فرسودگی ۶۰ درصدی خوابگاه‌های علوم پزشکی/ نیاز فوری به بازسازی و جایگزینی برخی خوابگاه‌ها

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت با بیان اینکه ۶۰ درصد خوابگاه‌های علوم پزشکی فرسوده هستند، گفت: وزارت بهداشت باید به صورت فوری حدود ۲۵ درصد خوابگاه‌های دانشجویی فرسوده را باسازی اساسی کند.

احد بنار مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تعلق خوابگاه‌های دانشجویی برای دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در تابستان اظهار کرد: دانشگاه‌ها با توجه به ظرفیت‌ خوابگاهی تا جایی که امکان داشته باشد به دانشجویان خوابگاه می‌دهند. این موضوع نیز بیشتر جنبه همکاری و کمک دارد. البته در شرایطی که دانشگاه‌های علوم پزشکی خوابگاهی برای تخصیص به دانشجویان داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

نرخ غذا، خوابگاه و وام‌های دانشجویی پایان تیرماه اعلام می‌شود

وی با بیان اینکه خوابگاه‌های دانشجویی در فصل تابستان مورد بهسازی و بازسازی قرار می‌گیرند، گفت: به این معنا که معاونت دانشجویی وزارت بهداشت اینگونه برنامه ریزی کرده که از تعطیلی تابستان نهایت استفاده را کند و برخی خوابگاه‌ها مورد بازسازی قرار گیرد. اگر خوابگاه دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی در دست بازسازی یا بهسازی باشد، آن دانشگاه نمی‌تواند در تابستان به دانشجویان خوابگاه ارائه دهد.

بنار اضافه کرد: البته اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی همکاری لازم را با دانشجویان دارند. یعنی در حد امکان مکان‌هایی را برای اسکان دانشجویان در نظر می‌گیرند و تا جایی که امکان داشته باشد به آنان خوابگاه می‌دهند.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: تقریبا خوابگاه‌های همه دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در تابستان بهسازی می‌شوند. یعنی مورد رنگ آمیزی و تجهیز قرار می‌گیرند تا دانشجویان در زمان ترم تحصیلی با مشکل رفاهی مواجه نشوند. البته این بهسازی مختصص خوابگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران نیست.

وی خاطرنشان کرد: معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت درباره خوابگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی چند استراتژی را دنبال می‌کند. یکی از این استراتژی‌های ایجاد محیط بانشاط و شاداب در خوابگاه‌های دانشجویی است. دانشجویان خوابگاهی وقت زیادی از زندگی خود را در محیط‌های خوابگاهی می‌گذرانند از این رو برنامه ریزی کردیم که محیط بانشاطی داشته باشیم.

نیاز فوری بازسازی ۲۵ درصدی خوابگاه‌های علوم پزشکی

بنار درباره میزان فرسودگی خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اظهار کرد: مجموع فرسودگی خوابگاه‌ها حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد است. البته باید توجه کرد که تعریف و معنای فرسودگی متفاوت است. به این معنا که خوابگاه‌ها به فرسوده و کاملا فرسوده دسته بندی می‌شوند. برخی از خوابگاه‌ها حدود ۲۵ درصد فرسودگی دارند و برخی دیگر ۳۰ درصد به بالا هستند.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت افزود: وزارت بهداشت باید به صورت فوری حدود ۲۵ درصد خوابگاه‌های دانشجویی فرسوده را باسازی اساسی کند. بین ۱۰ تا ۱۵ درصد خوابگاه‌ها نیز باید جایگزین شوند. یعنی خوابگاه‌های جدید ساخته و جایگزین قبلی‌ها شوند.

وی درباره برنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای بهسازی خوابگاههای علوم پزشکی کشور ادامه داد: دانشگاه‌های علوم پزشکی برنامه ریزی کرده‌اند که تابستان امسال بهسازی این مکان‌ها را انجام دهند.

بنار با اشاره به اینکه برخی از خوابگاههای دانشجویی امکان بازسازی ندارند و باید حذف شوند، گفت: دانشگاه برای بازسازی یا خرید ساختمان جدید مشکل مالی ندارند و هر کدام، کار خود را انجام می‌دهند. همچنین نهضت ملی مسکن می‌تواند برای ساخت خوابگاه‌های دانشجویی علوم پزشکی کمک کند.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت گفت: در ۳ سال اخیر و در دولت سیزدهم از ۶ یا ۷ هزار تخت در خوابگاه های مجردی به رقم ۹۰ هزار تخت در خوابگاه های مجردی رسیده‌ایم. البته برخی نیز مورد بهسازی قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: حدود ۸ هزار تخت خوابگاهی در دست احداث داریم که اگر آنها ساخته شوند، به خوابگاه‌های جدید منتقل می‌شوند. همچنین خوابگاه‌های قدیمی و فرسوده که امکان بازسازی ندارند، تخلیه می‌شوند . سپس بعد از تخریب برای مکان‌های دیگر دانشجویی یا دانشگاهی استفاده می‌شوند.

بنار با اشاره به کاهش امکانات و تسهیلات رفاهی برای دانشجویان با توجه به افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی و پیرا پزشکی عنوان کرد: ما منتظر هستیم تا ببینیم تا چه میزان افزایش ظرفیت پذیرش داریم. سپس آمار گیری انجام شود که چه میزان از دانشجویان بومی و چه میزان غیر بومی و نیازمند به خوابگاه هستند.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت اضافه کرد: برخی از سیاست گذاری‌های در اجرای افزایش ظرفیت پزشکی این بود که دانشجویان بومی جذب شوند که دانشگاه‌ها برای تامین تسهیلات رفاهی دچار مشکل نشوند.

وی عنوان کرد: البته ما از طروق مختلف به دنبال افزایش تخت‌های جدید در خوابگاه‌ها هستیم. به عنوان مثال خوابگاه‌های جدیدی توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی اجاره می‌شوند یا برخی از مکان های دانشجویی به خوابگاه تغییر کاربری دهند.

بنار بیان کرد: دانشگاه های تاکید شده اند، برای اجاره خوابگاه دانشجویی دچار مشکل بودجه ای شوند، در دفترچه قید شوند که خوابگاه به دانشجویان تعلق نمی‌گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1236159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =