بازار ارز و طلا همچنان در وضعیت نامشخص

بررسی معاملات در بازار ارز و طلا نشان می‌دهد هنوز تکلیف این دو بازار مشخص‌ نیست.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، این روزها بازار طلا بیشتر از بازار ارز مورد توجه معامله‌گران قرار گرفته و همه نگاه‌ها به معاملات انس جهانی است.

بیشتر بخوانید:

زمان حراج جدید شمش طلا مشخص شد

بازار ارز و سکه در روزهای گذشته کار را با تب و هیجان آغاز می‌کند و در ادامه روز از شدت هیجان کاسته شده و روند نزولی به خود می گیرد.

قیمت طلا و دلار در معاملات پشت خطی

قیمت طلا و دلار در بازار پشت خط به دنبال اخبار بین‌المللی، به بالای مرزهای مقاومتی رفت، این هیجان در پشت خط بازار روز یکشنبه به اوج رسید، اما دوام نداشت و قیمت دلار هرات و درهم دوباره روند کاهشی به خود گرفت.

شایعه دیگر در روزهای پایانی دولت سیزدهم

دولت اعلام کرده است در بازار ارز مداخله مستقیم نداشته و ارزپاشی نکرده است. اما برخی شایعات در بازار پیچیده است که بانک مرکزی از برخی بانک‌ها سپرده ارزی گرفته است.

بازار ارز در هفته نیمه تعطیل گذشته کاری از پیش نبرد.‌ دلار تهران در اولین روز هفته جاری مرز ۵۷ هزار تومان را از دست داد. در هفته گذشته بهانه ترور نافرجام ترامپ و افزایش شانس پیروزی او در انتخابات، عده ای سعی در بالابردن نرخ ارز داشتند و قیمت دلار به حمایت شکسته‌شده پولبک زد.

رفتار مشابه بازارها پس از انتخابات ریاست‌جمهوری

بررسی بازار ارز در دوره پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که با تغییر دولت‌ها بازار ارز دچار اصلاح قیمت شده است، بازار ارز هم در دوره رکودی محرم و صفر قرار گرفته است، به همین خاطر قرارگیری پس از انتخابات ریاست جمهوری، رکود فراگیر ماه محرم و صفر و آرامش نسبی در اخبار سیاسی از مواردی است که به کاهش قیمت‌ها در بازار ارز دامن زده است.

در هفته گذشته درهم کاهش بیشتری را تجربه کرد و همین مسئله باعث کاهش حباب درهم به محدوده هشت تومانی در روز پنجشنبه شد.

در هفته جاری نیز این روند ادامه داشت و قیمت درهمی دلار به محدوده ۵۶ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است.

در این میان راه بازار طلا و ارز از هم جدا شد و انس جهانی طلا میان دلار تهران و اقلام طلا فاصله انداخت.

حرکت الاکلنگی انس و دلار معکوس شد

در هفته قبل قیمت انس با افزایش سقف تاریخی جدیدی به ثبت رساند و در مقابل قیمت دلار با کاهش به کم‌ترین نرخ خود در سال ۱۴۰۳ رسید.

با کاهش قیمت انس طلا و دور شدنش از سقف تاریخی، قیمت دلار هرات حرکت الاکلنگی خود را در روز شنبه تکرار کرد، اما معکوس هفته گذشته.

گروهی از معامله‌گران معتقدند اگر در آزادسازی واردات خودرو محدودیت‌های بانک مرکزی در مورد ارز اشخاص وجود نداشته باشد، این سیاست به نفع بازار ارز خواهد بود. زیرا با افزایش تقاضا در بازار روبرو خواهیم بود.

آن‌ها معتقدند اگر محدودیت در منشا ارز وارد نباشد، این سیاست می‌تواند ارزهای خانگی را به بازار و بانک‌ها سرازیر کند.

روند قیمتی طلا و سکه چگونه است؟

کامران رحیمی، کارشناس اقتصاد ایران درباره نوسان در بازار ارز و سکه گفت: با توجه به کاهش چشم‌انداز انتظارات تورمی در کشور امکان ریزش یا تثبیت قیمت در محدوده‌های فعلی وجود دارد.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بازار طلا و سکه درحال حاضر تحت تاثیر ریزش نرخ دلار روند ریزشی را طی می‌کند. اگر سیاست‌های دولت در روند نزولی بازار یک روند تثبیتی باشد، پیش‌بینی می‌شود بازار شاهد تثبیت و در برخی موارد کاهش قیمت‌ها باشد.

وی افزود: طلای جهانی تحت تاثیر عواملی، همچون نرخ بهره آمریکا و قوت گرفتن احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا در هفته گذشته سقف تاریخی خود را شکست. البته احتمالاً فدرال رزرو به یک‌باره نرخ بهره را کاهش دهد و این موضوع ریزش طلای جهانی را به همراه خواهد داشت.

رحیمی تاکید کرد: سکه هم اکنون در منطقه ۴۰ میلیون درحال معامله است و حتی حباب آن هم در پایین‌تر حد خود در کل سال قرار گرفته است. اگر سکه بتواند زیر این منطقه تثبیت شود، نرخ آن تا پایان سال در همان بازه ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومانی ثابت می‌‍ماند.

انس جهانی در دوگانه افزایش یا کاهش

مقامات فدرال رزرو اظهارات حمایتی از تسهیل نرخ بهره داشته‌اند، به همین خاطر شاخص دلار تضعیف شد، بازدهی اوراق خزانه کاهش پیدا کرد و طلا به عنوان یک دارایی ارزشمند در این شرایط با استقبال مواجه شد.‌

در حال حاضر بازارها پیش‌بینی می‌کنند که فدرال رزرو در ماه سپتامبر اولین کاهش نرخ بهره را کلید بزند.

به نوشته کیتکو، قیمت‌های طلا شاید خیلی زود به سطوح خیلی بالا رسیده باشند و عقب‌نشینی متعاقب قیمت‌ها می‌تواند فلز زرد را به سطوح قیمتی پایین‌تر بازگرداند.

همچنین سخنان کریستوفر والر از اعضای فدرال رزرو که اعلام کرد زمان برای کاهش نرخ بهره در حال نزدیک‌تر شدن است، باعث تقویت پیش‌بینی بازار از کاهش زودهنگام نرخ بهره شد و همین امر، قیمت لحظه‌ای فلز زرد را به رکورد تاریخی ۲۴۸۳ دلار افزایش داد.

اما فلز زرد نتوانست به شکل قاطع از سطوح مقاومتی عبور کند و کاهش شدیدی که پس از آن به وجود آمد، باعث شد طلا به ۲۴۰۰ دلار در هر اونس تنزل یابد.

کد خبر: 1237491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =