انتخابات ریاست‌جمهوری چند قطبی می‌شود؟/ آیا به مرحله دوم می‌رود؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌گویند اگر در جریان اصول‍‌گرایی اجماع شکل نگیرد انتخابات به مرحله دوم می‌رود و این اجماع بر اساس نتیجه نظرسنجی‌ها انجام خواهد شد. 

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز، در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شش کاندیدا متشکل از چهار کاندیدای جریان اصول‌گرایی (محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی و سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی)، یک کاندیدای جریان اعتدال‌گرا (مصطفی پورمحمدی) و یک کاندیداهای جریان اصلاح‌طلب (مسعود پزشکیان) با یکدیگر رقابت می‌کنند.

بیشتر بخوانید؛

تمام کاندیداها به نوعی هدفمندی یارانه‌ها را مطرح می‌کنند/ راه حذف تحریم، قوی شدن است

«اجماع»، «قطبی شدن انتخابات»، «دو مرحله‌ای شدن انتخابات» در رده پر تکرارترین کلیدواژه‌های این دوره از انتخابات هستند. بسیاری از تحلیل‌گران و کنشگران سیاسی بر این باور هستند که اگر در جریان اصول‌گرایی دو کاندیدایی (قالیباف و جلیلی) که امکان کسب بیشترین رای را دارند با یکدیگر به اجماع نرسند، نمی‌توانند حد نصاب آراء را در انتخابات ۸ تیرماه ۱۴۰۳ را مقابل کاندیدای اصلاح‌طلب کسب کنند و انتخابات به مرحله دوم می‌رود. برخی تحلیل‌گران دیگر با پیش کشیدن احتمال عدم اجماع میان این دو کاندیدا از دو مرحله‌ای شدن انتخابات سخن می‌گویند.

در روزهایی که بازار گمانه‌زنی درباره اجماع کاندیداها و چند مرحله‌ای شدن انتخابات داغ است در راهروهای بهارستان سراغ تعدادی از نمایندگان مجلس از طیف‌ها و گرایش‌های سیاسی متفاوت رفته‌ایم و علاوه بر نظرسنجی پیرامون گمانه زنی‌های فوق، نظرت آن‌ها را درباره مسائل کلیدی که کاندیداها باید تا روز انتخابات مطرح کنند، جویا شده‌ایم.

بسیاری از نمایندگان با تاکید بر لزوم اجماع در جریان اصول‌گرایی و با فرض تحقق چنین ضرورتی انتخابات را دو قطبی و یک مرحله‌ای پیش‌بینی کردند اما برخی دیگر نیز احتمال اجماع را ضعیف دانستند و بر این اساس از شکل‌گیری سه و حتی چهار قطبی در انتخابات ۸ تیر و به تبع آن دو مرحله‌ای شدن انتخابات سخن گفتند.

در ادامه گفتگو با نمایندگان مجلس دوازدهم را می‌خوانید:

کدام نمایندگان گفتند انتخابات دو قطبی می‌شود؟

علاء‌الدین بروجردی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: اگر در جبهه انقلاب اجماع صورت گیرد طبیعی است که دو نفر برای انتخابات روز ۸ تیر باقی بمانند و احتمالا این دو کاندیدا قالیباف و پزشکیان هستند. نظرسنجی‌ها نیز به عنوان یک ملاک علمی اگر دقیق انجام شود می‌تواند عامل خوبی برای تصمیم‌گیری باشند.

نماینده لارستان درباره عوامل موثر بر یک یا دو مرحله ای شدن انتخابات گفت: نمی‌توان این مساله را پیش‌بینی کرد زیرا مناظرات بر افکار عمومی موثر است اما به نظر می‌رسد کار در مرحله اول تمام شود.

وی افزود: همه می‌دانند که مشکل اساسی کشور مساله اقتصاد است و هر کدام از نامزدها بتواند ادبیات اقناعی بیشتری را در این عرصه به کار گیرد، فکر می‌کنم شانس بیشتری در انتخاب خواهد داشت.

بروجردی در زمینه میزان مشارکت در انتخابات پیش‌رو گفت: پیش‌بینی می‌کنم میزان مشارکت در انتخابات نزدیک به ۵۵ درصد باشد.

سیدجواد حسینی‌کیا به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: فضای انتخاباتی در حال پیش رفتن به سمت دو قطبی شدن است زیرا در جبهه انقلاب میان اصولگریان وفاق ایجاد خواهد شد. این که چه کسی انتخاب شود بستگی به نظرسنجی‌ها دارد.

نماینده سنقر و کلیایی گفت: با توجه به وفاقی که شکل خواهد گرفت، انتخابات یک مرحله‌ای می‌شود.

وی با انتقاد از کلی‌گویی کاندیداها در زمینه اقتصادی گفت: یکی از موضوعات کلیدی مساله بورس است اما این شش نفر هنوز نگفته‌اند که مشکلات کسانی که در بازار سهام ضرر کرده‌اند، چگونه قابل جبران است؟

جعفر قادری به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: تلاش تمام دلسوزان و افراد موثر جبهه انقلاب این است که اجماع شکل بگیرد و نهایتا از بین گزینه‌هایی که رای بالایی دارند به یک فرد برسیم و مثل سال ۹۲ ریسک نکنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که روز ۸ تیر چند نفر با یکدیگر رقابت خواهند کرد، گفت: انشاءالله دو نفر خواهند بود یعنی قالیباف و جلیلی.

نماینده مردم شیراز گفت: اگر جریان اصول‌گرا و مذهبی به وحدت برسند انتخابات تک مرحله‌ای می‌شود و امیدواریم مشارکت نسبت به دور قبل بیشتر شود و به بالای پنجاه درصد برود.

وی گفت: مشاوران که در کنار کاندیداها هستند دقت لازم و کافی را ندارند. این که کاندیداها به جای برنامه هفتم خودشان یک برنامه بنویسد، هم از سوی مردم پذیرفته نیست و هم امکان عملیاتی شدن آن وجود ندارد. از سوی دیگر کاندیداها نباید سراغ طرح موارد و مسائل جزیی بروند که چکش‌کاری نشده و بیان آن‌ها اشکال ایجاد می‌کند. بهتر است کاندیداها طرح‌هایی را که در جهت اهداف برنامه موثر است تبیین کنند و به گونه‌ای باشد که نه ریزبینی و جزئی بینی ملاک عمل قرار گیرد و نه مسائل کلی و کلان مطرح شود که نهایتا معلوم نشود کاندیدا می‌خواهد چه کند.

محمدتقی نقدعلی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: یقینا افرادی از طیف‌های مختلف اصول‌گرایی در حال تلاش هستند یک وفاق نسبی بین کاندیداهای جبهه انقلاب ایجاد می‌کنند تا مردم در تصمیم‌گیری متحیر نشوند.

نماینده خمینی‌شهر گفت: کاندیداها باید بگویند برای رسیدن به وضعیت مطلوب اقتصادی و فرهنگی چه برنامه شفاف و دقیقی دارند و به شکل مصداقی این برنامه‌ها را برای مردم تبیین کنند. به جز معدودی از کاندیداها سایر افراد فقط از کمال مطلوب رفع مشکلات و برقراری ارتباط با دنیا حرف می‌زنند اما راهکار نمی‌دهند در صورتی که نمی‌شود دوباره گنجشک را رنگ کنند و به جای قناری جا بزنند.

عبدالوحید فیاضی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: فعلا صحبت روی اجماع است و از سوی دیگر همه کاندیداها می‌گویند ما می‌مانیم. اما به نظر می‌رسد در روزهای آینده اتفاقاتی در جبهه انقلاب بیفتد زیرا عقلانیت حکم می کند در برابر یک جریان به اجماع برسند. وقتی از طرف مقابل فقط یک فرد به عنوان نماینده حضور دارد منطقی نیست که چند نفر جریان انقلاب را نمایندگی کنند پس عقل سیاسی حکم می‌کند که با هم کنار بیایند.

نماینده نور و محمودآباد به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: در جبهه انقلاب، جلیلی و قالیباف با هم در حال جلو رفتن هستند اما به نظر می آید اجماع بین این دو شکل می گیرد و قالیباف احتمالا باقی می‌ماند. این خواسته جامعه اصول‌گرایی است اما واقعیت این است که پایه رای جلیلی نیز در بین طبقات محروم بالاست و قالیباف نیز در میان جزیان‌های شاخص سیاسی اصول‌گرا رای دارد.

وی افزود: اگر اجماع شکل نگیرد انتخابات دومرحله‌ای می‌شود و پیش‌بینی می‌کنم مشارکت حدود چهل و پنج درصد باشد.

فیاضی گفت: نگران بودیم که از سوی کاندیداها در مناظرات بداخلاقی صورت گیرد که این دوره چنین اتفاقی نیفتاد اما نکته بعدی این است که کسانی که کاندیدا هستند باید از موضع حکمرانی صحبت کنند و بتوانند مدل‌های حکمرانی مطلوب را مطرح کنند و حول آن به بحث و گفتگو بپردازند. کاندیداها باید ادله کسانی را که می‌گویند با این ساختار نمی‌توان کار کرد به چالش بکشند و بگویند با این ساختار و این قانون اساسی می‌توان اقدامات خوبی انجام داد. برخی رئیس‌جمهور می‌شوند و در پایان دوره می‌گویند ما اختیار نداشتیم پس جای پرداختن به چنین ادعایی در مناظرات است.

امید نصیبی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: با توجه به وضعیتی که در کشور حاکم است و تلاش برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، پیش بینی می‌کنم، ائتلاف‌هایی صورت بگیرد.

نماینده مردم ممسنی و رستم گفـت: به نظر می‌رسد اجماع انجام می‌شود و انتخابات یک مرحله‌ای می‌شود.

وی در زمینه میزان مشارکت در انتخابت گفت: با توجه به جهاد تبیینی که از سوی نیروهای انقلاب شکل گرفته مشارکت حدود ۵۰ درصد خواهد بود.

این نماینده مجلس گفت: کاندیداهای باید تلاش کنند تا با پرداختن به مسائل جزئی در زمینه اقتصاد و معیشت اعتماد مردم را جلب کنند زیرا مردم در برنامه‌های کاندیداها مساله معیشت و اقتصاد را جستجو می‌کنند.

کدام نمایندگان گفتند انتخابات سه قطبی می‌شود؟

پیمان فلسفی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: به نظر می‌آید که در جبهه انقلاب کاندیداها پافشاری می‌کنند که در موضع خودشان باقی بمانند و تا جائیکه من متوجه شدم این روند ادامه دارد. برای رسیدن به اجماع تلاش‌هایی صورت گرفته اما معلوم نیست به چه نتیجه‌ای منجر می‌شود چون از سویی کاندیداها اصرار بر ماندن دارند و از سوی دیگر کمیته‌هایی برای اجماع تشکیل شده و باید منتظر نظرسنجی‌های بعد مناظره‌ها ماند.

نماینده مردم تهران گفت: یک یا دو مرحله‌ای شدن انتخابات بستگی به این دارد که چند نفر از کاندیداها تا روز ۸ تیر برای حضور در رقابت‌ها باقی می‌مانند البته با توجه به فشرده بودن این رقابت‌ها فکر می‌کنم انتخابات به مرحله دوم کشیده شود.

وی گفت: مشارکت را بالا پیش‌بینی می‌کنم و این عدد بین ۵۰ تا ۶۰ درصد است.

فلسفی گفت: مردم باید نسبت به برنامه‌های اقتصادی و فرهنگی کاندیداها مطمئن شوند. این دو مقوله بسیار مهم است و رهبر انقلاب هم فرمودند حفره‌های اقتصادی و فرهنگی باید توسط کاندیدای اصلحی که مردم انتخاب می‌کنند پر شود. کاندیداها بر اقداماتی که در یک سال اول می‌تواند وضعیت اقتصادی و شرایط فرهنگی کشور تغییر ایجاد کند متمرکز شود.

وی افزود: اگر تمرکز کاندیداها روی محورهای که می‌تواند تغییر ایجاد کند، باشد؛ مردم راحت‌تر می‌توانند تصمیم بگیرند. کاندیداها از کلی‌گویی باید پرهیز کنند تا مردم بدانند به چه رویکردی رای بدهند و انتخاب درست‌تری داشته باشند. پرهیز از کلی‌گویی به این معنی نیست که کاندیدا باید ریز برنامه‌ها را مطرح کند بلکه به معنی ارائه شاخص و بیان اهداف کمی و کیفی برنامه‌ها است.

جبار کوچکی‌نژاد به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران همواره فرآیند پرفراز و نشیبی داشته و چندان قابل پیش‌بینی نیست زیرا اکثریت مردم هنوز نگفته‌اند به چه کسی رای می‌دهند و چنین افرادی سرنوشت انتخابات را تغییر می‌دهند. به اعتقاد من رقابت بین سه قطب جلیلی، قالیباف و پزشکیان است.

نماینده رشت و همام افزود: در میان این سه قطب رای بعضی‌ها مثل جلیلی ثابت است و کمتر قابل جابه‌جایی است اما رای پزشکیان و قالیباف به شدت نوسان دارد. شاید این دو نفر بتوانند موجی را ایجاد کنند و رای یکی بیشتر از دیگری شود.

وی تصریح کرد: با این فرآیندی که مشاهده می‌کنیم انتخابات احتمالا دو مرحله‌ای می‌شود.

کوچکی‌نژاد گفت: اصل ۴۴ قانون اساسی، تک نرخی یا چند نرخی شدن ارز از جمله موضوعاتی است که هنوز این کاندیداها نتوانسته‌اند آن را به طور شفاف برای مردم تشریح کنند. مردم به دنبال این است که بدانند دولت چه مقدار و به چه شکل قرار است اقتصاد کشور را به عهده بگیرد.

نوری قزلجه به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: پزشکیان، قالیباف و جلیلی روز ۸ تیر با یکدیگر رقابت می‌کنند. اجماع بین اصول‌گرایان را بعید می‌دانم. در کف جامعه رای جلیلی بیشتر است و از نظر ذهنی قالیباف برای ریاست جمهوری آماده‌تر است.

وی گفت: به احتمال ۶۰ درصد انتخابات به دور دوم می رود اما اگر آقای پزشکیان همین شیب رشد را دامه دهد احتمال دارد تکلیف انتخابات در مرحله اول روشن شود.

نماینده بستان‌آباد تصریح کرد: کاندیداها باید بیشتر نشان دهد که صاحب چه اندیشه و سابقه‌ای هستند و چه روزگاری را در زمینه اقتصاد، فرهنگ برای مردم ترسیم می کنند تا قشر خاکستری به حضور در انتخابات ترغیب شود. کاندیدها باید از بیان ایدآل‌ها و کارهای نشدنی دوری کنند و وعدهایی که می‌دهند با گذشته خودشان هماهنگ باشد.

احمد آریایی‌نژاد به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: در این انتخابات رقابت بین قالیباف، جلیلی و پزشکیان است البته این انتظار می‌رود که بین قالیباف و جلیلی اجماع شکل بگیرد. اگر اجماع شکل نگیرد به نفع قطب مقابل می‌شود و این خطر احساس می‌شود که دوباره به دهه نود بازگردیم.

نماینده ملایر در ادامه گفت: گاهی کاندیداها وعده‌هایی می‌دهند که روی هوا است و ضمانت اجرایی ندارد زیرا هنوز برای انتخابات به یک ساز و کاری نرسیده‌ایم که اگر حرف بدون پشتوانه زدیم تاوان داشته باشد و متاسفانه گاهی هم اتهاماتی به طرف مقابل می‌زنیم تا شور انتخاباتی ایجاد شود.

وی افزود: مردم ببینند برنامه‌های کدام کاندیداها با توجه به قواعد نظام اسلامی شدنی‌تر است. گاهی کاندیداها مسائلی مطرح می‌کنند که انگار علت همه مشکلات بیرون از کشور است.

غلامرضا توکل شوریجه به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: ۳ نفر در رقابت‌های ۸ تیر حضور خواهند داشت. در جبهه انقلاب اجماع صورت می‌گیرد و یک نفر از کاندیداهای جبهه انقلاب، پورمحمدی و پزشکیان در رقابت‌ها حضور خواهند داشت و احتمالا در جبهه انقلاب اجماع روی قالیباف شکل می‌گیرد.

نماینده کوار و سروستان گفت: در صورت اجماع انتخابات یک مرحله‌ای می‌شود اما در غیر این صورت به مرحله دوم می‌رود.

وی افزود: کاندیداها از کلی‌گویی بپرهیزند و به موضوعات اجرایی و عملیاتی بپردازند زیرا مردم قرار است به مدیر اجرایی در سطح کلان کشور رای بدهند پس بیشتر به موضوعات مربوط به معیشت مردم بپردازند. مشارکت را نیز حدود ۶۰ درصد پیش بینی می‌کنم.

محسن بیگلری به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: تا پیش از این گفته می‌شد که اگر در جبهه انقلاب اجماع صورت گیرد جلیلی به نفع قالیباف باید کنار برود اما در روزهای اخیر جلیلی گفت کناره‌گیری نمی‌کند و طرفداران هر دو کاندیدا نیز با کناره‌گیری مخالف می‌کنند. قرار است افرادی برای شکل‌گیری اجماع در جبهه انقلاب تلاش کنند اما اگر این اجماع شکل نگیرد، پزشکیان، قالیباف و جلیلی برای رقابت های ۸ تیر باقی می‌مانند.

وی گفت: در صورتی که این سه کاندیدا تا انتهای کار باقی بمانند انتخابات دو مرحله‌ای می‌شود اما اگر اجماع شکل گیرد یک مرحله‌ای می‌شود.

نماینده سقز و بانه گفت: فعلا نمی‌توان میزان مشارکت را پیش‌بینی کرد. مناظرات نقش تعیین کننده در مشارکت مردم دارد اما تاکنون کاندیداها از برنامه‌های خودشان حرف نزده‌اند و به طور دقیق نگفته‌اند برای حوزه مسکن، اشتغال، اقوام و ... چه برنامه‌ای دارند.

علی رضایی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: به نظر می‌آید رقابت بین پزشکیان، جلیلی و قالیباف است و اگر در جبهه انقلاب با هم به توافق نرسند انتخابات دو مرحله‌ای می‌شود.

نماینده صحنه و هرسین در مجلس گفت: پیش‌بینی می‌کنم مشارکت در انتخابات بالای ۵۰ درصد باشد.

وی افزود: کاندیداها باید به طور دقیق به مساله مسکن، اجرای طرح‌های نیمه تمام عمرانی، کوریدورهای بین‌المللی بپردازند. ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی بهترین شرایط را برای ترانزیت کالا و مسافر را از طریق زمینی، هوایی، دریایی و ریلی دارد. ما می‌توانیم کالای دو کشور بزرگ چین و هند را از ایران عبور بدهیم. اما در سه حوزه‌ای که گفتم برنامه خاصی از سوی کاندیداها ندیدم و باید به طور شفاف به آن‌ها بپردازند زیرا این مسائل زیربنایی می‌تواند اقتصاد کشور را متحول کند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: کاندیداها باید بگویند در حوزه شهرسازی، جمعیت کشور را به کجا باید هدایت کرد؟ حدود پنج هزار نوار ساحلی داریم، آیا از این ظرفیت برای توسعه شهرها استفاده خواهند کرد؟

بابایی کارنامی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: بر اساس برآوردها سه نفر که عبارتند از قالیباف، جلیلی و پزشکیان، روز ۸ تیر با هم به رقابت خواهند پرداخت.

وی در تحلیل امکان اجماع در جبهه انقلاب گفت: قالیباف و جلیلی هر کدام ممکن است به اجماع راضی شوند اما اطرافیان آن‌ها مانع می‌شوند که جریان جبهه انقلاب به توافق برسد. با کینه و اختلاف نظر در جهبه انقلاب کار به جایی نمی‌رسد.

نماینده ساری و میاندرود گفت: اگر اجماع شکل نگیرد، انتخابات به مرحله دوم می‌رسد زیرا هیچ یک از سه نفر در مرحله اول حد نصاب رای را نمی‌آورند.

وی درباره میزان مشارکت گفت: پیش‌بینی می‌کنم حدود پنجاه درصد در انتخابات شرکت کنند.

این نماینده مجلس با انتقاد از مناظرات اقتصادی گفت: کاندیداها در جریان مناظرات برنامه محور نبودند و صرفا از گذشته خودشان دفاع کردند در حالی که باید برنامه‌ها شفاف‌تر تبیین می‌شد. ما اعتقاد داریم برنامه هفتم، بهترین برنامه برای رئیس‌جمهور است اما چندان به آن پرداخته نشد.

وی افزود: برخی کاندیداها حرف‌هایی در مناظرات و برنامه‌های تبلیغاتی می‌زنند که گویی از عمر این مجلس زمان کوتاهی مانده در حالی که باید بدانند که هر دولتی که روی کار بیاید باید چهار سال با این مجلس کار کند. چارچوب تعامل مجلس با دولت را برنامه هفتم ترسیم می‌کند و اگر دولت بعدی برنامه هفتم را قبول نداشت باید لایحه به مجلس بیاورد تا آن را تغییر دهد.

کدام نمایندگان گفتند انتخابات چهار قطبی می‌شود؟

قسیم عثمانی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: در انتخابات ۸ تیر شاهد ۱+ ۳ خواهیم بود یعنی پزشکیان به اضافه پورمحمدی، قالیباف و جلیلی.

وی تصریح کرد: بعید می‌دانم بین آقای جلیلی و قالیباف اجماع صورت گیرد و پیش‌بینی می‌کنم انتخابات یک مرحل‌های شود.

نماینده بوکان در مجلس گفت: برای حضور آرای خاکستری در انتخابات، بهتر است کاندیداها در فرصت باقی مانده نسبت به مسائل بین‌الملل، اشتغال، آموزش دقیق‌تر صحبت کنند.

بهروز محبی نجم آبادی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: سه سلیقه اساسی کشور یعنی جریان اصلاحات، اعتدال و اصول‌گرایی کاندیدای خودشان را در این دوره دارند. جریان اصول‌گرایی چون تعدد کاندیدا دارد، نظر مردم این است که این افراد با یکدیگر وحدت داشته باشند و بین خوب و خوب‌تر به یک خوب‌تر رای دهند و البته این دیدگاه کسانی است که نگاه انقلابی به مسائل دارند و تداوم دولت شهید رئیسی را با اصلاحات بیشتر طلب می‌کنند.

نماینده سبزوار در مجلس افزود: بنابراین امیدواریم این اتفاق بیفتد و جریان اصول‌گرایی بتواند به یک نماینده واحد برسد اما تا این‌جا به نظر می‌رسد در انتخابات روز ۸ تیر با یک سه ضلعی یا چهارضلعی شامل پورمحمدی، پزشکیان، قالیباف و یا پورمحمدی، پزشکیان، قالیباف و جلیلی مواجه شویم.

وی گفت: اجماع بستگی به نظرسنجی دارد و باید دید کدام یک رای بیشتری نسبت به دیگری دارد و نهایتا اگر اجماع صورت نگیرد انتخابات دو مرحله‌ای می‌شود.

محبی نجم‌آبادی گفت: میزان مشارکت را بالای ۵۵ درصد پیش‌بینی می‌کنم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1234886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =