رفع گره تامین زمین ۳ شهر خراسان شمالی

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: سرانجام در مرحله نخست مسئله تامین زمین برای اجرای ساخت مسکن ملی در شهرهای فاروج، شیروان و آشخانه حل شد.

علی فخرانی در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز در خراسان شمالی در این باره اظهار کرد: در دولت سیزدهم اجرای طرح ملی جهش تولید مسکن در شهرهای فاروج، شیروان و آشخانه به علت فقدان زمین ملی معطل باقی مانده بودند که سرانجام در مرحله نخست، مسئله تامین زمین برای اجرای ساخت مسکن ملی در این شهرها حل شد.

وی با اشاره به شهر فاروج عنوان کرد: در این شهر ۵۴۲ متقاضی برای بهره مند شدن از مسکن در زمین‌های ملی واجد شرایط شدند.

فخرانی گفت: با این وجود، هیچ زمین ملی برای واگذاری به اجرای این طرح در محدوده و پیرامون این شهر واجد نداشت که اختصاص داده شود.

وی افزود: در این راستا، اداره کل راه و شهرسازی استان نسبت به توافق برای خرید و تملک زمین‌های کشاورزی مستثنیات ورود کرد که سرانجام با پیگیری‌های انجام شده، توافق با مالکان این زمین‌ها در شهر فاروج به مساحت چهار هکتار محقق شد که فعلا این مساحت زمین پاسخگوی ساخت مسکن متقاضیان واجد شرایط است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی عنوان کرد: در این چهار هکتار زمین ۱۸۰ واحد ساخته خواهد شد که به صورت ویلایی یک طبقه خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: فعلا تعداد بسیار اندکی از متقاضیان واجد شرایط این شهر آورده اولیه خود را واریز کرده‌اند.

در عین حال، فخرانی تصریح کرد: البته این چهار هکتار زمین تملک شده پاسخگوی تمام متقاضیان نخواهد بود.

وی اعلام کرد: در این راستا، وارد گفت‌وگو با نهاد آستان قدس رضوی شده‌ایم تا توافق با آنها برای اختصاص زمین‌های وقفی در این شهر انجام شود که همچنان گفت‌وگوها در حال انجام است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی در ادامه با اشاره به شهر شیروان اظهار کرد: در این شهر چهار هزار و ۷۷۰ خانوار متقاضی واجد شرایط دریافت مسکن ملی شده‌اند.

وی گفت: در این راستا، برای پاسخگویی به نیاز مسکن این متقاضیان واجد شرایط ۳۱ هکتار زمین ملی داخل محدوده شهر شیروان (پس از انجام توافقات) واگذار شد.

فخرانی بیان کرد: در حال حاضر قرارگاه امام حسن مجتبی ساخت مسکن ملی در قالب مجتمع های مسکونی سه واحدی در این ۳۱ هکتار زمین ملی را در دست اجرا دارد.

وی گفت: در حال حاضر به طور کلی در شهر شیروان ساخت بیش از ۹۲۹ واحد مسکن ملی در حال انجام است که متقاضیان این مسکن‌ها آورده اول خود را واریز کرده‌اند.

در عین حال، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی تصریح کرد: این اداره کل در راستای پاسخگویی به نیاز مسکن ملی متقاضیان شهر شیروان نسبت به جانمایی ۱۲۰ هکتار زمین کشاورزی مستثنیات در ضلع جنوب غربی شیروان همچنین نسبت به جانمایی ۸۴ هکتار زمین کشاورزی مستثنیات در ضلع غربی شیروان ورود کرده بود تا توافق و تملک شود که در نهایت با توجه به اینکه رای برای این دو پهنه زمین جانمایی شده به عنوان زمین‌های حاصلخیز درجه یک و دو صادر شد، توافق و تملک آنها، رد و از دستور کار خارج شدند.

وی اعلام کرد: در عین حال، در ضلع شمال شهر شیروان در جنب مسکن مهر این شهر، زمین‌های کشاورزی مستثنیات که با رای اداره امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان به عنوان زمین غیرحاصلخیز معرفی و مصوب شده‌اند، توافق شد که باید تملک شوند تا بابت ساخت مسکن ملی بهره برداری شوند.

جانمایی دو پارچه زمین برای ساخت مسکن ملی شهر آشخانه

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی درباره اجرای طرح جهش تولید مسکن در شهر آشخانه که معطل تملک زمین باقی مانده بود نیز عنوان کرد: در حال حاضر در شهر آشخانه ساخت مسکن ملی در بخش خود مالکی در حال اجرا است.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه که در محدوده و پیرامون شهر آشخانه زمین ملی وجود ندارد و زمین دولتی در پیرامون این شهر وجود دارد که به علت سازند زمینی آن برای ساخت مسکن ملی مناسب نیست. همچنین زمین‌های کشاورزی پیرامون این شهر نیز حاصلخیز هستند و نمی‌توان برای اجرای این طرح آنها را تملک کرد، این عوامل موجب شدند تا ساخت مسکن ملی برای متقاضیان این شهر در قالب انبوه سازی و یا گروه ساخت معطل باقی بمانند.

فخرانی اعلام کرد: با این وجود، این اداره کل نسبت به جانمایی ۶۰ هکتار زمین در پلاک بیار همچنین جانمایی ۷۰ هکتار زمین در مسیر کشتارگاه آشخانه اقدام کرد که این دو پارچه زمین، زمین‌های ملی تحت اختیار اداره کل منابع طبیعی هستند.

وی گفت: مطالعات امکان سنجی این دو پهنه زمین ملی آغاز شده که تا پایان شهریور ماه امسال به طول می‌انجامد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی افزود: درصورتیکه واگذاری آنها برای ساخت مسکن ملی شهر آشخانه مصوب شوند، در این دو پهنه زمین جانمایی شده، شهرک سازی انجام خواهد شد تا به متقاضیان مسکن ملی شهر آشخانه واگذار شوند.

الحاق ۷۷ هکتار زمین ملی جدید برای ادامه نهضت ملی مسکن در مرکز استان

فخرانی درباره روند ساخت مسکن ملی شهر بجنورد (مرکز استان) نیز اظهار کرد: خوشبختانه در تامین و تملک زمین برای اجرای طرح جهش تولید مسکن ملی برای متقاضیان مرکز استان خیلی دچار چالش و محدودیت تامین زمین نبودیم.

وی گفت: در مرکز استان ۴۱ هزار و ۵۹۴ خانوار بابت بهره مند شدن از مسکن ملی ثبت نام کردند که پس از پالایش انجام شده ۱۶ هزار و ۸۷ خانوار واجد شرایط این طرح شدند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی افزود: در مرحله نخست پنج هزار و ۱۲۵ خانوار مشمول ساخت مسکن شدند که فعلا چهار هزار و ۵۲۲ خانوار از آنها آورده اولیه خود را تا هفته نخست خرداد ماه جاری واریز کردند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در زمین ملی واقع در گلستان شهر به مساحت ۵۴ هکتار همچنین در زمین ملی واقع در شهرک ولی عصر به مساحت ۹ هکتار ساخت مسکن ملی انبوه سازی در حال انجام است.

در عین حال، فخرانی تصریح کرد: این اداره کل نسبت به الحاق ۷۷ هکتار زمین ملی در منطقه غرب گلستان شهر ورود کرده که الحاق این پهنه زمین ملی در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: البته درصدد هستیم که برای آینده در منطقه شهرک ولی عصر زمینی در محدوده این منطقه برای پاسخگویی به نیاز متقاضیان مسکن ملی الحاق جدیدی انجام شود.

وی درباره تعیین تکلیف زمین پادگان ارتش واقع در انتهای خیابان پیامبر اعظم به منظور ساخت مسکن ملی برای نیروهای مسلح مرکز استان نیز اظهار کرد: سند زمین این پادگان در قطعات ۲۰ هکتاری و ۱۱ هکتاری به نام ارتش است که این دو قطعه زمین اشاره شده دارای معارضانی شامل اداره کل میراث فرهنگی و ستاد اجرایی فرمان امام را دارد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: تعارض اداره کل میراث فرهنگی استان با نهاد ارتش حقوقی شد که رای گرفت.

وی افزود: با این وجود، هنوز تعارض نهادهای ستاد اجرایی فرمان امام و ارتش در دستگاه قضایی استان منجر به صدور رای نشده است.

فخرانی خاطرنشان کرد: ساخت ۱۶ هزار واحد مسکن ملی برای نیروهای مسلح مرکز استان در زمین پادگان ارتش طراحی شده است.

لزوم تمرکز بر نوسازی بافت های ناکارآمد شهری

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی در خاتمه بر روی نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری تاکید کرد و گفت: این بافت‌ها ظرفیت‌های بالقوه‌ای هستند که می‌توانند در تامین مسکن اقشار هدف بسیار کارساز و راهگشا باشند.

وی تصریح کرد: با این وجود، دولت‌ها راهکار ساده الحاق زمین‌های ملی و تملک زمین‌های کشاورزی مستثنیات را برای اجرای ساخت مسکن ملی در سطح کشور در پیش گرفتند.

فخرانی عنوان کرد: مبتنی بر نظر کارشناسان این رویکرد فقط راه حل موقتی است که در دراز مدت نتیجه‌ای جز افزایش هزینه‌های مدیریت شهری و از هم گسیختگی اجتماعی را به همراه ندارد.

خبرنگار: سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

کد خبر: 1235407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =