لزوم استفاده از پژوهش‌های فرهنگی در پایان‌نامه‌ها

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: پژوهش‌های فرهنگی باید مورد توجه دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و اعضای هیئت علمی قرار گیرد و نقش موثری در راهبری پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و سایر طرح‌های پژوهشی داشته باشد.

محمد علی اسلامی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اهمیت پژوهش پیش از انجام فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها اظهار کرد: یکی از منظرهای اصلی سند راهبردی دانشگاه ارتباط با جامعه و حل نیازهای آن است.

بیشتر بخوانید:

دانشگاه‌ها در امور فرهنگی ضعف پژوهش دارند

وی با بیان اینکه دانشگاه به عنوان پیشران پیشرفت‌های و تحولات علمی، فرهنگی و اجتماعی جامعه، نیازها و مسائلی و مشکلاتی دارد که لازم است در اولویت پژوهش و اقدام قرار گیرد، گفت: اگر دانشگاهی نتوئاند نیازخا و مسائل خود شماسایی و مرتفع کند، در اجرای کار ویژه‌ها اصلی و مطلوب خود با چالش مواجه خواهد شد. علاوه بر آن؛ این امکان وجود دارد که دانشگاه نقش آفرینی و پیشرانی موثر خود در سطوح ملی و بین‌‍‌المللی را تا حد قابل توجهی از دست خواهد داد.

اسلامی ادامه داد: معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی با توجه به ضرورت‌ها، چالش‌ها و وجود مسائل فرهنگی و اجتماعی موجود در دانشگاه و جامعه؛ نسبت به تدوین سند اولویت‌های پژوهشی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی اقدام کرده است. همچنین برای تدوین این سند ابتدا نسبت به پیشینه پژوهشی اسناد بالا دستی مانند سند دانشگاه اسلامی، سند تحول آموزشی و پرورش، سند نقشه جامع علمی کشور، سند الگوی اسلامی ایران پیشرفت اقدام شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه برای تنظیم سند اولویت‌های پژوهشی دانشگاه با 10 استاد صاحب نظر همفکر شده است، گفت: در این ارتباط؛ ۷۲ اولویت پژوهشی در ۴ حوزه تنظیم شده است که شامل «طراحی برنامه‌ها، سیاست‌ها و رویدادهای فرهنگی و اجتماعی اثر بخش و آسیب شناسی آنها»، «ارتقا سطح هویت و سبک زندگی ایرانی_اسلامی»؛ «دانشگاه اسلامی و تحول در علوم انسانی» و «ارتقا تعاملات و هم افزایی‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح دانشگاهی، ملی و بین‌الملل» است.

وی اضافه کرد: امیدوارم این سند بتواند مورد توجه دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، اعضای هیئت علمی دانشگاه و سایر پژوهشگران قرار گیرد و نقش موثری در جهت دهی و راهبری پایان نامه‌ها، رساله و سایر طرح‌های پژوهشی داشته باشد.

اسلامی با بیان این که باید به دنبال راهکارهای ارتقا مشارکت دانشگاهیان در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی باشیم، تصریح کرد: گسترش فرهنگی نماز در دانشگاه‌، تامین مالی برنامه‌ها، مجموعه‌ها و تشکل‌های فرهنگی و اجتماعی، گسترش فرهنگ قرآن و عترت در دانشگاه، بررسی نیازها، نگرش‌ها، رغبت‌ها و استعدادهای فرهنگی و اجتماعی دانشجویان، مدیریت اعتراضات دانشگاهیان، طراحی الگوهای مطلوب مطالبه‌گری می‌تواند باعث ترغیب دانشجویان برای فعالیت های فوق برنامه‌ای و درسی در دانشگاه‌ شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: به عقیده من باید نیاز سنجی و نگرش سنجی فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها انجام شود تا با سلیقه و ذائقه نسل کنونی آشنا شویم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1242833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =