حضور اتباع افغانستانی در یزد، فرصت یا تهدید؟

با توجه به روی کار آمدن دولت چهاردهم و رویکرد مجموعه دولت در خصوص اتباع افغانستانی و پیرامون مسائلی که این میهمانان برای کشورمان، علی الخصوص استان یزد ایجاده کرده‌اند یادداشتی تخصصی منتشر شد.

به گزارش گروه استان‌های ایسکانیوز از یزد ، محمد مهدی داوری، روانشناس بالینی و پژوهشگر مسائل اجتماعی با ارسال یادداشتی ابعاد مختلف حضور اتباع افغانستانی در استان را مورد بررسی و بحث قرار داده است.

یادداشت مختصر در خصوص مسائل به وجود آمده در استان با توجه به حضور اتباع افغانستانی

حضور اتباع افغانستانی در یزد، همانند سایر نقاط ایران، به دلایل مختلفی از جمله جنگ، ناامنی و بحران‌های اقتصادی در افغانستان صورت گرفته است. این مهاجرت‌ها می‌تواند به لحاظ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی چالش‌هایی را به همراه داشته باشد. در این یادداشت به بررسی مشکلات ناشی از این حضور و ارائه راهکارهای ممکن خواهیم پرداخت.

مسائل اقتصادی

حضور اتباع افغانستانی ممکن است به رقابت در بازار کار منجر شود، به ویژه در مشاغل کم‌مهارت. این موضوع می‌تواند به کاهش دستمزدها و بیکاری برای برخی از کارگران ایرانی منجر شود. افزایش جمعیت به ویژه در مناطق کم‌برخوردار می‌تواند فشار بیشتری بر منابع مالی و خدمات عمومی مانند بهداشت و آموزش وارد کند.

چالش‌های اجتماعی

تفاوت‌های فرهنگی و زبانی ممکن است منجر به سوءتفاهم‌ها و تنش‌های اجتماعی شود. این موضوع می‌تواند به ایجاد نارضایتی و تبعیض علیه اتباع افغانستانی منجر گردد. برخی از افراد ممکن است با تصور اینکه اتباع افغانستانی درگیر جرم و جنایت هستند، به آنها نگاهی منفی داشته باشند. این موضوع می‌تواند منجر به افزایش تنش‌های اجتماعی شود.

مسائل بهداشتی و آموزشی

افزایش جمعیت ممکن است به فشار بر سیستم بهداشتی و خدمات درمانی منجر شود، به ویژه در زمان شیوع بیماری‌ها و حضور کودکان افغان در مدارس ممکن است به مشکلاتی در زمینه ظرفیت و منابع آموزشی منجر شود.

با توجه به احصاء مشکلات فوق راهکارهایی توسط کارشناسان ارائه شده که هرچند کلی هستند ولی دور از دسترس و غیر قابل اجرا نیستند.


حضور اتباع افغانستانی در یزد، فرصت یا تهدید؟

طرد اتباع بیگانه ابتدایی‌ترین و موثر ترین راهکار برای این موضوع است ولی با توجه اینکه اخبار و آماهای رسمی خبر از بازگشت قریب به نیمی از اتباع افغانستانی به کشور در کمتر از 6 ماه پس از طرد است پر هزینه ترین راهکار نیز این روش است.

تقویت همزیستی فرهنگی

برگزاری رویدادهای فرهنگی مشترک و ایجاد فضاهایی برای تبادل فرهنگی و آشنایی مردم با فرهنگ یکدیگر می‌تواند به کاهش تنش‌ها کمک کند، آموزش زبان فارسی و ارائه دوره‌های زبان فارسی برای اتباع افغانستانی به منظور تسهیل ارتباطات و کاهش سوءتفاهم‌ها.

بهبود خدمات اجتماعی

افزایش منابع بهداشتی و آموزشی، دولت باید منابع بیشتری را به سیستم‌های بهداشتی و آموزشی اختصاص دهد تا بتواند به نیازهای جمعیت افزوده پاسخ دهد.
ایجاد مراکز خدمات اجتماعی و راه‌اندازی مراکز خدمات اجتماعی برای ارائه مشاوره و حمایت به اتباع افغانستانی و تسهیل دسترسی آنها به خدمات.

توسعه سیاست‌های مهاجرتی

سیاست‌های منسجم مهاجرتی، دولت باید سیاست‌های مهاجرتی واضح و منسجمی را تدوین کند که این سیاست‌ها منجر به ورود بی رویه این میهمانان به کشور نشود.

حضور اتباع افغانستانی در یزد، فرصت یا تهدید؟

در پایان باید خاطر نشان کرد که حضور اتباع افغانستانی در یزد می‌تواند به چالش‌های زیادی منجر شود، اما با اتخاذ راهکارهای مناسب و همکاری میان دولت، نهادهای اجتماعی و جامعه محلی، می‌توان به بهبود وضعیت موجود و تسهیل همزیستی مسالمت‌آمیز کمک کرد. تقویت همزیستی فرهنگی و بهبود خدمات اجتماعی از جمله اقداماتی هستند که می‌توانند به کاهش تنش‌ها و مشکلات ناشی از این حضور کمک کنند ولی در نهایت بهترین تصمیم طرد اتباع غیرقانونی به کشور خود و عدم توزیع یارانه‌های کشور است.

خبرنگار: علیرضا شفیعی

انتهای یادداشت/

کد خبر: 1242767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =