشگاه است. بر اساس جدولی برترین دانشگاه‌ها که از سوی تایمز منتشر شد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد توانست از دانشگاه‌های دولتی مانند دانشگاه امیرکبیر، علوم پزشکی ایران پیشی بگیرد و هم‌رده دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه صنعتی شیراز شود.

رتبه دانشگاه آزاد نجف آباد در سال ۲۰۲۲، ۳ کشوری (۶۰۰-۵۰۱ جهانی) مشترک با دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محقق اردبیلی و علوم پزشکی ارومیه بوده و توانسته دانشگاه‌هایی مانند علوم پزشکی ایران و جندی‌شاپور اهواز را را پشت سر بگذارد.

دانشگاه‌های تهران، علوم پزشکی تهران و شریف پایین‌تر از دانشگاه آزاد در رتبه‌بندی CWUR

دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس داده‌های رتبه‌بندی CWUR، در ۴ سال اخیر توانسته از دانشگاه‌های تهران، علوم پزشکی تهران و صنعتی شریف سبقت بگیرد و به صورت متوالی جایگاه اول کشور را به خود اختصاص دهد. رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۲۰۲۳ توانسته رتبه ۳۴۲ جهانی را به خود اختصاص دهد، این در حالی است که دانشگاه تهران با رتبه جهانی ۴۹۰ رتبه دوم کشوری، دانشگاه علوم پزشکی تهران با رتبه ۶۱۱ رتبه سوم کشوری و دانشگاه صنعتی شریف با رتبه ۶۶۶ جهانی رتبه چهارم کشوری را به خود اختصاص داده است.

ظزفیت کشورت را نشناسی، رئیس جمهور خوبی نمی‌شوی!

رتبه جهانی دانشگاه آزاد در سال ۲۰۲۲، ۳۵۲ بوده است، این درحالی است که دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه صنعتی شریف به ترتیب رتبه ۴۹۵، ۶۲۲ و ۶۴۶ جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.

رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰ به ترتیب ۳۷۲ و ۳۹۵ بوده است، این در حالی است که رتبه دانشگاه تهران ۵۲۰ و ۵۴۳، رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران ۶۴۳ و ۶۲۹ و رتبه دانشگاه صنعتی شریف ۶۱۲ و ۶۰۸ بوده است.

سبقت دانشگاه آزاد از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و خواجه نصیر در رتبه‌بندی لایدن

دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات در رتبه‌بندی لایدن توانسته با کسب رتبه ۶۲۱ جهانی، از دانشگاه‌هایی مانند علوم پزشکی مشهد با رتبه ۶۶۷ جهانی و خواجه نصیر الدین طوسی با رتبه ۷۴۸ جهانی سبقت بگیرد و در جایگاه ۱۵ کشوری قرار گیرد. نمودار زیر رتبه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات را در ۴ سال اخیر نشان می‌دهد:

ظزفیت کشورت را نشناسی، رئیس جمهور خوبی نمی‌شوی!

داده‌های نمودار نشان می‌دهد دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات در سال ۲۰۲۰، توانسته بارتبه ۶۱۰ در بهترین وضعیت خود در بازه زمانی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ قرار گیرد.

تحقیر دانشگاه آزاد، تحقیر همه دانشگاه‌های ایران است

با توجه به جایگاه دانشگاه آزاد در رتبه‌بندی‌های جهانی، می‌توان نتیجه گرفت که تحقیر دانشگاه آزاد، تحقیر همه مجموعه دانشگاهی کشور اعم از دولتی و غیردولتی است.

دانشگاه آزاد علاوه بر درخشش در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی، دستاوردهای متنوع دیگری هم در دوره ۴۰ ساله فعالیت خود داشته است که از آن جمله می‌توان به سهم بیش از ۱۰ درصدی ۱۵ واحد علوم پزشکی این دانشگاه در تربیت پزشکان کشور و این که بیش از ۴۰ درصد پرستاران نیز فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی هستند، اشاره کرد.

تعریف ۴۰ چالش ملی و منطقه‌ای در سامانه پژوهشیار، دفاع از ۶۱ هزار پایان‌نامه در سال ۱۴۰۲، تهیه اطلس جامعی از سند آمایش کشور، ایجاد ظرفیت جذب ۳۶ هزار دستیار آموزشی در دانشگاه آزاد، تاسیس ۱۰۳ دانشکده موضوعی با بازآرایی نظام دانشی دانشگاه آزاد، نهضت پویش اشتغال در دانشگاه آزاد، فعالیت ۷ هزار و ۲۰۰ آزمایشگاه در دانشگاه آزاد، افزایش ۶ برابری درآمدها از خدمات آزمایشگاهی، فعالیت ۳۶ واحد ویژه در حوزه امنیت غذایی، مشارکت دانشگاه آزاد در پروژه‌های کلان نفتی و اختصاص گرنت پژوهشی ۱۰ میلیارد تومانی به برگزیدگان جشنواره فرهیختگان فقط بخشی از دستاوردهای این دانشگاه از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون بوده است.

در پایان لازم است خطاب به این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ بگوییم؛ آقای پزشکیان! رئیس جمهوری که ظرفیت‌های کشورش را نشناسد، منتخب مردم نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1234742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =