تشکل‌ها پادوی احزاب نیستند/ صدای انقلابی از دانشگاه‌ها شنیده نمی‌شود

دبیران سیاسی و مسئولان تشکل‌های دانشجویی در نشست «برای جمهور» ایسکانیوز نکاتی را پیرامون انتخابات، تشکیل دولت و رئیس جمهور آینده مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تشکل‌های دانشگاهی و دانشجویی در رویدادهای مهم اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و غیره... نقش مهمی بر عهده دارند چرا که جزو گروه‌های پیشران‌ها محسوب می‌شوند. از سوی دیگر انتخابات نیز یکی از مصداق‌های مهم مشارکت مردم محسوب می‌شود. تشکل‌های دانشجویی با افزایش شور انتخاباتی و بسترسازی برای معرفی نامزد اصلح می‌توانند به مردم کمک کنند.

بیشتر بخوانید:

دولت شهید رئیسی، فرصت بیان مطالبات چندین ساله جنبش دانشجویی/ بحران‌سازی احزاب سیاسی را تحمل نخواهیم کرد

در این راستا جمعی از فعالان دانشجویی در نشست «برای جمهور» نکاتی درباره چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری بیان کردند. در این نشست که در محل باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران برگزار شد، آرش فرجی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ، زهرا عظیمی دبیر سیاسی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت دانشجویان ادوار انجمن اسلامی دانشگاه الزهرا(س)، علی اصغر تمن مسئول سیاست‌ورزی مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و سینا درویشی از اعضای شورای مرکزی اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند. مشروح بخش دوم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛

جنبش دانشجویی به دور از شعار و جوزدگی چه وظایفی در این ایام باقی مانده تا انتخاب رئیس جمهور بر عهده دارد؟ در حال حاضر و با توجه به انتخابات فعالیت جنبش دانشجویی چه سمت و سویی بایداشته باشد؟

فرجی: تشکل‌های دانشجویی باید فارغ از ورود به بازی‌های سیاسی، درگیر شدن با مصالح شخصی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و مستقل از این حواشی، دغدغه اصلی و انتظارات مردم را از رئیس جمهور آینده مطالبه کنند. دولت آینده باید با استفاده از دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه‌های اداره کشور و خدمت، حضور و احترام به مردم، حفظ اخلاقیات در سیاست به اداره کشور و تزریق امید به جامعه بپردازد.

تشکل‌ها پادوی احزاب نیستند/ صدای انقلابی از دانشگاه‌ها شنیده نمی‌شود

حضور گسترده اقشار و طیف‌های مختلف مردم در مراسم تشییع حجت الاسلام رئیسی نشان دهنده همبستگی اجتماعی است. وجود این همبستگی را در مواقع و زمان‌های خاص مانند انتخابات مشاهده می‌کنیم.

شکل‌گیری دوگانه‌سازی مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری

عظیمی: شناخت مردم یکی از وظایف اصلی تشکل‌های دانشجویی است. هنوز مردم انتظاراتی از دولت دارند که محقق نشده است. در این راستا تصویری شکل گرفته که مردم نیاز به استمرار آن در دولت انقلابی _ اسلامی دارند. جریان دانشجویی عادت کرده است مقابل مسئولی که قبلا انتخاب یا منصوب شده، دغدغه‌های خود را مطرح کند. اما در زمان انتخابات این تفکر و فعالیت متفاوت می‌‍شود. دانشجویان می‌توانند مطالبات و درخواست‌های خود را قبل از برگزاری انتخابات با نامزدها در میان بگذارند تا فرد شایسته و اصلح را انتخاب کنند. زمانیکه فردی به عنوان رئیس جمهور و منتخب مردم مشخص می‌شود، جنبش دانشجویی نیز باید از مطالبات خود را بیان کند.

در حال حاضر دوگانه سازی بین احزاب سیاسی نیست؛ بلکه دوگانه سازی بین مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری است. این مشکل و چالشی است که جمهوری اسلامی با آن مواجه است. در حال حاضر افراد و گروه‌هایی برای تشویق مردم به مشارکت فعالیت میکنند و برخی از افراد نیز مردم را به عدم مشارکت تشویق می کنند. این گفتمان ذیل دو گانه حامیان مشارکت و حامیام عدم مشارکت ها تعریف می شود.

تشکل‌ها پادوی احزاب نیستند/ صدای انقلابی از دانشگاه‌ها شنیده نمی‌شود

آگاهی بخشی یکی از وظایف مهم تشکل‌های دانشجویی است. وظیفه جنبش دانشجویی چسبیدن به یک حزب سیاسی یا گرفتن امتیازات سیاسی از اشخاص یا احزاب نیست. تشکل دانشجویی نباید پادوی یک حزب باشد. به عنوان مثال افرادی هستند چه در رسانه‌ها و چه از میان مسئولان کشور تفکر درستی ندارند، راهکار و مسیر اشتباهی را به مردم نشان می‌دهند. ما به عنوان جریان دانشجویی وظیفه داریم که از گام نهادن مردم در مسیرهای نادرست جلوگیری کنیم یا روشن گری کنیم که موضع گیری کدام مسئول خلاف اندیشه‌های انقلاب اسلامی است.

جنبش دانشجویی خواستار ایجاد رقابت انتخاباتی

ایجاد فضای رقابتی؛ وظیفه دیگر تشکل‌های دانشجویی است. شاید به نظر برسد که منظور از رقابت این باشد که دو یا چند نامزد ریاست جمهوری وارد عرصه انتخابات ‌شوند که از دو طیف و تفکر سیاسی متفاوت هستند. جنبش دانشجویی نیز قائل به این موضوع است که به عنوان مثال فردی در دانشگاهی تحصیل می‌کند که صرفا یک یا دو تشکل دانشجویی در آن فعالیت دارند که هر دو یک اندیشه مشترکی دارند.

به عنوان مثال بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی دانشجویان مستقل فعالیت دارد. زمانیکه تقابلی شکل نگیرد که نمی‌توان فعالیت دانشجویی انجام داد چرا که شور و نشاط جنبش دانشجویی از بین می‌رود.

در حال حاضر شاید بتوان گفت که انقدر ما بدون چالش و مسئله و بودن هدف متعالی هستیم که هیچ مسیری نیز وجود ندارد. در نتیجه قصد درگیر شدن در بازی‌های سیاسی و قدرت را داریم. مثلا یک تشکل بیانیه‌ای در حمایت از جریان سیاسی صادر می‌کند و تشکل دیگر بیانیه‌ای بر ضد این حزب سیاسی صادر می‌کند.

اما معنای واقعی و درست ایجاد فضای رقابتی در عرصه و میدان انتخابات این نیست که حتما دو نفر با از دو طیف سیاسی متفاوت یا مخالف با یکدیگر رقابت کنند. بلکه رقابت کردن برای بیان کردن اندیشه‌ها و اولولیت‌های کشور است. به عنوان مثال جریانی در مجلس شورای اسلامی گذشته وجود داشت که افزایش جمعیت را اولویت یک یا دو دولت و مجلس می‌دانست و جریانی نیز وجود داشت که این موضوع را اصلا اولویت کشور نمی‌دانست.

رقابت باید به گونه‌ای باشد که نامزدها اولویت‌ها و اندیشه‌ها خود را بیان کنند، مشکلات را احصا و راهکارهای حل آن نیز ارائه دهند.

شور انتخاباتی موضوع مهم دیگری است که باید در انتخابات ریاست جمهوری در نظر داشت. این شور تاثیر مستقیم و پر رنگی بر میزان مشارکت دارد. انتخابات تبلور مردم سالاری دینی است، ایجاد شور انتخاباتی در دهه‌های گذشته با پخش تراکت در دانشگاه یا میادین و خیابان‌ها انجام میشد. در حال حاضر این کار انجام می‌شود ولی شور انتخاباتی ایجاد نمی‌شود.

نشاط سیاسی نیازمند یکسری راهکارهای خلاقانه است. به عنوان مثال دانشجویان از فضای خوابگاه‌ها استفاده کنند. مثلا ایجاد گروه‌های سیاسی و اجتماعی در خوابگاه‌ها.

در حال حاضر سیاست‌های یکسان و کلان فرهنگی بین مسئولان آموزش عالی وجود ندارد.

جریان دانشجویی انتظار دارد که سرعت عمل دولت آینده برای حل مشکلات بالا باشد. دولت شهید رئیسی در برخی مسائل سرعت عمل بالایی داشت؛ البته در برخی از موضوعات که سالهاست مردم و انقلاب اسلامی درگیر کرده، به حد مطلوب نبود.

ما تلاش مسئولان برای حل مشکلات مردم را در دولت سیزدهم مشاهده کردیم یا در برخی از اتفاقات غیر قابل پیش بینی مانند سیل دیده‌ایم. با اینکه برخی از بحران ها بخش کوچکی از یک استان یا شهرستان را درگیر می‌کرد؛ اما شهید رئیسی در آن منطقه حاضر میشد.

صدای دانشگاه‌ها انقلابی نیست

انتظارات تشکل‌های دانشجویی در حوزه آموزش عالی یا آموزش و پرورش از دولت آینده نیز قابل توجه است. در حال حاضر سیاست‌های یکسان و کلان فرهنگی بین مسئولان آموزش عالی وجود ندارد. البته اتحادیه دفتر تحکیم وحدت این نقد را به دولت سیزدهم نیز مطرح کرده است و به شخص شهید رئیس جمهور نیز منتقل کردیم.

دانشگاه باید قلب تپنده اتفاقات کشور باشد. این موضوع از انقلاب فرهنگی و انقلاب اسلامی که از بطن وجودی دانشگاه استخراج شده؛ می‌توان دریافت. البته این موضوع در حال حاضر رقم نخورده است. الان ادعا نداریم که دانشگاه و تشکل‌های دانشجویی قلب تپنده جامعه هستند؛ الان حتی صدای دانشگاه‌ها انقلابی نیست. اما باید این تپندگی ایجاد شود. لازمه آن نیز تعریف نگاه دیگری به آموزش و پرورش و آموزش عالی است. تغییر افراد و مسئولان، حذف یکسری رشته‌ها از سرفصل‌ها توسط وزارت آموزش و پرورش راهکار نیست. این راهکار نیاز به زیرساخت‌های جدید دارد چرا که باید اساسی باشد.

گفتمان ملی تنها راهکار برون رفت از مشکلات

تمن: تشکل‌های دانشجویی انتظار داشتند که سال 1404 انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود، بنابراین برای برنامه‌هایشان و گفتمان سازی زمان یکساله در نظر گرفته بودند. ولی ناگهان متوجه شدند که کمتر از یک ماه فرصت دارند. از سوی دیگر ایام امتحانات پایان ترم نیز رو به رو داریم.

برخی از افراد نیز به دنبال ایجاد دو قطبی امتحانات و انتخابات هستند. تعدادی از اعضای تشکل‌های دانشجویی باید این دو قطبی را برای خود حل کنند تا بتوانند نقش مهمی در روزهای مانده به انتخابات داشته باشند. مهمترین وظیفه تشکل‌های دانشجویی گفتمان سازی است. یعنی گفتمان ایران قوی و ایران بزرگ را به فضای سطح ملی برسانیم.

بنده اعتقاد دارم که اکنون بستر مناسبی برای فعالیت‌های انتخاباتی و انتخابات پرشور فراهم است. چرا که چندی پیش مراسم باشکوهی از تشییع حجت الاسلام رئیسی را شاهد بودیم. این موضوع نشان داد که برای ایران قوی و ایران بزرگ همدلی و اتحاد ملی دارند.

راهکار برون رفت از شرایط موجود داخلی و خارجی باز محور گفتمان وحدت ملی و ایران قوی است. بنابراین نقش تشکل های دانشجویی و فعالیت آنان را مختص و محدود به ایام قبل از انتخابات ریاست جمهوری نمی‌دانم. بلکه افق چند ساله برای فعالیت‌ها باید در نظر داشت.

روشن سازی طرح‌ها و گفتمان‌ها نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به ویژه در حوزه سیاست خارجه و سیاست داخلی است. به عنوان مثال سلسله نشست‌های پرسش و پاسخ دانشجویی با نمایندگان نامزدها برگزار شود. از سوی دیگر تشکل‌ها نقش مهمی نیز در روشن سازی دیدگاه‌های نامزدهای ریاست جمهوری نسبت مشکلات جوانان، سیاست ‌های داخلی و خارجی و تمدن سازی اسلامی دارند.

جریان دانشجویی نباید قدرت خود را نادیده بگیرد چرا که یکی از نقاط اساسی تحولات آینده کشور جوانان و دانشجویان هستند. در حال حاضر نیز نامزدهای ریاست جمهوری تفکرات سیاسی نزدیک به هم دارند. در نتیجه تفکیک فضای گفتمانی نامزدها اهمیت ویژه‌ای دارد.

درویش: تشکل‌های دانشجویی برای فعالیت‌های انتخاباتی خود؛ بازه یک ساله را در نظر گرفته بود. بنابراین با دقت نظر ولی آهسته اقدام به برنامه ریزی و سیاست گذاری کرده بودند. ولی پس از شهادت حجت الاسلام رئیس، جریان دانشجویی مدت زمان زیادی را صرف خروج از شوک شهادت رئیس جمهور کرد. این در حالی بود که انتخابات یک سال زودتر برگذار می‌شود.

شهید رئیسی استاندارد سازی و معیار سازی در جامعه انجام داد که باید در جامعه تبیین شود. چرا که ما وقتی میزان مطلوبی از مدیریت جهادی را شاهد بودیم، دیگر نمی‌توانیم به کمتر از این مدیریت جهادی و مردمی قانع شویم.

به عنوان مثال اگر نامزدی به هر دلیل تایید صلاحیت شود ولی کارنامه روشن اقتصادی نداشته باشد، جریان دانشجویی نباید از وی حمایت یا رای دهد. وظیفه جنبش دانشجویی در روزهای قبل از انتخابات ریاست جمهوری، شروع به تبیین نیازها و شاخص‌های رئیس جمهور آینده کند.

ارائه راهکار ایرانی_اسلامی برای حل مشکلات

ویژگی‌های رئیس جمهور اصلح چیست؟

فرجی: رئیس جمهور آینده باید موضوع و شاخص‌هایی که باعث رشد و حرکت تمام آحاد مرم به سمت نقطه مطلوب یعنی جامعه اسلامی می‌شود را داشته باشد. علاوه بر آن؛ در راس آن یعنی حاکمیت و دولت، شخصیت‌هایی که پست و مسئولیت را تصدی می کنند نیز باید آشنایی و توسط به موضوعات مختلف داشته باشند.

ایجاد وحدت ملی توسط رئیس جموور آینده و رساندن جامعه به نقطه مطلوب از تاکیدات مقام معظم رهبری است.

مهمترین ویژگی شخصیت رئیس جمهور باید موضوعات و مشکلات جامعه را بشناسد و در جهت حل آنها و رساندن جامعه به یک نقطه پایدار با ویژگی‌های اسلامی برنامه داشته باشد. همچنین با گروه‌های مختلف در ارتباط باشد. علاوه بر آن، راهکار اسلامی – ایرانی برای رفع مشکلات ارائه دهد.

به عقیده بنده ویژگی‌های مثبت هر کدام از رئیس‌جمهورهای گذشته که به مردم خدمت کردند نیز باید در انتخاب رئیس جمهور آینده لحاظ شود. البته شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین ویژگی در ایجاد همبستگی اجتماعی و همدلی بین مردم شاهد آن بودیم، روحیه مردم دوستی بود. امیدواریم این ویژگی در توسط رئیس جمهورهای آینده نیز ادامه دار باشد.

درویشی: برخی از ویژگی‌هایی که در شخصیت‌های روسای جمهور گذشته مانند مردمی بودن در حجت الاسلامی رئیسی، صبور بودن در حجت الاسلام بهشتی، جهادی در رجایی باید در انتخابات رویس جمور آینده در نظر گرفت.

به عقیده بنده، رئیس جمهور اصلح باید ویژگی‌هایی داشته باشد که به واسطه آن نیازها و مشکلات مردم و جامعه را حل کند. ما از استانداردها رئیس جمهور اصلح نیز کوتاه نخواهیم آمد.

تمن: انتظار به عقیده من باید مردمی سازی دولت در حوزه‌های مختلف مانند اقتصادی و سیاسی انجام شود. این موضوع توسط شهید جمهور تا حدود زیادی انجام شد ولی باز هم به نقطه مطلوب نرسیدیم. دولت چهاردهم باید راهکارهای برون رفت اقتصادی و نقش مردم در اقتصاد و حکمرانی کشور را مشخص کند. مولفه مردمی سازی برای نامزدهای و رای دادن و فیلتر کردن یا انتخاب کردن اهمیت ویژه‌ای دارد. روشن سازی این کار نیز می‌تواند نقطه قوت جریان دانشجویی برای نشان دادن نامزدهای صالح و اصلح برای ریاست جمهوری باشد.

برخی افراد مطرح می‌کنند که رئیس جمهور آینده باید شبیه به شهید حجت الاسلام رئیسی باشد، این گزاره را تا چه حد قبول دارید؟

فرجی: موضوعات مختلفی را برای پرداخت به پاسخ این سوال باید در نظر داشت. نگاه جزئی نگر کارنامه دولت شهید رئیسی را سنجش و بررسی کنیم. درباره اینکه دولت چهاردهم باید با دولت سیزدهم مطابقت داشته باشد، باید نسبت به این موضوع حساس بود و دقت نظر داشت. دولت سیزدهم؛ دولتی ساکت و راکت نبود؛ بلکه با شروع فعالیت تا انتها در حال رشد بوده است و این موضوع نیز حاصل مدیریت پدرانه آقای رئیسی بوده است که تمام احزاب سیاسی را گرد هم آورده بودند.

در نتیجه این موضوع باعث شد که دولت سیزدهم در حوزه سیاسی کاملا اخلاقی باشد. البته بازهم بی‌اخلاقی‌های سیاسی از سوی برخی افراد و جناح‌ها وجود داشت ولی شهید حجت الاسلام رئیسی تلاش می‌کرد که این بی‌اخلاقی‌ها را اصلاح کند. بنابراین ما شاهد وجود و رعایت اخلاق سیاسی_اسلامی در جامعه بودیم.

تمام موضوعات ذکر شده باعث شد تا جریان دانشجویی از شخصیت شهید رئیسی دفاع کند و تصاویر شهید رجایی و شهید بهشتی که در تراز یک شخصیت اسلامی _ سیاسی بودند را مجددا برای مردم رقم بزند. جنبش دانشجویی در مواجه با افرادی که قصد و غرض بدی ندارند و فقط نسبت به برخی مشکلات و چالش‌های سیاسی و اقتصادی اعتراض دارند، اخلاقیات سیاسی را حفظ می‌کند.

ما نسبت به کارنامه دولت سیزدهم در حوزه‌های اقتصادی و موضوعات مرتبط با مردم با اینکه روند رو به رشدی وجود داشت؛ اما مطالبات و نقدهایی نیز داریم. به این معنا که دولت آینده نیز باید در نقاط قوت با دولت سیزدهم مشترک باشد. آیا انتظارات، چالش‌های معیشتی مردم وجود داشت، 100 درصد محقق شد؟ مشکلاتی که در دانشگاه‌ها و آموزش عالی حوزه فرهنگی یا آموزش و پروش محقق شد یا خیر، پیشرفت وجود داشت؛ اما انتظارات همچنان وجود دارد. جنبش دانشجویی نیز نسبت به این موضوعات دغدغه دارد و همواره از تمام دولت‌ها آنها را مطالبه می‌کند.

غرض‌ورزی برخی احزاب سیاسی بی‌تاثیر است

شخصیت حجت الاسلام رئیسی استانداردهای لازم برای کنش سیاسی و مدیریت دولت را در نگاه ما تغییر داد و دوباره با آرمان‌ها و اهداف انقلابی آمیخته کرد. مقام معظم رهبری نیز صراحتا به این موضوع اشاره کردند که شخصیت آقای رئیسی هم‌تراز با شعارهای انقلاب اسلامی بوده است. این شعارها همواره پس از پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشت که اکنون نیز قابل لمس است. البته تا ظهور و بروز و تحقق یک دولتی که رهبر انقلاب از آن راضی باشند و هم رضایت مردم را در تمام ابعاد داشته باشد، هنوز فاصله وجود دارد. البته نباید یک جناح و طیف خاص سیاسی از این حرف‌ها و انقادات سواستفاده کند.

مردم ما مردمی آگاهی هستند. از سوی دیگر نیز جنبش دانشجویی به مطالبات و عملکرد دولت‌ها حساس است. بنابراین فکر نمی‌کنم که غرض ورزی در مطرح کردن برخی جناح‌های سیاسی کارساز باشد و در میزان مشارکت اثر گذار باشد.

تمنی: من اعتقاد دارم که باید شخص حجت الاسلام رئیسی را تا حدودی جدا از دولت سیزدهم بدانیم. ولی برآیند عملکرد و خروجی دولت آقای رئیسی امتیاز مثبت دارد. چرا که در حوزه‌های مختلف تحولات و تغییرات چشمگیری را شاهد هستیم. به عنوان مثال دولت گذشته در حوزه دیپلماسی بین‌المللی جزو دولت‌های موفق پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. در حوزه اقتصاد نیز با وجود مشکلاتی در معیشت و در تعیین ساختارهای اقتصادی موفقیت‌های مناسبی داشت.

تشکل‌ها پادوی احزاب نیستند/ صدای انقلابی از دانشگاه‌ها شنیده نمی‌شودتشکل‌ها پادوی احزاب نیستند/ صدای انقلابی از دانشگاه‌ها شنیده نمی‌شود

در پاسخ به این سوال که باید مسیر شهید حجت الاسلام رئیسی ادامه یابد یا خیر، باید گفت که وی تعدادی مشخصات داشتند که باید ادامه دار باشد. مدیریت کلان کشور صرفا پشت میز نشستن نیست. آقای رئیسی این گفتمان را ایجاد کردند که رئیس جمهور باید بطن و بین مردم در دورترین نقاط کشور باشد. پس گفت‌وگوی بی واسطه با مردم باید در دولت‌های آینده ادامه داشته باشد.

دانشجویان باید این موضوع را از نامزدهای ریاست جمهوری و رئیس جمهور آینده مطالبه کنند که این است که گفت‌وگوی بی واسطه دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی با وزرا و مسئولان استمرار داشته شود.

برگزاری انتخابات با میزان مشارکت بالا

شما میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ دلایل افزایش یا عدم تغییر مشارکت چیست؟

فرجی: با فضای که در تشییع شهدای پرواز اردیبهشت ماه به وجود آمد، من عقیده دارم که شاهد یک انتخابات با شور و نشاط بیشتر از انتخابات گذشته در کشور هستیم. مگر اینکه در این بازه زمانی تا انتخابات؛ با انواع کارهای ناشایست از جمله تخریب، دروغ یاد و فعالیت‌های شهید رئیسی به عنوان یک تراز جدیدی از یک سیاست مدار به مردم را از بین ببرند. البته ما در گذشته شاهد این نوع رفتارهای ناشایست نیز بوده‌ایم. کاهش مشارکت نیز حاصل رفتارهای نادرست و تخریب کارانه همین گروه‌های سیاسی و شخصیت‌ها است.

اگر این اتفاق رخ ندهد و دستاورد دولت سیزدهم و تصویر یک سیاست‌مدار مسلمان حفظ شود، ما شاهد افزایش رشد مشارکت هستیم. نتیجه همبستگی ایجاد شده در مراسم تشییع شهید رئیسی را در چهاردهمین دوره انتخابات شاهد خواهیم بود.

ایجاد و حفظ فضای انتخابات و تصویر یک سیاست مدار مسلمان و دارا بودن ویژگی‌های شخصیت شهید حجت الاسلام رئیسی توسط نامزدهای ریاست جمهوری و نهایتا رئیس جمهور آینده بسیار مهم و تاثیر گذار است.

مردم ما آگاه هستند و از کارهای نمایشی دوری می‌کنند. همچنین به کلان موضوعات می بپردازنند. واژه و مفهوم عدالت نقش موثری در امید آفرینی دارد. مقام معظم می‌فرمایند: هر کاری می‌کنید، زمینه آن پیوست عدالت داشته باشد.

در تمام مشکلات موضوعات جامعه که دولت و حاکمیت رقم می‌زند، عدالت به دور از شعار زدگی و کار نمایشگی و به معنای واقعی کلمه رقم بخورد. حجت الاسلامی رئیسی به حق در این مسیر تلاش کردند و همین موضوع نیز موجب محبوبیت وی بین مردم روز به روز افزایش داشته باشد.

مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری نسبت به میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی افزایش چشمگیری خواهد داشت.

تمن: من پیش بینی می‌کنم که مشارکت مردم در انتخابات با توجه به اینکه مردم ایران سواد و تحلیل سیاسی نسبت به موضوعات مختلف دارند، تلاش‌ها، فعالیت‌ها، سیاست‌ها و غیره... که در دولت سیزدهم در حوزه های سیاست‌های داخلی و خارجی درک کرده‌اند.

بنابراین احساس میکنم مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری نسبت به میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی افزایش چشمگیری خواهد داشت. مردم در همبستگی ملی برای رسیدن به ایران قوی و تاثیر گذار در جامعه بین‌المللی تاکید ویژه‌ای دارند.

درویشی: مردم ایران، مردمی احساساتی هستند. البته این احساسات نباید در جاهای نامناسب استفاده شود یا سمت و سوی نادرست که مورد هدف دشمن است، به آن داده شود. ما در بزنگاه‌های حساس به علت ضعف رسانه‌ای باختیم که قابل انکار نیز نیست. ما هر زمان قصد جنگ رسانه‌ای با دشمن را داشتیم، دچار باخت شده‌ایم یا در موضوعات سیاسی به علت گاف‌های رسانه‌ای در نقطه ضعف قرار گرفته‌ایم.

تشکل‌ها پادوی احزاب نیستند/ صدای انقلابی از دانشگاه‌ها شنیده نمی‌شود

میزان مشارکت هر اندازه باشد، در نهایت امور مردمی و امور کشور مهمتر از همه چیز است. میزان مشارکت از نظر من بالا است. حکمرانی مردمی در دولت وجود داشته باشد، مردم نیز با انگیزه بیشتر در انتخابات شرکت خواهند کرد.

عظیمی: اجازه دهید به انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی اشاره کنم. باتوجه به همراهی و همدلی که با آغاز جنگ رژیم صهیونیست علیه مردم بی دفاع غزه؛ در جامعه شکل گرفت. ما انتظار این همدلی را در انتخابات مجلس نیز داشتیم. ولی متاسفانه شاهد شور و نشاط انتخاباتی در اسفندماه نبودیم.

مشارکت مردم در انتخابات برای نظام جمهوری اسلامی یک اصل است. موضوعی که شاید برای سایر نظام‌های سیاسی و کشورها اصل نباشد.

در این باره دو ایده مطرح است. اول جمهوری اسلامی انتخابات را مانند نظام های سیاسی لیبرالیسم کم رنگ کند چرا که آنان رفاه را اصل خود قرار داده‌اند. دوم اینکه به دنبال علل کاهش مشارکت مردم در انتخابات باشد. تشکل‌های دانشجویی به عنوان قشر نخبگانی جامعه؛ کاری در جهت افزایش مشارکت انجام نمی‌دهند. جنبش دانشجویی برای خود چارچوب فکری درست کرده و بر اساس آن عمل می‌کند. در این راستا از مردم نیز انتظار دارند که همراه آنان باشند. این یک مشکل بزرگ است.

شهادت حجت الاسلام رئیسی شاید به صورت گذرا و کوتاه مدت، احساسات مردم را بر انگیخته باشد و پای صندوق‌های رای حاضر شده و رای دهند ولی برای سال‌های آینده باید چاره اندیشی شود. البته این موضوعات باعث نمی‌شود که اعضای جریان دانشجویی در دانشگاه فعالیت چهره به چهره نداشته باشد و سایر دانشجویان را برای مشارکت در انتخابات ترغیب نکنند.

با توجه به مطالب ذکر شده، بنده فکر نمیکنم انتخابات ریاست جمهوری خیلی پرشور مانند دهه 70 یا 80 برگزار شود. بلکه باید اقدامات اساسی در این باره صورت گیرد.

روشنگری؛ یکی از وظایف اصلی تشکل‌های دانشجویی در انتخابات

بازگشت امید به جامعه از کلیدواژه‌های پرتکرار و مورد تاکید رهبر انقلاب است. دولت آینده در عمل چگونه می‌تواند باعث امید آفرینی در جامعه شود؟

فرجی: حفظ ویژگی‌های مثبت مسئولان نظام و شخص رئیس جمهور؛ باعث ایجاد امید در جامعه می‌شود. علاوه بر آن؛ ویژگی‌هایی مانند داشتن تسلط بر مسائل و مشکلات و به کار گیری افراد شایسته برای حل مشکلات مردم و شنیدن صدای آنان، پرهیز از کار نمایشی نیز مهم است.

سوالی مطرح می‌شود، که چه زمانی نا امیدی در جامعه ایجاد می‌شود؟ پاسخ آن است که زمانیکه تصویر روشنی از آینده وجود نداشته باشد یا تصویر آلوده‌ای از جامعه ارائه شده باشد. سیاست‌مداران باید در واضح کردن و روشن کردن تصویر جامعه تلاش داشته باشند.

تمن: جنبش دانشجویی باید همواره فعالیت‌های مطالبه گرانه را از مسئولان داشته باشد. از سوی دیگر باید برای به حداقل رساندن دو قطبی جدال اسلام ناب محمدی و اسلام ناب آمریکایی در جامعه و در ابعاد داخلی و جهانی فعالیت داشته باشند. در حال حاضر تعدادی از افراد یا گروه‌ها با دیدگاه و فضای عُقلایی، قصد دارند که انتخابات را به سوی سوق دهند که مردم تمایلی به مشارکت در انتخابات نداشته باشند. بنابراین تشکل‌های دانشجویی وظیفه دارند که مانع فعالیت این گروه شوند. این کار نیز از طریق روشنگری مردم امکان پذیر است.

تحقق امید آفرینی در جامعه با حضور مردم در حکمرانی

من معتقدم که مردم ایران کاملا افرادی با فهم و علاقمند به سیاست هستند. به این معنا که قادر به تحلیل موضوعات و رویدادها بوده و نسبت وقایع بی‌تفاوت نیستند. جنبش دانشجویی در این راستا باید تحلیل مردم را به سوی روشنگری پیش ببرند تا مردم در تحلیل خودشان دچار مشکل نشوند. نقش دانشجویان در فضای دانشجویی بیشتر واسطه گری در جهت روشن سازی و آگاهی بخشی به مردم است.

تمن: امید آفرینی به جامعه باز می‌گردد به شرط اینکه ما نقش مردم را به خودشان تفهیم کنیم چرا که انقلاب اسلامی یک انقلاب مردمی است. بنابراین مردم باید در معاملات حکرانی، نقش داشته باشند. به عنوان مثال حضور مردم در حوزه اقتصادی، تنها راهکاری برون رفت از مشکلات و چالش‌های این حوزه است.

جریان دانشجویی باید به عنوان حلقه‌های میانی، درباره جایگاه مردم در انقلاب روشنگری انجام دهد. اگر این تفهیم و روشن گری صورت گیرد و مردم نقش خودشان در حکمرانی را پیدا کنند، امید نیز در بین مردم جامعه شکل می‌گیرد.

انتظار شما از دولت آینده در دو بعد شهروندی و دانشجویی چیست؟

تمن: پیگیری روند سیاست خارجی برای ایران مهم است. تلاش‌های امیرعبدالهیان یعنی دیپلماسی عزت‌مندانه را در دیپلماسی ایران احیا کرد. چند سالی دستگاه دیپلماسی کشور در باره سیاست خارجی، گفتمان پیشرفت را صرفا در ارتباط با آمریکا و اروپا می‌دانست. فعالیت شهید امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه سابق نشان داد که می‌توان به جز ارتباط با غرب و آمریکا تعاملات بین‌المللی را گسترش داد. بنابراین از دولت چهاردهم انتظار داریم که ادامه دهندن دیپلماسی عزت‌مدانه باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1234840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =