۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۰
کدام ۶۰ درصد؟

حسن دانش*

گروه سیاسی ایسکانیوز- چهاردهمین انتخابت ریاست جمهوری با اقبال ۴۰ درصدی جامعه ایرانی مواجه شد و ۶۰ درصد مردم به هردلیلی تصمیم گرفتند تا دراین انتخابات شرکت نکنند. اینکه همه این ۶۰ درصد را بدنه مخالف نظام جمهوری اسلامی تشکیل می‌دهند یا خیر موضوعی است که نمی توان به راحتی به آن پاسخ داد لکن در حد توان با استناد به افکارسنجی‌های انجام شده و بررسی آمار مشارکت در انتخابات گذشته و همچنین نگاه به موارد طرح شده در برنامه‌های انتخاباتی می‌توان ذیل این موارد به این پرسش پاسخ داد.

  1. واضح است در ۴۰ درصد شرکت کننده در انتخابات اعتماد به نظام به عنوان امین آرای ملت و همچنین امکان تغییر از طریق انتخابات به عنوان انگاره اصلی وجود دارد.
  2. مانند سایر نظام‌های حکمرانی بخشی از این ۴۰ درصد به جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام مبتنی بر باورها و عقاید خود می‌نگرند لذا همواره در انتخابات‌ها حاضر می‌شوند، البته نباید از تغییرات اجتماعی و فرهنگی به عنوان فاکتور افزایش یا کاهش این بخش غفلت کرد.
  3. در تحلیلی از باقی سهم حاضر در ۴۰ درصد و با توجه به افت و خیز آمار مشارکت و همچنین شعارها و موارد مطرح شده توسط نامزدها در انتخابات گذشته می‌توان اینگونه برداشت کرد که موارد مطح شده توانسته است نظرات این بخش را به خود جلب کند. به عبارتی این عده دغدغه‌های اصلی خود را در لابلای موارد فرهنگی، سیاسی مطرح شده در مناظرات یافته‌اند.
  4. بررسی نتایج نظرسنجی‌های معتبر و طبقه اجتماعی، محل زیست و پراکندگی جغرافیایی غائبان چهاردهمین دوره ریاست جمهوری نشان می‌دهد ترکیب اجتماعی و اقتصادی این ۶۰ درصد با غائبان ۵۲ درصدی انتخابات دور قبل متفاوت است. حضور فعال و پررنگ بدنه اصلاحات در حمایت از مسعود پزشکیان و اختلاف ۸ درصدی میزان مشارکت در ۱۴۰۰ و ۱۴۰۳ نیز موید این نکته است.
  5. پایین بودن آمار مشارکت در برخی استان‌ها که تا پیش از این آمار بالایی داشتند و تحلیل سبد غائبین از منظر روستایی و شهری در افکارسنجی‌های دقیق، نشانگر تغییر در سبد غائبین نسبت به دوره‌های گذشته است.
  6. واضح است که مانند سایر نظام‌های سیاسی بخشی از ۶۰ درصد غائبین را مخالفان سیاسی حکمرانی تشکیل می‌دهند لکن با توجه به آمار مشارکت‌های نزدیک به ۸۵ درصدی و افت و خیز آن که تا دوره دوازدهم سیر سینوسی داشته است، می‌توان اینگونه برداشت که بخش مهمی از ۶۰ درصد غائبان انتخابات را نه مخالفان ایدئولوژیک که منتقدین کارکردی و یا کسانی دانست که اثری از خود و دغدغه‌هایشان در کلام و گفتمان نامزدهای انتخابات نمی‌بینند.
  7. بررسی کیفی شعارها، گفتمان‌های مطرح شده در برنامه‌های انتخاباتی و مقایسه آن با موارد مطرح شده در انتخابات‌های گذشته می‌تواند مهر تاییدی بر مدعا باشد. وقتی مواردی مانند دفاع از مستضعفین، لزوم توجه به اقشار ضعیف و متوسط، ساده زیستی مسئولان و همراهی آنها با مردم حضور کمرنگی در برنامه‌ها و مناظرات دور اول داشتند لذا طرح این موارد و موارد مشابه در مناظرات می‌تواند بخشی از سبد رای ۶۰ درصدی را به نفع هریک از کاندیداها به میدان بیاورد.

*سردبیر دانشگاه و آموزش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)

کد خبر: 1235551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =