رشد ۷ برابری ارزش قراردادهای دانشگاه آزاد با صنایع

مدیرکل صنعت، جامعه و دانشگاه معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مبلغ کل قراردادهای برون دانشگاهی در حوزه ارتباط با صنعت بر اساس اطلاعات و آماری که توسط اداره کل مستقیما از واحدهای دانشگاهی سراسر کشور جمع آوری شد، در مجموع ۲۵۹۲ میلیارد ریال است.  

لاله ملک‌نیا؛ مدیرکل صنعت، جامعه و دانشگاه معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص پروژه‌های برون دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: خوشبختانه در طی چند سال اخیر با توجه به ریل گذاری صورت گرفته و مجموعه اقدامات انجام شده در راستای سند تحول و تعالی دانشگاه واحدهای دانشگاهی در مجموع در جذب پروژه های برون دانشگاهی عملکرد خوبی داشته اند و مبلغ قراردادهای برون دانشگاهی از سال ۱۳۹۸ تا کنون همواره روند صعودی داشته به طوری که از مبلغ ۳۶۴ میلیارد ریال سال ۱۳۹۸ به ترتیب به ۷۶۵ و ۱۴۷۵ میلیارد ریال در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ رسیدیم و در طی دو سال اخیر نیز مجموع ۱۸۵۷ و ۲۵۹۴ میلیارد ریال را ثبت کردیم.

بیشتر بخوانید:

دانشگاه آزاد اسلامی در ۳ پروژه‌ کلان نفتی مشارکت می‌کند

وی ادامه داد: لازم است اشاره کنم به اینکه در سالهای قبل تر یعنی پیش از تغییر رویکرد دانشگاه به سوی تبدیل شدن به دانشگاه حل مساله و توجه به حوزه فناوری و نوآوری با هدف حضور موثر در صنعت و مشارکت در رفع نیازهای واقعی جامعه، مبالغ قراردادهای برون دانشگاهی ما اصلا قابل مقایسه نبود. به طور مثال روند تغییرات مبلغ قراردادهای برون دانشگاهی در طی سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ بین ۲۵۳ تا ۳۶۴ میلیارد ریال بوده است و حتی در مواردی روند نزولی را نیز تجربه کرده بودیم.

ملک‌نیا خاطرنشان کرد: مبلغ کل قراردادهای برون دانشگاهی در حوزه ارتباط با صنعت بر اساس اطلاعات و آماری که توسط اداره کل مستقیما از واحدهای دانشگاهی سراسر کشور جمع آوری شد، در مجموع بیش از دو هزار و دویست میلیارد ریال بوده که البته مبلغ دقیق آن ۲۵۹۲ میلیارد ریال است.

رصد روزانه اولویت های پژوهشی و نیازهای فناورانه صنایع و سازمان‌ها

وی افزود: به طور کلی شناسایی فرصت های موجود جهت گسترش تعامل موثر دانشگاه با صنایع و مراکز علمی و فناوری، فرصت آفرینی برای مجموعه دانشگاه جهت حضور موثر در صنایع مهم کشور از طریق عقد تفاهم نامه های کاربردی و انجام مذاکرات جدی با صاحبان صنایع و رصد مستمر ظرفیت ها و توانمندی های فناورانه و محصولات دانش بنیان واحدهای دانشگاهی برای ارائه به صنعت، از جمله دستور کارهای اصلی این اداره کل است. در این اداره کل به صورت روزانه اولویت های پژوهشی و نیازهای فناورانه صنایع و سازمان ها رصد می شود و همه موارد احصا شده را از طریق شبکه مجازی گسترده ای که با حضور معاونین پژوهشی و مدیران ارتباط با صنعت واحدهای دانشگاهی ایجاد کرده ایم، به کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه در سراسر کشور اطلاع رسانی می کنیم.

برخورداری از ضریب صفر بیمه و کاهش مالیات پروژه های پژوهشی برای اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد

ملک‌نیا گفت: ایجاد دسترسی به سامانه ساجد وزارت عتف برای دانشگاه آزاد اسلامی یک قدم مهم در زمینه تسهیل روند انجام طرح های پژوهشی بود که در همین یکی دو سال اخیر اتفاق افتاد. با ایجاد دسترسی به این سامانه شرایط برخورداری از ضریب صفر بیمه و کاهش مالیات پروژه های پژوهشی برای اعضای هیات علمی دانشگاه مشابه شرایط اعضای هیات علمی وزارتین شد.

مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی در طرح جهاد علمی/ دبیرخانه مشترک با موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی ایجاد می‌شود

وی تصریح کرد: پیرو تهیه و ابلاغ برنامه تحولی همکاری نیروهای مسلح با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی اداره کل صنعت، جامعه و دانشگاه با توجه به شرح وظایف و برنامه کاری خود بر اساس سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی به صورت جدی و فعال جهت مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی در این طرح ورود کرد. تفاهم نامه همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی در سطح ملی و با ۴۲ دانشگاه پیشرو کشور از جمله دانشگاه آزاد اسلامی امضا شد و پیرو پیگیری های متعددی که انجام دادیم قرارداد همکاری به ارزش ۳۰۰ میلیارد ریال را در ۳۱ مرداد ماه ۱۴۰۲ به امضا رساندیم. (لازم به ذکر است این قرارداد تا سقف ۱۲۰۰ میلیارد ریال قابل افزایش می باشد). ضمن اینکه باید عرض کنم واریز اولین بخش پرداخت به مبلغ ۷۵میلیارد ریال از سوی موسسه به حساب دانشگاه نیز صورت گرفته است. در حال حاضر با برگزاری جلسات هفتگی به صورت پیوسته با حوزه عتف موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی در تماس هستیم و به دنبال ایجاد دبیرخانه مشترک با موسسه به منظور مشارکت هرچه قویتر دانشگاه در طرح جهاد علمی می باشیم.

ملک‌نیا اضافه کرد: با عنایت به بسته های کاری و مجموعه راهکنش ها و اقدامات مندرج در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، اداره کل صنعت، جامعه و دانشگاه اهداف و برنامه های خود را برتعامل پیش دستانه با صنایع و سازمان های ملی و محلی در راستای توسعه پژوهش های تقاضا محور، شبکه سازی در حوزه ارتباط مؤثر دانشگاه با صنعت و جامعه و انجام پروژه های صنعتی با مشارکت بخش های توانمند برون دانشگاهی، و تسهیل گری و مانع زدایی در جذب پروژه های برون دانشگاهی با نگاه حل مسئله متمرکز ساخته است. توسعه اخذ پروژه های برون دانشگاهی و روند صعودی مبلغ قراردادهای برون دانشگاهی جذب شده در مقایسه با سال های قبل نیز خود گویای همین نکته است.

وی ادامه داد: ارتباط بسیار خوبی با مجموعه هلدینگ خلیج فارس از طریق شرکت پازارگاد که از زیرمجموعه های این هلدینگ بزرگ و مهم است، گرفته ایم. در همین راستا هم بازدید بسیار موثر و خوبی از شرکت های پتروشیمی عسلویه داشتیم. سفرهای استانی را به صورت هدفمند حتی الامکان در راستای نمایشگاه های فناوری و رویداد های استانی عصر امید به صورتی انجام میدهیم که برگزاری رویداد منتهی به حضور در صنعت و منجر به عقد قرارداد شود. یعنی از قبل برگزاری هر رویداد، ضمن شناسایی شرکت ها و مجموعه های صنعتی مرتبط با موضوع رویداد و ترتیب دادن جلسه مذاکرات اولیه و بازدید میدانی سعی می کنیم تا هم ظرفیت های موجود در منطقه را شناسایی کنیم و هم بتوانیم برآوردی از میزان تاثیرگذاری رویداد و بازخوردها و دستاوردهای احتمالی آن داشته باشیم. قطعا نتیجه این بازدیدهای پیش از رویداد در موافقت با برگزاری رویداد بسیار کمک کننده خواهد بود.

جذب بیش از ۵۱ میلیارد ریال طرح پژوهشی از طریق سامانه ساتع / احراز هویت ۱۶۰۰ عضو هیات علمی فعال دانشگاه آزاد در پروژه های برون دانشگاهی

وی در خصوص اقدامات انجام شده در سامانه ساتع نیز گفت: سامانه ساتع درگاهی است برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی تا از طریق آن بتوانند ضمن انتخاب اولویت پژوهشی موردنظر خود از بین اولویتهای صنایع، شرکتها، بانکها و موسسه های انتفاعی وابسته به دولت، پیشنهاد خود را در سامانه به منظور عقد قرارداد ثبت کنند. قبلا دسترسی به امکانات این سامانه برای اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی وجود نداشت، به همین دلیل اقدام جهت ایجاد شناسه کاربری برای مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در این سامانه در دستور کار این اداره کل قرار گرفت. درحال حاضر دسترسی به سامانه ساتع برای دانشگاه آزاد اسلامی فراهم گردیده و امکان ثبت نام اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مجریان پروژه های پژوهشی همانند سایر اعضای هیات علمی زیرمجموعه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی دولتی در این سامانه وجود دارد. تا کنون حدود ۱۶۰۰ عضو هیات علمی فعال دانشگاه را در زمینه همکاری در پروژه های برون دانشگاهی در این سامانه احراز هویت نموده ایم و بیش از ۵۱ میلیارد ریال طرح پژوهشی صرفا از طریق این سامانه در دانشگاه جذب شده است که بیشترین حجم قراردادها مربوط به استان تهران است.

ملک‌نیا خاطرنشان کرد: در خصوص کانون ها در چندین استان اقدامات خوبی انجام شده و به واسطه شکل گیری نشست های بین نخبگان صنعت و دانشگاه قراردادهای خوبی حاصل شده است. که از آن جمله می توان به استان آذربایجان شرقی اشاره کرد. در استان های دیگر نیز کانون هایی متناسب با ظرفیت های اقتصادی، اجتماعی و صنعتی منطقه و پتانسیل های علمی و زیرساختی ایجاد شده است. در طی اخذ بازخورد استان ها و گزارش فعالیت های آنها در این خصوص، همچنین با توجه به برخی تغییرات ساختار سازمانی و پیشنهادات دریافت شده از استان ها و اعضای هیات علمی در طی بازدیدهای استانی، آیین نامه تاسیس و فعالیت کانون ها برای تسهیل فعالیت و افزایش کارآمدی آنها اصلاح و به روز رسانی شد و آماده تایید و ابلاغ می باشد. یقین داریم با ابلاغ آیین نامه جدید جهش قابل توجهی در این حوزه را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: امور مربوط به شرکت های دانش بنیان از وظایف و مسئولیت های حوزه های دیگر معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری نظیر اداره کل سراهای نوآوری و پارک علم و فناوری می باشد و طبیعتا هرگونه آمار و اطلاعات مربوطه در اختیار حوزه های یاد شده است. لیکن باید عرض کنم با توجه به ارتباط تنگاتنگی که با این حوزه ها داریم معمولا در بازدیدهایی که از صنایع داریم نمایندگان شرکت های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی دانشگاه در زمینه تخصصی مرتبط را دعوت می‌کنیم تا ضمن آشنایی مستقیم با نیازها و چالش های صنایع بتوانند به صورت تخصصی و هدفمند محصولات و توانمندی‌های خود را به بخش صنعت معرفی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =