دیدار پوتین و امیر قطر

رئیس‌جمهور روسیه امروز (پنج‌شنبه) در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای که در آستانه برگزار شد، با امیر قطر دیدار کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه چشم‌انداز خوبی برای رشد تجارت بین روسیه و قطر وجود دارد، به «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر گفت: «همکاری‌های سرمایه‌گذاری بین روسیه، قطر ادامه دارد، بانک‌های مرکزی کار می‌کنند و گفت‌وگو در مورد اتصال قطر به کریدور شمال-جنوب وجود دارد.»

پوتین در دیدار با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی گفت: «روابط روسیه و قطر بر مبنای بسیار خوب و دوستانه بنا شده است. چشم‌انداز خوبی برای رشد تجارت بین روسیه و قطر وجود دارد. البته تجارت ما به صورت مطلق کوچک است، اما چشم‌انداز رشد و روند خوبی دارد.»

رئیس‌جمهور روسیه همچنین از قطر برای تصمیمات بشردوستانه در ارتباط با بحران اوکراین تشکر کرد. پوتین گفت به لطف تلاش‌های قطر، امکان بازگرداندن کودکان از اوکراین و روسیه به خانواده‌های آنها وجود دارد.

ولادیمیر پوتین در جریان گفت‌وگو با امیر قطر در آستانه گفت: «عالیجناب، من مایلم از تلاش‌های شما برای حل و فصل مسائل بشردوستانه که در ارتباط با بحران اوکراین ایجاد می‌شود، تشکر کنم. با میانجیگری شماست که کودکان از هر ۲ طرف روسیه و اوکراین به خانواده‌های خود بازگردانده شده‌اند.»

پوتین، قطر را میانجی موثر در درگیری بین حماس و رژیم صهیونیستی خواند. به گفته پوتین، قطر برای دستیابی به آتش‌بس در غزه تلاش می‌کند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که تعداد تلفات حملات مرگبار رژیم صهیونیستی در نوار غزه از ۳۸ هزار تن فراتر رفته است. به گفته پوتین، تلاش روسیه برای حل و فصل مناقشه بین رژیم صهیونیستی و فلسطین، تنها با اجرای تصمیمات سازمان ملل قابل حل است.

او افزود: «می‌دانید که روسیه نیز به نوبه خود تلاش می‌کند تا این بحران را حل کند، که به اعتقاد عمیق ما، تنها در صورت اجرای تصمیمات مربوطه سازمان ملل می‌تواند اساسا حل شود. و اول از همه، با نیاز به ایجاد ۲ دولت اسرائیلی و فلسطینی مرتبط است.»

پوتین خطاب به امیر قطر تاکید کرد: «شما یکی از موثرترین میانجیگران در بحران خاورمیانه، بین حماس و اسرائیل هستید. ما به خوبی می‌دانیم که شما تلاش‌های شدیدی برای توافق بر سر مواضع آتش‌بس و تبادل اسرا انجام می‌دهید.»

پوتین همچنین از امیر قطر برای سفر به روسیه دعوت کرد و امیر قطر هم پذیرفت و به نوبه خود از پوتین برای سفر به کشورش دعوت کرد.

از طرف دیگر امیر قطر در سخنانی گفت: «قطر برای روابط با روسیه ارزش قائل است، این مناسبات بر اساس احترام متقابل و اعتماد هستند.»

به گفته تمیم بن حمد آل ثانی، قطر مایل است مناقشه اوکراین را به‌گونه‌ای حل و فصل کند که برای کی‌یف و مسکو رضایت‌بخش باشد. امیر قطر در جریان گفت‌وگو با رئیس‌جمهور روسیه در آستانه گفت: «ما قطعا می‌خواهیم این بحران حل شود، اما به‌گونه‌ای که هر ۲ طرف را راضی کند.»

انتهای پیام

کد خبر: 1235790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =