کمبود برق، قیمت سیمان را افزایش داد

مشاور اتحادیه مصالح فروشان کرج گفت: متاسفانه کارخانه‌های تولید سیمان در تابستان‌ها با کمبود برق و در زمستان‌ها با کمبود گاز مواجه بوده و قادر به تولید اسمی و رسمی خود نیستند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مهرداد قدیمی درباره وضعیت صنعت سیمان اظهار کرد: خوشبختانه صنعت سیمان از نظر تولید و تامین نیاز داخلی در این چند سال هیچ مشکلی نداشته است، اما با توجه به رکودی که طی دو سال گذشته در ساخت و ساز شاهد بوده‌ایم، اگر کارخانه‌ها بر اساس تولید عادی خود کار کنند مازاد سیمان خواهند داشت و شاید حتی نتوانند همین سیمان تولید شده خود را به فروش برسانند.

بیشتر بخوانید:

وضعیت بازار سیمان قرمز شد

وی افزود: با وجود چالش‌هایی که در خصوص برق با آن روبه‌رو شده‌ و کارخانه‌ها با کاهش تولید مواجه شده‌اند، هنوز هم این موضوع آنچنان بر عرضه سیمان در بازار تاثیر چندانی نداشته است. ولی با این وجود مقداری افزایش قیمت داشته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر سیمان به اندازه کافی در بازار موجود بوده و بازار سیاه نداریم. با توجه به رکود بی‌سابقه‌ای هم که در بخش مسکن و ساخت و ساز داشته‌ایم، اگر تولید سیمان ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر از مقدار فعلی بود، این افزایش قیمت را هم احساس نمی‌کردیم.

قدیمی در مورد نوسان قیمت سیمان گفت: قیمت سیمان از کیسه‌ای ۵۳ هزار تومان طی دو ماه پیش شروع به رشد کرده و در دو هفته اخیر افزایش بیشتری داشته است. یعنی هر کیسه سیمان از ۹۰ به ۹۸ هزار تومان و به ۱۰۹ هزار تومان رسیده و در عمده فروشی‌ها قیمت سیمان تقریبا بین ۱۰۸ تا ۱۱۲ هزار تومان بوده است. قیمت عمده فروشی با توجه به خرید از بورس و سودی که در نظر گرفته می‌شود، تعیین شده و برخی دیگر از شرکت‌ها که به اصولی مقید هستند بین ۳ تا ۴ درصد سود و برخی شرکت‌های دیگرهم ۷ تا ۸ درصد سود لحاظ می‌کنند و این هم به این دلیل است که همه از بورس با یک قیمت سیمان نمی‌خرند.

وی افزود: به همین خاطر یک نوسان قیمت ۴ تا ۵ هزار تومانی در حوزه سیمان عمده داریم و قیمت‌ها در استان فعلا به این شکل است. فروش سیمان خرده فروشی اخیرا ۱۲۰ هزار تومان بود، اما از اوایل هفته گذشته با توجه به معاملات جدید و عرضه سیمان حول و حوش ۱۳۰ و ۱۳۵هزار تومان بسته به نوع بازاری معامله و کرایه حمل و نقل به فروش رسیده است‌.

قدیمی در مورد چالش‌هایی که صنعت سیمان با آن مواجه است، بیان کرد: متاسفانه کارخانه‌های تولید سیمان در تابستان‌ها با کمبود برق و در زمستان‌ها با کمبود گاز مواجه بوده و قادر به تولید اسمی و رسمی خود نیستند و اگر این دو مشکل نباشد، قطعا نه کارخانه‌ها نه استان و حتی در کشور مشکلی برای تولید سیمان وجود نخواهد داشت. بنابراین هر ارگان، سازمان، مجموعه‌ای که مسئول تامین برق و گاز کارخانه‌ها است، باید در این مورد چاره‌اندیشی کند.

قدیمی در ادامه اظهار کرد: اینکه چرا در حال حاضر سیمان گران شده است، به دلیل قطعی برق است. قطعا با قطعی برق متقاضیان سیمان در بورس با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و در نتیجه این رقابت‌ها قیمت‌ها افزایش می‌یابد. اما تفاوتش با گذشته این است که اکنون عمده فروش سود کمتری در حد ۵ درصد به دست می‌آورد و مابه‌التفاوت گران شدن سیمان نصیب کارخانه می‌شود و این یک روال عادی است اما در گذشته بخشی از سود مبادله سیمان نا عادلانه نصیب دلالال سیاه می‌شد که با ورود سیمان به بورس کالا، قیمت‌ها مشخص و این موضوع حل شد. بنابراین ۵ درصد سود، سود متعارفی است که به بنکداران و عمده فروشان می‌رسد در حالی که در شرایط قبل از ورود سیمان به بورس شرایط اینگونه نبود.

این مشاور بیان کرد: در حال حاضر به دلیل رکود بازار هیچ انبار و مصالح فروشی را نمی‌بینید که سیمان نداشته باشد، سیمان در بازار هست. سود خرده فروش و عمده فروش هم درست است، اما این افزایش قیمت سیمان به دلیل کاهش عرضه است که خود به دلیل نبودن برق رخ داده است. بنابراین نباید به دنبال پرتقال فروش بود و گرانی را گردن دلالال انداخت. چون زمانی وجود دلال در مورد قیمت سیمان تاثیر گذار بود، اما امروزه با وجود بورس هیچ امکان دلالی سیاه وجود ندارد و هر دلالی که هست نصیب تولید کننده می‌شود.

قدیمی در ادامه گفت: برای اینکه بخواهیم جلوی این قضیه را بگیریم راهکارش این است که بیاییم برای ظرفیت عرضه سیمان از کارخانه روش‌های عرضه و جذب مشتری‌ را به گونه دیگری لحاظ کنیم. به طور مثال وقتی کارخانه‌ای ۱۸ هزار تن سیمان عرضه می‌کند و می‌گوید که هر کسی می‌تواند به مقدار یک دهم، یعنی ۱۸۰۰ تن وارد شود و ۵۰ درصد را پرداخت کند و سه روز هم فرصت دارد که سیمان را فروخته و مابقی را واریز کند، در این حالت متقاضی سیمان بالا می‌رود، چون وقتی سیمان کم است، بهتر است هر کسی که ۱۰۰ درصد توان پرداخت دارد، وارد شود.

وی ادامه داد: در این حالت متقاضی سیمان بالا می‌رود در حالی که باید متقاضی را بر حسب ظرفیت عرضه کمتر کرد، نکته دوم این است وقتی کارخانه مشتری خرده فروش و عمده فروشی سیمان دارد، به جای تعیین عدد و رقم ثابت این تناژ را باید تقسیم و توزیع کند تا رقابت کاذب ایجاد نشود. چرا که در این شرایط نفع برای کارخانه است و کسی که بدنام می‌شود، دلال و مصالح فروش و کسی که جریمه اش را می‌دهد مصالح فروش است. چون تعزیرات سراغ کارخانه نمی رود و مشکل هم از ریشه حل نمی‌شود. اگر می‌خواهیم قیمت سیمان یا هر کالایی که در بورس است، مشکلش حل شود باید از طریق مدیریت عرضه در بورس باشد. راهکار این است نه اینکه مصالح فروشان جریمه شوند.

مشاور اتحادیه مصالح فروشان کرج اظهار کرد: تمام مشکلات بخش سیمان به دلیل نبود زیرساخت‌های برقی و گاز است. مشکلی که به خاطر نداریم در سال‌های قبل از این وجود داشته است. اینکه چرا این مشکلات با وجود پیشرفت‌ها ایجاد می‌شود، جای سوال دارد.

وی در مورد کاربرد سیمان در ساختمان سازی و تاثیر آن در قیمت مسکن گفت: سیمان یکی از کالاهایی است که در ساختمان سازی استفاده می‌شود. اما سیمان یک کالای ۱۰۰ درصدی نیست، چون برخلاف گذشته سیمان از طریق بنکرهای بتن آماده تزریق می‌شود و عملا حجم فروش مصالح فروشان کاهش یافته است. از طرفی دیگر ساختمان سازها آنقدرها به سیمان مصالح فروشان وابسته نیستند، اما باید برای مواردی مثل دیوار چینی، سیمان دور بنا، سنگ بنا، کاشی‌کاری و سرامیک کف سیمان تهیه کنند.

مشاور اتحادیه مصالح فروشان ادامه داد: بنابراین سیمان آنقدرها هم حساسیت نداشته و تعیین کننده قیمت در ساختمان سازی نیست آنقدر که اخذ جواز شهرداری یا آهن و میلگرد در قیمت تاثیر گذار است، سیمان یک صدم هم تاثیر ندارد. در حال حاضر قیمت خیلی از کالاها و ارزششان از سیمان بیشتر شده و تعیین کننده‌تر هستند و فقط اسم سیمان بد در رفته است.

قدیمی در ادامه گفت: متاسفانه تمرکز روی سیمان است و منابع اصلی دیده نمی‌شود، ولی اینکه سیمان چقدر در ساختمان سازی سهم دارد باید گفت، اگر سیمان نباشد برخی کارهای ساخت و ساز انجام نمی‌شود، اما کالای اساسی نیست که بگوییم الزاماً تعیین کننده نرخ ساختمان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1239626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =