ارتش رژیم صهیونیستی شهامت رویارویی مستقیم با رزمندگان حزب الله را ندارد/ طراحی مقاومت برای نبرد طولانی مدت با اسرائیل

محمدرضا رئوف شیبانی با اشاره به اینکه حزب الله به عنوان بخشی از جریان مقاومت عملیات‌های نظامی خود را در چارچوب قواعد و ضوابط تعریف شده بین المللی طراحی می‌کند، اظهار کرد: پاشنه آشیل ارتش رژیم صهیونیستی نبرد مستقیم با رزمندگان حزب الله است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، در پی اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی و انفجار پیجرها در بیروت که منجر به کشته و زخمی شدن برخی شهروندان لبنانی و نیروهای حزب الله شد و همچنین افزایش عملیات‌های هوایی رژیم علیه مواضعی در لبنان، به نظر می‌رسد تنش در حال تشدید در جبهه جنوبی لبنان باشد. نیروهای حزب الله در پاسخ به اقدامات اسرائیل چند پایگاه نظامی در سرزمین‌های اشغالی مورد هدف قرار دادند. پیش از آن نیز با توجه به ادعاهای رژیم صهیونیستی در خصوص آمادگی برای آغاز عملیات زمینی علیه حزب الله در جنوب لبنان، نگرانی‌هایی در این زمینه ایجاد شد.

با این حال نیروهای مقاومت اعلام کردند که به هر اقدام رژیم واکنشی قاطع نشان خواهند داد. به منظور بررسی بیشتر تحولات لبنان، گفتگویی با محمدرضا رئوف شیبانی -سفیر پیشین ایران در لبنان، سوریه و برخی دیگر از کشورهای خاورمیانه- انجام شد.

بیشتر بخوانید:

عملیات خون‌خواهی شهید هنیه باید کیفی و منجر به تلفات از دشمن شود/ احتمال برنامه‌ریزی یک عملیات ویژه علیه رژیم صهیونیستی

وی که تجربه حضور در لبنان در دورجه جنگ 33 روزه را دارد، در خصوص احتمال حمله زمینی اسرائیل به جنوب لبنان گفت: سطح تهدیدات در منطقه جنوب لبنان و شمال فلسطین اشغالی به دلیل خشونت طلبی رژیم صهیونیستی به وضعیت حساسی رسیده و در تحلیل شرایط به چند نکته باید توجه کرد؛ اول اینکه حملات از سوی هر دو طرف به صورت مدیریت شده است.

نکته دوم از نظر این دیپلمات این است که طرفین از شیوه‌هایی استفاده می‌کنند که در عین نشان دادن توان نظامی و امنیتی خود به دنبال رقم زدن موازنه بازدارندگی به نفع خود هستند و ویژگی دیگر این است که دو طرف رویکردهای عملیاتی هوشمندانه و در عین حال بهربرداری از ترفندهای عملیاتی جدید را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

اجماع ملی بی‌سابقه در لبنان علیه رژیم صهیونیستی

شیبانی در توضیح ترفندهای عملیاتی جدید خاطرنشان کرد: سیدحسن نصرالله -رهبر حزب الله لبنان- در گذشته نیز از این اصطلاح به عنوان مفاجعات و اقدامات غیر منتظره نام می‌برد. وی افزود: در حال حاضر، یک اختلاف فاحش در کیفیت و ماهیت رفتار نظامی دو طرف درگیر قابل مشاهده است که ناظران سیاسی هم به آن اذعان دارند، مسئولیت پذیری حزب الله به عنوان یک جریان مقاومتی است که همچنان عملیات‌های نظامی خود را در چارچوب قواعد و ضوابط تعریف شده نظامی طراحی و اجرا می‌کند اما رژیم صهیونیستی به دلیل ماهیت غیرانسان‌دوستانه خود دست به عملیات‌های خارج از عرف و چارچوب پذیرفته شده نظامی می‌زند و همین امر موجب بالا رفتن تلفات غیرنظامیان در مناطق درگیر می‌شود.

سفیر پیشین ایران در بیروت با اشاره به تجربه نبردهای گذشته بین رژیم صهیونیستی و رزمندگان حزب الله در لبنان و همچنین ارتقاء سطح توانمندی نظامی مقاومت اظهار کرد: رژیم صهیونیستی به خوبی از بنیه نظامی مقاومت آگاه است و بنابراین دست به حمله زمینی نخواهد زد؛ زیرا پاشنه آشیل ارتش رژیم صهیونیستی نبرد رو در رو به ویژه در جبهه شمال فلسطین اشغالی و جنوب لبنان است. وی در خصوص تفاوت دیگر نبرد کنونی با جنگ‌های قبلی گفت: در نبردهای قبلی حزب الله تنها بود ولی در حال حاضر شاهد هستیم که اجماع و وحدت ملی در لبنان حاصل شده است و همه مردم این کشور رژیم صهیونیستی را به عنوان یکی تهدید می‌دانند و در عین حال، جریان‌های مقاومتی غیرشیعی موجود در لبنان دوش به دوش رزمندگان حزب الله و در دفاع و حمایت مردم مظلوم فلسطین وارد نبرد شده‌اند.

محور مقاومت در حال طراحی نبردهای آتی و رونمایی از توانمندی‌های پنهان

محمدرضا رئوف شیبانی با بیان اینکه «وحدت صف» ایجاد شده نقطه قوت جریان مقاومت و رهبری حزب الله در نبرد کنونی است، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی قصد دارد با مورد هدف قرار دادن اهداف غیرنظامی از طریق بمباران‌های هوایی به نوعی برتری میدانی خود را در هوا حفظ کند و از همین رو، اجرای عملیات‌های هوایی را در دستور کار خود قرار داده است. این دیپلمات با سابقه در خصوص رویکرد حزب الله نیز گفت: همانطور که در مقاومت لبنان در جنگ 33 روزه توانست با مورد هدف قرار دادن ناوچه ساعر رژیم صهیونیستی برتری دریایی اسرائیل را در آن مقطع مورد هدف قرار دهد، امروز هم محور مقاومت به ویژه حزب الله با علم به رویکرد نظامی اسرائیل قصد دارد طراحی مناسبی برای مرحله آتی نبرد در دستور کار خود قرار دهد.

وی افزود: مقاومت لبنان با برخورداری از تجربیات موفق خود در جنگ 33 روزه اکنون نیز این استعداد و آمادگی را دارد که در چارچوب و قواعد نظامی در بالاترین سطح با تهدیدات رژیم صهیونیستی مقابله کنند. از نظر شیبانی، مقاومت از شیوه نبرد طولانی مدت و متناسب با تحولات میدان استفاده می‌کند و بر همین اساس در مقاطع مختلف عملیات‌های خود را طراحی می‌کند. سفیر پیشین ایران در لبنان با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به لبنان در سال 1996 موسوم به خوشه‌های خشم گفت: مقاومت پس از آن 4 سال به صورت مستمر مواضع ارتش رژیم صهیونیستی را در مناطق اشغالی جنوبی لبنان مورد هدف قرار داد که این نوع عملیات در نهایت منجر به عقب نشینی و فرار سربازان رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان شد.

وحدت عناصر مختلف مقاومت در میدان نبرد با اسرائیل

شیبانی در پاسخ به سوال در مورد لزوم همراهی سایر بخش‌های مقاومت در عراق و یمن به منظور کاهش فشار بر حزب الله گفت: جبهه مقاومت بعد از طوفان الاقصی تجربه جدیدی را به دست آورد و آن را عملیاتی کرد که عبارت است از ایجاد وحدت بین میادین نبرد؛ بدین معنا که بعد از طوفان القصی عناصر مقاومت در مناطق مختلف به طور یکپارچه وارد عملیات نظامی علیه رژیم صهیونیستی شدند. وی افزود: در سوریه نیز که بدون شک آمریکا و اسرائیل به پشتیبانی و تسلیح گروه‌های تروریستی می‌پرداختند، وحدت فرماندهی بین نیروهای چند ملیتی مقاومت به وجود آمد.

سفیر پیشین ایران در بیرون با بیان اینکه در حال حاضر هماهنگی عناصر مختلف مقاومت مانع تمرکز ارتش رژیم صهیونیستی بر یک جبهه شده است، تصریح کرد: پراکندگی نیروهای نظامی صهیونیستی منجر به مستهلک شدن بخشی از آنها شده و استمرار وحدت بین حلقه‌های مختلف مقاومت جزئی از استراتژی آن است. وی در مورد پاسخ ایران به ترور شهید هنیه در تهران نیز گفت: با توجه به اعلام مقامات ایرانی پاسخ ایران به این مسئله قطعی خواهد بود اما به چند نکته باید توجه کرد؛ اول اینکه مسئولین ایرانی در سطوح عالی نظامی و سیاسی به شیوه خود قوانین نبرد را ترسیم می‌کنند.

وی افزود: نکته دیگر این است که صرف نگه داشتن نظامیان و ساکنان سرزمین‌های اشغالی در وضعیت خوف و رجا خود یک شیوه نبرد است و چه بسا آثار روانی آن در جامعه صهیونیستی کمتر از عملیات مستقیم نظامی نباشد. دیپلمات ایرانی سومین مورد را غیرقابل پیش‌بینی بودن پاسخ از نظر حجم، چگونگی، زمان و مکان عملیات دانست و افزود: این رویکرد تعریف شده و قابل قبول در رفتارهای نظامی متداول در صحنه بین المللی است و جمهوری اسلامی نیز در همین چارچوب عملیات‌های خود را طراحی می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1243686

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =