ترمیم معدل؛ چالشی پرهزینه و پراسترس

ترمیم معدل قرار بود راهکاری برای کاهش اضطراب و استرس دانش‌آموزان و اجرای عدالت آموزشی باشد اما اضطراب را بیشتر کرده است و به نگرانی خانواده از نظر مالی و روانی شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، با اجرای تغییرات در تأثیر و میزان سوابق تحصیلی در پذیرش داوطلبان کنکور ۱۴۰۴، موجی از نگرانی و ابهام در میان دانش‌آموزان و خانواده‌ها به‌وجود آمده است. تصمیمی که به‌رغم اهداف اعلام‌شده‌اش، تبعات روانی، مالی و آموزشی گسترده‌ای را در پی داشته و عدالت آموزشی را با چالش جدی مواجه می‌کند.

یکی از محورهای اساسی این طرح، اتکای بیشتر به نمرات امتحانات نهایی به ‌جای آزمون سراسری و کاهش اضطراب و نگرانی دانش‌آموزان است، در حالی ‌که نحوه اجرا و تصمیم‌گیری‌های متضاد پیرامون آن عملاً سبب تشدید فشار روانی بر دانش‌آموزان شده است.

هزینه‌ای روی دوش خانواده‌ها

یکی از ابعاد مهم و قابق توجه در اجرای سیاست تاثیر قطعی معدل، موضوع ترمیم نمره است که از زمان اجرا شدن این مصوبه تبدیل به یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها به خصوص در مناطق کم‌برخوردار شده‌ است. هزینه ترمیم معدل در سال ۱۴۰۳ برای تمام دروس نهایی نیم میلیون تومان است، این رقم برای بسیاری از خانواده‌ها مبلغی قابل توجه است و به نوعی در رقابت آموزشی تبعیض ایجاد می‌کند.

برای ترمیم یک درس باید در آزمون همه دروس شرکت کنند

علاوه بر این، طبق گفت‌وگوی دبیر شورای عالی آموزش‌وپرورش با ایسکانیوز در سال آینده ترمیم نمرات تنها در صورت شرکت درامتحانات کلیه دروس نهایی آن پایه امکان‌پذیر خواهد بود. به‌عبارت دیگر، دانش‌آموز برای ترمیم نمره یک درس، باید در تمام دروس نهایی پایه مربوطه امتحان دهد؛ موضوعی که هنوز به تصویب نهایی نرسیده اما در حال بررسی است.

این شرایط نه ‌تنها هزینه‌های مالی خانواده‌ها را افزایش می‌دهد، بلکه بار استرس و اضطراب داوطلبان را نیز سنگین‌تر می‌کند. دانش‌آموزان برای یک اشتباه کوچک در نمره یک درس، ناچار به تحمل فشار آزمون‌های مجدد خواهند بود.

چندگانگی و تناقض در اطلاع‌رسانی‌ها

محمدرضا نیک‌نژاد، معلم و کارشناس آموزش‌وپرورش، در گفت‌وگو با ایسکانیوز تأکید کرد: چندگانگی و تناقض در اطلاع‌رسانی‌ها، به‌جای کاهش نگرانی، منجر به افزایش اضطراب در میان دانش‌آموزان شده است.

وی همچنین با اشاره به تفاوت‌های ناعادلانه در ارزشیابی معلمان افزود: در نبود استانداردهای یکسان در نمره‌دهی، برخی معلمان سخت‌گیرتر از دیگران عمل می‌کنند و همین مسئله باعث ناعدالتی در تأثیر معدل می‌شود.

حجم بالایی از تقلب

این در حالی است سهم سوابق تحصیلی در ورود به دانشگاه ۶۰ درصد است که با حجم بالایی از تقلب، نبود زیرساخت مناسب و ضعف در نظارت برگزار می‌شود. تصحیح منصفانه برگه‌ سه میلیون دانش‌آموز بدون خطا و تبعیض، در شرایط کنونی غیرممکن به ‌نظر می‌رسد.

ایراد ساختاری در نظام آموزشی و سردرگمی دانش‌آموزان

از سوی دیگر، معلمان و مشاوران مدارس نیز نسبت به تبعات جدی این سیاست هشدار داده‌اند. باقری‌پور، معلم برنده جایزه معلم امسال، از رشد چشم‌گیر اختلالات اضطرابی در میان دانش‌آموزان خبر داده و به ایسکانیوز گفت: بسیاری از مراجعین من از مدارس تیزهوشان هستند و دچار علائمی چون وسواس شست‌وشو، ناخن‌جویدن و دیگر نشانه‌های جدی اضطراب شده‌اند.

وی با اشاره به ناهماهنگی بین تیپ شخصیتی دانش‌آموزان و مسیرهای تحصیلی تحمیلی اظهار کرد: آزمون‌محوری شدید، فضای روانی ناایمن و رقابت مفرط، سلامت روان نوجوانان را تهدید می‌کند.

نگرانی‌های فارغ‌التحصیلان ۱۴۰۲

در چنین فضایی، فشار روانی بر داوطلبان پشت کنکور که برای کنکور ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی کرده بودند، به مراتب بیشتر است. این گروه با اطمینان از اطلاعیه‌های پیشین مبنی بر نبود تأثیر پایه یازدهم، بخشی از کتاب‌های خود را کنار گذاشته یا واگذار کرده بودند اما تغییر ناگهانی و دقیقه نودی اطلاعیه سازمان سنجش مبنی بر لزوم ایجاد سوابق پایه یازدهم برای فارغ‌التحصیلان، موجی از شوک، سردرگمی و نارضایتی ایجاد کرده است. اقدامی که با اصل حقوقی عطف به ماسبق نشدن قوانین نیز در تضاد است.

از سوی دیگر، مصوبات رسمی شورای عالی آموزش‌وپرورش نیز به ‌وضوح اعلام کرده‌اند که تأثیر سوابق یازدهم برای فارغ‌التحصیلان ۱۴۰۳ و ماقبل، نباید اعمال شود. این تصمیم از سوی وزیر آموزش‌وپرورش، سخنگوی دولت و دیگر مقامات رسمی نیز تأیید شده است.

بنابراین، اطلاعیه اخیر سازمان سنجش مغایر با مصوبات رسمی نهادهای قانونی کشور، اصل شفافیت، عدالت آموزشی و اصول روان‌شناسی رشد نوجوانان است و باید مورد بازنگری فوری قرار گیرد.

به گزارش ایسکانیوز، در نهایت، کارشناسان بر این باورند که به‌جای تمرکز بر تغییرات شکلی در آزمون سراسری، باید به اصلاح محتوایی نظام آموزشی و حرکت به ‌سوی آموزش مهارت‌محور پرداخته شود؛ نظامی که به‌ جای نمره‌محوری، بر پرورش استعدادها و سلامت روانی دانش‌آموزان تمرکز داشته باشد.

خبرنگار: مهدیه امجدیان

انتهای پیام /

کد خبر: 1263725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =