ترامپ: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا این مطلب را روز جمعه به وقت محلی در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در اقامتگاه خود در فلوریدا بیان کرد و افزود: پایان دادن به توافق هسته‌ای ایران، «بهترین کاری» بود که من برای اسرائیل انجام دادم. متاسفانه دولت بایدن هیچ کاری در این زمینه انجام نداد.

بیشتر بخوانید

افشاگری ترامپ درباره مشکل بزرگ اسرائیل در غزه

ترامپ مدعی شد در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا می توانست «یک هفته پس از انتخابات» با ایران به توافق جدیدی دست یابد که «همه از آن خوشحال می شدند» و منطقه خاورمیانه در وضعیت بهتری قرار می گرفت.

رئیس جمهوری سابق جمهوری خواه آمریکا با تکرار ادعاهای همیشگی خود درباره جمهوری اسلامی ایران گفت که ایران در آن زمانی پولی نداشت زیرا کسی نفت ایران را نمی خرید اما اکنون "ثروتمند" است.

ترامپ همچنین سخنان کامالا هریس در دیدار با نتانیاهو را «بی‌احترامی به اسرائیل» دانست و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

رئیس جمهور سابق آمریکا افزود: «رابطه‌ من با نتانیاهو هرگز بد نبود.»

این در حالی است که بر اساس گزارش های رسانه ها، رابطه میان ترامپ و نتانیاهو پس از تبریک نخست‌وزیر اسرائیل به جو بایدن در پی پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ سرد شده بود.

نخست وزیر اسرائیل نیز در دیدار با ترامپ گفت اسرائیل "احتمالا اوایل هفته" تیم مذاکره‌ کننده ای را برای مذاکرات آتش‌بس در غزه و بازگرداندن "گروگان‌ها"، به رم پایتخت ایتالیا اعزام خواهد کرد.

ترامپ نیز وضعیت اسرا را «دشوار و غیرقابل قبول» دانست و مدعی شد با آنها مناسب برخورد نمی شود و باید فوری آزاد شوند.

کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل که به واشنگتن دی سی سفر کرده است، در جمع خبرنگاران گفت: «من نگرانی جدی خود را در مورد وضعیت وخیم انسانی در آنجا به صراحت اعلام کردم. من ساکت نخواهم بود.»

اظهارات هریس که لحن تند و جدی داشت، منعکس کننده تغییر احتمالی رفتار آمریکا با نتانیاهو پس از ریاست جمهوری جو بایدن است. بر اساس گزارش های رسانه ای، معاون رئیس‌ جمهور آمریکا در این دیدار و در گفتگوهای «صریح» خود با بنیامین نتانیاهو نخست‌ وزیر اسرائیل، درباره شرایط انسانی کنونی در نوار غزه بر او به شدت فشار آورده است.

هریس در جمع خبرنگاران در عین حال گفت: «اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند و نحوه انجام آن مهم است.» او گفت که به نتانیاهو این اطمینان را داده است که از اسرائیل حمایت خواهد کرد و خواستار پایان این جنگ شده است.

نتانیاهو با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید نیز دیدار و گفتگو کرد. جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید همزمان با دیدار جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با بنیامین نتانیاهو در واشنگتن دی سی گفت که باید جنگ غزه را به پایان برسانیم.

جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: «ما باید جنگ را به پایان برسانیم. یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که رئیس‌جمهور قرار است امروز درباره آن با نتانیاهو گفتگو کند این است که چگونه به این توافق برسیم، چگونه به این جنگ پایان دهیم. هنوز اختلافاتی باقی مانده است و ما امروز با نخست وزیر اسرائیل درباره رفع این اختلافات گفتگو خواهیم کرد.»

کربی اضافه کرد: « ما باید توافق آزادی گروگان‌ها را انجام دهیم. امروز دویست و نود و سومین روزی است که این گروگان‌ها در اسارت حماس هستند.هنوز مصالحه‌هایی باید انجام شود. اسرائیلی‌ها قبلاً مصالحه‌های زیادی برای رسیدن به این نقطه انجام داده‌اند. حماس، از طریق طرف‌های خود، مصالحه کرده است. اما ما هنوز به توافق نرسیده‌ایم. ما باید جنگ را به پایان برسانیم. یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که رئیس‌جمهور قرار است امروز درباره آن با نتانیاهو گفتگو کند این است که چگونه به این توافق برسیم، چگونه به این جنگ پایان دهیم. هنوز اختلافاتی باقی مانده است و ما امروز با نخست وزیر اسرائیل درباره رفع این اختلافات گفتگو خواهیم کرد.»

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: وضعیت نوار غزه یک فاجعه کامل است که پیش از این در هیچ میدان جنگی سابقه نداشته است.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرده است که آمار شمار شهدای نوار غزه از هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون به ۳۹ هزار و ۱۷۵ نفر و تعداد زخمی‌ها نیز به ۹۰ هزار و ۴۰۳ نفر رسیده است.

رژیم اسرائیل پس از گذشت حدود ۱۰ ماه از آغاز جنگ در نوار غزه که با دو هدف اعلام شده نابودی جنبش حماس و بازگرداندن اسرای خود در هفتم اکتبر۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) طی عملیات موسوم به طوفان الاقصی به راه افتاد، به اهداف خود نرسیده است.

کد خبر: 1237952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =