شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره افزایش ظرفیت پزشکی تجدید نظر می‌کند؟

مخالفت‌ها با مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی و اظهار نظر اخیر وزیر بهداشت منجر به برخی گمانه‌زنی درباره تغییر اجرا و سرنوشت این مصوبه توسط شورا شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، طرح افزایش ظرفیت پزشکی چند سالی است که در دانشگاه های علوم پزشکی کشور اجرا می‌شود. البته اجرای این طرح واکنش‌های موافق و مخالف بسیاری را به همراه دارد. بسیاری از کارشناسان اجرای طرح «افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی» را اولین گام در راستای حل مشکل کمبود پزشک در کشور می‌دانند؛ برخی دیگر بر این باورند که در حال حاضر زیرساخت‌های دانشگاه‌های کشور برای این افزایش پذیرش کفایت نمی‌کند و ابتدا باید زیرساخت‌ها را برای افزایش ۲۰ درصدی پذیرش دانشجو در سال را فراهم کرد.

از سوی دیگر افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی در حالی اتفاق افتاده که بسیاری از دانشجویان پیش از تصویب آن نیز با مشکل کمبود خوابگاه مواجه بودند. ایسکانیوز در گزارش های پیشتر در این باره مصاحبه و گزارش‌هایی با عناوین «افزایش ظرفیت پزشکی با چاشنی کف‌ خوابی»، «مسئولان برای پاسخگویی درباره افزایش ظرفیت پزشکی در دانشگاه حضور یابند!»، «تشدید مشکل کمبود خوابگاه با افزایش ظرفیت پزشکی» را منتشر کرده است.

این روزها، همزمان با شروع کار دولت جدید، دوباره این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نقل محافل مختلف شده و گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت آن افزایش یافته است. محمد رضا ظفر قندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چند روز پیش درباره موافقت یا مخالفت با موضوع افزایش ظرفیت پزشکی بیان کرد که «افزایش ظرفیت پزشکی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و مصوبه باید مرتب بازبینی شود و اگر ظرفیت به تعدادی برسد که احساس نیاز شود، باید این سطح تغییر کند.»

بیشتر بخوانید:

معاون وزیر بهداشت: کمیسیون‌های غیرتخصصی درمورد افزایش ظرفیت پزشکی تصمیم گرفتند

این در حالی است که حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به ایسکانیوز گفته بود: شورای عالی انقلاب فرهنگی تا کنون چندین بار موضوع نبود زیرساخت‌ها را از سازمان برنامه و بودجه پیگیری کرده است. این مصوبه مشروط به تامین زیرساخت‌های لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه تصویب شد و اجرایی شد. اگر سازمان برنامه و بودجه به بخش دوم این مصوبه عمل نکرده است، باید از آن ها باید پیگیری شود.

برای بررسی ابعاد مختلف طرح «افزایش ظرفیت پزشکی» به سراغ محمد حسین عباسی مسئول مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی مراکز علوم پزشکی سازمان بسیج دانشجویی کشور رفته‌ایم که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.

افزایش ظرفیت پزشکی تسهل کننده روند مهاجرت

عباسی درباره افزایش ظرفیت پزشکی به ایسکانیوز گفت: بیان نظر مخالف و موافق در این باره چند سالی است که در رسانه‌ها و محافل دانشگاهی وجود دارد. البته اولین باری که به آن ورود جدی شد، بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال ۹۸ بود.

وی اضافه کرد: افزایش ظرفیت پزشکی قرار بود که تکه‌ای از پازل حل مسائل توزیع نیروی انسانی باشد. در این راستا باید تکه‌های دیگر پازل مانند فراهم کردن شرایطی برای ماندگاری افراد در مناطق محروم یا پیشگیری از مهاجرت نخبگان و کادر درمان نیز فراهم می‌شد. متاسفانه به قدری که به موضوع افزایش ظرفیت پزشکی توجه شد؛ سایر موضوعات مورد توجه قرار نگرفت.

عباسی تصریح کرد: من از صحیح یا اشتباه بودن تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تصویب قانون افزایش ظرفیت پزشکی عبور می‌کنم. در هر صورت این موضوع یک قانون است که باید اجرا شود. در ۳ سال گذشته و بعد از دوران کرونا که افزایش ظرفیت‌ها اجرایی شد، ما با کمبود منابع روبه رو بوده‌ایم. به این معنا که افزایش ظرفیت اتفاق افتاد ولی زیرساخت‌ها و منابع برای تربیت مطلوب دانشجوی رشته‌های پزشکی فراهم نشد.

مسئول مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی مراکز علوم پزشکی کشور بیان کرد: ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی و هزینه کرد برای مسائلی مانند رفت و آمد و تغذیه دانشجویان علوم پزشکی و سایر امور فرهنگی و تسهیلات رفاهی از تامین زیر ساخت مورد نیاز برای حوزه آموزش مانند کلاس درس، بخش بالینی و استاد و غیره ... است.

وی عنوان کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ۳ سال گذشته نیز بارها اعلام کرده که افزایش ظرفیت پزشکی اجرایی شده است؛ اما منابع آن تامین نمی‌شود. البته این نیز به دلیل تامین نکردن بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور است. یعنی بودجه‌ای که باید برای دانشگاه‌های علوم پزشکی اضافه می‌شد، به دانشگاه‌ها یا وزارت بهداشت داده نشد.

عباسی ادامه داد: علاوه بر موضوعات ذکر شده؛ برخی مسئولان اعتقاد داشتند که باید دانشجو علوم پزشکی را در برخی از مناطق مورد نیاز و محروم بیشتر پذیرش شود. این موضوع اتفاق افتاد ولی بدون توجه به اینکه زیرساخت‌ها و امکانات در دانشگاه مناطق محروم وجود دارد یا خیر. اگر این افزایش دانشجو در دانشگاه‌های مرکز استان رخ می‌داد، نیاز به نیروی متخصص نبود و این امکان وجود داشت که این افراد به مناطق محروم بازنگردند.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه افزایش ظرفیت پزشکی باید در شیوه اجرا و تامین زیرساخت‌ها و همت دولت برای تامین هزینه‌های این طرح بسیار کارشناسی‌تر اتفاق می‌افتاد، گفت: این موضوع نیز به سازمان برنامه و بودجه کشور باز میگردد.

وی افزود: موضوعات و طرح افزایش ظرفیت پزشکی عمدتا اتفاقات ژورنالیستی و حرف‌های رسانه‌ای بود و صحبت‌های کارشناسی مورد توجه نبود. بسیج دانشجویی نیز در ابتدای کار نقدها و پیشنهادات کارشناسی در این خصوص منتشر کرد و انتظار داشتیم که این صحبت‌های کارشناسی دیده شود ولی بیشتر حرف‌های ژورنالیستی پررنگ شد. به عنوان مثال هر روز اخباری مبنی بر کمبود پزشک در مناطق محروم در رسانه‌ها منتشر می‌شد.

عباسی با اشاره به اینکه این کیفی آموزش دانش آموختگان رشته پزشکی، اولین و مهمترین پیامد طرح افزایش ظرفیت پزشکی است، گفت: این موضوع نیز صدمه بزرگی به حوزه بهداشت و درمان کشور وارد می‌کند. علاوه بر آن؛ روند افزایش مهاجرت نخبگان با این روند اجرای افزایش ظرفیت پزشکی شدت بیشتر می‌گیرد. ساختار مناسبی برای اینکه دانشجو یا فارغ التحصیل رشته پزشکی در مناطق محروم مشغول به کار بگیریم وجود ندارد. از سوی دیگر نیز ساختار مناسبی برای فعالیت در خارج کشور وجود دارد. بنابراین در نهایت آنان متمایل به خروج از کشور می‌شوند. پس نتیجه فعالیت ما می‌شود تربیت نیروی متخصص برای کشورهای خارجی.

مسئول مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی مراکز علوم پزشکی کشور اضافه کرد: جریان دانشجویی موضوع افزایش ظرفیت پزشکی را از ابتدای اجرای رصد کرده است. همچنین مراکز تحقیقاتی وابسته به بسیج دانشجویی این طرح را پایش و ارزشیابی می‌کند که البته فعلا این نتایج محرمانه مانده است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در قانون افزایش ظرفیت پزشکی تجدید نظر می‌کند؟

وی بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی که قانون افزایش ظرفیت پزشکی را تصویب کرده است، این طرح را مورد تجدید نظر قرار دهد. چرا که قرار بود این طرح در صورت تامین زیرساخت‌های لازم اجرایی شود ولی این ملزومات تامین نشده است. تربیت نیروی متخصص بدون داشتن زیرساخت‌های آموزشی، یک رویه معیوب بوده و بیشتر مشکلات ساز است.

عباسی خاطرنشان کرد: متاسفانه درباره موضوع افزایش ظرفیت پزشکی بحث‌ها و موضع گیری‌های کارشناسی انجام نمی‌شود. به عنوان مثال تا خبری از نبود زیرساخت‌ها منتشر می‌شود، برخی رسانه های خاص، چند نفر از کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ثابت، همجمه وارد می‌کنند که انحصار طلبان و تعارض منافع ها قصد جلوگیری از این طرح را دارند. در چنین شرایطی قوه تصمیم گیر و کارشناسی نیز عقب نشینی کند.

به گزارش ایسکانیوز، طرح «افزایش ظرفیت پزشکی در رشته‌های پزشکی» در دی ماه ۱۴۰۰ توسط شهید آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرایی شدن، ابلاغ شد. بر اساس این طرح؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است به‌ گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تحت نظارت آن وزارتخانه برای رشته‌های پزشکی در مقطع عمومی از سال ۱۴۰۱ به مدت حداقل چهار سال، در هر سال ۲۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یابد. این افزایش ظرفیت برای اولین بار در کنکور ۱۴۰۱ اعمال شد.

در روزهای اخیر برخی معتقدند با روی کار آمدن دولت چهاردهم و برخی تغییرات ناشی از آن، ممکن است مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره افزایش ظرفیت پزشکی دستخوش تغییر شود. باید دید در روزهای آینده این گمانه‌زنی‌ها رنگ واقعیت به خود می‌گیرد یا خیر.

انتهای پیام/

کد خبر: 1241260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =