رشد ۱۰۲ درصدی وزارت علوم در بازنگری برنامه‌های درسی

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: معاونت آموزشی وزارت علوم در ۳ سال گذشته در بازنگری برنامه‌های درسی ۱۰۲ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روح‌الله رازینی معاون آموزشی وزیر علوم در اجلاس روسای دانشگاه‌ها که یکم مرداد ماه ۱۴۰۳ برگزار شد، اظهار کرد: ۲ ماه است که مسئولیت معاونت آموزشی وزارت علوم برعهده من بوده است. قصد دارم از این فرصت استفاده کنم و گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه آموزش ارائه دهم. این ارائه در دو بخش مسیر طی شده و افق آینده بیان خواهد شد. بر اساس اسناد بالادستی و اهداف وزیر علوم، ۵ هدف در معاونت آموزشی مورد توجه قرار گرفت. این اهداف شامل تقویت نقش آموزش در نظام عتف، بهبود الگوی حکمرانی و بهره‌وری، ارتقای مهارت‌افزایی و اشتغال‌پذیری، نیازمحوری و تقاضامحوری و حمایت از نخبگان و استعدادهای درخشان است.

وی افزود: در زمینه تقویت نقش آموزش در نظام اقداماتی شامل سرآمدی آموزش مورد توجه قرار گرفت. در این بخش بیش از ۱۱۵ پرونده در سال ۱۴۰۲ به منظور انتخاب سرآمدان آموزشی ارزیابی شدند. یکی دیگر از موارد شامل تعیین مسیر آیین‌نامه ارتقا از طریق حوزه آموزش برای اعضای هیئت علمی است. در مسیر پیش‌رو قصد داریم بازنگری و تصویب آیین‌نامه ارتقا را در دستور کار قرار دهیم.

رازینی خاطرنشان کرد: اقدامات انجام شده در حوزه ارتقای مهارت‌افزایی و اشتغال‌پذیری شامل افزایش محتوای مهارتی رشته‌های تحصیلی، متناسب‌سازی ظرفیت کدرشته محل‌ها با نیازهای جامعه، تقویت زیرنظام‌های مهارتی و همکاری در بورس صنعت و جامعه است. در این زمینه‌ هم قصد داریم سامانه رصد اشتغال دانش‌آموختگان اعم از خالص اشتغال و اشتغال مرتبط را ایجاد کنیم. همچنین افزایش داده صحیح از نیازسنجی نیروی انسانی در دستگاه‌ها از جمله اقداماتی است باید انجام شود.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: در بخش نیازمحوری و تقاضامحوری اقداماتی شامل بازنگری استادمحور، بازنگری برنامه‌های درسی، تدوین برنامه‌های درسی جدید، پیوست اشتغال و خانواده محوری انجام شده است. در بازنگری برنامه‌های درسی ۱۰۲ درصد رشد داشتیم. در تدوین برنامه‌های درسی جدید رشد بیش از ۳۰ درصدی داشتیم. در این حوزه قصد داریم نرخ دقیق بیکاری و اشتغال در هر استان را استخراج کنیم. لازم است در راستای حمایت از بورس نخبگان و رتبه‌های برتر استان‌ها ۲ هزار بورس با همکاری بنیاد ملی نخبگان و رتبه‌های برتر کنکور سراسری در استان‌ها در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: در حوزه بهبود الگوی حکمرانی و بهره‌وری اقداماتی شامل تقویت کارگروه‌های استانی، ساماندهی موسسات غیردولتی و آموزش ازاد، ساماندهی واحدهای پیام‌نور، طراحی الگوی شهر دانش و پذیرش دوره‌های مشترک با دانشگاه فرهنگیان انجام شد. قصد داریم در آینده مواردی از جمله اجرای صحیح اصل ۳۰ قانون اساسی و بازتعریف نقش آموزش عالی به تفکیک هر استان با توجه به تعدد و تنوع موسسات آموزش عالی در استان را در دستور کار قرار دهیم.

رازینی تاکید کرد: معاونت آموزشی قصد دارد در چند ماه باقی مانده نظم‌دهی در حوزه آموزش را سرلوحه کار خود قرار دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1237436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =