افزایش ۲.۵ برابری تعداد فناوران شاغل در شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گفت: تعداد فناوران شاغل در شرکت‌های دانش‌بنیان از ابتدای دولت تاکنون ۲.۵ برابر شده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سجاد محمدعلی نژاد معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم در اجلاس روسای دانشگاه‌ها که یکم مردادماه ۱۴۰۳ برگزار شد، اظهار کرد: اصلی‌ترین شخصی که از حوزه دانش‌بنیان در ایران حمایت می‌کند، مقام معظم رهبری هستند. شهید جمهور می‌فرماید که پارک‌های علم و فناوری و بنگاه‌های دانش‌بنیان، بهترین بستر برای کنار هم قرار گرفتن دانش و کار است.

وی افزود: معاونت فناوری ۴ ماموریت شامل خلق فناوری و توسعه نوآوری، توسعه جریان اقتصادی دانش‌بنیان، ترویج و گسترش تفکر فناورانه و نوآورانه در بین اعضای جامعه و مدیریت راهبردی است. در حال حاضر ۵۹ پارک علم فناوری دانشگاهی، استانی، دستگاهی و خصوصی داریم. ۲۳ پردیس فناوری هم در کشور فعال هستند. تعداد واحدهای فناور در شروع دولت کمتر از ۱۰ هزار تا بودند و امروز به بیش از ۱۳ واحد رسیده‌اند که رشدی ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

محمدعلی نژاد خاطرنشان کرد: تعداد فناوران شاغل در شرکت‌ها از ابتدای دولت تاکنون ۲.۵ برابر شده‌اند. میزان فروش بیش از ۲ برابر شده و امروز به ۴۰ همت رسیده است. میزان مراکز رشد هم افزایش ۱.۵ برابری داشتند. یکی از اقدامات این دولت طراحی و پیاده‌سازی سامانه نان بود. امروز حدود ۲۰ هزار نیاز، ایده و طرح پژوهشی در این سامانه بارگزاری شده است. حدود ۴۰ درصد افرادی که در طرح دستیار فناوری شرکت کردند، جذب پارک‌های علم و فناوری شدند.

معاونت فناوری و نوآوری وزیر علوم تصریح کرد: دبیرخانه زنجیره ارزش کار خود را آغاز کرد. اقدام دیگر طراحی و پیاده‌سازی سامانه جریان اقتصادی نوین یا سامانه جان بود. امروز بیش از ۲هزار و ۳۰۰ شرکت با بیش از ۷ هزار محصول در این سامانه حضور دارند. اجرای طرح هم‌ساز در آزمایشگاه‌های ساخت سریع (فب لب) برای صاحبان ایده اقدام شده است. در این دوره دستورالعمل ماده ۵ قانون جهش تولید آماده شد.

خطیبی: جذب ۱۰ هزار میلیارد تومان برای آموزش عالی در سفرهای ریاست جمهوری

علی خطیبی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع انسانی در ادامه اجلاس روسای دانشگاه‌ها اظهار کرد: ساخت مسکن دانشگاهیان برای اولین بار در این دولت اتفاق افتاد که از اراضی مازاد دانشگاهی برای ساخت مسکن استفاده کردیم.

وی با ارائه گزارشی از روند واگذاری اراضی مسکن دانشگاهیان در دانشگاه‌ها ادامه داد: در حال حاضر ۴ دانشگاه آماده واگذاری زمین برای مسکن دانشگاهیان هستند، ۸ دانشگاه طرح‌شان کامل شده، ۱۱ دانشگاه در حال تهیه طرح هستند و ۱۰ دانشگاه طرح‌شان تصویب شده است.

معاون اداری مالی وزارت علوم افزود: نهضت ساخت خوابگاه متاهلی گام دومی بود که برداشته شد. از سال ۱۳۱۳ که دانشگاه تهران ایجاد شد تا سال ۱۴۰۰ تعداد خوابگاه متاهلی که ایجاد شده بود زیر یک هزار خوابگاه بود اما از سال ۱۴۰۰ تا الان ۵۰۰ واحد متاهلی ساخته و تحویل داده ایم و ۶ هزار و ۲ واحد در دست احداث داریم. عمده مشکل زوج های دانشجو خو ابگاه متاهلی بود.
وی افزود: ۳میلیون‌متر مربع فضای عمرانی نیمه کاره داریم‌ و ۲۷۲ پروژه در این دولت افتتاح شد.

خطیبی ادامه داد: ظرفیت خوبی در مولدسازی وجود داشت، از دانشگاه‌ها خواستیم املاک غیر قابل استفاده را برای پروژه های خود مولد کنند، ۱۰ دانشگاه اعلام آمادگی کردند و ۸ هزار میلیارد تومان از محل مولد سازی به دانشگاه‌ها کمک شد.

وی با اشاره به مصوبات سفرهای ریاست جمهوری گفت: از مجموع سفرهای ریاست جمهوری سرجمع ۱۰ هزار میلیارد تومان توانستیم برای آموزش عالی اعتبار جذب کنیم.

وی با اشاره به روند تخصیص اعتبارات ۱۰ ساله بودجه آموزش عالی گفت: از سال ۹۳ تا ۹۹ تخصیص ۱۰۰ درصد اعتبارات نداشتیم اما از سال ۱۴۰۰ سه سال پشت هم تخصیص اعتبارات دانشگاه ها بالای ۱۱۰ در صد بود.

معاون اداری مالی وزارت علوم ادامه داد: در این دوره ۱۰۰ میلیون یورو برای تجهیز آزمایشگاه دانشگاهی با مجوز رهبری اختصاص یافت. آیین نامه اداری استخدامی کارکنان ابلاغ و پایه تشویقی برای آنها لحاظ شد.

وی به اقدامات برتر برای اعضای هیات علمی اشاره کرد و گفت: پایه های تشویقی، وام‌مسکن اعضای هیات علمی، فوق العاده جهش علمی، حذف مالیات پلکانی قرار داد پژوهشی، پرداخت معوقات، پژوهانه اساتید جوان، قانونی شدن همسان سازی حقوق ، حذف مالیات پلکانی حقوق و پژوهانه دانشمندان پر استناد برخی دیگر از دستاوردهای این دوره وزارت علوم است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1237448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =