صالحی: دبیرخانه دائمی مرجعیت علمی ایجاد شود

معاون پژوهشی وزارت علوم با تاکید بر لزوم ایجاد دبیرخانه دائمی مرجعیت علمی، گفت: برای دستیابی به مرجعیت علمی می‌توانیم بر اساس وظایفمان نیز تقسیم کار کنیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم در ششمین نشست مرجعیت علمی که در محل فرهنگستان علوم برگزار شد، اظهار کرد: باید دبیرخانه دائمی مرجعیت علمی ایجاد شود، در این مسیر می‌توان از تجربیات و تحقیقات مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نیز می‌توان استفاده کرد.

وی با بیان اینکه برخی از مدیران ارشد اقتصادی نگرش یا اعتقادی به پیشرفت کشور از طریق علم و فناوری نداشتند، ادامه داد: نمی‌دانیم اگر تاکیدات مقام معظم رهبری نبود چطور باید این اهمیت را نمایان می‌کردیم. برای دستیابی به مرجعیت علمی می‌توانیم بر اساس وظایفمان نیز تقسیم کار کنیم.

اعضای دیگر این جلسه نیزبر چیستی و الگوی مرجعیت علمی و راهکارهای دستیابی به آن تاکید کردند.

در ادامه نشست سعید رضا عاملی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در مسئله مرجعیت علمی نباید موضوع مرجعیت را به موضوعات مختلف مرتبط کنیم. متاسفانه هنوز به درستی وارد بحث مرجعیت علمی نشده‌ایم.

وی ادامه داد: مرجعیت علمی این است که به جایگاهی دست پیدا کنیم که به عنوان محل مراجعه دنیا شویم، نباید ذوب در مسئله باشیم، رهبر انقلاب نیز به موضوع مرجعیت تاکید زیاد دارند باید دریافت عمیق از مرجعیت علمی ایجاد شود.

مخبر دزفولی: ضرورت شناسایی موانع دستیابی به مرجعیت علمی

محمدرضا مخبردزفولی اظهار کرد: دنبال واقعی کردن صورت مسئله هستیم برای کشف مسئله باید روی موانع متمرکز شویم، شناخت مسئله از طریق شناخت موانع امکان پذیر می شود که هنوز بر طرف نشده‌اند. برای دستیابی به الگوی مرجعیت علمی باید صبور باشیم و نباید دنبال راهکارهای فوری باشیم، چرا که  سوالات و ابهاماتی وجود دارد که برای آنها پاسخ یافت نشده است.

وی با بیان اینکه نگاه نقادانه و صبوری شرط موفقیت است، ادامه داد: مرجعیت علمی رابطه جدی با تمدن سازی دارد، هدف گذاری در مرجعیت علمی باید مشخص شود و در این مسیر نگاه به سابقه تمدنی مهم است.

رئیس فرهنگستان علوم بیان کرد: در مسیر دستیابی به مرجعیت علمی توجه به موقعیت کنونی ضرورت دارد، اگر وضعیت امروز به درستی تحلیل نشود دچار اشتباه می‌شویم، باید مشخص کنیم وضعیت امروز چیست؟ و در نهایت نسبت مرجعیت با آینده ایران چیست؟

مخبردزفولی عنوان کرد: مرجعیت علمی یعنی ایجاد بنای مستقل علمی با استفاده از فرهنگ ایرانی اسلامی که در ذیل گفتمان پیشرفت علمی ایران مطرح شده و نقطه مرکزی برای شکل‌گیری ایران قوی است که نتیجه دستیابی به آن پیشرفت همه جانبه، ثروت آفرین، اقتدار آفرین (ملی، علمی، اقتصادی) و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است.

وی با تاکید بر چرایی مرجعیت علمی اضافه کرد: امروزه علم تنها به عنوان علم مورد تاکید نیست، بلکه علم به عنوان قدرت مدنظر است، باید بدانیم که غیر از معبر علم، کشور به پیشرفت نمی‌رسد. مسیر ایران قوی از علم و فناوری می‌گذرد، علم موتور محرکه پیشرفت، ضد سلطه، توسعه محور، فرهنگ پرور و باعث بالندگی اجتماع می‌شود.

رئیس فرهنگستان علوم بیان کرد: برای رسیدن به مرجعیت علمی مهم‌ترین نقطه شروع مدرسه و پیش از مدرسه است و رویکرد آموزشی باید متناسب با آن طراحی شود، حال سوال مهم این است که چه نوع آموزشی باید در دستور کار قرار گیرد؟

مخبردزفولی در پاسخ به اینکه منظور از ایران قوی چیست؟ گفت: باید در این زمینه به فهم مشترک دست پیدا کنیم همچنین لازم است نسبت به پیشرفت به فهم مشترک برسیم، اگر به دانشمند بها داده نشود دیگر انگیزه‌ای برایش نمی‌ماند، پیشرفت‌های کنونی را با ایثارگری دانشمندان به دست آورده‌ایم و این رویکرد به خاطر عقبه دفاع مقدس در کشور ماست دانشمندان با نگاه ایثارگرانه برای کشور تلاش کردند. از طرفی اگر مقام معظم رهبری پای نهضت علمی نبودند موفقیت امروز علمی را نداشتیم.

رئیس فرهنگستان علوم ادامه داد: در مسیر مرجعیت علمی باید الگویمان را ارائه دهیم، اکنون به دنبال دستیابی به الگوی مرجعیت علمی هستیم ولی باید صبورانه اقدام کنیم. در این مسیر باید چارچوب‌های مفهومی، ساختاری، برنامه کلان، برنامه اقدام و تضمین یافتگی را مدنظر داشته باشیم.

محمدهادی همایون، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هنوز مرجعیت علمی را بدرستی نمی‌شناسیم و با آشفتگی مفهومی با آن مواجه شده‌ایم. برای عبور از این مرحله راه دشواری در پیش داریم، چرا که پس از این باید الگو و چارچوب برای مرجعیت علمی پیدا کنیم.

در ادامه محمدرضا شمس اردکانی، دبیر فرهنگستان علوم بیان کرد: باید فهم مشترک درباره مرجعیت علمی ایجاد شود ما پیش از این نیز در سابقه تاریخی خود سابقه مرجعیت علمی داشتیم باید به مسیرهایی که طی کرده‌ایم توجه کنیم.

سعید سرکار، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این نشست بیان کرد: زیر ساخت قوی برای مرجعیت نیاز داریم برای دستیابی به زیرساخت‌های باید موانع برطرف شود و در اولویت اول باشد.

علی اکبر صبوری، استاد دانشگاه تهران نیز در این نشست گفت: مقام معظم رهبری مرجعیت علمی را به ظرفیتهای کشور گره می‌زنند، بنابراین باید بفهمیم که چطور می‌توانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. امکانات تحقیق بلا استفاده در ایران زیاداست. باید از همه امکانات بهره‌برداری مطلوب داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1240233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =