ضرورت گذار از علوم مهندسی به «فناوری»مهندسی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: باید از علوم مهندسی به فناوری مهندسی گذار کنیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، اجلاس مدیران گروه‌های کشوری و استانی گروه‌های مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، هوافضا، مهندسی شیمی، مهندسی مواد و مهندسی نفت و پلیمر صبح امروز با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر محمد علی‌اکبری معاون علوم، مهندسی و کشاورزی، در مجموعه فرهنگی اقامتی فرهیختگان سی‌سرا برگزار شد.

دکتر طهرانچی در ابتدای این نشست گفت: در روزهایی قرار داریم که در جهان پیرامون ما اتفاقات بسیاری رقم می‌خورد و روزهایی است که باید برای فردا تصمیم‌های جدی بگیریم و کنش‌های جدی داشته باشیم. آنچه در غزه می‌گذرد، کشتار سبعانه مردم توسط رژیم صهیونیستی مقابل چشمان همگان است. بیش از ۳۰۰ روز از نقض همه قوانین بین‌المللی توسط رژیم صهیونیستی و به شهادت رساندن مستشاران ما در سوریه و ترور رهبران مقاومت می‌گذرد و تاکنون سابقه نداشته که جهان اینگونه نظاره‌گر کشتار زنان، کودکان و جوانان باشد.

وی با بیان اینکه دلار که حاکمیت اقتصادی جهان را در دست دارد، به هیچ دولتی مربوط نمی‌شود بلکه متعلق به ۷ خانواده است که کسی آنها را نمی‌شناسد و حاکمیتی را طلب می‌کنند که یک روی سکه آن در غزه نمایان شد و روی دیگر آن نیز در المپیک ۲۰۲۴ پاریس به نمایش درآمد، گفت: رژه‌ای که در المپیک شاهدیم، فرهنگی را دنبال می‌کند و هدف آن عبور آن از دین، هویت، ملیت و خانواده است و المپیک پاریس را می‌توان روی دیگر سکه تحولات جهانی دانست که حاکمیت غرب برای بشر رقم می‌زند. تصویری که از «شام آخر» در مراسم افتتاحیه المپیک نشان داده شد، یک فاجعه بود که عالمه رقم خورد. این اتفاقات را می‌توان مانند یک مثلث دانست که ضلع سومی دارد که امروز می‌خواهم قدری درباره آن صحبت کنم.

دکتر طهرانچی ادامه داد: این اجلاس، بیست و یکمین جلسه‌ای است که در جمع مدیران مختلف گروه‌های استانی و کشوری حضور می‌یابم و در هر نشست، سعی کردم قطعه‌ای از پازل را در سخنانم مطرح کنم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه سخنرانی با موضوع «از علوم مهندسی تا فناوری مهندسی» پرداخت و گفت: واقعیت این است که انسان به دنبال چهار وجه حیات (حقیقی یا مجازی و دنیایی یا طیبه)، رفاه و روزی، دانایی و توانایی است. در موضوع دانایی، دوگانه‌هایی داشتیم و می‌گفتیم «توانا بود هرکه دانا بود» و توانایی حاصل رابطه خطی با دانایی بود و این دوگانه را مطرح می‌کردیم که علم بهتر است یا ثروت؛ در صورتی که هر یک از این وجوه، اضلاع یک مربع هستند و هیچ‌کدام را نمی‌توان جایگزین دیگری کرد.

وی خاطرنشان کرد: هر دانایی، توانا نیست و هر دانایی نمی‌تواند در صحنه عمل خود را بیابد. وقتی دانایی با توانایی همراه شود، بروز بیرونی پیدا می‌کند. دانایی آزمایشگاهی تا با توانایی نشر همراه نشود، نمی تواند بروز پیدا کند. به همین دلیل ما اساساً آزمون زبان انگلیسی که از دانشجویان دکتری می‌گیریم، مربوط به دانایی نیست بلکه می‌خواهیم توانایی ارتباط علمی و نشر علم آنها را ارزیابی کنیم. بنابراین در حرکت علم دو بازوی دانایی و توانایی داریم که اگر با هم ترکیب شوند، می‌توانند بروز و ظهور داشته باشند.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانایی، توانایی، رزق و حیات چهار وجه اسامی الهی است که در انسان تجلی دارد، تصریح کرد: خداوند عالم، قدیر، رزاق و یحیی است و هریک از پیامبران اولوالعظم بعد از حضرت نوح معجزاتی داشتند که جلوه این چهار وجه بود. حضرت ابراهیم در بیابان مکه خانه‌ای بنا نهاد که مظهر رزق و امنیت شد. حضرت موسی ابزاری در دست داشت که وقتی آن را به زمین می‌انداخت مانند مار شروع به حرکت می‌کرد یا به وسیله آن عصا دریا شکافته شد و نماد توانایی بود. معجزه حضرت عیسی هم زنده کردن مردگان و حیات بود و معجزه پیامبر مکرم اسلام (ص) هم کتاب قرآن و دانایی است.

وی با بیان اینکه توانایی مفهومی به معنای دانایی است، به آیه ۵۴ سوره روم اشاره کرد و افزود: خداوند در این آیه شریفه می‌فرماید «اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفًا وَشَیْبَةً یَخْلُقُ مَا یَشَاءُ وَهُوَ الْعَلِیمُ الْقَدِیرُ» که نشان می‌دهد توانایی لغتی برگرفته از قوت است.

دکتر طهرانچی ادامه داد: ما در علم «تَفْصِیلًا لِکُلِّ شَیْءٍ» می‌کنیم و شرح می‌دهیم و تفسیر می‌کنیم؛ بنابراین هر چیزی که پیرامون ماست، موعظه است و ما باید از خلقت الگوبرداری کنیم همانطور که خداوند متعال در آیه ۱۴۵ سوره اعراف می‌فرماید «وَکَتَبْنَا لَهُ فِی الْأَلْوَاحِ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ مَوْعِظَةً وَتَفْصِیلًا لِکُلِّ شَیْءٍ فَخُذْهَا بِقُوَّةٍ وَأْمُرْ قَوْمَکَ یَأْخُذُوا بِأَحْسَنِهَا سَأُرِیکُمْ دَارَ الْفَاسِقِینَ». به عنوان نمونه خانه عنکبوت برای یک مهندس معمار موعظه است چرا که الیاف آن حتی از فلز و فولاد هم قوی‌تر است اما ساختار آن ضعیف است و نشان می‌دهد که هر ترکیبی به سازه سخت تبدیل نمی‌شود. البته نباید از همه موعظه‌ها نعل به نعل استفاده کرد بلکه باید موعظه احسن را بگیریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه برای ساخت بسیاری از موشک‌ها و سلاح‌ها از الگوی جانداران و طبیعت استفاده شده است، گفت: منطق‌هایی که در خلقت وجود دارد، برای ما الگوست. به عنوان نمونه موشک کروز از تشخیص‌گری چشم قورباغه الگو گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: خداوند در آیه ۹ سوره روم می‌فرماید «أَوَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَیَنْظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ کَانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَأَثَارُوا الْأَرْضَ وَعَمَرُوهَا أَکْثَرَ مِمَّا عَمَرُوهَا وَجَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَیِّنَاتِ فَمَا کَانَ اللَّهُ لِیَظْلِمَهُمْ وَلَکِنْ کَانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ» بدین معنی که آیا در زمین سیر نکردند تا ببینند که عاقبت کار پیشینیانشان چه شد؟ در صورتی که از اینها بسیار تواناتر بودند و بیش از اینها در زمین کشتزار ساختند و کاخ و عمارت برافراشتند و پیامبرانشان با آیات و معجزات برای آنان آمدند. و خدا درباره آنها هیچ ستم نکرد بلکه آنها خود در حق خویش ستم می‌کردند. همچنین در جای دیگری از آیه ۶۰ سوره انفال (۱) آمده که اگر توانایی را بالا ببریم، دشمنان از ما می‌ترسند. خداوند در آیه ۳۳ سوره نحل، آیه ۱۵ فصلت، آیه ۸۲ غافر و آیه ۱۳ محمد نیز به مفهوم قدرتمندی پرداخته است.

دکتر طهرانچی به داستان ذوالقرنین و ساخت سد توسط او اشاره کرد و گفت: آیات ۸۳ تا ۹۸ سوره کهف به این داستان اشاره دارد و تأکید کرده که ذوالقرنین قدرت به خدمت گرفتن همه اشیاء را داشت و توانایی ساخت سد را پیدا کرد و ویژگی او این بود که می‌توانست از ابزار به خوبی استفاده کند. همچنین آیات ۳۰ تا ۳۴ سوره شعرا نیز به داستان معجزه حضرت موسی می‌پردازد که عصای جامد او جان گرفت و تبدیل به اژدها شد اما مردم در مواجهه با این معجزه گفتند که موسی ساحر علیم است یعنی کسی که توانایی او برای نسل خودش آشنا نباشد، مردم او را ساحر یا شاعر یا مجنون و یا کاهن می‌نامند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه توان و قوه در قرآن کریم پنج نتیجه دارد، اظهار داشت: براساس آیات قرآن کریم؛ توان و قوه می‌تواند روی زمین آثار خلق کند «وَآثَارًا فِی الْأَرْضِ» (۲)، دوم اینکه صنعت ساختمان ایجاد می‌کند «وَعَمَرُوهَا أَکْثَرَ مِمَّا عَمَرُوهَا» (۳)، سوم اینکه ابزار جنگی می‌سازد تا دشمنان بترسند «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ » (۴)، چهارم اینکه باعث درآمد بیشتر می‌شود «وَأَکْثَرُ جَمْعًا» (۵) و پنجم اینکه میدان قوی پیرامون خود درست می‌کند «وَأُولُو بَأْسٍ شَدِیدٍ» (۶).

وی با بیان اینکه توانایی فردی نیست بلکه ابزار و عزم و اراده است، گفت: خداوند درباره پیشرفت توانایی بشر دو بحث را مطرح می‌کند که یکی عدم کفایت در پایداری است که در آیات ۲۶ سوره احقاق و ۸۲ سوره غافر به آن اشاره شده و دیگری برتری خداوند نسبت به توان انسان است که در آیه ۴۴ سوره فاطر مورد تأکید قرار گرفته است. بدین ترتیب علم به تنهایی نمی‌تواند حکومت‌ها را برپا نگه دارد و خداوند هم عالم است و هم توانا و هیچ‌گاه پیشرفت بشر نمی‌تواند از خواست خداوند متعال جلو بزند.

وی تأکید کرد: آنچه از انسان بروز و ظهور دارد «کنش» است. اگر کسی کنش نداشته باشد، دیده نمی‌شود اما کنش هم نیازمند یک شاکله است به طوری که هرکس که کنشی از اعمال صالح داشته باشد، مؤمن است و در آیات ۸۸ سوره اسراء و ۹۴ سوره انبیاء به موضوع کنش انسانی پرداخته شده است. شاکله هر انسان علم، توانایی و گرایش است. دانش در درون فرد ظهور و جلوه دارد و با «خلق» معنا پیدا می‌کند. خداوند متعال خالق است چون «عالم» است و «فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» است چون «قادر» است. بین خالق و فاطر تفاوت است چرا که یکی به دانایی و دیگری به توانایی مربوط می‌شود. انسان هم خلق جدید می‌کند چون عالم است و ربات می‌سازد چون تواناست.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه «انتخاب» بزرگترین و برترین کنش انسان است، گفت: خداوند متعال در آیات ۳ سوره انسان، ۱۴۷ سوره نساء و ۲۵۶ و ۲۵۷ سوره بقره به موضوع انتخاب می‌پردازد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تحولات در انتخاب رشته‌های دانشگاهی جوانان گفت: در این دوره رشته‌های علوم پزشکی تبدیل به اولویت اول بیشتر متقاضیان ورود به دانشگاه شده و پس از آن رشته‌های خاص علوم اجتماعی و کامپیوتر قرار دارد. بدین ترتیب انتخاب رشته‌ها با ۱۰ سال پیش تفاوت پیدا کرده که ناشی از شاکله جدید جوانان است. ما یک کشور نفتی و معدنی هستیم اما تعداد کل دانشجویان ورودی برخی رشته‌ها ازجمله نفت، مواد و متالوژی، نساجی و... کمتر از ۲ هزار دانشجوست در حالی که رشته روانشناسی به تنهایی بیش از ۱۱۰ هزار دانشجو دارد.

وی افزود: ما کشوری هستیم که ۵ میلیون خانواده از کشاورزی ارتزاق می‌کنند اما تعداد دانشجویان کشاورزی ما کمتر از ۲۰۰ هزار نفر است و این سؤال مطرح می‌شود که آیا آینده ایران به رشته‌های مهندسی و کشاورزی نیاز ندارد؟ امسال تعداد شرکت‌کنندگان آزمون سراسری ریاضی کمتر از ۱۲۰ هزار نفر شده که نشان می‌دهد تنها ۱۲ درصد به ریاضی می‌روند و ۴۰ درصد دانش‌آموزان رشته‌های هنرستانی را انتخاب می‌کنند که این موضوع نشان می‌دهد رشته‌های مهندسی در حال فرو ریختن است که البته این موضوع حاصل عوامل درونی و بیرونی متعددی است.

وی خاطرنشان کرد: چه شده که جوانان ما در کشوری که نفت و گاز دارد، به رشته‌های مهندسی نفت و شیمی نمی‌روند؟ روزی رشته‌های مهندسی مکانیک، برق و عمران پرمتقاضی‌ترین رشته‌های دانشگاه بود اما امروز اکثر دانشجویان به سراغ رشته‌های حقوق، حسابداری، روانشناسی و کامپیوتر می‌روند و فاجعه زمانی است که سراغ رشته‌های هویتی مانند تاریخ و ادبیات فارسی می‌رویم که متقاضیان این رشته‌ها به شدت کاهش پیدا کرده و کمترین میزان ورودی را به خود اختصاص داده‌اند.

دکتر طهرانچی ادامه داد: در گذشته شاکله دانشگاه بر علوم مهندسی سوار بود اما امروز دیگر شاکله دانشجویان در این رشته‌ها نیست چرا که درک بچه‌ها در مورد چهار مؤلفه دانایی، توانایی، ثروت و حیات نسبت به گذشته تغییر کرده و تعریف آنها از این چهارگانه متفاوت است. در حال حاضر بسیاری از شهرک‌های صنعتی نیازمند نیروی کار هستند اما کسی متقاضی این کارها نیست و درواقع شغل هست اما شاغل نیست

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به انقلاب صنعتی اشاره و تصریح کرد: این انقلاب در نقش صنعت و کارگران صنعتی تحول به وجود آورد و تاکنون ۴ نسل مختلف را پشت سر گذاشته و اکنون در حال ورود به نسل پنجم انقلاب صنعتی هستیم. اتمسفر هرکدام از این نسل‌ها با یکدیگر متفاوت است به طوری که در نسل اول علوم پایه مهم بود و در نسل دوم کارکرد علوم. در نسل سوم انقلاب صنعتی فیزیک و شیمی اهمیت پیدا کرد و در نسل فعلی (نسل چهارم) فناوری داده و ارتباط مهم شده است. در نسل پنجم در آستانه ورود به آن هستیم، فناوری زیست اجتماعی محور است.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه غرب در نسل پنجم انقلاب صنعتی می‌خواهد جنسیت در زوجیت را به تک‌جنسیتی تبدیل کند تا ماشین زوج انسان شود، گفت: به همین دلیل است که موضوعاتی مانند برابری جنسیتی و نفی جنسیت را رقم می‌زند.

وی با بیان اینکه سال ۲۰۰۱ شروع تحولات اخیر بوده که پرچم آن تا سال ۲۰۲۰ برافراشته بود، گفت: اتفاقاتی که در این دوره افتاد، ۲۰ محور شد به طوری که در مقطعی علومی که انسان را درمان می‌کرد، به خلاف خود تبدیل شد. در این مقطع شاهد پایان جنگ جهانی علیه تروریسم و شعار علم برای امنیت بودیم که با فرمان شهادت قهرمان مبارزه با تروریسم یعنی حاج قاسم سلیمانی توسط رئیس‌جمهور وقت آمریکا همراه شد و پس از آن نیز دعوای ویروس - چینی آمریکایی کرونا به وجود آمد که ماحصل آن ۷ میلیون کشته در سراسر جهان بود. نتیجه این اتفاقات این شد که نسل چهارم انقلاب صنعتی به نسل پنجم وارد شد. این نسل، نسل دوگانه سایبر فیزیکی است و در آن فناوری‌های زیست اجتماعی بسیار مهم است.

دکتر طهرانچی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با درک این تحولات، عنوان دانشکده‌های کوانتوم و فناوری‌های همگرا را به دانشکدگان کوانتوم و فناوری‌های زیست اجتماعی تغییر داده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به تفاوت نگاه نسل قبل و نسل فعلی به رشته‌های مهندسی اشاره کرد و گفت: مهندسی هنر تخصصی در بکارگیری اصول علمی برای زندگی بهتر است. سبک یادگیری در نظام آموزش علوم مهندسی، طراحی نظری و مفهومی است و بر توسعه روش‌ها و طرح‌های جدید برای حل مسئله پیچیده تأکید دارد. کار درسی رشته‌های علوم مهندسی، حساب دیفرانسیل و انتگرال، آمار، جبر خطی، دروس فیزیک مبتنی بر حساب و دیفرانسیل، انتگرال و سپس دروس تخصصی است. به همین دلیل اگر بچه‌ها با ریاضی قهر کنند، ورودی رشته‌های مهندسی هم کم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: جوانان نسل جدید دانش ریاضی را لازم نمی‌دانند اما ما همچنان می‌گوییم که در رشته‌های مهندسی باید اول دروس ریاضی را بخوانید و حرف خودمان را می‌زنیم.

وی با بیان اینکه ما در حوزه مهندسی با دو مفهوم «علوم مهندسی» و «فناوری مهندسی» مواجه هستیم، گفت: علوم مهندسی مربوط به نظام علمی و فناوری مهندسی مربوط به نظام فناوری می‌شود. سال ۱۳۸۳ نام وزارت آموزش عالی را به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تغییر دادیم اما هنوز رشته‌های مهندسی ما در نظام علمی نفس می‌کشند و هنوز به آن PhD می‌دهیم. لغت‌ها منشأ تفکرند؛ واقعیت این است که از زمانی که تکنولوژی به کشور ما آمد، یک اسم مجهول روی آن گذاشتیم که با فناوری ارتباط برقرار نمی‌کند.

دکتر طهرانچی ادامه داد: دانش‌آموختگان فناوری مهندسی افرادی هستند که راه‌حل‌های مهندسی و فناورانه را توسعه داده و طراحی و پیاده‌سازی می‌کنند. معمولاً مشاغل مهندسی در شرکت‌های تولیدی امور در زمینه طراحی، ساخت و ساز و بهبود محصول را دنبال می‌کنند. سبک یادگیری فناوری مهندسی، کاربردی و پیاده‌سازی است و بر بکارگیری و اجرای شیوه‌های جاری برای حل مشکلات فنی خاص فناورانه تأکید دارد. کار درسی آن شامل چند ترم حساب دیفرانسیل و انتگرال، آمار و دروس فیزیک محاسباتی مبتنی بر جبر و استفاده از نرم‌افزارهای محاسباتی، ریاضیاتی و طراحی مهندسی و گستره مهارت‌های مدیریتی و کارآفرینانه و برخاسته از علوم اجتماعی و اقتصادی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه کشور ما نیاز به مهندسی دارد و برای احیای این رشته باید متد آموزشی و سرفصل‌های دروس را اصلاح کنیم، گفت: یکی از کارهای احیای رشته‌های مهندسی این است که به جای رشته‌های ریاضی، مسیر دیگری را برای ورود به مهندسی قرار دهیم و در کنار آن نیز باید در مدارس سما دانش‌آموزان را به ریاضی علاقمند کنیم.

وی افزود: علت عدم اقبال دانشجویان به رشته‌های مهندسی، مهندسی ریاضی پایه است که این موضوع باید در کنار رفتارشناسی نسل جوان در انتخاب رشته دانشگاهی مورد توجه قرار گیرد چرا که جوان‌های امروزی با جوان‌های دیروز فرق دارند و نسل Z برخلاف نسل قبلی خود افرادی تصویرگرا، متمرکز بر آینده، واقع‌بین، خودآگاه و به دنبال موفقیت هستند و افرادی هستند که علوم انسانی را هم ترک کرده و به دنبال رشته‌های خاص علوم مهندسی و پزشکی هستند. البته اقبال این نسل به رشته روانشناسی نیز به دلیل توجه به خودِ آگاه است.

وی خاطرنشان کرد: نسل جدید، دانایی را به ماشین سپرده و خود به دنبال توانایی استفاده از ماشین است. بدین ترتیب نگاهی که در گذشته به ماشین به عنوان مظهر توانایی وجود داشت، جای خود را به ماشین مظهر دانایی داده است.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه به نقطه‌ای رسیده‌ایم که ماشین همراه می‌خواهد به جای انسان کار کند و بیاندیشد، گفت: در تحولات انقلاب صنعتی، ماشین از ابزاری جامد به همراه انسان‌واره تبدیل شده و این تغییرات بسیار جدی است به طوری که اولویت تأثیرگذار در انتخاب جوان امروز «برهم کنش انسان و کامپیوتر» شده است.

دکتر طهرانچی با طرح این پرسش که پاسخ ما به تحولات اجتماعی فناورانه چیست، گفت: در پاسخ به این تحولات دو راه وجود دارد؛ یکی تقلید علمی و دیگری تبیین علمی. ما باید به جای برخورد جاهلانه همراه با پشیمانی در آینده، برخورد عالمانه و حکیمانه داشته باشیم که در این خصوص آیه ۶ سوره حجرات مسیر را برای ما روشن کرده است. خداوند در این آیه شریفه می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَی مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ».

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به چهار نظام دانشگاه شامل نظام فرهنگی، نظام تربیتی، نظام علمی و نظام فناوری، اظهار داشت: نظام علمی دانشگاه، دانایی و نظام فناوری توانایی می‌دهد. همانطور که مقام معظم رهبری تأکید دارند؛ ما باید در لبه پیشرفت علم و فناوری باشیم چرا که اگر در نوک مخروط پیشرفت نباشیم، تابع خواهیم شد. نظام فرهنگی دانشگاه نیز باید به تولید علم و تعالی عالم جهت دهد. اتفاقی که در انتخابات این دوره ریاست‌جمهوری افتاد، مشارکت بیش از ۵۱ درصدی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در انتخابات بود که نشان می‌دهد دانشجویان این دانشگاه به آینده خود امیدوار هستند چرا که میزان مشارکت آنها ۱۳ درصد بیشتر از دیگر همسالان خود است.

وی با اشاره به دوگانه علوم مهندسی یا فناوری مهندسی گفت: در این دوگانه، دانش ریاضی درمقابل توانایی محاسباتی قرار دارد و دانشگاه باید بتواند به جوانان توانایی بدهد. در مدل مهندسی، از علوم تا فناوری (مبدل دانایی به توانایی) دانایی در نظام علمی کلاس، کاربینی و کارورزی به عنوان محیط مکمل دانشگاه و نظام علم و فناوری و کارورزی را در بر می‌گیرد. نظام فناوری نیز که به دنبال تربیتی کارآفرین است، باید به آموزش پایه و پژوهش پایه با نرم‌افزارهای محاسباتی و کاربینی، کارپژوهی، کارآموزی و کارورزی بپردازد تا بتواند افراد کارآفرین تربیت کند.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه باید آموزش‌های توانایی‌افزا داشته باشد، تصریح کرد: در این مسیر ما نیازمند آموزش فناوری (رویدادمحور)، آموزش ایده‌آرا (استارت‌آپ‌محور)، آموزش کار جمعی شرکتی (در شرکت‌های نوپا)، آموزش‌های کارآفرینی (عرصه‌محور) و آموزش تجارت (بازارمحور) را در بر بگیرد. همچنین در نظام فناوری- سرای نوآوری دانشگاه، باشگاه ایده‌پردازی خواهد بود که درون آن مرکز رشد و پارک علم و فناوری وجود دارد و درنهایت به تجارتخانه نوآوری منجر می‌شود.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در نظام علمی یک سکوی تحصیل دارد که سامانه‌های آموزشیار و پژوهشیار نمود آن هستند. علاوه بر این، گروه آموزشی، پذیرش دانشجو، تحصیل دانشجو، دانش‌آموختگی، فضای کالبدی تحصیل، فضای مجازی پشتیبان تحصیل، نظام مالی - اداری پشتیبان و بستر ارائه محتوای تولیدی را در بر می‌گیرد. علاوه بر سکوی تحصیل، باید در نظام فناوری هم سکوی کارآفرینی داشته باشیم که در این نظام گروه اساتید راهنما، پذیرش شرکت‌ها، توسعه شرکت‌ها، رهایش شرکت‌ها، فضای کالبدی ایجاد کسب‌وکار، فضای مجازی پشتیبان کسب‌وکار، نظام تأمین مالی و بستر ارائه محصلات و سامانه‌های بازار نقش‌آفرین هستند.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی؛ نظام فناوری- سکوی نوآوری نیز باید دارای اجزای نظام پذیرش، توانمندسازی، پشتیبانی مالی، بازارسازی، شکوفایی و ثمردهی داشته باشد و لازم است دانشگاه با فراهم کردن این شرایط، از علوم مهندسی به فناوری مهندسی گذار کند.

دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه سازمان دانشگاه باید با جامعه ارتباط برقرار کند، گفت: یکی از کارهای دانشگاه؛ مدیریت دانش است و باید براساس نیازها دانش ضمنی را به دانش مستند تبدیل کند. واقعیت این است که محتوای علمی تقلیدپذیر نیست و باید همراه با تحولات و نیاز، تحقیق و تألیف به‌روز شود و روش آموزشی و محتوای رشته‌های علمی نیز تغییر یابد. به همین دلیل ما به تحول در شکل، محتوا، روش و ساختار آموزش نیاز داریم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: این دانشگاه با درک تحولات و اتفاقات پیرامون، دانشکده‌های موضوعی و فناوری را راه‌اندازی کرده و در نگاه نو به ساختار علمی، رسالت و مأموریت دانشگاه را پیگیری می‌کند.
انتهای پیام/


۱- وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ.
۲- آیه ۲۱ سوره غافر
۳- آیه ۹ سوره روم
۴- آیه ۶۰ انفال
۵- آیه ۷۸ سوره قصص
۶- آیه ۳۳ سوره نمل

کد خبر: 1239225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =