بیمارستان مجازی «مدیسینا» آماده همکاری با ۵هزار پزشک

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران از آمادگی بیمارستان مجازی مدیسینا برای همکاری با ۵ هزار پزشک در فاز اول خبر داد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران افتخار دارد اولین دانشگاهی باشد که به طور گسترده از این سامانه در یک شبکه سراسری استفاده خواهد کرد.

علیرضا خوشدل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و استاد اپیدمیولوژی بالینی، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: نوع پیشرفته دوراسلامت، بیمارستان مجازی (Virtual Hospital) است که همه خدمات یک بیمارستان را به صورت کاملا دیجیتال و از راه دور و یا تسهیل شده با روش‌های دیجیتال ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: به لطف خدا و با یک نگاه آینده نگارانه، ما از سال ۱۳۹۸ در یک گروه فناورپژوه، طراحی و اجرای یک بیمارستان مجازی را آغاز کردیم. آن زمان جستجوی این کلمه در سکوهای جستجو فقط یکی دو مرکز در دنیا را معرفی می کرد و اطلاعات زیادی هم از آنها منتشر نمی شد. لذا همه مراحل از ایده تا طراحی و اجرا در این گروه علمی انجام شد و پروتوتایپ بیمارستان مجازی به نام "مدیسینا" در زمان پاندمی کرونا و راهپیمایی اربعین و برخی اردوهای جهادی به طور آزمایشی در خدمت مردم قرار گرفت و به طور مداوم بهینه سازی شد تا اینکه امروز سومین نسل از بیمارستان مجازی مبتنی بر فضای ابری آماده بهره برداری شده است.

سومین نسل از بیمارستان مجازی؛ آماده بهره‌برداری /اطلاعات فنی بیمارستان مجازی فعلا قابل انتشار نیست

خوشدل خاطرنشان کرد: اگرچه در طی ۵ سال تحقیق و توسعه تعدادی سامانه مشابه در دنیا طراحی و اجرا شده اما مقایسه فنی این سامانه ها با آنچه در این استارت آپ انجام شده برتری های جدی مدل ایرانی را نشان می دهد. متاسفانه در طی این مدت، کپی های غیر حرفه ای از ایده و نرم افزار این بیمارستان مجازی توسط برخی مراکز مورد استفاده قرار گرفت که به علت عدم خبرگی فنی نتوانستند کار را ادامه دهند، به همین دلیل اطلاعات فنی بیمارستان مجازی فعلا قابل انتشار نیست تا حق معنوی آن تثبیت گردد.

دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران؛ اولین دانشگاه بهره‌بردار

وی افزود: البته نمونه های محدودی از دیگر نرم افزارهای سلامت دیجیتال هم اجرا شده که با بیمارستان مجازی تفاوتهای بسیاری دارد و با آن قابل مقایسه نیست. دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران افتخار دارد اولین دانشگاهی است که به طور گسترده از این سامانه در یک شبکه سراسری استفاده خواهد کرد و البته همه مراکز درمانی کشور می توانند با نام و برند خود در این پورتال سهیم باشند و از سکوهای تخصصی آن استفاده کنند. البته به خاطر ملاحظات فنی ورود و عضویت کاربران به تدریج انجام می شود و طبعا کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی در اولویت بهره مندی از این سامانه هستند و رفته رفته تعداد و تنوع کاربران بیشتر خواهد شد.

خوشدل تصریح کرد: بیمارستان مجازی همان پزشکی از راه دور یا دوراسلامت نیست، بلکه مجموعه نظام مند و مجهز برای مراقبت ۳۶۰ درجه ای سلامت است که همه خدمات سلامت را از آموزش و پیشگیری، پایش، تشخیص، درمان، مراقبتهای پرستاری، توانبخشی، سلامت فیزیکی و روانی، دارویی، تغذیه ای و بهداشتی را برای همه اقشار جامعه و با تکیه بر بهترین خدمات برای سالمندان، کودکان، مادران باردار و بیماران مزمن ارائه می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران اضافه کرد: در این مدل از خدمات، محوریت نیاز بیمار است و بهترین خدمات با آسانترین، سریعترین و رضایتبخش ترین شیوه در اختیار بیمار قرار می کیرد. نیاز به سفرهای طولانی شهری و برون شهری برای دسترسی به تیم پزشکی در این روش حذف یا محدود می شود و حتی بیمارانی که از خارج از کشور برای انجام جراحی یا درمان به ایران می آیند و یا آنها که از شهرهای دور برای درمان به تهران سفر می کنند، می توانند مراحل قبل و بعد از مراجعه خود را با این روش خدمت بگیرند.

مراقب‌های دیجیتال (Avatar Nurse)وارد گود می‌شوند

وی گفت: در بیمارستان مجازی مدیسینا شما می توانید سلامت خود را به صورت آنلاین ارزیابی کنید و کل خدمات سلامت برای شما توسط یک طبیب مدیریت می شود تا باعث هم افزایی درمان‌ها شده و از تکرار غیرضروری تصویر برداری ها و آزمایشات و یا همزمانی درمان‌های متناقض جلوگیری کند و زمان‌بندی مراحل درمانی را مدیریت کند.

خوشدل خاطرنشان کرد: بیماران در یک مشاوره آنلاین چند رسانه ای روی یک سکوی اختصاصی و امن می توانند با وابستگان خود حتی از سایر شهرها همراه باشند و یا در صورت لزوم از مترجم استفاده کنند. بیمار می تواند قبل از ویزیت اطلاعات پزشکی و پاراکینیک خود را بارگذاری کند، نسخه بگیرد و یا به پزشک دیگری برای مشاوره ارجاع شود و یا در همان ویزیت، پزشکان دیگری به مشاوره دعوت شوند. در صورت لزوم به معاینه حضوری هماهنگی های لازم توسط تیم انجام می شود. همچنین کاربرد هوش مصنوعی در سامانه پیش بینی شده و هر بیمار می تواند یک مراقب دیجیتال (Avatar Nurse) هم داشته باشد.

ایجاد یک بیمارستان کامل بین المللی در متاورس می تواند به زودی محقق شود

وی افزود: بیمارستان مجازی مدیسینا در فاز اول پیاده سازی آماده همکاری ۵۰۰۰ پزشک و ده‌ها هزار بیمار است و در صورت نیاز امکان توسعه بیشتر را دارد لیکن به لحاظ زیرساخت لازم است از سرورهای بزرگتری بهره ببرد. کلیه مراکز درمانی می توانند از این ابرنرم افزار به عنوان یک سرمایه ملی استفاده کنند و بیمارستان مجازی خود را توسعه دهند. مسیر توسعه بیمارستان دیجیتال در صورت حمایت مناسب بسیار روشن است و ایجاد یک بیمارستان کامل بین المللی در متاورس می تواند به زودی محقق شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1238518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =