پشتیبانی ترکیه و روسیه عامل اصلی طرح مجدد ادعاهای جمهوری آذربایجان / ایران و ارمنستان دیر متوجه تحولات امنیتی قفقاز شدند

کارشناس مسائل قفقاز با اشاره به اینکه طرح مجدد ادعاهای جمهوری آذربایجان در قبال کریدور جعلی زنگزور ناشی از درک دیر هنگام تحولات امنیتی منطقه قفقاز توسط ایران و ارمنستان است، اظهار کرد: پشتیبانی کشورهایی مثل ترکیه و روسیه عامل اصلی طرح مجدد ادعاهای جمهوری آذربایجان است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، تکرار مواضع مداخله جویانه روسیه در قبال مسئله کریدور ادعایی زنگزور موجب ذوق زدگی جمهوری آذربایجان و تلاش این کشور برای پیگیری این کریدور جعلی شده است. به نظر می‌رسد حسن نیت جمهوری اسامی ایران و تلاش برای جلوگیری از تشدید تنش در منطقه قفقاز به شکل دیگری توسط الهام علی‌اف تعبیر می‌شود و رویاپردازی و جاه‌طلبی‌های وی برای تحقق رویاهایش همچنان ادامه دارد. البته مواضع نسنجیده روسیه در این میان موجب طرح مجدد این مسئله شده و انتظار می‌رود که جمهوری اسلامی ایران مواضع شفاف و صریح خود را به مسکو منتقل کند. به منظور بررسی بیشتر این مسائل، گفتگویی با «صلاح الدین خدیو» –تحلیلگر مسائل قفقاز- انجام شد.

بیشتر بخوانید:

کریدور جعلی زنگزور؛ باج روسیه به جمهوری آذربایجان و تنبیه نخست وزیر غرب‌گرای ارمنستان/ باز هم مسکو منافع ملی ایران را قربانی کرد

وی در پاسخ به سوالی در مورد تکرار مواضع مداخله جویانه روسیه در قبال مسئله کریدور ادعایی زنگزور و تحرکات اخیر باکو گفت: کشور جمهوری آذربایجان در حد و اندازه‌ای نیست که بخواهد دست به تغییرات ژئوپلیتیکی بزند اما تغییر معادلات امنیتی در حوزه قفقاز و تغییر موضع روسیه و همچنین روابط گرم مسکو-آنکارا موجب شده تا جمهوری آذربایجان با اعتماد به نفس بیشتری در منطقه عمل کند. از نظر این کارشناس حوزه قفقاز، پشتیبانی کشورهایی مثل ترکیه و روسیه عامل اصلی طرح مجدد ادعاهای جمهوری آذربایجان است.

خدیو با اشاره به اینکه هم ایران و هم ارمنستان در سال‌های اخیر به کندی متوجه تغییرات ژئوپلیتیکی منطقه شدند، در مورد زمینه‌سازی‌های جمهوری آذربایجان اظهار کرد: ارمنستان به طور کلی روابط امنیتی خود را با روسیه تعدیل کرد و متوجه تغییر موضع روسیه و روابط استراتژیکی این کشور با ترکیه نشد؛ علاوه بر این، جمهوری آذربایجان نیز به دلیل صادرات نفت، رشد اقتصادی سریع، روابط نزدیک با ترکیه و همچنین امکانات دور زدن تحریم که در اختیار روسیه قرار داد -آن هم در شرایطی که روابط مسکو با غرب متشنج شده بود- توانست موازنه را به نفع خود تغییر دهد و همه این عوامل ارمنستان را به بازنده تحولات منطقه تبدیل کرد.

از نظر این کارشناس، اگر ارمنستان برای حل مسئله قره باغ که مانند یک زخم باز بود، ابتکار عمل سیاسی جدیدی در پیش می‌گرفت در حال حاضر شاهد چنین وضعیتی نمی‌بود. وی در خصوص مواضع و اقدامات متناسب جمهوری اسلامی ایران در این زمینه گفت: حساب باز کردن بیش از حد روی روسیه در تحولات قفقاز جنوبی و غفلت از سایر بازیگران موجب این وضعیت شده است. خدیو با بیان اینکه ارمنستان در حال حاضر به دنبال وارد کردن شرکای امنیتی جدید به این مسئله است، تصریح کرد: اکنون ارمنستان کشور فرانسه، برخی نهادهای حکومتی آمریکا و حتی هند را وارد این ماجرا کرده و ایران هم می‌تواند حداقل به صورت تاکتیکی از طریق هم‌افزایی با کشورهایی که مخالف تغییرات ژئوپلیتیکی منطقه هستند، فشار روسیه ترکیه و آذربایجان را روی ارمنستان تعدیل کند.

به اعتقاد خدیو، همانطور که جمهوری اسلامی ایران توانست در بحران مقابله با داعش به نوعی همکاری غیرمستقیم با برخی قدرت‌های بین المللی داشته باشد، اکنون نیز می‌تواند با وارد کردن کشورهای غربی مخالف فشار بیشتر بر ارمنستان، موازنه‌ای در این زمینه ایجاد کند. وی در خصوص نادیده گرفتن منافع ملی ایران توسط روسیه خاطر نشان کرد: این امر مشابه تغییر موضع ناگهانی روسیه در جریان تعیین رژیم حقوقی دریای خزر است که به یکباره علیرغم همکاری‌ها و توافقات با جمهوری اسلامی شرایط را تغییر داد.

وی افزود: روسیه معمولا در روابط خارجی به این معروف است که یک متحد پایدار نیست و به تغییر مواضع ناگهانی معروف است. از نظر وی، پاشنه آشیل سیاست خارجی ایران این است که اصطلاحا تخم مرغ‌ها را در یک سبد قرار می‌دهد و دارای روابط متنوعی نیست و راه حل مقابله با این مسئله هم این است که ایران به عنوان یک کشور بزرگ در یک منطقه حساس با سایر قدرت‌های جهانی نیز وارد مراوده شود. به اعتقاد خدیو، با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و قرار گرفتن در مهمترین منطقه جهان لازم است که همیشه به دنبال تنوع بخشی در سیاست خارجی خود باشد.

این کارشناس در نهایت مجددا تاکید کرد که جمهوری آذربایجان به عنوان یک کشور و بازیگر کوچک نسبت به سایر کشورهای منطقه، به هیچ وجه در حد و اندازه‌ای نیست که بخواهد امنیت ملی ایران را با مخاطره مواجه کند اما لازم است که ایران هم بتواند با همه طرف‌ها همکاری داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1242270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =