ارتقای کمی و کیفی کتاب‌ها از اهداف جشنواره کتاب سال دفاع مقدس است

ارتقای سطح کمی و کیفی کتاب‌های دفاع مقدس یکی از اهداف مهم جشنواره اکتاب سال دفاع مقدس است که امروز نشست خبری پیرامون این جشنواره مطرح شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، نشست خبری بیست و دومین جشنواره کتاب سال دفاع مقدس و رونمایی از پوستر فراخوان این رویداد ادبی پیش از ظهر امروز و با حضور سردار مهدی امیریان رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، علی اصفر جعفری معاون هماهنگ‌ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و جمعی از نویسندگان پیشکسوت این عرصه در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مهدی امیریان رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر ۱۰۰ برابر شدن تولیدات مکتوب دفاع مقدس، اهمیت برگزاری این رویداد را دو چندان می‌کند. با رویدادی ملی با قدمت طولانی روبه رو هستیم که بیست و دومین دوره آن در حال برگزاری است. یکی از اهداف این رویداد، ارزیابی آثار منتشر شده در حوزه دفاع مقدس با هدف تقدیر از پدیدآورندگان اعم از ناشران، نویسندگان و دست اندرکاران در حوزه‌های مختلف تولید کتاب است. بر این اساس همه آثار سال گذشته مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

امیریان با بیان اینکه در جشنواره پیش رو، بخش ویژه‌ای در حوزه ناشران برتر خواهیم داشت افزود: ما برای تقویت این بخش به صورت غیررسمی کار خودمان را از روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب امسال آغاز کردیم و با ناشرانی که در این حوزه فعال هستند ارتباط گرفتیم، اما امروز به صورت رسمی آیین رونمایی از پوستر و اعطای احکام دبیران آن را خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف مهم ما در این دوره استعدادیابی و شناسایی چهره‌های جوان و نوقلم است که این هدف در بحث رویش‌ها تعریف می‌شود و بر اساس تربیت نیروهای جوان کارها پیش می‌رود.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با اشاره به اینکه یکی دیگر از اهداف این جشنواره جلوگیری از تحریف و فراموشی است گفت: ارتقای سطح کمی و کیفی کتاب‌های دفاع مقدس یکی دیگر از اهداف جشنواره است که برای ما مهم است. در این راستا به صورت همزمان، کیفیت و کمیت آثار باید مورد توجه قرار بگیرد. در بحث ۱۰۰ برابر شدن میزان انتشار کتاب در حوزه دفاع مقدس، ایجاد ظرفیت‌های جدید و بالفعل شدن ظرفیت‌های موجود نیز مدنظر قرار دارد.

وی افزود: به عنوان نمونه، اگر به سراغ شهدا و ایثارگران صنوف مختلف مثل دانش آموزان، کارمندان، معلمان، ورزشکاران، بازاریان و کسبه و ... برویم و کتاب‌هایی درباره آنها تولید شود بخش زیادی از این هدف محقق خواهد شد. امیدواریم بیست و دومین دوره این رویداد به ارتقای سطح کمی و کیفی کتاب‌های دفاع مقدس و جذب مخاطبان جدید کمک کند.

علی اصفر جعفری معاون هماهنگ‌ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز عنوان کرد: افتخار می کنیم که به دینی معتقد هستیم که معجزه پیامبر آن‌ کتاب است. کتاب و کتابت با تمدن ما آمیخته است. از سوی دیگر خوشحالیم که هم بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و هم رهبر معظم انقلاب، انسان هایی فرهیخته، دانشمند، نویسنده و اهل قلم و کتابخوان هستند.

جعفری افزود: بعد از انقلاب در بحث کتاب حرکت بسیار روبه رشدی داشتیم. سهم ادبیات دفاع مقدس در این حرکت مثبت، بسیار پررنگ‌تر است. از ابتدای وقوع جنگ تحمیلی تا امروز بیش از ۳۷هزار عنوان‌ کتاب در حوزه ادبیات دفاع مقدس داشته‌ایم که در مقایسه با عظمت دفاع مقدس عدد قابل توجهی نیست، اما به نسبت تعداد نویسندگان کشور و بضاعت حوزه نشر یک معجزه بزرگ است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته، ۱۹۵۰عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس به دبیرخانه جشنواره رسید که واقعاً رقم بسیار بالایی است افزود: قطعاً اگر تقاضای مخاطبان نبود امکان نشر این همه آثار وجود نداشت پس این‌گونه کتاب‌ها متقاضی دارد و یک ظرفیت ارزشمند است.

معاون هماهنگ‌ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: افتخار دیگر ما این است که رهبر معظم انقلاب با همه مشغله‌های بزرگی که دارند، حداقل برای پنجاه کتاب دفاع مقدس تقریظ نوشته‌اند و بسیار مطالعه دارند.

وی با اشاره به اینکه در این عرصه نباید در رقابت با بخش خصوصی باشیم بلکه باید آنها را تقویت کرده و به گونه‌ای و جهت‌دهی کنیم تا اقتصاد حوزه نشر بچرخد افزود: فرصت‌های فوق‌العاده‌ای داریم که باید در آثار ادبی منعکس شود. ما بیش از ۲ هزار و ۸۸۸ روز درگیر جنگ بودیم که ۲۰۰ هزار شهید و چند میلیون رزمنده در ۱۶۳ عملیات بزرگ و کوچک انجام دادند داشتیم. حالا به این آمارها مقاومت در منطقه را هم اضافه کنید.

جعفری بیا داشت: عمر این ظرفیت در حال اتمام است. شاید زمانی به خودمان بیاییم و ببینیم که دیگر این عزیزان و خانوادهای آنان در کنار ما نیستند. اگر اینها ثبت و منتشر نشوند سرمایه خودمان را از دست داده ایم‌. بخش مهمی از وظایف کتاب سال توجه استفاده از همین فرصت‌ها است.

وی گفت: این جشنواره آینه‌ای است که نیم‌رخ وضعیت فرهنگی ما را نشان می‌دهد و ما باید جدا از برگزاری به ارتقای کیفی جشنواره هم فکر کنیم این جشنواره باید مثل «لوکوموتیو» سایر حوزه‌ها را هم دنبال خود بکشد. جشنواره کتاب سال دفاع مقدس هم جهت را نشان می‌دهد و هم‌ جهت‌گیری‌ها را اصلاح‌ می‌کند.

معاون هماهنگ‌ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در پایان صحبت هایش تصریح کرد: ما برای تقدیر از برگزیدگان، باید به سمت یک سبد تشویقی و حمایتی برویم؛ برای نشر آثار برگزیدگان و معرفی آن‌ها تسهیلاتی درنظر بگیریم و خودمان پای کار بیاییم. هر مولفی علاقه دارد که کارش دیده شود. در همین راستا، باید با تعریف یک پیوست فرهنگی و رسانه‌ای از ظرفیت تبلیغاتی شهرداری و رسانه ملی برای معرفی کتاب‌ها استفاده شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =