آخرین خبرها مربوط به انفجار پیجرها در لبنان

انفجار دستگاه‌های ارتباطی رادیویی شخصی (پیجر) در نقاط مختلف لبنان روز سه‌شنبه به شهادت و زخمی شدن ده‌ها نفر منجر شد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، بعدازظهر روز سه‌شنبه «فراس الابیض»، وزیر بهداشت لبنان از زخمی شدن صدها نفر در مناطق مختلف این کشور خبر داد.

بیشتر بخوانید:

پیجر چیست و چگونه منفجر می‌شود؟


حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای تصریح کرد که عامل این حوادث انفجار دستگاه‌های پیجر در بیروت بوده است.
در بیانیه حزب‌الله آمده بود که این حادثه حدود ساعت ۱۵:۳۰ به وقت محلی لبنان رخ داده است.
آخرین گزارش‌ها از شمار شهدا و زخمی‌ها (تا ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران) حاکی است ۱۱ نفر بر اثر این انفجارها به شهادت رسیده و ۴ هزار نفر مجروح شده‌اند. این آمار را وزیر بهداشت لبنان اعلام کرده است .
سفیر ایران جزو افرادی بود که در این حادثه مجروح شد. یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت که مجتبی امانی دچار جراحت‌های سطحی شده و در حال حاضر در بیمارستان تحت نظر است.
خبرگزاری رویترز به نقل از یک مسئول ارشد جنبش حزب‌الله لبنان گزارش داد که سید حسن نصرالله دبیر کل این جنبش، در جریان انفجار دستگاه‌های پیجر، هیچ آسیبی ندیده است.
◾️بیانیه‌های حزب‌الله لبنان
جنبش حزب الله لبنان در نخستین بیانیه خود تأکید کرد که برای دفاع از لبنان در بالاترین سطح آمادگی قرار دارد. در این بیانیه از مردم لبنان خواسته شده بود به شایعات و اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده‌ای که برخی از طرف‌ها منتشر می‌کنند هیچ توجهی نکنند؛ شایعاتی که در راستای جنگ روانی دشمن صهیونیستی است. .
حزب‌الله اندکی بعدتر در یک بیانیه دوم تصریح کرد: «بعد از بررسی تمامی وقایع، داده‌ها و اطلاعات موجود در مورد حمله جنایتکارانه‌ای که امروز بعد از ظهر رخ داد، ما دشمن اسرائیلی را مسئول کامل این تجاوز می‌دانیم که غیرنظامیان را نیز تحت الشعاع قرار داده و منجر به شهادت چندین نفر و زخمی شدن شمار زیادی با جراحت‌های مختلف شد.» .
همچنین الموسوی، نماینده حزب الله در پارلمان لبنان گفت که رخدادهای امروز بیروت، یک کشتار جمعی به شمار می‌رود. او گفت کسانی که دستگاه ارتباطی پیجر داشتند، غیر نظامی بوده‌اند، نه نظامی.
◾️واکنش صهیونیست‌ها
ارتش رژیم صهیونیستی گفته که درباره این حادثه اظهارنظر نمی‌کند. با وجود این، یک مقام نزدیک به نخست‌وزیر این رژیم، بنیامین نتانیاهو به صورت تلویحی نقش تل‌آویو در این انفجارها را تأیید کرده است.
توپاز لوک، یکی از دستیاران و سخنگوهای بنیامین نتانیاهو بعد از انفجارهای بیروت به صورت تلویحی نقش رژیم صهیونیستی در این انفجارها را تأیید کرده بود.
دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دقایقی‌ بعدتر تلاش کرده با گفتن اینکه او از چند ماه پیش دیگر سخنگوی نتانیاهو نیست از اظهارات او فاصله بگیرد.
لوک در پیامی در شبکه ایکس در واکنش به پیام یک کاربر که نوشته بود نتانیاهو قبل از سفر به نیویورک اقدام مهمی در لبنان انجام نخواهد داد نوشته بود: «این چندان دوام نیاورد.»
این مقام صهیونیستی پیامش را در ایکس پاک کرد اما دفتر نتانیاهو گفته است: «توپاز لوک الان چند ماه است که دیگر سخنگوی نخست‌وزیر نیست. او جزو افراد حلقه نزدیک هم نیست.»
رسانه‌های عبری گزارش داده‌اند دفتر نتانیاهو به تمامی اعضای کابینه ائتلافی دستور داده فعلا از انجام مصاحبه خودداری کنند.
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» به نقل از منابع اسرائیلی خبر داد که فرماندهان سرویس‌های امنیتی در حال برگزاری نشست فوق‌العاده هستند و مسئولان سیاسی این رژیم هم در آن حضور دارند.
این منابع با بیان اینکه هدف از این نشست، بررسی تحولات جبهه لبنان است، تصریح کردند: نهادهای امنیتی بر این باورند که حزب‌الله قصد دارد عملیات نظامی جدیدی علیه اسرائیل آغاز کند.
◾️واکنش‌ها
جمهوری اسلامی ایران
وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گزارش داد وزیر امور خارجه امشب در تماس تلفنی با همسر سفیر ایران در بیروت در پی حادثه تروریستی لبنان، برای انتقال فوری مجتبی امانی و دیگر مجروحان به ایران در صورت نیاز اعلام آمادگی کرد.
سید عباس عراقچی علاوه بر این در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در تماس با وزیر خارجه لبنان قویا تروریسم اسرائیلی را محکوم و ضمن ابراز همبستگی با قربانیان -از جمله یک کودک ۱۰ ساله- برای هرگونه کمک اعلام آمادگی کردم.همچنین با تشکر از درمان سفیر کشورمان در بیروت، بر ضرورت پیگیری جدی این حادثه توسط دولت لبنان تأکید کردم.
همچنین وزیر امور خارجه امشب در تماس تلفنی با همتای لبنانی ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی آمادگی ایران برای کمک به درمان مجروحان یا انتقال آنها به تهران را اعلام کرد.
آمریکا
متئو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه بدون محکوم کردن حمله پیجری امروز در لبنان مدعی شد این حمله از قبل به واشنگتن اطلاع داده نشده است.
میلر گفت: ایالات متحده در این حمله نقش نداشت، آمریکا از قبل از این رویداد مطلع نبود و ما در مقطع کنونی در حال جمع‌آوری اطلاعات درباره آن هستیم.
وی اضافه کرد: «ما به شیوه‌ای مشابه با خبرنگاران در سراسر جهان در حال گردآوری اطلاعات درباره وقایعی هستیم که اتفاق افتاده‌اند.»
همچنین سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که این وزارت‌خانه هیچ‌گونه اطلاعاتی در خصوص انفجار تجهیزات ارتباط همراه در لبنان در اختیار ندارد و هیچ تغییری در خصوص موقعیت نیروهای آمریکایی در منطقه پس از حمله به تجهیزات ارتباطات همراه در لبنان ایجاد نشده است».
حماس
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) شامگاه امروز سه‌شنبه جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی در بیروت را به شدت محکوم کرد.
حزب‌الله عراق
گردان‌های حزب‌الله عراق در واکنش به انفجارهای بیروت توسط رژیم صهیونیستی تاکید کرد که این رژیم نتوانسته است در بیش از ۱۱ ماه گذشته با نیروهای حزب‌الله لبنان مقابله کند .
لبنان
وزارت خارجه لبنان اعلام کرد به محض اینکه داده‌های مربوط به حمله سایبری اسرائیل تکمیل شد، شکایت خود را به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد .
انصارالله
محمد عبدالسلام سخنگوی رسمی جنبش انصارالله یمن شامگاه امروز سه‌شنبه ضمن محکومیت جنایت رژیم صهیونیستی در لبنان که به انفجار چند دستگاه پیجر در بیروت و زخمی شدن بیش از ۲۰۰۰ نفر منجر شد، تأکید کرد که این حمله شمار زیادی از غیرنظامیان لبنانی را هدف قرار داده است .

صنعا انفجار پیچرها در لبنان را محکوم کرد

«هاشم شرف الدین»، سخنگوی دولت تغییر و سازندگی یمن اعلام کرد: این جنایت وحشیانه آشکارا قوانین بین‌المللی را نقض کرده و به‌طور وضوح حیات بشریت را نادیده می‌گیرد.

براساس گزارش شبکه خبری الجزیره، وی در ادامه افزود: استفاده از پیجر به عنوان ابزاری برای کشتار و مجروح کردن شهروندان لبنانی در تعدادی از مناطق این کشور روح و روان تشنه یهودیان صهیونیست را نشان می‌دهد که در عطش خون‌های نادیده گرفته انسان‌ها هستند.

شرف الدین ضمن اعلام همبستگی با ملت لبنان و خانواده قربانیان این حادثه را تسلیت گفته و سکوت جامعه جهانی در قبال اقدامات وحشیانه و تروریستی دشمن صهیونیستی را محکوم کرد.

وی همچنین تاکید کرد که ملت یمن اطمینان کامل دارد که این اقدام بزدلانه، عزم و اراده مقاومت اسلامی لبنان برای شکست رژیم صهیونیستی در نبرد دفاع از لبنان و فلسطین و در راه قدس را افزایش خواهد داد.

پیش از این «محمد عبدالسلام»، سخنگوی جنبش انصارالله یمن حمله امنیتی رژیم صهیونیستی به لبنان را که بسیاری از غیرنظامیان را تحت‌الشعاع قرار داد، محکوم و اعلام کرد این حمله جنایت و نقض حاکمیت لبنان محسوب می‌شود.

پیشتر وزارت خارجه لبنان با شدیدترین عبارات حمله رژیم صهیونیستی به دستگاه‌های ارتباطی بی‌سیم به نام «پیجر» را محکوم و اعلام کرد به محض تکمیل اطلاعات درباره این حمله، به شورای امنیت شکایت خواهد کرد.

پس از انفجار دستگاه‌های ارتباطی در مناطق مختلف لبنان که دست‌کم ۱۱ شهید و حدود ۴۰۰۰ زخمی برجای گذاشت، حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای رژیم صهیونیستی را مسؤول این حادثه دانست.

گمانه‌زنی‌ها درباره نحوه انفجار

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته دستگاه‌های ارتباطی جدیدی که اعضای حزب‌الله به همراه داشته‌اند دارای باتری‌های لیتیومی بوده‌اند که منفجر شده‌اند.
به نوشته این خبرگزاری، این باتری‌ها در صورتی که بیش از اندازه داغ شوند ممکن است دود کرده، ذوب شوند و دچار حریق شوند.
از باتری‌های لیتیومی قابل شارژ در طیف گسترده‌ای از محصولات از گوشی‌های موبایل گرفته تا لپ‌تاپ و خودروهای برقی استفاده می‌شود.
آتش ناشی از انفجار این باتری‌ها می‌تواند حرارتی تا ۵۹۰ درجه سانتی‌گراد (معادل ۱۱۰۰ درجه فارنهایت) تولید کند.
روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال به نقل از شرکت امنیتی «لوبک اینترنشنال» نوشته انفجار در دستگاه‌های ارتباط رادیویی در لبنان احتمالاً از طریق یک بدافزار صورت گرفته است. .
روایت‌های مختلف دیگری هم درباره نحوه وقوع این انفجار از جمله احتمال هک دستگاه‌ها یا پدیده «فرار گرمایی» مطرح شده‌اند که البته هیچ‌کدام از این روایت‌ها هنوز به تأیید نرسیده‌اند .
یک منبع لبنانی هم به شبکه الجزیره گفته که این دستگاه‌های پیجر از قبل بمب‌گذاری شده بود. این منبع به شبکه الجزیره گفت: وزن بسته‌ای که منفجر شده بیش از ۲۰ گرم حامل مواد منفجره نبوده است.
این منبع می‌گوید که دستگاه‌های ارتباطی که منفجر شدند پنج ماه پیش وارد لبنان شده بودند.
وی همچنین خبر داد که در حال حاضر مجموعه فرضیه‌هایی درباره نحوه انفجار این دستگاه‌ها در حال بررسی است.
پایگاه آی‌۲۴ رژیم صهیونیستی با استناد به گزارش‌های تأییدنشده ادعا کرده پیجرهایی که امروز در لبنان منفجر شده‌اند از مدل Gold Apollo AR-۹۲۴ model بوده‌اند که ساخت تایوان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1243230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =