آخرین تحولات اوکراین| طرح صلح جدید زلنسکی برای ترامپ و هریس

هشدار درباره نتیجه معکوس توصیه‌های آمریکا برای کی‌یف، بی‌اعتمادی غرب به توانایی ارتش اوکراین برای حفظ مناطق اشغالی در کورسک روسیه، افزایش موارد فرار مردان اوکراینی از جبهه نبرد و متروکه شدن شهر خرسون، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در حال کار بر روی «طرح صلح جدیدی» برای توقف جنگ است که قصد دارد آن را به نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده - دونالد ترامپ و کامالا هریس، ارائه دهد.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| بسته کمک‌ نظامی جدید آمریکا برای کی‌یف

او در مصاحبه‌ای با روزنامه ایتالیایی «لا-رپوبلیکا» از این مسئله پرده برداشته و گفت: «این طرح تا ماه نوامبر آماده خواهد شد. من آن را به رئیس‌جمهور فعلی ایالات متحده، جو بایدن، همچنین به نامزدهای دو حزب، ترامپ و هریس، و همچنین به رهبران گروه هفت [G۷] ارائه خواهم داد، زیرا می‌خواهم بدانم که آنها چه نظری در باره آن دارند.»

رئیس‌جمهور اوکراین جزئیات دقیقی از طرح مورد نظر خود ارائه نداد، اما طبق اطلاعات این روزنامه، این طرح «صلح‌ آمیز» خواهد بود و مشارکت فعال غرب در حمایت از آن را پیش‌بینی می‌کند، که در نهایت به توقف درگیری نظامی با روسیه منجر خواهد شد.

چند روز قبل، ولادیمیر زلنسکی در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «ان‌بی‌سی نیوز» تأکید کرد که در دومین نشست برای حل و فصل بحران اوکراین باید نمایندگان روسیه نیز حضور داشته باشند. او افزود که بدون این حضور، حل بحران بسیار دشوار خواهد بود.

در همان زمان، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز در نشست عمومی نهمین مجمع اقتصادی شرق اعلام کرد که روسیه هرگز از مذاکرات درباره اوکراین خودداری نکرده است، اما این مذاکرات نباید بر اساس «خواسته‌های موهوم» باشند، بلکه باید بر مبنای پارامترهای مورد توافق‌ قرار گرفته در استانبول دنبال شود.

پوتین همچنین اشاره کرد که در سال ۲۰۲۲، روسیه تقریباً به تمامی پارامترهای توافق صلح با کی‌یف دست یافته بود تا اینکه نخست‌وزیر وقت بریتانیا، بوریس جانسون، به اوکراین سفر کرد و توصیه کرد که اوکراین به جنگ ادامه دهد. او اظهار داشت که این توافق‌نامه‌ها امضا شده بود.

آخرین دور مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین در ۲۹ مارس سال ۲۰۲۲ در استانبول انجام شد. پس از آن، کی‌یف رسماً از برقراری هر گونه تماس با مسکو صرف‌نظر کرد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و بیست و هشتمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

خطرناک بودن توصیه‌های آمریکا برای اوکراین

برایان برلتیک، تحلیل‌گر ژئوپلیتیک و نظامی سابق ارتش آمریکا شب گذشته، شنبه، در مصاحبه‌ای در یوتیوب ابراز عقیده کرد که هر چه اوکراین بیشتر به توصیه‌های مقامات واشنگتن عمل کند، وضعیت این کشور بدتر خواهد شد.

برلتیک گفت: «هر چه مقامات کی‌یف بیشتر کاری را انجام دهند که واشنگتن دستور داده و توصیه می‌کند، وضعیتش بدتر می‌شود. هر چه آنها بیشتر تلاش کنند تا برای دستیابی به شرایط بهتر در توافق با روسیه مقاومت کند، در واقع این شرایط برای اوکراین به مراتب بدتر از قبل خواهد شد».

وی به درخواست اخیر ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین برای دادن اجازه استفاده از سلاح‌های دوربرد جهت حملات به عمق خاک روسیه اشاره کرد و یادآور شد که کی‌یف پیش‌تر هم بطور غیرعلنی چنین مجوزی را داشته است. با این وجود، اوکراین از این طریق هیچ نتیجه‌ای کسب نکرده و فقط مهمات خود را هدر داه است.

این تحلیلگر آمریکایی تاکید کرد: «ایالات متحده به وضوح قدرت نظامی و صنعتی روسیه را دست کم گرفته است. هنوز هم برخی از تحلیل‌گران غربی نمی‌توانند درک کنند که روسیه چطور به تنهایی بیشتر از کل غرب، سلاح و مهمات تولید می‌کند.»

روز شنبه میخائیل شرمت، نماینده دومای دولتی از منطقه کریمه و عضو کمیته امنیت، در مصاحبه‌ای گفت که اوکراین از سوی غرب به سرنوشت کشتی تایتانیک محکوم شده است. او یادآور شد: واقعیت این است که نخبگان سیاسی اروپا تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال می‌کنند که به ضرر خودشان است، آخرین تجهیزات نظامی خود را به کی‌یف می‌دهند و در تحریک درگیری اوکراین سرمایه‌گذاری می‌کنند، در حالی که رفاه کشورهای خودشان را قربانی می‌کنند.

غرب به توانایی ارتش اوکراین برای حفظ منطقه کورسک اعتماد ندارد

آژانس خبری بلومبرگ با استناد به منابع ناشناس خود گزارش داده است که متحدان غربی اوکراین به توانایی نیروهای مسلح این کشور برای حفظ موقعیت و نگه داشتن منطقه تحت تصرف خود در منطقه کورسک روسیه اعتماد ندارند و از این می‌ترسند که هزینه حمله کی‌یف به این منطقه بسیار سنگین تمام شود.

یکی از مقامات ارشد اروپایی در گفتگو با این خبرگزاری، فاش کرد: «برخی از متحدان غربی کی‌یف به راستی نگران هستند که اوکراین ممکن است قادر به حفظ مناطق تحت تصرف خود در کورسک به مدت کافی نباشد تا از آن به عنوان اهرمی در هرگونه تلاش دیپلماتیک استفاده کند.»

به گفته برخی منابع بلومبرگ، برای ولادیمیر زلنسکی، که با خستگی فزاینده‌ای در داخل کشور و نگرانی‌های فزاینده‌ای مبنی بر امکان تضعیف حمایت متحدان غربی، به خصوص ایالات متحده پس از انتخابات نوامبر، مواجه است، حمله به منطقه کورسک یک اقدام پرخطر برای کسب اهرم‌های تاثیرگذار در مذاکرات بود.

افسر آمریکایی: زلنسکی به دلیل شکست در کورسک دست به چه اقدامی دست زد

لارنس ویلکرسون، سرهنگ بازنشسته نیروهای مسلح ایالات متحده، روز شنبه در مصاحبه‌ای با کانال یوتیوب «Judging Freedom» ابراز عقیده کرد که ولادیمیر زلنسکی به دلیل شکست در حمله به منطقه کورسک روسیه، اقدام به اخراج گسترده مقامات در کی‌یف زد تا این مسئله را تحت شعاع قرار دهد.

این افسر آمریکایی گفت: «تا جایی که من از طریق منبع اطلاعاتی می‌دانم، او (زلنسکی) بسیاری از افرادی که مسئول حمله به منطقه کورسک بودند را اخراج کرده است، زیرا اکنون درک کرده ت که این اقدام یک اشتباه بزرگ بوده و نتیجه‌ای از آن بدست نیامده است.»

ویلکرسون افزود که زلنسکی گزینه‌های زیادی برای جبران این قبیل اشتباهات ندارد و وخامت اوضاع در جبهه نبرد حتی می تواند به قیمت از دست دادن موقعیت او که به زور حفظ کرده، تمام شود.

ترامپ اعتراف کرد: تصمیم پوتین در حمایت از هریس، برای او توهین آمیز بود

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده، اعتراف کرد که تصمیم ولادیمیر پوتین برای حمایت از کامالا هریس در انتخابات برای او توهین آمیز بود.

پیشتر، رئیس جمهور روسیه در سخنرانی خود در نشست عمومی مجمع اقتصادی شرق اعلام کرده بود که مسکو از هریس، به‌گونه‌ای که جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا توصیه کرده، حمایت خواهد کرد. پوتین همچنین اشاره کرده بود که خنده مسری هریس نشان‌دهنده حال خوب اوست.

ترامپ شب گذشته در سخنرانی خود در ایالت ویسکانسین در جمع طرفدارانش گفت: «من پوتین را به خوبی می‌شناختم. اکنون او از کامالا حمایت کرده است. این موضوع برای من بسیار آزاردهنده و توهین آمیز بود.»

ترامپ همچنین سوال کرد که چرا رئیس‌جمهور روسیه چنین بیانیه‌ای داده و او را به‌عنوان یک بازیکن شطرنج توصیف کرد. ترامپ افزود که شاید پوتین این حرف‌ها را کنایه آمیز بیان کرده باشد و پرسید: «آیا من باید از این موضوع ناراحت باشم؟ خیر؟»

علاوه بر این، ترامپ بار دیگر اطمینان خود را ابراز کرد که اگر او در قدرت بود، بحران اوکراین هرگز رخ نمی‌داد.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در تاریخ ۵ نوامبر سال جاری میلادی برگزار خواهد شد. کامالا هریس نماینده حزب دموکرات و دونالد ترامپ نماینده حزب جمهوری‌خواه برای این سمت خواهد بود.

انجام مانورهای جنگنده‌های آلمانی در نزدیکی مرز روسیه

روزنامه «بیلد» گزارش داد که سه فروند جنگنده آلمانی یوروفایتر (Eurofighter) در مناطقیاز خاک فنلاند که در مجاورت مرز روسیه قرار دارد، پروازهای آموزشی انجام دادند.

سخنگوی نیروی هوایی آلمان به این روزنامه گفت: «از روز چهارشنبه خلبان‌ها در حال تمرین فرودهای کوتاه در جاده‌ای نزدیک به روستای هوسیو در نزدیکی مرز روسیه بودند. پس از سوخت‌گیری، آنها به پایگاه هوایی خود در رووانیمی بازگشتند.»

طبق این گزارش، فاصله پایگاه هوایی رووانیمی در فنلاند تا مرز روسیه تنها ۱۴۷ کیلومتر است. در طول این مانور، ۳۰ سرباز آلمانی و پنج هواپیما نظامی به فنلاند منتقل شدند. پروسه این انتقال کمتر از ۱۲ ساعت طول کشید.

این روزنامه یادآور می‌شود که این مانورها با هدف استقرار سریع نیروها در حالت آمادگی جنگی و با حداقل استفاده از واحدهای زمینی انجام شده است. در این مطلب تأکید شده که این اقدامات به عنوان پاسخی به تهدیدات روزافزون ادعایی از جانب روسیه انجام شده است.

ایروان به بیانیه شورای اروپا علیه روسیه نپیوست

جمهوری ارمنستان بیانیه مشترک کشورهای عضو شورای اروپا در حمایت از تحقیقات دادگاه کیفری بین‌المللی درباره «تجاوز نظامی» روسیه به اوکراین را امضا نکرد.

روزنامه «آرمنپرس»، چاپ ایروان روز شنبه با استناد به بیانیه وزارت امور خارجه ارمنستان این مسئله را فاش کرد. این روزنامه نوشت: «آنی بادالیان، سخنگوی وزارت امور خارجه، تأیید کرده است که ارمنستان از همان ابتدا به این بیانیه نپیوسته و قصد چنین کاری را نیز ندارد.»

پیشتر، در اکتبر ۲۰۲۳، واهان خاچاتوریان، رئیس‌جمهور ارمنستان، تصویب بیانیه رم دیوان کیفری بین‌المللی را تأیید کرده بود. ادوارد آقاجانیان، نماینده حزب «پیمان مدنی»، اعلام کرد که ایروان از موضع مسکو در این خصوص آگاه است، اما ارمنستان بر اساس منافع خود عمل خواهد کرد.

گزارش لیخاچیف به پوتین درباره بازدید گروسی از نیروگاه‌های کورسک و زاپروژیا

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که آلکسی لیخاچیف، رئیس شرکت «روس‌اتم» روسیه روز شنبه در دیدار با رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین، وی را از نتایج بازدیدهای رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA)، از نیروگاه‌های هسته‌ای کورسک و زاپروژیا مطلع کرد.

پسکوف در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه آیا لیخاچیف پوتین را از نتایج بازدید گروسی از نیروگاه‌های هسته‌ای مطلع کرده است، گفت: «طبیعتاً رئیس‌جمهور از نتیجه این بازدیدها مطلع شده است.»

سخنگوی کرملین همچنین افزود که در این رابطه هیچ تماس مستقیمی میان پوتین و رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت نگرفته است.

بیش از ۸۰ هزار مورد فرار از ارتش اوکراین ثبت شده است

روسلان گوربینکو، نماینده پارلمان اعلای اوکراین فاش کرد که از زمان آغاز درگیری نظامی با روسیه، بیش از ۸۰ هزار مورد فرار از نیروهای مسلح اوکراین ثبت شده است. او در مصاحبه‌ای گفت: «در این خصوص باید صادقانه گفت که ابتدا نیاز به منابع و توانایی کافی برای یافتن همه این افراد داریم. چنین پیشنهادی مطرح شده ولی چندان عملی نیست.»

به عقیده این نماینده پارلمان، بیشتر سربازان به دلیل تجربیات تلخ خود از جنگ از جبهه نبرد فرار می‌کنند.

پیشتر، در اواخر آگوست، دمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت درباره ارسال تسلیحات غربی به کی‌یف تأکید کرد که فرار از ارتش اوکراین به مقیاسی بی‌سابقه رسیده است. او افزود، طبق اطلاعات آماری موثق، از آغاز درگیری نظامی، بیش از ۶۳ هزار پرونده کیفری در اوکراین در رابطه با این موارد تشکیل شده است.

خرسون به «شهری متروکه» تبدیل شده است

ولادیمیر سالدو، فرماندار منطقه خرسون که از سوی روسیه منصوب شده، اعلام کرد که جمعیت شهر خرسون، که تحت کنترل طرف اوکراینی است، تقریباً هفت برابر کاهش یافته است. به گفته او، این شهر تقریباً متروکه شده است.

سالدو در مصاحبه‌ با خبرگزاری نووستی گفت: «تقریباً ۵۰ هزار نفر در خرسون باقی مانده‌اند که این عدد از جمعیت ۳۴۰ هزار نفری شهر بسیار کمتر است. بنابراین شهر تقریباً متروکه شده است.»

فرماندار خرسون این وضعیت را «غم‌انگیز» توصیف کرد و یادآور شد که در همه مناطق خرسون برق و آب به‌صورت منظم وجود ندارد. همچنین بسیاری از افراد مسن در شهر هستند که از نظر فیزیکی قادر به خارج شدن از شهر نیستند. سالدو همچنین اشاره کرد که تعداد زیادی از سربازان نیروهای مسلح اوکراین، مزدوران خارجی و مراکز آموزش نظامی اوکراینی در این شهر حضور دارند. در عین حال، مردم غیرنظامی در شرایط دشواری قرار دارند و از دسترسی به خدمات اولیه مانند آب و برق محروم هستند.

به گفته او، مقامات کی‌یف به سرنوشت مردم این شهر اهمیتی نمی‌دهند.

درگیری به مرحله‌ای رسیده که شکست ارتش اوکراین غیرقابل اجتناب است

روزنامه ایتالیایی «Fatto Quotidiano» روز شنبه در تحلیلی نوشته است: درگیری نظامی در اوکراین به نقطه‌ای رسیده است که ارتش این کشور به تنهایی قادر به جلوگیری از شکست خود در میدان نبرد با روسیه نخواهد بود.

در این مقاله آمده است: «درگیری روسیه و اوکراین به نقطه عطف خود نزدیک شده است. اوکراین که در حال حاضر در جبهه نبرد با شکست پی در پی مواجه شده و تنها در صورا مشارکت مستقیم ناتو می‌تواند مسیر درگیری نظامی را تغییر دهد.»

این نشریه ایتالیایی همچنین تأکید می‌کند که مقامات رم باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا از وقوع چنین وضعیتی جلوگیری کند و اجازه ندهد که نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به این درگیری وارد شوند.

روز جمعه ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان در جریان سفر خود به ایتالیا، تاکید کرد که اولین گام برای حل و فصل درگیری اوکراین باید توقف درگیری باشد. به گفته او، همه کشورها باید علاقه خود را به دستیابی به صلح نشان دهند. اوربان معتقد است که برای پایان دادن به این درگیری، رهبران روسیه و اوکراین نیاز به مذاکرات دارند، اما از آنجایی که رسیدن به یک تصمیم یک‌جانبه در ابتدا ممکن نخواهد بود، لازم است ابتدا آتش‌بس برقرار شود تا از ادامه کشتار جلوگیری شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1242244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =