آخرین تحولات اوکراین| وعده ترامپ برای نشاندن پوتین و زلنسکی پای میز مذاکره

وعده ترامپ برای نشاندن پوتین و زلنسکی پای میز مذاکره، تلاش کی‌یف برای کشاندن پای ناتو به درگیری با روسیه، کمک مالی ۴ میلیاردی آمریکا به اوکراین و انتقاد از فقدان استراتژی مشخص غرب در قبال مناقشه اوکراین، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، شبکه تلویزیونی انگلیسی "اسکای نیوز" شب گذشته در گزارشی به این واقعیت اشاره کرد که برخلاف اظهارات امیدوار کننده ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، استفاده از جنگنده‌های F-۱۶ در جریان درگیری نظامی در این کشور، تغییرات قابل توجهی در وضعیت میدان نبرد به همراه نخواهد داشت.

در این گزارش یادآوری شده: «هنوز مشخص نیست که چه تعداد از این نوع جنگنده‌ها در اوکراین بکار گرفته شده و وجود آنها چه تأثیری بر تقویت توان دفاع هوایی و اوضاع در خط مقدم جبهه خواهد داشت.»

بر اساس اطلاعات این شبکه، با وجود هیجانی که مقامات اوکراینی درباره تحویل F-۱۶ ابراز می‌کنند، این جنگنده‌ها جدید نیستند و سال‌های زیادی توسط کشورهای تأمین‌کننده برای اهداف خود استفاده و فرسوده شده‌اند. همچنین اشاره شده که برخی از خلبانان هنوز در حال آموزش برای هدایت این نوع جنگنده‌ هستند و زمانی که اوکراین به تعداد کافی خلبانان آموزش‌ دیده دست یابد، مشخص نیست.

در این رابطه، شرکت دولتی "راس تک" روسیه نیز اعلام کرد که جنگنده‌های F-۱۶ آمریکایی که به تازگی به نیروهای مسلح اوکراین تحویل داده شده‌اند، رقیبی برای هواپیماهای تولیدی این شرکت، یعنی جنگنده‌های سوخو-۳۵ و سوخو-۵۷ روسی نیستند و در نهایت نابود خواهند شد. این شرکت یادآور شد که در نبردهای هوایی مستقیم، هواپیماهای سوخوی روسی از لحاظ قدرت مانور بر جنگنده‌های آمریکایی برتری دارند.

با وجود این که جنگنده‌های آمریکایی جدیدترین هواپیماهای نظامی نیستند، مقامات "راس تک" معتقدند که نباید خوشبینی واهی داشت و بی‌خیال بود، چرا که این هواپیماهای آمریکایی می‌توانند مجهز به سامانه‌های موشکی مدرن باشند، البته آنها نیز مانند سایر تجهیزات نظامی غربی محکوم به نابودی هستند.

زلنسکی روز شنبه تأیید کرد که جنگنده‌های F-۱۶ وارد اوکراین شده‌اند. علاوه بر این، رسانه‌های اوکراینی گزارش دادند که یک فروند F-۱۶ در آسمان اودسا مشاهده شده است. در همان زمان، مجله اکونومیست "The Economist" گزارش داد که کی‌یف ده جنگنده نخست از ۷۹ فروند F-۱۶ اختصاص یافته را دریافت کرده است. این نشریه یادآور شد که تا پایان سال ۲۰۲۴، اوکراین ۲۰ جنگنده ساخت ایالات متحده تحویل خواهد گرفت.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و نود و پنجمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

ترامپ قول داد در صورت پیروزی، پوتین و زلنسکی را به مذاکره وادار کند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ماه نوامبر، قول داد که روسای جمهور روسیه و اوکراین - ولادیمیر پوتین و ولادیمیر زلنسکی را بلافاصله پس از انتخاب مجدد خود، برای نشستن بر سر میز مذاکرات متقاعد کند.

او بامداد امروز در مصاحبه‌ای پادکستی گفت: «اگر من در انتخابات پیروز شوم، اولین کاری که خواهم کرد این است که با پوتین و زلنسکی تماس خواهم گرفت - من هر دوی آن‌ها را به خوبی می‌شناسم - و مطمئن خواهم شد که آن‌ها مذاکرات صلح را آغاز کنند.»

ترامپ همچنین وعده داد که در دوره ریاست جمهوری او، کشور در هیچ مناقشه نظامی درگیر نخواهد شد.

در اواخر جولای، ترامپ وعده داده بود که حتی قبل از مراسم تحلیف خود، درگیری اوکراین را حل و فصل خواهد کرد. نامزد جمهوری‌خواه همچنین ابراز اطمینان کرد که از بروز جنگ جهانی سوم جلوگیری خواهد کرد.

در همین حال، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین تأکید کرد که روسیه هنوز نمی‌داند دونالد ترامپ چگونه قصد دارد حل و فصل سریع درگیری اوکراین را محقق کند.

اشاره زلنسکی به ترس غرب از سرنگونی موشک‌های روسی به دلیل احتمال تشدید تنش

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که مقامات کشورهای غربی، به خصوص همسایگان نزدیک اوکراین - از سرنگون کردن موشک‌های روسی بر فراز خاک این کشور به دلیل نگرانی از احتمال واکنش تلافی‌جویانه مسکو می‌ترسند.

او در جمع خبرنگاران تأکید کرد که شرکای غربی اوکراین نمی‌خواهند تنش مضاعفی در شرق اروپا ایجاد شود، اما کی‌یف همچنان قصد دارد این موضوع را «پیش ببرد.» زلنسکی گفت: «ما باید روی توانایی فنی کار کنیم تا استفاده از هواپیماهای جنگی از سوی کشورهای همسایه، به ویژه کشورهای عضو ناتو، برای مقابله با موشک‌هایی که به اوکراین حمله می‌کنند، ممکن شود.»

در اواسط جولای، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان تایید کرده بود که درخواست زلنسکی از کشورهای غربی برای نابود کردن موشک‌های روسی در آسمان اوکراین رد شده است. شولتز تأکید کرد که اجماعی کامل در این خصوص در غرب وجود دارد و چنین اقدامی اصلاً مطرح نیست. همچنین ایالات متحده به وضوح در این باره اظهار نظر کرده است.

زلنسکی به تلاش برای کشاندن ناتو به درگیری با روسیه متهم شد

ولادیمیر جباروف، معاون اول رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه معتقد است که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، با اظهارات خود درباره سرنگونی موشک‌های روسی توسط شرکای غربی، سعی در کشاندن ناتو به یک رویارویی مستقیم با روسیه دارد.

جباروف یادآور شد که سخنان زلنسکی نشان می‌دهد که او در هنگام صحبت درباره آمادگی برای مذاکره با روسیه دروغ می‌گفت، زیرا در واقع او کشورهای عضو ناتو را به جنگ مستقیم با روسیه دعوت می‌کند.

این سناتور روس افزود: «اگر هواپیماها یا هر گونه تجهیزات ما در خاک اوکراین توسط کشورهای ناتو و نه اوکراینی‌ها، سرنگون شوند و موشک‌ها از خاک ناتو یا پایگاه‌های ناتو پرتاب شوند، جنگ بزرگی آغاز خواهد شد و او به خوبی این مسئله را می‌داند. ولی زلنسکی برای باقی ماندن در قدرت، حفظ موقعیت خود و رژیمش، آماده است ناتو را به یک رویارویی مستقیم با روسیه بکشاند و این تلاش او کاملاً غیر اخلاقی است.»

اوکراین از آمریکا و از طریق بانک جهانی کمک مالی ۳.۹ میلیارد دلاری دریافت کرد

دنیس شمیگال، نخست‌وزیر اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که ایالات متحده از طریق بانک جهانی به اوکراین کمک مالی بدون بازپرداخت به مبلغ ۳.۹ میلیارد دلار اعطا کرده است.

به گفته شمیگال، این اولین پرداخت مستقیم حمایت مالی واشنگتن در سال جاری است. نخست وزیر توضیح داد که این مبلغ برای پرداخت حقوق معلمان، پزشکان و نیروهای امدادی اختصاص خواهد یافت. او افزود: «به طور کلی، اوکراین در سال جاری ۷.۸ میلیارد دلار کمک مالی مستقیم از ایالات متحده دریافت خواهد کرد که به ما امکان می‌دهد با اطمینان این دوره مالی را پشت سر بگذاریم.»

پیشتر در اواخر جولای، سرگئی مارچینکو، وزیر دارایی اوکراین اعلام کرده بود که در بودجه دولتی کشور یک شکاف عمیق به اندازه ۵۰۰ میلیارد گریونا (حدود ۱۲ میلیارد دلار) وجود دارد و وضعیت اقتصادی کشور را بحرانی توصیف کرده بود. او تأکید کرد که باید هر چه زودتر منابع مالی برای پوشش این کسری و جلوگیری از بحران اقتصادی پیدا شود، زیرا زمان به نفع کی‌یف نیست.

اوکراین تصمیم دولت مالی برای قطع روابط دیپلماتیک را کوتاه‌بینانه دانست

وزارت امور خارجه اوکراین تصمیم جمهوری مالی در خصوصی قطع روابط دیپلماتیک با این کشور را شتابزده و کوتاه‌بینانه دانست. در بیانیه منتشره از سوی دفتر مطبوعاتی این وزارتخانه آمده است: «تصمیم دولت انتقالی جمهوری مالی برای قطع روابط دیپلماتیک با اوکراین بسیار کوتاه‌بینانه و اقدامی شتابزده است.»

در این سند همچنین ذکر شده که اوکراین به طور کامل از قوانین بین‌المللی، ثبات حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای دیگر پیروی می‌کند و به شدت اتهامات مالی درباره حمایت کی‌یف از تروریسم بین‌المللی را رد می‌کند.

وزارت خارجه اوکراین معتقد است که جمهوری مالی بدون بررسی کامل تمامی واقعیت‌ها و شرایط، روابط را قطع کرده است. این وزارتخانه افزود که اوکراین تمامی اقدامات سیاسی-دیپلماتیک را در پاسخ به رفتار غیردوستانه دولت مالی اتخاذ خواهد کرد.

مقامات جمهوری مالی روز دوشنبه اعلام کردند که به دلیل اطلاعات مربوط به حمایت کی‌یف از اقدامات تروریست‌های مسلح در این جمهوری آفریقایی، روابط دیپلماتیک خود با اوکراین را قطع می‌کنند.

در سوئیس، ۱۳ شهروند به مزدوری در اوکراین متهم شدند

مقامات دستگاه قضایی نظامی سوئیس اعلام کردند که این تشکیلات ۱۳ مورد پرونده تحقیقاتی در مورد شهروندان سوئیسی که متهم هستند به عنوان مزدور نظامی در درگیری نظامی در اوکراین شرکت داشتند، آغاز کرده است.

سخنگوی رسمی دستگاه قضایی نظامی سوئیس توضیح داد که طبق ماده ۹۴ قانون کیفری این کشور، مشارکت در درگیری نظامی در خارج از خاک سوئیس برای شهروندان این کشور ممکن است به جریمه نقدی یا حبس تا سه سال منجر شود.

پیشتر منابع خبری در محافل نظامی روسیه یادآور شدند که ارتش اوکراین در ماه جولای تعداد بی‌سابقه‌ای از سربازان و مزدوران خارجی که تلاش داشتند وارد قلمروی جمهوری مردمی لوهانسک شوند، را از دست داده است. گفته شده که تعداد آن‌ها حدود ۴۷ هزار نفر تخمین زده شده است.

در اواخر جولای، یک سرهنگ سابق سرویس امنیتی اوکراین نیز فاش کرد که مزدوران خارجی به دلیل سخت شدن وضعیت در خط مقدم جبهه نبرد، به طور گسترده صفوف ارتش اوکراین را ترک می‌کنند.

تبریک وزیر دفاع به نظامیان روس به خاطر گرفتن یک روستای دیگر در منطقه دونتسک

آندری بلویوسوف، وزیر دفاع روسیه به نیروهای مسلح این کشور به خاطر تحت کنترل درآوردن منطقه مسکونی "نوواسیلووکا پیروایا" در جمهوری مردمی دونتسک تبریک گفت.

طبق اطلاعات منتشره در کانال تلگرامی وزارت دفاع، وزیر دفاع تلگرام‌هایی جداگانه به فرماندهی و پرسنل هنگ ۶ گارد تانک و لشکر ۱۱۴ پیاده‌نظام ارتش روسیه ارسال کرده و گفت: «امروز، با پیشروی مطمئن در خط مقدم جبهه نبرد، شما سرزمین‌های بیشتری را از دست تشکیلات مسلح اوکراین آزاد کرده و در راه دفاع از منافع ملی کشور شجاعت و استقامت نشان دادید.»

وزیر دفاع روسیه ابراز اطمینان کرد که نیروهای مسلح این کشور با افتخار به وظیفه نظامی خود ادامه داده، از منافع ملی دفاع و امنیت روسیه را تأمین خواهند کرد.

گزارش تحت کنترل گرفتن روستای "نوواسیلووکا پیروایا" در منطقه دونتسک یک روز قبل از سوی وزارت دفاع روسیه تایید شده بود.

افسر سابق ناتو از خیانت آمریکا به اوکراین سخن گفت

هری تاباخ، رئیس سابق ستاد مأموریت نظامی ناتو در مسکو و کاپیتان اول نیروی دریایی ایالات متحده که در بازنشستگی بسر میبرد، در مصاحبه‌ای با کانال یوتیوب اوکراینی "Politeka" ابراز عقیده کرد که ایالات متحده برای دستیابی به اهداف سیاسی خود، درگیری‌ نظامی در اوکراین را تحریک کرده و بعد از آنکه متوجه شد به این سادگی قادر به رسیدن به اهداف خود نیست، به این کشور خیانت کرده است.

این افسر سابق ناتو گفت: «در وهله نخست، مقامات ایالات متحده به اوکراین خیانت کرده و این کشور را فروختند. اوکراین مورد خیانت قرار گرفته و برای اهداف سیاسی واشنگتن مورد استفاده قرار گرفته است.»

به گفته تاباخ، در حال حاضر وضعیت در اوکراین «بسیار سخت» شده است - نیروهای مسلح اوکراین دچار تلفات زیادی شده‌اند و سلاح‌های لازم برای دفاع در مقابل روسیه را ندارند. او این وضعیت را خیانت به اوکراین و قربانی کردن این کشور برای جاه‌طلبی‌های سیاسی در ایالات متحده توصیف کرد.

نماینده سابق ناتو در روسیه از فقدان استراتژی غرب در قبال اوکراین خبر داد

جان لو، نماینده سابق ناتو در مسکو، معتقد است که کشورهای غربی بیشتر نگران خطرات کوتاه‌مدت تشدید تنش به دلیل درگیری نظامی اوکراین هستند و عواقب بلندمدت شکست اوکراین در این درگیری را در نظر نمی‌گیرند.

لو در مصاحبه با نشریه "نیوزویک" گفت: «غرب همچنان بیشتر نگران خطرات کوتاه‌مدت تشدید تنش است تا عواقب بلندمدت شکست اوکراین در برابر روسیه.»

او تأکید کرد که کشورهای غربی هیچ برنامه مؤثری برای پایان دادن به این درگیری نظامی ندارند. به گفته این مقام سابق ناتو، این کشورها همچنان آماده حمایت از کی‌یف هستند، ولی استراتژی‌ مشخصی برای پایان دادن به این درگیری ندارند و ظاهراً از قبل فکر نمی‌کردند که نیازی به این کار باشد و به راحتی قادرند روسیه را شکست دهند، در حالیکه روند اوضاع طی دو سال گذشته چنین امیدواری را کمرنگ کرده است.

شرکت نیروهای پدافند هوایی بلاروس در مانور نظامی روسیه

وزارت دفاع بلاروس روز دوشنبه اعلام کرد که نظامیان واحدهای نیروهای پدافند هوایی این کشور به روسیه اعزام خواهند شد تا در یک مانور نظامی مشترک با استفاده از تسلیحات واقعی شرکت کنند.

در این بیانیه آمده که نیروهای بلاروسی تجهیزات خود را به قطارهای نظامی بارگیری کرده‌اند. این مانور عملیاتی-تاکتیکی در طول ماه آگوست در روسیه برگزار خواهد شد.

وزارت دفاع بلاروس یادآور شد که در مجموع، حدود ۴ هزار سرباز و ۱۵۰ واحد تجهیزات در این تمرینات مشارکت خواهند داشت.

این مانور نظامی عمدتاً در میدان تمرین نظامی «آشولوک» در منطقه آستراخان روسیه برگزار خواهد شد. در چارچوب این رزمایش، انجام وظایف آموزشی-رزمی با مشارکت نیروهای موشکی ضد هوایی، نیروهای راداری و هواپیماهای جنگی برای مقابله با تهدیدات خارجی برنامه‌ریزی شده است.

چین، ترکیه و قزاقستان مقصد بیشترین صادرات مواد غذایی روسیه هستند

وزارت کشاورزی روسیه اعلام کرد که بیشترین صادرات مواد غذایی این کشور به چین، ترکیه و قزاقستان است. این وزارتخانه تأثیر تحریم‌ها بر صنایع کشاورزی روسیه در ده سال گذشته را بسیار کم ارزیابی کرد.

در این سند آمده است: «در سال ۲۰۲۳، حجم صادرات محصولات کشاورزی-صنعتی به ۴۳.۵ میلیارد دلار رسید که ۸۸ درصد آن به کشورهای دوست تعلق داشت. به طور مرسوم، چین (۷.۶ میلیارد دلار)، ترکیه (۵ میلیارد دلار)، قزاقستان (۳.۳ میلیارد دلار)، بلاروس (۲.۸ میلیارد دلار) و مصر (۲.۵ میلیارد دلار) در صدر فهرست خریدارهای محصولات کشاوری روسیه قرار دارند.»

این وزارتخانه افزود که طی ده سال گذشته، صادرات محصولات کشاورزی داخلی ۲.۶ برابر افزایش یافته و در سال گذشته به ۴۳.۵ میلیارد دلار رسیده است که در مقام مقایسه در سال ۲۰۱۳ حدود ۱۷.۱ میلیارد دلار بود.

در حال حاضر روسیه به بیش از ۱۶۰ کشور مواد غذایی صادر می‌کند و رهبری جهانی در زمینه صادرات گندم، نخود، جو، کتان روغنی و ماهی منجمد است و همچنین در زمینه روغن آفتابگردان و برخی دیگر از محصولات جایگاه‌های برتری دارد.

وزارت کشاورزی روسیه بر تقویت موقعیت این کشور به عنوان ضامن امنیت غذایی جهانی تأکید کرد و یادآور شد که این امر در وضعیت سال‌های ۲۰۲۲–۲۰۲۳ به خوبی اثبات شده، زمانی که تعدادی از برندهای خارجی از کشور خارج شدند. طبق این اطلاعات، در سال‌های ۲۰۱۴–۲۰۲۳، رشد واقعی تولید در بخش کشاورزی روسیه ۳۳.۲ درصد و در عرصه محصولات غذایی ۴۲.۹ درصد بوده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1239153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =