سازوکار اعتراض به مالیات خانه‌های خالی

مودیان مالیاتی بایستی در هنگام صدور برگ مطالبه مالیات واحدهای مسکونی خالی که متعاقباً صادر و از طریق ارسال پیامک اطلاع­ رسانی خواهد شد، نسبت به اعتراض اقدام کنند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص ایجاد ابهام ناشی از عدم امکان اعتراض به اعلامهای بارگذاری شده در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس www.my.tax.gov.ir (http://www.my.tax.gov.ir/) برای مالکان مشمول مالیات واحدهای مسکونی خالی موضوع ماده (۵۴) مکرر قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی مصوب ۵/ ۹/ ۱۳۹۹ برای سال ۱۴۰۱، اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:

قطعی شدن مالیات ۳ گروه از مشاغل تا پایان شهریور

۱.در صورت پذیرش واحدهای مسکونی اعلام شده به عنوان واحد مسکونی خالی:
نسبت به پرداخت مالیات تعیین شده اقدام نمایند.

۲.در صورت اعتراض و عدم پذیرش واحدهای مسکونی اعلام شده به عنوان واحد مسکونی خالی:

در گام نخست ـ به سامانه ملی املاک و اسکان کشور (متعلق به وزارت راه و شهرسازی) به آدرس الکترونیکی https://amlak.mrud.ir/ مراجعه و اقدام به خوداظهاری و ویرایش اطلاعات مربوط به املاک شناسایی شده به عنوان واحد مسکونی خالی در آن سامانه نمایند.

در گام دوم ـ در هنگام صدور برگ مطالبه مالیات واحدهای مذکور که متعاقباً صادر و از طریق ارسال پیامک اطلاع رسانی خواهد شد، نسبت به ثبت اعتراض خود به مالیات تعیین شده در همین درگاه به صورت سیستمی اقدام نمایند.

بر اساس ماده ۵۴ مکرر ( الحاقی ۳۱/ ۴/ ۱۳۹۴ و اصلاحی ۵/ ۹/ ۱۳۹۹ )

هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای یکصدهزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره (۷) ماده (۱۶۹مکرر) این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های تبصره (۱۱) ماده (۵۳) این قانون، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب زیر می‌شود:

سال اول- معادل شش برابر مالیات متعلقه
سال دوم- معادل دوازده برابر مالیات متعلقه
سال سوم به بعد- ‌معادل هجده برابر مالیات متعلقه

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1241459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =