سیاست خارجی را نباید دوقطبی کرد/ تلفیق سرسختی با نرمش تامین کننده منافع ملی

امیرعلی ابوالفتح با اشاره به اینکه رویکرد نظام تا کنون اینگونه بوده که سیاست خارجی را با دو بال و دو رویکرد پیش برده اظهار کرد: چهار رئیس جمهور قبلی ایران در مقاطعی که لازم بوده سیاست سرسختی و انعطاف ناپذیری را پیش گرفتند و در مقاطعی هم از سیاست نرمش و مدارا استفاده کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، با توجه به کشیده شدن انتخابات به دور دوم و برگزاری اولین مناظره از این دور مجددا رویکرد دو نامزد در حوزه سیاست خارجی در معرض رای مردم قرار گرفته است. بحث‌هایی پیرامون برجام، شیوه تعامل با دیگر کشورها، تجارت خارجی و ... مورد بحث قرار گرفت و دو نامزد به نقد دیدگاه‌های یکدیگر پرداختند. دیدگاه‌های دو نامزد در حوزه برجام و مذاکره با غرب در گفتگو با امیرعلی ابوالفتح -کارشناس مسائل بین الملل- مورد بررسی قرار گرفت.

وی در خصوص مذاکره گفت: ابتدا باید مشخص کنیم که منشور ما از مذاکره مستقیم است یا غیرمستقیم؛ زیرا مذاکره غیرمستقیم همواره وجود داشته و در دولت شهید رئیسی نیز مذاکرات غیرمستقیم با دولت بایدن در ارتباط با برجام، تبادل زندانیان، آزادسازی دارایی‌های ایران در کشورهای دیگر و ... انجام می‌شد. از نظر این کارشناس، چه آقای جلیلی رئیس جمهور شود و چه آقای پزشکیان، حداقل تا زمانی که جو بایدن بر سر کار باشد این شکل از مذاکرات ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

مقاومت هوشمندانه تنها راه تحقق اهداف در صحنه بین‌المللی است

ابوالفتح با بیان اینکه هنوز مشخص نیست در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا مذاکرات چه وضعیتی خواهد داشت، تصریح کرد: از آنجایی که دونالد ترامپ عامل ترور سردار سلیمانی است و تا زمانی که در کاخ سفید حضور داشت هیچ‌گونه مذاکره مستقیمی انجام نشد لذا باید منتظر ماند که نظام در صورت پیروزی او چه رویکردی اتخاذ خواهد کرد. وی افزود: آنچه مسلم است اینکه دو نامزد ریاست جمهوری ایران قائل به مذاکره با هدف واداشتن آمریکا برای بازگشت به برجام و رفع تحریم‌ها هستند.

به اعتقاد این کارشناس مسائل بین الملل، راهبرد و استراتژی برای سیاست خارجی دولت چهاردهم مشخصا است و باید توجه کرد که تصمیم در این خصوص به عهده روسای جمهور نیست و در سطح بالاتری تصمیم‌گیری می‌شود اما در مورد اینکه تکنیک مذاکراتی و چگونگی رسیدن به این هدف به چه صورت خواهد بود -یعنی اینکه از موضع سرسختانه باشد یا از موضع انعطاف- بستگی به این دارد که چه کسی در ایران رئیس جمهور خواهد شد و تیم سیاسی و امنیتی او چه کسانی هستند.

به گفته وی، بر اساس رویکرد دو نامزد ریاست جمهوری مذاکرات آنطور که در دولت سیزدهم جریان داشت، به صورت غیرمستقیم ادامه پیدا خواهد کرد. ابولفتح در پاسخ به سوالی در مورد تقابل گفتمان سازش و گفتمان مقاومت در مناظرات اظهار کرد: من قائل به این دو قطبی نیستم و به این راحتی نمی‌توان نامزد یک جریان را طرفدار سازش و دیگری را طرفدار مقاومت تعریف کرد. به اعتقاد ابوالفتح، رویکرد نظام تا کنون اینگونه بوده که سیاست خارجی را با دو بال و دو رویکرد پیش برده و بر این اساس هم مصالحه، تفاهم، توافق و مدارا و هم سرسختی، مقاومت و ایستادگی به فراخور شرایط به کار گرفته شده‌اند.

ابوالفتح با بیان اینکه این دو رویکرد در دولت‌هایی که درگیر ماجرای هسته‌ای بوده‌اند مشهود است، خاطر نشان کرد: چهار رئیس جمهور قبلی ایران در مقاطعی که لازم بوده سیاست سرسختی و انعطاف ناپذیری را پیش گرفتند و در مقاطعی هم از سیاست نرمش و مدارا استفاده کرده‌اند. بنابراین، هر یک از این دو نامزد انتخاب شوند باید تلفیقی از این دو رویکرد را درپیش بگیرند و از این جهت خیلی تفاوتی در آنها وجود ندارد اما چون در فصل رقابت‌های انتخاباتی هستیم، این دو قطبی برای کسب رای ایجاد می‌شود.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: پس از انتخابات شاهد خواهیم بود که رئیس جمهور منتخب باید در مواقعی از سرسختی و مقاومت استفاده کند و هم از مدارا و مصالحه. وی در خصوص اینکه در صورت بازگشت ترامپ به کاخ سفید چه رویکردی باید مورد استفاده قرار بگیرد، اظهار کرد: آمدن و رفتن هر رئیس جمهور در آمریکا برای همه کشورها هم تهدیداتی دارد و هم فرصت‌هایی و نباید نگاه «این یا آن» به این رخداد داشت و باید به صورت «این و آن» به آن نگاه کرد که هم تهدید در آن وجو دارد و هم فرصت.

وی افزود: هنر دستگاه دیپلماسی این است که از فرصت‌ها به بهترین شکل استفاده کند و در اینکه آمدن ترامپ تا حدی مشکلات برای ما ایجاد کند شکی وجود ندارد اما این تصور که با آمدن ترامپ قیامت به پا خواهد شد هم تصور غلطی است. ابولفتح خاطر نشان کرد: این به معنای آن نیست که ترامپ نمی‌خواهد برای ایران مشکل ایجاد کند، در واقع او نمی‌تواند این کار را انجام دهد. زیرا ایران 2025 با ایران 2015 تفاوت دارد همانطور که آمریکای 2025 با آمریکای 2015 تفاوت کرده است؛ لذا با توجه به تغییر ایران، آمریکا و جهان، ترامپ دیگر نمی‌تواند اقدامات دولت قبلی خود را تکرار کند.

به اعتقاد وی، اگر او مجددا ایران را تحریم کند، دیگر بخش بزرگی از دنیا با ترامپ همراهی نخواهد کرد و شاهد تکرار آنچه از 2018 تا 2021 رخ داد نخواهیم بود. زیرا بسیاری از پارامترها و بازیگران تغییر کرده است و ترامپ نمی‌تواند به اهداف خود دست پیدا کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =