ارزش روز سهام عدالت به چقدر رسید؟

ارزش روز پرتفو (ترکیب سبد دارایی) سهام عدالت به ۱۷ میلیون تومان رسید.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، ارزش روز پرتفوی (ترکیب سبد سهام) عدالت با ارزش اسمی ۵۳۲ هزار تومانی به ۱۷ میلیون و ۲۵ هزار و ۴۸۰ تومان رسید.

بیشتر بخوانید:

پرداخت سود سهام عدالت متوفیان چه زمانی انجام می‌شود؟

سهام عدالت که با هدف توزیع درآمد بین اقشار جامعه در سال ۱۳۸۵ اجرا شد،‌سهام ۳۶ شرکت (۲۳ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیر بورسی) به ۴۹ میلیون و ۱۴۹ هزار نفر از ۷ دهک کم درآمدی جامعه جامعه داده شد که برای ۳ دهک کم درآمد رایگان و برای ۴ دهک به صورت اقساط ۱۰ ساله از محل سود آتی سهام واگذار شد. ارزش اسمی هر برگه سهام عدالت برای هر نفر ۱۰ میلیون ریال بود که بعد از ۱۰ سال برای سه دهک پائین درآمد کل یک میلیون تومان آزاد شد و برای بقیه دهکها ۵۳۲ هزار تومان آزاد شد،‌البته بخشی از این افراد قبلا ۲۰ هزار تومان سود هم گرفته بودند که ارزش اسمی سهام آنها ۴۸۰ هزار تومان شد.

آزاد سازی سهام عدالت در اردیبهشت ۱۳۹۹ انجام شد و سپس شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تشکیل شد و از تیر ماه ۱۳۹۹ اولین شرکت سرمایه‌گذاری عدالت به نام خراسان جنوبی و در نماد «وسخراج» وارد بورس شد، سپس سایر شرکتهای سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه شدند،‌اما بعد از ریزش بازار در نیمه مرداد ۱۳۹۹ نمادهای معاملاتی سهام عدالت به دلیل جلوگیری از زیان سهام‌داران بسته شد و تا امروز بسته مانده است.

برای باز شدن نماد معاملاتی سهام عدالت در بورس نیاز به برگزاری مجمع عمومی،‌ انتخاب هیات مدیره‌،تصویب صورتهای مالی حسابرسی شده و افزایش سرمایه است،‌که هنوز هیچ نمادی از سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت باز نشده است و سهامداران خواستار تعیین تکلیف سهام خود هستند.

در حال حاضر نمادهای معاملات شرکتهای سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی در بورس بسته است و سهامداران و دارندگان این نمادها خواهان تعیین تکلیف معاملات سهام خود هستند.

بر اساس قاعده بورس باید در هر شرکت سهام عام،‌سهامدار عمده مشخص شود تا بتواند با ملاکهای حرفه‌ای بتواند مدیریت حرفه‌ای در شرکت اعمال کند.

در این زمینه رئیس اتاق تعاون ایران معتقد است،‌شرکتهای تعاونی سهام عدالت هر شهرستان باید مجمع عمومی برگزار و اعضای هیات مدیره خود را انتخاب کنند و نماینده‌ای در شرکت سرمایه‌گذاری استانی معرفی کند و در کانون شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی بتوانند با تشکیل کنسرسیومی از شرکتهای تعاونی شهرستانی،‌ یک سهمیه هیات مدیره را به دست آورند و به اعمال مدیریت حرفه‌ای بپردازند.

از طرفی شرکتهای استانی سهام عدالت به عنوان سهامدار عمده در شرکتهای سرمایه‌پذیر مانند پالایشگاه تهران ، ملی مس،‌فولاد مبارکه،‌مپنا،‌ ایران خودرو و مخابرات هستند که در هنگام برگزاری مجمع عمومی این شرکتها باید نماینده سرمایه‌گذار یاستانی در این مجامع حضور داشته باشند.

اکنون به گفته محمد خزایی کوهپر عضو کانون سرمایه شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی خواستار آزاد سازی قابلیت معاملات سهام عدالت است.
طبق قاعده «الناس مسلطون علی اموالهم» یا قاعده سلطنت، باید مردم بر اموال خود سلطه داشته باشند و نمی‌توان این حق را به بهانه‌های مختلف از مردم (دارندگان سهام عدالت) گرفت.

کد خبر: 1237365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =