قدرت عشق به حسین(ع) در حماسه زیارت اربعین

زاهدی راد گفت: پیاده روی عظیم اربعین حسینی علیه السلام به صورت یک نماد جهانی، به قدرت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مسلمانان تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کهگیلویه و بویراحمد، زینب زاهدی راد مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایسکانیوز گفت: پیاده روی عظیم اربعین حسینی علیه السلام به صورت یک نماد جهانی، به قدرت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مسلمانان تبدیل شده است. هر ساله میلیون‌ها انسان از سرتاسر جهان در پدیده پیاده روی اربعین حسینی به عنوان بزرگ‌ترین تجمع انسانی شرکت می‌کنند. عظمت این راهپیمایی جهانی به قدری است که استکبار جهانی نیز نتوانسته به سکوت ادامه دهد و شبکه‌های رسانه‌ای جهان هر چند ناقص، به انعکاس و بازتاب این پدیده عظیم پرداخته‌اند. جهانی بودن مسئله ظهور منجی علیه السلام نیز غیر قابل انکار است.

وی در خصوص مستندات قرآنی زیارت و پیاده روی اربعین بیان کرد: در قرآن کریم دو دسته آیه درباره سفر وجود دارد، یک دسته به طور عام دعوت به سفر می‌کند و دسته دوم به طور خاص دعوت به زیارت آن‌هم با پای پیاده می‌نماید. خداوند متعال در آیه شریفه ۱۰۹ سوره مبارکه یوسف، می‌فرماید: «أَفَلَمْ یَسیرُوا فِی الْأَرْضِ فَیَنْظُرُوا کَیْفَ‏ کانَ‏ عاقِبَةُ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَدارُ الْآخِرَةِ خَیْرٌ لِلَّذینَ اتَّقَوْا أَ فَلا تَعْقِلُونَ»، سوره یوسف آیه ۱۰۹ که باتوجه به زمان نزول آیه رایج‌ترین شیوه سفر، سفر با پیاده است. «بهترین و اوّلین مصداق برای سیر و سفر، سفر با پای پیاده است». همچنین خداوند در آیه ۱۰ سوره مبارکه جمعه، مقدمه‌ای برای برخورداری از فضائل و برکات الهی برمی‌شمارد و می‌فرماید: «فَانْتَشِرُوا فِی الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَ اذْکُرُوا اللَّهَ کَثیراً لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»

وی افزود: این پیاده روی که جزئی از عزاداری و سوگواری برای امام حسین و یارانش است که در راه حق و عدالت و مبارزه عیله ظلم و ستم جان خود را فدا کردند، هر ساله با شرکت میلیون‌ها زائر از سراسر جهان به سوی کربلا در کشور عراق سفر می‌کنند تا نیازهای روحی خود را در این مکان مقدس برآورده کنند. زائران اربعین با پشت سر گذاشتن مسافت‌های طولانی و تحمل سختی‌های سفر که نشان دهنده عشق و علاقه و اعتقاد راستین به امام سوم شیعیان است با آگاهی کامل در این اجتماع بزرگ حضور می‌یابند.

زاهدی گفت: زائرین در این پیاده روی که در طول مسیر تحت تأثیر عواملی چون شرایط سخت آب و هوایی، خستگی و با چالش‌های جسمانی روبرو هستند، که با اعتقاد و عشق و علاقه به امام حسین علیه السلام و رسیدن به حرم یار، تمام این سختی‌ها و دشواری‌ها را برای خود سهل می‌کنند. پیاده روی اربعین نه تنها یک مراسم مذهبی است، بلکه یک فرصت برای پذیرش درس‌های عمیق و ارزشمندی است که امام حسین برای ما با مبارزه و قربانی کردن خود در راه جلوگیری از تجاوز و استبداد به ما آموخت. لذا عشق و اعتماد به امام حسین و آزادی از ظلم و استبداد نقش بزرگی در زندگی انسان‌ها دارد و شرکت در این مراسم باعث می‌شود که درک بهتری از عباراتی همچون صبر، شجاعت، ایستادگی در برابر ستم و خیانت، اعتماد به قدرت حق و عدالت و همچنین همدردی و مشارکت در رویدادهای ملت‌ها داشته باشیم و نسبت به اتفاقات و مشکلات دیگر ملت‌ها بی تفاوت نباشیم. در این رویداد، افراد از کشورهای مختلف و از قومیت‌ها و نژادها، طبقه‌های اجتماعی و فرهنگ‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و همدلی و همبستگی را تجربه می‌کنند.

خبرنگار: سعیده صداقت نژاد

انتهای خبر/

کد خبر: 1237915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =