آخرین تحولات اوکراین| تلاش مقامات انگلیسی برای دادن مجوز استفاده از موشک‌های دوربرد علیه روسیه

عدم توجه مسکو به نظرات زلنسکی، تلاش مقامات انگلیسی برای دادن مجوز استفاده از موشک‌های دوربرد علیه روسیه، نگرانی آمریکا از وضعیت اوکراین در زمستان امسال و سرقت و ناپدید شدن حداقل ۲۷۰ هزار سلاح در اوکراین، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه "تایمز" به نقل از منابع خبری خود گزارش داده است که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا تا زمانی که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، طرح خود برای پایان جنگ را ارائه نکند، در مورد صدور مجوز حمله به عمق خاک روسیه با استفاده از موشک‌های آمریکایی برای کی‌یف تصمیم‌گیری نخواهد کرد.

این نشریه نوشته است: «بایدن و تیمش بطور واضح اعلام کرده‌اند تا زمانی که زلنسکی "طرح پیروزی" خود را ارائه ندهد، قصد دارند در حالت "توقف" باقی مانده و تا آن زمان حمله به عمق خاک روسیه را تأیید نخواهند کرد.»

گزارش شده که بین مقامات ارشد آمریکایی اختلاف نظرهایی درباره صدور مجوز حمله به عمق خاک روسیه به نیروهای کی‌یف وجود دارد. به گفته منابع تایمز، در تیم بایدن اختلافاتی بین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه در این زمینه به وجود آمده است. سالیوان با حمله نیروهای مسلح اوکراین به خاک روسیه با موشک‌های دوربرد مخالف است، در حالی که بلینکن از این اقدام حمایت می‌کند.

طبق اطلاعات این نشریه، زلنسکی قصد دارد پس از شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در پایان ماه سپتامبر، طرح خود را علنی کند.

پیش‌تر، روزنامه آلمانی "بیلد" گزارش داده بود که زلنسکی در طول سفر خود به آمریکا قصد دارد استراتژی خود برای پیروزی را به جو بایدن ارائه کند. این استراتژی همچنین به نامزدهای پست ریاست جمهوری آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، یعنی دونالد ترامپ و کامالا هریس، ارائه خواهد شد. این استراتژی شامل درخواست مجوز برای حملات با سلاح‌های دوربرد غربی به خاک روسیه است و همچنین ایجاد توافق برای آتش‌بس موقت در برخی مناطق درگیری است که به منظور "یخ‌زدگی موقتی وضعیت" مطرح شده است.

این در حالی است که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که اظهارنظر در مورد سخنان ولادیمیر زلنسکی بی‌معنی و بدون نتیجه‌ است. او در صحبت با خبرگزاری تاس گفت: «می‌دانید، اظهار نظر در مورد هر آنچه زلنسکی می‌گوید، اصولاً بی‌فایده است. چرا که او از خود اراده ای ندارد و ویکتوریا نولند، معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا، یک بار دیگر اخیراً در مصاحبه‌ای تأیید کرد که مقامات کی‌یف از استقلال برخوردار نیستند و تمامی تصمیمات برای کی‌یف در واشنگتن و لندن گرفته می‌شود. بنابراین، اظهارنظر در مورد هر آنچه زلنسکی می‌گوید، واقعاً بی‌فایده است.»

روز گذشته سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه به ایالات متحده و بریتانیا که به عقیده او، تمامی مجوزها و آزادی‌عمل‌ لازم برای استفاده از موشک‌های دوربرد علیه روسیه را به کی‌یف داده‌اند، نسبت به واکنش قاطع مسکو به دخالت آشکار آنها در درگیری هشدار داد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و سی‎ و ششمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

درخواست‌ از استارمر برای دادن مجوز حملات موشکی اوکراین به روسیه بدون تأیید آمریکا

روزنامه "تایمز" روز یکشنبه در گزارشی فاش کرد که پنج وزیر دفاع سابق بریتانیا و همچنین بوریس جانسون، نخست‌وزیر پیشین این کشور، از نخست‌وزیر فعلی، کی‌یر استارمر، خواسته‌اند تا به مقامات کی‌یف اجازه دهد تا از موشک‌های انگلیسی "طوفان سایه" Storm Shadow برای حمله به عمق خاک روسیه استفاده کنند، حتی اگر این کار نیاز به چشم‌پوشی از مجوز لازم از سوی ایالات متحده داشته باشد. این نشریه به نقل از جانسون نوشت: «هیچ دلیل قابل تصوری برای تأخیر در این اقدام وجود ندارد.»

در این گزارش یادآوری شده که از میان وزرای دفاع پیشین بریتانیا، گرانت شپس، بن والاس، گاوین ویلیامسون، پنی موردانت و لیام فاکس از استارمر خواسته‌اند چنین اقدامی را انجام دهد. والاس اشاره کرده که با تأخیر در ارسال موشک‌های طوفان سایه به کی‌یف، خطر این وجود دارد که انگلیس در میان دیگر کشورهای متزلزل قرار گیرد. گرانت شپس هم معتقد است: «به جای انتظار برای تأیید رسمی ایالات متحده، سر کی‌یر استارمر باید آنچه را که زلنسکی امروز به شدت نیاز دارد، به او ارائه کند.»

روز یکشنبه آلکسی پوشکوف، رئیس کمیسیون سیاست اطلاعاتی شورای فدراسیون (سنای) روسیه هشدار داد که ارسال این موشک‌ها به اوکراین برای حمله به خاک روسیه به‌طور خودکار انگلیس را به عنوان یکی از طرف‌های درگیر در جنگ قرار می‌دهد. این سناتور تاکید کرد که روسیه حق دفاع از خود را دارد و در صورت استفاده ارتش بریتانیا از موشک‌های خود برای حمله به عمق خاک روسیه، مسلماً از این حق استفاده خواهد کرد.

چند روز قبل، نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد که آماده است بار دیگر استراتژی کشورش در قبال اوکراین را با جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در هفته آینده مورد بررسی قرار دهد.

آمریکا نگران شکست اوکراین به دلیل وضعیت انرژی در زمستان است

روزنامه "پولیتیکو" گزارش داده است که مقامات آمریکایی نگران شکست اوکراین به دلیل فروپاشی سیستم انرژی این کشور است.

این نشریه نوشت: زمستان پیش‌رو می‌تواند نقطه عطفی برای اوکراین در حوزه انرژی باشد. بدین ترتیب که اگر کار سه نیروگاه هسته‌ای این کشور فلج شود، توان جنگی اوکراین کاهش می‌یابد و این مشکل همچنین منجر به فروپاشی اقتصاد و تضعیف موقعیت اوکراین در مذاکرات احتمالی صلح خواهد شد.

بر اساس گزارش "پولیتیکو"، به همین دلیل است که ایالات متحده و بریتانیا آماده بازنگری در ممنوعیت استفاده نیروهای مسلح اوکراین از موشک‌های دوربرد غربی هستند.در این مقاله آمده است: «خطر شکست اوکراین در این درگیری در زمستان پیش‌رو، واشنگتن و لندن را به بازنگری در نحوه استفاده کی‌یف از موشک‌های دوربرد غربی واداشته است. با این حال، ایالات متحده همچنان از امکان تشدید وخامت اوضاع نگران است.»

پیش‌تر، در اوایل ماه سپتامبر، دنیس شمیگال، نخست‌وزیر اوکراین، در یک نشست خبری اعلام کرد که تقریباً تمامی نیروگاه‌های حرارتی که به خارکف خدمات‌رسانی می‌کردند، نابود شده‌اند. او اضافه کرد که مقامات در حال انتقال دیگ‌های بخار سیار به این منطقه برای کمک به تامین انرژی مورد نیاز هستند.

سفر رسمی صدراعظم آلمان به جمهوری ازبکستان

دفتر مطبوعاتی رئیس‌جمهور ازبکستان اعلام کرد که اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، برای یک دیدار رسمی دو روزه وارد این کشور شده است. در جریان این سفر، مذاکراتی میان شولتز و شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان، برنامه‌ریزی شده است.

در جریان مذاکرات رهبران دو کشور، روابط بین تاشکند و برلین و مسائل مهم بین المللی مورد علاقه دو طرف، از جمله بحران اوکراین، مورد بحث قرار خواهد گرفت.

توضیح سفیر روسیه در آرژانتین درباره مواضع کشورهای آمریکای لاتین درباره بحران اوکراین

دیمیتری فیوکتیستوف، سفیر روسیه در آرژانتین، صبح امروز در مصاحبه‌ای با روزنامه "ایزوستیا" یادآور شد که درگیری نظامی کنونی بین روسیه و اوکراین برای اکثر کشورهای منطقه آمریکای لاتین در اولویت قرار ندارد.

او افزود که در جامعه کشورهای آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب، در مورد موضوع اوکراین اتفاق نظر وجود ندارد و اکثر کشورهای منطقه به دلیل مشکلات داخلی خود نمی‌توانند اولویت‌های دیگری را دنبال کنند. با این حال، مسکو از تلاش‌های برخی از کشورهای آمریکای لاتین، از جمله برزیل، برای ارائه پیشنهاداتی در جهت حل و فصل مناقشه اوکراین استقبال می‌کند.

سفیر روسیه همچنین اعلام کرد که حجم روابط تجاری دوجانبه میان روسیه و آرژانتین نسبت به سال ۲۰۲۳ یک سوم کاهش یافته و در مقایسه با سال ۲۰۲۱ تقریباً نصف شده است. بر اساس آمار رسمی، تجارت بین روسیه و آرژانتین در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱.۳ میلیارد دلار بود که بیشتر شامل صادرات محصولات شیمیایی، فلزات، چوب و محصولات کاغذی از روسیه و واردات کالاهای غذایی و مواد خام کشاورزی از آرژانتین است.

لتونی خودروهای زرهی خریداری شده از انگلیس را به اوکراین تحویل می‌دهد

طبق اطلاعات منتشره در یک پورتال خبری داخلی، وزارت دفاع جمهوری لتونی اعلام کرد که این کشور قصد دارد خودروهای زرهی شناسایی از نوع CVR را که در سال ۲۰۱۴ از بریتانیا خریداری کرده بود، به اوکراین تحویل خواهد داد.

براساس این قرارداد که در سال ۲۰۱۴ با بریتانیا امضا شده بود، ارتش لتونی ۱۲۳ دستگاه از این خودرو زرهی خریداری کرد که از این تعداد، ۱۱۶ دستگاه به‌روزرسانی شده و ۷ دستگاه بدون تعمیر اساسی برای آموزش مکانیک‌ها مورد استفاده قرار گرفتند. تعداد دقیق خودروهای زرهی که به کی‌یف ارسال می‌شوند، مشخص نشده است.

پیش‌تر، دراواخر ماه آگوست، رستم عمروف، وزیر دفاع اوکراین، اعلام کرده بود که در قالب ائتلاف بین‌المللی، مقامات ریگا چند هزار پهپاد به نیروهای مسلح اوکراین تحویل خواهند داد. وی افزود که تا پایان سال، جمهوری لتونی از اوکراین با حمایت نظامی به ارزش حدود ۱۱۲ میلیون یورو حمایت کرده و به صورت سالانه نیز به میزان ۰.۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی خود کمک‌های دفاعی ارائه خواهد داد.

در همین راستا، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز یادآور شد که ارسال پهپادها به کی‌یف نشان‌دهنده افزایش دخالت لتوتی در این مناقشه است. او گفت که ریگا عمداً به گسترش جغرافیای درگیری‌های نظامی دامن می‌زند.

بیش از ۲۷۰ هزار واحد سلاح در اوکراین ناپدید یا به سرقت رفته است

بر اساس آمار منتشر شده که نشریه «فوکوس» به آنها دسترسی یافته، از سال ۲۰۲۲ به اینطرف بیش از ۲۷۰ هزار واحد انواع سلاح در اوکراین ناپدید شده یا به سرقت رفته است.

در این گزارش آمده است: «در اوکراین، از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، بیش از ۲۷۰ هزار واحد سلاح ناپدید شده یا به سرقت رفته است. این تعداد معادل ۴۰ درصد از کل سلاح‌های ثبت شده در فهرست ملی این کشور است و در سال ۲۰۲۴، هم بیش از ۷۸ هزار واحد انواع سلاح ناپدید شده است.

گئورگی اوچایکن، رئیس انجمن دارندگان سلاح اوکراین، تأکید کرد که تمامی تفنگ‌های خودکاری که خارج از مناطق درگیری نظامی گم می‌شوند، به‌طور اجتناب‌ناپذیری به بازار سیاه می‌رسند.

در ماه جولای، کارین کنیسل، وزیر خارجه پیشین اتریش، هشدار داده بود که کشورهای اتحادیه اروپا به دلیل ارسال بی رویه تسلیحات به اوکراین، شاهد افزایش جرایم و تروریسم خواهند بود. او تأکید کرد که مزدورانی که در جریان این درگیری‌ها تجربه جنگی کسب می‌کنند، به کشورهای خود باز خواهند گشت.

تاکید کرملین بر حق روسیه برای پاسخ به اقدامات غیردوستانه غرب

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز یکشنبه در مصاحبه‌ای برای یک برنامه تلویزیونی، در پاسخ به سوالی درباره امکان محدود کردن صادرات اورانیوم، تیتانیوم و نیکل از روسیه، اعلام کرد که کشورهای دیگر هیچ اقدامی که به ضرر خودشان باشد، انجام نخواهند داد، اما روسیه باید به اقدامات غرب که نه تنها غیردوستانه، بلکه بصورت "باند تبهکار" است، پاسخ دهد.

او در این مصاحبه گفت: «هیچ کشوری به خودش آسیب نخواهد زد و همان‌طور که رئیس‌جمهور پوتین نیز گفته، ما باید به این اقدامات تبهکارانه پاسخ مناسب دهیم. همچنین، همان‌طور که تجربه نشان داده، هر شرری می‌تواند به خوبی منجر شود.»

پسکوف به تحریم‌های غذایی علیه واردات محصولات غربی که توسط مسکو در سال ۲۰۱۴ اعمال شد، اشاره کرد و تأکید کرد که اکنون روسیه تمامی محصولات مورد نیاز خود را به‌طور کامل با تولیدات داخلی جایگزین کرده است. به گفته او، تصمیمات از این نوع به ارتقای سیاست‌های جایگزینی واردات کمک می‌کنند.

در همان روز گزارش شده بود که فنلاند و استونی بیشترین وابستگی را به واردات نیکل از روسیه دارند. به‌طوری که ۸۸.۴ درصد از واردات نیکل فنلاند و ۴۴.۱ درصد از واردات نیکل استونی از روسیه تأمین می‌شود.

در اوایل سپتامبر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرده بود که کشورهای غربی با تحریم‌های خود در تلاش هستند تا صادرات برخی کالاها به روسیه را محدود کنند و احتمالاً باید به این موضوع با اعمال محدودیت‌های متقابل پاسخ دهیم، مثلاً صادرات مواد اولیه استراتژیک مانند اورانیوم، تیتانیوم و نیکل را متوقف کنیم. البته باید مراقب باشیم که تصمیمات تلافی جویانه به خود روسیه آسیبی نرساند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1243041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =