آخرین تحولات اوکراین| درخواست سازمان ملل برای دسترسی به منطقه کورسک

اعتراف روزنامه آمریکایی به واقع‌بینانه بودن پیشنهاد صلح پوتین، درخواست سازمان ملل برای دسترسی به منطقه کورسک، مخالفت با استفاده از مهمات خوشه‌ای، مشارکت انگلیس در درگیری و امکان استقرار جنگنده‌های اف-۱۶ اوکراین در مولداوی، از رویدادهای مهم جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، جوزپ بورل، مسئول اصلی سیاست خارجی و دفاعی اتحادیه اروپا، پس از گفتگو با دمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین، حمایت بروکسل را از حملات نیروهای مسلح این کشور به منطقه کورسک روسیه اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| سیاستمدار فرانسوی خواستار متوقف کردن ناتو شد

بورل شب گذشته در پیامی در صفحه شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) خود نوشت: «امروز با دمیتری کوله‌با در مورد آخرین تحولات در خط مقدم جبهه نبرد و حمله متقابل به منطقه کورسک روسیه صحبت کردم. در این گفتگو، من یادآور شدن که اتحادیه اروپا کاملاً از مبارزه مردم اوکراین برای مقابله با روسیه حمایت می‌کند.»

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در واکنش به حملات اوکراین به منطقه کورسک اعلام کرد که این اقدامات می‌تواند با هدف بهبود موقعیت کی‌یف در مذاکرات آینده صورت گرفته باشد. با این حال، وی تأکید کرد که پس از این حملات، دیگر نمی‌توان از مذاکره صحبت کرد. در حالی‌که پیش از این رویداد، طرف روسی بارها اعلام کرده بود که آماده آغاز مذاکرات صلح است.

نیروهای مسلح اوکراین در تاریخ ۶ آگوست مواضع روسیه در مناطق مرزی منطقه کورسک را هدف قرار دادند. وضعیت در این منطقه اضطراری اعلام شده و روند تخلیه مردم غیرنظامی ساکن نواحی مرزی همچنان ادامه دارد.

طبق گزارش وزارت دفاع روسیه، عملیات پاکسازی و نابودی نیروهای اوکراینی باقی مانده در خاک روسیه همچنان ادامه دارد. بر اساس آخرین اطلاعات، از ابتدای درگیری‌ها در منطقه کورسک، طرف اوکراینی تاکنون بیش از ۲ هزار نیروی نظامی، ۳۵ دستگاه تانک، ۳۱ نفربر زرهی، ۱۸ خودروی جنگی پیاده نظام و ۱۷۹ دستگاه دیگر از خودروهای زرهی خود را از دست داده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و سومین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

"نیویورک تایمز": حل‌وفصل مناقشه اوکراین طبق پیشنهادات پوتین واقع‌بینانه است

روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" بامداد امروز، چهارشنبه، در تحلیلی یادآور شده است که مستقل از اینکه چه کسی در انتخابات ماه نوامبر رئیس‌جمهور بعدی آمریکا خواهد شد، پیروزی در درگیری نظامی اوکراین در دسترس روسیه قرار دارد.

این روزنامه نوشت: «غرب به وضوح اراده‌ لازم برای پیروزی در این مناقشه را ندارد. در حالیکه برای ولادیمیر پوتین [رئیس‌جمهور روسیه]، چنین پیروزی بسیار مهم است و با توجه به روند اوضاع در خط مقدم جبهه نبرد، اکنون به طور قاطع قابل دسترسی است - صرف نظر از اینکه چه کسی سال آینده در کاخ سفید مستقر خواهد شد.»

نویسنده مقاله همچنین اشاره کرده که بسیاری از رهبران غربی پیشنهادات قبلی پوتین برای حل‌وفصل درگیری در اوکراین را رد کرده‌اند، ولی در واقع، این واقع‌بینانه‌ترین سناریوی توسعه رویدادها در این مناقشه است. در این تحلیل آمده است: «در مقطعی، میل اوکراینی‌ها به ادامه جنگ فروکش کرده و آنها آماده خواهند بود که بر اساس شروط روسیه صلح کنند و ممکن است تا آن زمان مناطق بیشتری از خاک کشورشان را از دست داده باشند.»

درخواست سازمان ملل از روسیه برای دسترسی به منطقه کورسک

راوینا شمدسانی، سخنگوی رسمی دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل شب گذشته اعلام کرد که این دفتر از روسیه درخواست کرده است تا اجازه دسترسی به منطقه کورسک برای اعزام هیئتی به منظور بررسی ادعاهای مربوط به نقض حقوق بشر توسط نیروهای مسلح اوکراین در این منطقه را بدهد.

او در گفتگو با خبرنگار روس گفت: «ما از مقامات مسکو درخواست دسترسی به این منطقه از خاک روسیه را داریم تا بتوانیم اطلاعات بیشتری در خصوص حملات صورت گرفته به آنجا کسب کنیم.»

به گفته شمدسانی، جمع‌آوری اطلاعات در مورد وضعیت منطقه کورسک بدون دسترسی به آنجا دشوار است.

پیش‌تر، تاتیانا موسکالکووا، نماینده تام الاختیار رئیس‌جمهور روسیه در امور حقوق بشر در ارتباط با حملات اوکراین به منطقه کورسک، نامه‌ای به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل ارسال کرده و از این سازمان خواسته بود تا اقداماتی برای جلوگیری از نقض گسترده حقوق بشر انجام دهد.

مشارکت آشکار انگلیس در عملیات نظامی ارتش اوکراین

آندری کلین، سفیر روسیه در لندن اعلام کرد که بریتانیا علاوه بر آموزش نیروهای مسلح اوکراین، به‌طور فعال در اجرای عملیات نظامی و خرابکارانه کی‌یف نیز مشارکت دارد و همچنین تأثیر قابل‌توجهی بر تصمیمات رهبری اوکراین دارد.

او بیان کرد: «بی‌تردید باید به مشارکت فعال بریتانیا در آموزش و اجرای عملیات نظامی و خرابکارانه نیروهای مسلح اوکراین اشاره کرد، چه رسد به تأثیر قابل‌توجه مقامات لندن بر رهبری اوکراین.»

کلین همچنین یادآور شد که پیشتر وزارت دفاع روسیه گزارش داده بود که بیش از ۸۰۰ نفر از اتباع انگلیسی به منطقه درگیری نظامی در اوکراین اعزام شده‌اند و افزود که تاکنون ۳۶۰ نفر از این افراد کشته شده‌اند.

سفیر روسیه همچنین به این نکته اشاره کرد که موضع گیری لندن اجازه داده تا کی‌یف از موشک‌های کروز Storm Shadow در محدوده قلمروی ادعایی اوکراین استفاده کند. کلین افزود که اظهارات مقامات رسمی لندن درباره استفاده اوکراین از این نوع موشک‌های دوربرد معمولاً بسیار مبهم است، که این موضوع باعث می‌شود رسانه‌ها این اظهارات را به شیوه‌های مختلف تفسیر کنند.

آشنایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مدارک ارائه شده پس از حمله به نیروگاه زاپروژیا

در گزارشی که شب گذشته در وب‌سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) منتشر شد، اعلام شده که مدارکی که کارشناسان آژانس با آن‌ها آشنا شدند، نشان می‌دهد که آتش‌سوزی رخ داده پس از حمله نیروهای مسلح اوکراین به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، از خود برج خنک‌کننده آغاز نشده است.

رافائل گروسی، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در این باره توضیح داد: «مدارک جمع‌آوری شده نتیجه‌گیری ما را تأیید می‌کند که محل اصلی آتش‌سوزی به احتمال زیاد در پایه برج خنک‌کننده نبوده است. تیم کارشناسان روند ثبت عکس و فیلم از خسارات داخل برج خنک‌کننده را تحت نظر داشتند. پس از بررسی مواد، وجود تکه‌های خرد شده، آثار سوختگی تیره و آسیب‌های جدی به اجزای داخلی تشخیص داده شد. مشخص شده که امکان دارد برج خنک‌کننده به دلیل آسیب‌های جدی وارد شده به آن تخریب شده باشد.»

به گفته او، اکنون کارشناسان درخواست دسترسی به برج خنک‌کننده دوم را دارند که آسیب ندیده است تا بتوانند ساختار این تأسیسات را بهتر درک کنند. گروسی همچنین گفت: «برای تیم کارشناسی مهم است که به برج دوم هم دسترسی پیدا کند تا وضعیت و شرایط کار این سیستم را بهتر درک کنند.»

کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو بار در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه از نیروگاه زاپروژیا بازدید کردند. بر اساس نتایج این بازدید، کارشناسان نتیجه گرفتند که نیروگاه پس از حمله نیروهای مسلح اوکراین خسارات جدی ندیده است، اما ارزیابی دقیق میزان آسیب‌ها تنها پس از تحقیقات دقیق‌تر امکان‌پذیر خواهد بود.

مخالفت دفتر دبیرکل سازمان ملل با استفاده از مهمات خوشه‌ای

فرحان حق، سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل متحد شب گذشته، اعلام کرد که این سازمان با استفاده از مهمات خوشه‌ای در هر نقطه از جهان مخالف است. او این اظهارات را در واکنش به حمله نیروهای مسلح اوکراین به یک اتوبوس حامل مردم غیرنظامی در جمهوری خلق لوهانسک بیان کرد. حق گفت: «ما همانطور که بارها گفته‌ایم با استفاده از مهمات خوشه‌ای در هر نقطه از جهان مخالف هستیم.»

نیروهای مسلح اوکراین روز سه شنبه، ۱۳ آگوست، حوالی ظهر، با استفاده از مهمات خوشه‌ای به یک اتوبوس در شهر لسیچانسک حمله کردند. در نتیجه این حمله، دو غیرنظامی کشته و ۳۱ نفر دیگر مجروح شدند که همگی دچار جراحات جدی ناشی از انفجار شده‌اند.

معاون نخست‌وزیر صربستان: نمایش قدرت روسیه می‌تواند از درگیری با اروپا جلوگیری کند

الکساندر وولین، معاون نخست‌وزیر صربستان معتقد است که از بروز یک درگیری نظامی بین کشورهای اروپایی و روسیه می‌توان در صورتی که مسکو قدرت خود را به اندازه‌ای نشان دهد که شکست‌ناپذیری این کشور برای همه واضح باشد، جلوگیری شود.

او گفت: «می‌توان از چنین درگیری جلوگیری کرد اگر روسیه به اندازه کافی توان نظامی خود را نشان دهد تا برای همه روشن شود که نمی‌توان این کشور را شکست داد.»

وولین همچنین تأکید کرد که اروپا در حال حاضر در جوی مشابه با آنچه که پیش از جنگ جهانی اول وجود داشت، قرار دارد. او یادآور شد که در ابتدای قرن بیستم در اروپا صرب‌هراسی رواج داشت، در اواسط قرن بیستم و پیش از جنگ جهانی دوم، یهودی‌ستیزی، و اکنون نیز کشورهای اروپایی دچار روس‌هراسی شده‌اند.

واکنش وزارت خارجه اوکراین به تهدید بلاروس درباره تعطیلی سفارت این کشور

گئورگی تیخی، سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرد که کی‌یف به تهدید مینسک مبنی بر تعطیلی سفارت اوکراین در ارتباط با ورود پهپادهای اوکراینی به حریم هوایی بلاروس پاسخی نخواهد داد و از تشدید اوضاع خودداری می‌کند.

او گفت: «ما این اظهارات را دیده‌ایم، آن‌ها را به دقت بررسی و تحلیل کرده‌ایم و فکر نمی‌کنیم که واکنش به این ادعاها ضروری باشد. ما از ایجاد این جو ضد اوکراینی و خلق تصورات نادرست از تهدیدات غیرواقعی خودداری می‌کنیم.»

تیخی افزود که وزارت خارجه همچنان اظهارات بعدی مقامات بلاروسی را دنبال کرده و به آن‌ها به شکل مقتضی پاسخ خواهد داد.

پیشتر، در تاریخ ۹ آگوست، سیستم‌های پدافند هوایی بلاروس ۱۳ پهپاد اوکراینی را بر در مناطق مرزی و در داخل حریم هوایی خود سرنگون کردند. روز بعد، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، اعلام کرد که مینسک هر گونه اقدام تحریک‌آمیز از جانب کی‌یف را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.

در این رابطه، اولگا تیموش، کاردار موقت اوکراین نیز به وزارت امور خارجه بلاروس احضار شد و به او هشدار داده شد که کشور ممکن است "ضرورت ادامه حضور دیپلماتیک اوکراین در مینسک" را مورد بررسی قرار دهد.

دمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که پس از حمله نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک، مقامات کی‌یف ثابت کردند که تصمیم قاطعی برای تشدید وخامت اوضاع و ادامه جنگ گرفته‌اند.

او شب گذشته در یک نشست غیررسمی شورای امنیت در این باره گفت: «این بهترین پاسخ برای همه شرکای بین‌المللی ماست که ادعا می‌کردند مقامات کی‌یف به دنبال حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین هستند. پاسخ روشن است و آن انتخاب قاطع آنها برای تشدیداوضاع و ادامه جنگ است. بعداً نگویید که ما شما را از این موضوع آگاه نکرده بودیم.»

پولیانسکی همچنین افزود که حمله جنایتکارانه به خاک روسیه، چهره واقعی کی‌یف را نشان داد، که باید حتماً با شکست مواجه شده و تسلیم شود. به عقیده او، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، این حمله به مناطق مرزی روسیه را تنها برای کسب یک "پیروزی تبلیغاتی" برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌های ارتش اوکراین در جبهه‌های دیگر انجام داده، ولی از این اقدام پشیمان خواهد شد.

فرمانده روس: بیشتر نیروهای اوکراینی که وارد خاک روسیه شده‌ بودند، نابود شده‌اند

سرلشکر آپتی علاءالدینوف، فرمانده نیروهای ویژه "اخمت" و معاون رئیس اداره اصلی سیاسی-نظامی وزارت دفاع روسیه روز گذشته اعلام کرد که بخش عمده‌ای از نیروهای اوکراینی که به منطقه کورسک وارد شده بودند، از بین رفته‌اند و تمام مناطقی که نیروهای مسلح اوکراین در آن‌ها تردد می‌کردند، تحت کنترل ارتش روسیه است. او در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی "روسیه ۱" گفت: «بخش عمده‌ای از نیروها و تجهیزاتی که در نخستین روز حمله وارد خاک روسیه شدند، اکنون نابود شده‌اند.»

علاءالدینوف افزود که نیروهای مسلح روسیه اوضاع را تحت کنترل گرفته‌اند و بیشتر مناطقی که دشمن در آن حضور داشته، اکنون کاملاً مسدود شده است. او توضیح داد: «عملیات پاکسازی در مناطقی که دشمن در آن‌ها حضور دارد، در حال انجام است و هر کس باقی مانده، یا اسیر می‌شود یا از بین خواهد رفت.»

او همچنین تأکید کرد که همه واحدهای روسی اکنون با سرعت خوبی در حال نابود کردن نیروهای اوکراینی هستند و اضافه کرد: «دشمن اکنون متحمل تلفات سنگینی شده که شاید در تمام دوره عملیات ویژه نظامی این‌چنین نبوده است.»

در سال جاری میلادی ۱۱۰ حمله تروریستی در روسیه خنثی شد

کمیته ملی ضد تروریسم روسیه اعلام کرد که در سال ۲۰۲۴، حداقل ۱۱۰ حمله تروریستی در این کشور خنثی شده است.

روز سه‌شنبه در مسکو، جلسه‌ای به ریاست الکساندر بورتنیکوف، رئیس این کمیته و مدیر سرویس امنیت فدرال روسیه برگزار شد که در آن موضوعات مربوط به افزایش آمادگی نهادهای امنیتی روسی برای مقابله با تهدیدات تروریستی و همچنین اولویت‌های پیشگیری از تهدیدات تروریستی در شرایط ادامه درگیری نظامی در اوکراین مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست به این نکته اشاره شد که «از ابتدای سال جاری، حداقل ۱۱۰ اقدام تروریستی که در آن‌ها نیروهای جذب شده توسط سازمان‌های جنایتکار مشارکت داشتند، خنثی شده است.»

درخواست برای تعیین سن مشمولیت از ۲۰ تا ۵۰ سال در اوکراین

رومن کوستنکو، دبیر کمیته امنیت ملی، دفاع و اطلاعات پارلمان اعلای اوکراین در مصاحبه‌ای اعلام کرد که سن مشمولیت در اوکراین باید از ۲۰ تا ۵۰ سال باشد.

او گفت: «ما واقعاً با مشکل فراخوانی افراد مسن‌تر به ارتش مواجه هستیم. من خودم از ۱۷ سالگی در ارتش هستم و می‌گویم: صحبت بر سر استفاده از جوانان ۱۸ سال بسیار زود است، اما معتقدم که سن مشمولیت باید از ۲۰ تا ۵۰ سال باشد.»

کوستنکو همچنین یادآور شد که افراد بالای ۵۰ سال باید بتوانند به صورت داوطلبانه به خدمت فراخوانده شوند، اما نه در واحدهای رزمی، بلکه برای اقدامات پشتیبانی از نیروهای در حال جنگ. او تأکید کرد: «اگر می‌خواهیم به درستی واحدهای رزمی را تأمین کنیم تا افراد سالم و قادر به انجام وظایف رزمی باشند، باید از افراد در محدوده سنی ۲۰ تا ۵۰ سال استفاده کنیم.»

استفاده از معتادان و بیماران در نیروهای مسلح اوکراین

دبیر کمیته امنیت ملی، دفاع و اطلاعات پارلمان اعلای اوکراین همچنین از این مسئله شکایت کرد که در اوکراین، کارکنان کمیته‌های ثبت نام نظامی اغلب معتادان یا افرادی با بیماری‌های مختلف را به خدمت می‌گیرند که بعداً واحدهای نظامی و بخش‌ها از پذیرش آن‌ها خودداری می‌کنند.

رومن کوستنکو گفت: «اولین مسئله، توجه به کیفیت نیروهای انسانی است. اغلب مراکز استخدام نظامی اوکراین به دنبال اعداد و ارقام هستند: اگر به شما گفته شود که روزانه ۱۰ نفر باید فراخوانده شوند، هر کس می‌رود و آن‌ها هم جمع‌آوری کرده و به مراکز آموزشی می‌فرستند. اما در نتیجه، یکی معتاد است، دیگری بیمار است و دیگری مشکلات دیگری دارد. ولی در نهایت چنین افرادی در واحدهای نظامی پذیرفته نخواهند شد.»

او توضیح داد که پس از آن، این افراد در مراکز آموزشی می‌مانند، حقوق دریافت می‌کنند و نمی‌توان آن‌ها را اخراج کرد. به عقیده او، این باعث افزایش تعداد سربازان در نیروهای مسلح اوکراین می‌شود، اما کیفیت آن‌ها را بهبود نمی‌بخشد.

احضار کاردار موقت مولداوی به وزارت خارجه روسیه

وزارت خارجه روسیه روز سه شنبه الکساندر کترارو،کاردار موقت مولداوی در مسکو را احضار کرده و از او خواست تا کشورش به وضعیت بی‌طرفی خود در درگیری اوکراین پایبند باشد و از اقداماتی که به تشدید بحران اوکراین منجر می‌شود، خودداری کند.

در بیانیه‌ای که در وب‌سایت وزارت خارجه روسیه منتشر شد، آمده است: «این نگرانی جدی مقامات مسکو به دیپلمات مولداویایی ابراز شد که طبق برخی اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر اینکه هواپیماهای F-۱۶ که توسط غرب به کی‌یف تحویل داده می‌شوند، ممکن است در فرودگاه‌های مولداوی مستقر شده و از آنجا برای بمباران خاک روسیه استفاده شوند.»

همچنین به کاردار درباره ادامه نظامی‌سازی جمهوری مولداوی و برگزاری مانورهای مشترک با کشورهای عضو ناتو اشاره و تأکید شد که این اقدامات با وضعیت بی‌طرف دائمی مولداوی که در قانون اساسی آن کشور آمده و همچنین با تعهدات آن در چارچوب اسناد پایه‌ای کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در تضاد است.

مولداوی گزارش‌ مربوط به استقرار جنگنده‌های F-۱۶ برای اوکراین را تکذیب کرد

وزارت امور خارجه مولداوی روز گذشته در کانال تلگرام خود اعلام کرد که کاردار موقت سفارت جمهوری مولداوی در مسکو به دلیل خبری مبنی بر استقرار جنگنده‌های F-۱۶ برای اوکراین در خاک مولداوی، به وزارت امور خارجه روسیه احضار شد، ولی مقامات مولداوی یادآور شدند که اطلاعات مربوط به استقرار این هواپیماها که برای نیروهای مسلح اوکراین در نظر گرفته شده‌اند، نادرست است.

در بیانیه وزارت خارجه مولداوی تاکید کرد که این کشور نه تسلیحات و نه تجهیزات نظامی، از جمله هواپیماهایی که برای اوکراین در نظر گرفته شده‌اند، را در خاک خود نمی‌پذیرد و نخواهد پذیرفت.»

این وزارتخانه توضیح داد که اطلاعات مربوط به استقرار جنگنده‌ها برای اوکراین در خاک مولداوی یک خبر جعلی است که در کانال‌های تلگرام و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. وزارت امور خارجه تأکید کرد که مولداوی یک کشور بی‌طرف است و نهادهای آن به رعایت اصل بی‌طرفی ادامه خواهند داد. بر اساس قانون اساسی مولداوی، این کشور دارای وضعیت بی‌طرف است، هرچند از سال ۱۹۹۴ با ناتو در چارچوب یک طرح مشارکت فردی همکاری می‌کند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1239917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =