معرفی دانشگاه‌های پیشتاز در طرح استادمحوری

موسسه ISC دانشگاه‌های پیشتاز در طرح استاد محوری برای حل مسائل  کشور با پذیرش بدون آزمون دانشجویان استعدادهای درخشان را اعلام کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سید احمد فاضل‌زاده رئیس موسسه ISC گفت: زیرسامانه استادمحوری به منظور جهت‌دهی به تحقیقات و پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی در راستای رفع نیازهای کشور در نظام ایده ها و نیازها توسط موسسه ISC توسعه داده شده است.

در راستای اجرای آیین‌نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری به شیوه استادمحور مبتنی بر رفع نیازهای کشور، تعداد ۳۳۷۸ نیاز توسط دانشگاه‌ها، دستگاه‌های اجرایی، واحدهای تولیدی، صنعتی یا خدماتی، شرکت‌های دانش‌بنیان در سامانه استادمحوری نظام ایده ها و نیازها ثبت شده است.

سامانه استادمحوری در نظام ایده ها و نیازها با آدرس https://parsa.nan.ac در دسترس است. در این سامانه بخشی از نیازها که قابلیت تعریف پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری دارد اطلاع‌رسانی می‌شود. در طرح استادمحوری ویژه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در نظام ایده‌ها و نیازها برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳، تعداد ۷۶۳ نیاز توسط ۷۴ دستگاه‌های اجرائی، واحدهای تولیدی، صنعتی یا خدماتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و تعداد ۲۶۱۵ نیاز مرجعیت علمی توسط ۷۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی ثبت شده است.

همان‌گونه که در شکل یک قابل مشاهده است، دانشگاه شیراز (تعداد ۲۸۲)، دانشگاه سمنان (تعداد ۲۰۴)، دانشگاه ارومیه (تعداد ۱۴۶)، دانشگاه شهید بهشتی (تعداد ۱۴۰)، دانشگاه تهران (تعداد ۱۳۹) و دانشگاه صنعتی امیرکبیر (تعداد ۱۳۵) به ترتیب بیشترین مشارکت را در ثبت نیازهای مرجعیت علمی داشتند و با توجه به شکل ۲، آستان قدس رضوی (تعداد ۱۰۲)، شرکت ملی مناطق نقت خیز جنوب (تعداد ۹۴)، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت (تعداد ۹۱)، شرکت ملی گاز ایران (تعداد ۷۰) نیز به ترتیب بیشترین مشارکت را در ثبت نیازهای صنعتی داشتند.

شکل زیر تعداد نیازهای مرجعیت علمی ویژه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان به تفکیک دانشگاه را نشان می‌دهد؛

معرفی دانشگاه‌های پیشتاز در طرح استادمحوری

شکل زیر تعداد نیازهای صنعتی ویژه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان به تفکیک سازمان نشان می‌دهد؛

معرفی دانشگاه‌های پیشتاز در طرح استادمحوری

تعداد نیازهای صنعتی و مرجعیت علمی به تفکیک حوزه موضوعی در تصویر ۳ و ۴ ارائه شده است. بیشترین نیازهای ثبت شده توسط صنایع در فنی و مهندسی (۷۶ درصد) وپس از آن علوم انسانی (۱۵ درصد)، هنر (۴ درصد)، علوم پایه (۳ درصد)، کشاورزی و منابع طبیعی (یک درصد)، علوم بهداشت (۰.۵ درصد) و دامپزشکی (۰.۵ درصد) است. همچنین، بیشترین نیازهای ثبت شده مرجعیت علمی در فنی و مهندسی (۳۹ درصد) و پس از آن علوم انسانی (۳۰ درصد)، علوم پایه (۱۴ درصد)، کشاورزی و منابع طبیعی (۱۲ درصد)، هنر (۳ درصد)، دامپزشکی (یک درصد) و علوم بهداشت (یک درصد) است.

شکل زیر نیازهای صنعتی ویژه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان به تفکیک حوزه موضوعی را نشان می‌دهد؛

معرفی دانشگاه‌های پیشتاز در طرح استادمحوری

شکل زیر نیازهای مرجعیت علمی ویژه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان به تفکیک حوزه موضوعی را نشان می‌دهد؛

معرفی دانشگاه‌های پیشتاز در طرح استادمحوری

ظرفیت پذیرش دانشجوی دوره کارشناسی ارشد و دکتری به شیوه استادمحور در هر سال تحصیلی برای هر عضوهیات علمی با مرتبه استاد تمامی حداکثر دو دانشجو، با مرتبه دانشیاری یک دانشجو و با مرتبه استادیاری یک دانشجو ( اعضای هیئت علمی با مرتبه استادیاری در دو سال منتهی به اعلام فراخوان پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان، در فهرست یک درصد یا دو درصد دانشمندان برتر جهان، اعلامی توسط موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) قرار گرفته باشند یا قرارداد ارتباط جامعه با صنعت مرتبط داشته باشند) است.

کد نیازهای مربوط به طرح استادمحوری سال ۱۴۰۴-۱۴۰۳ ویژه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در این دفترچه ارائه شده است. لازم است استادمیزبان درخواست تعریف پارسا بر روی نیاز اعلام شده در سامانه نان (https://parsa.nan.ac) را در شورای پژوهش و فناوری دانشگاه به تصویب برساند. سپس، موضوع پارسا مصوب معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، توسط نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی در سامانه نان ثبت شود. جزییات بیشتر فرآیندها در شیوه نامه اجرائی موجود در سامانه استادمحوری در دسترس است.

دفترچه طرح استادمحوری ویژه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان (سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳) از طریق این لینک در دسترس است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =