بلاتکلیفی کشاورزان با اعلام نشدن نرخ ۳۱ قلم کالای اساسی

درحالی‌که دو ماه از مهلت قانونی اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات اساسی می‌گذرد، هنوز شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی، قیمت‌ها را اعلام نکرده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، «شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی هنوز قیمت ۳۱ محصول اساسی دیگر از جمله برنج، جو، گیاهان قندی و دانه‌های روغنی را اعلام نکرده است» اینها را عضو شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی علیقلی ایمانی می‌گوید.

بیشتر بخوانید:

سیلوهای کشور پر از گندم شد

طبق «قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی» نرخ ۳۲ قلم کالای اساسی که مشمول خرید تضمینی هستند باید تا اواخر تیرماه تصمیم‌گیری و تا پایان شهریور و قبل از آغاز سال زراعی جدید به کشاورزان اعلام شود.

سه سال پیش شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی برای تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات اساسی تصویب شد که رئیس آن وزیر جهاد کشاورزی است و اعضای آن متشکل از نمایندگان دولتی، مجلسی‌ها، تشکل‌ها و کشاورزان است.

یک هفته پیش نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید اعلام شد و قرار شد که ۳۱ محصول هم به زودی اعلام شود اما تا به امروز اعلام نشده است و کشاورزان در انتظارند.

درصورتی‌که کشاورز قبل از آغاز سال زراعی از قیمت‌ها مطلع نشود، محصولی می‌کارد که شاید با سیاست‌های کشت محصولات اساسی که وزارت جهاد کشاورزی برای ارتقای امنیت غذایی در پیش گرفته مطابقت نداشته باشد که نتیجه آن کشت محصولات غیرضروری و واردات بیشتر کالاهای اساسی خواهد شد.

سالانه ۱۶ تا ۱۸ میلیارد دلار برای واردات محصولات اساسی ارز از کشور خارج می‌شود. با این پول می‌توان ۵ سال گندم کشاورزان کشور را خرید تضمینی کرد.

وزارت جهاد کشاورزی طرح افزایش تولید کالاهای اساسی را اجرا می‌کند که یکی از ابزارهای آن تعیین نرخ مناسب برای محصولات اساسی و اعلام به موقع آن به کشاورزان است.

کد خبر: 1243043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =