مدرک‌گرایی کیفیت آموزش عالی را کاهش داده است/ ضرورت تاسیس رشته‌های جدید

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: دانش کسی که در دانشگاه‌ با کیفیت و خوب تحصیل کرده نسبت به شخصی که صرفا مدرک گرفته است، قابل مقایسه نیست. این به این معناست که کیفیت آموزش عالی پایین آمده است.

شهریار کوراوند عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره کاهش کیفیت آموزش عالی اظهار کرد: اولین مسئله مهم در آموزش عالی کیفیت آن است. رایگان بودن آموزش در اکثر کشورها رعایت شده و برای کشور ضروری است. رایگان بودن آموزش و بالا بردن درجه کیفی آن می‌تواند به پیشرفت در آموزش عالی کمک کند.

وی افزود: در مقطعی از زمان به دلیل اینکه قصد داشتند فشار پشت کنکور را کاهش دهند، نیاز بوده که رشته‌های دانشگاهی گسترده شود. درنتیجه کیفیت آموزش را نادیده گرفتند. در این مقطع زمانی دیگر نیاز به این رشته‌ها نیست. همچنین باید تعداد دانشجوهایی که می‌گیرند و رشته محل ها را کمتر کنند و براساس نیاز کشور و بر پایه کیفیت این اتفاق بیفتد. رشته محل‌هایی را ایجاد کنند که دانشجو بتواند یک تحصیل با کیفیت داشته باشد. به عنوان مثال، دانشگاه پیام نور که فلسفه تاسیس آن آموزش از راه دور است، حضوری بودن در تاسیس آن نبود. رشته های مهندسی برق، مکانیک و مهندسی پایه که نیاز به تجهیزات و آزمایشگاه‌های بسیار زیاد داردبه آن اختصاص داده شد که با سیاست‌های آن منافات دارد. اکثر واحدهای پیام نور در شهرهای کوچک نیز این رشته‌ها را ارائه می‌دهند که کار اشتباهی است. این کار مسلما به نظام آموزش عالی ضربه می‌زند.

کوراوند گفت: دانش کسی که در دانشگاه‌ با کیفیت و خوب تحصیل کرده نسبت به شخصی که صرفا مدرک گرفته است، قابل مقایسه نیست. این به این معناست که کیفیت آموزش عالی پایین آمده است. باید رشته‌های جدیدی ایجاد شود که نیاز جامعه مبتنی بر IT، هوش مصنوعی و رشته‌هایی باشد که جامعه را با پیشرفت‌های روز همگام می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: تقریبا تمام دانشگاه‌های کشور رشته‌ای مانند کشاورزی را با چندین گرایش ارائه دادند. در حالی‌که این رشته‌ها در بهترین دانشگاه‌های کشور نیز خالی مانده‌اند. یعنی از 20 نفر ظرفیت ثبت‌نام در این رشته‌ها تنها 5 نفر متقاضی می‌شوند. این نشان می‌دهد که به پایش اساسی نیاز داریم. اگرچه در طرح آمایش که قبلا انجام شده این مسائل دیده و حتما بررسی شده است؛ اما نباید مانند گذشته عمل کرد. چون به ازای هر دانشجو یک سرانه از بودجه کشور مصرف می‌شود.

وی در پایان گفت: رشته‌های مهندسی با توجه به مواردی که در دانشگاه‌های مختلف ازجمله پیام نور رعایت نشد و به دلیل کیفیت پایین در آموزش، جایگاه خود را از دست داده‌اند. البته دانشگاه آزاد از این قاعده مستثنی است. چون پابه‌پای دانشگاه دولتی تاسیس و توسعه پیدا کرده است و کلاس های حضوری و تجهیزات کافی دارد. با اصلاح در سیاستگذاری‌ها حتی در دانشگاه‌های دولتی و سایر دانشگاه‌ها می‌توان کیفیت آموزش عالی را افزایش داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1240295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =