موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها / قالیباف: گزارش مجلس درباره معدن طبس بدون کوچکترین مماشات تهیه می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور را بررسی می‌کنند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف شروع شد که موارد کاری آن به شرح زیر است:

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اندونزی (اعاده شده از شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه بیمه

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور

انتخاب نمایندگان ناظر در مجامع و شوراها

قالیباف: گزارش مجلس درباره معدن طبس بدون کوچکترین مماشات تهیه می‌شود

محمدباقر قالیباف در ابتدای جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس در نطق پیش از دستور خود گفت: حادثه معدن طبس عمیقا قلب ما و ملت شریف ایران را به درد آورده است. هیچ کارفرما و یا مسئولی حق ندارد هر سطحی از حوادث دردآور این‌چنینی را اقتضای کار و یا غیرقابل اجتناب بداند.

وی افزود: کمیسیون صنایع مجلس و آقای نیکزاد به عنوان نماینده ویژه اینجانب به همراه نماینده طبس در میدان در روند تصمیم گیری ها و فرایند امدادرسانی نظارت کرده و گزارش دقیق از علل وقوع حادثه تهیه خواهند کرد؛ در این زمینه بدون کوچکترین مماشات به نمایندگان ملت و مردم شریف ایران گزارش خواهیم داد.

رییس مجلس تاکید کرد: آیین نامه ایمنی در معادن مصوب سال ۱۳۹۱ زینتی و صوری نیست و باید مو به مو و با دقت رعایت شود.

اصلاح لایحه موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و اندونزی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه با اصلاح لایحه موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اندونزی جهت رفع ایرادات و ابهامات وارده از سوی شورای نگهبان موافقت کردند.

انتقاد نماینده مینودشت از اخراج معدن‌کاران به دلیل اعتراض

سید نجیب حسینی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس در تذکری با بیان تسلیت در پی حادثه انفجار معدن طبس عنوان کرد: این حادثه‌ جان بسیاری از عزیزان ما را در ایران گرفت و تعدادی از موکلین من در حوزه انتخابیه داغدار شدند.

وی با تقدیر از رئیس مجلس جهت ورود به موضوع انفجار معدن طبس گفت: با توجه به اینکه حدود هزار نفر از موکلین من در معدن زغال سنگ طبس کار می‌کنند، شنیده بودم که به کرات در آنجا بسیاری از مسائل ایمنی رعایت نمی‌شود. همچنین به جرات می‌گویم که هرگونه اعتراض کارگران در آن معادن، معادل اخراج آنهاست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان خواستار رسیدگی به موضوع حادثه انفجار معدن «معدن‌جو»ی طبس شد.

قالیباف: دولت برای جابجایی در ردیف‌های بودجه لایحه اصلاحی به مجلس دهد

محسن زنگنه در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با استناد به اصل ۵۲ قانون اساسی در اخطاری گفت: طبق اصل ۵۲ قانون اساسی بودجه سالانه کشور باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و هرگونه تغییر در ارقام بودجه منوط به طی کردن مراتب قانونی است.

وی یادآور شد: زمانی که آقای پزشکیان نماینده مجلس شورای اسلامی بودند بارها انتقاداتی را نسبت به مواردی مطرح کردند که نقش مجلس را کمرنگ می‌کرد؛ اکنون این موضوع را درباره بودجه شاهد هستیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی توضیح داد: دولت چهاردهم مجوزی از مقام معظم رهبری برای برداشت ۲۰ درصد از سهم صندوق توسعه ملی گرفتند که به سرفصل بودجه اضافه شد. از طرف دیگر برآوردهای خرید گندم نزدیک به ۱۴۰ همت کسری دارد لذا انتظار می‌رود که اگر قرار بر تغییر در ردیف‌های بودجه باشد دولت در لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی این موضوع را دنبال کند.

وی مجددا اظهار کرد: اجازه رهبری برای افزایش سهم دولت از منابع صندوق توسعه ملی صادر شده است منتها موضوع سر این است که این منابع کجا هزینه شود. منابع تخصیصی رهبری ۱۰۰ درصد آن باید برای تملک سرمایه‌ای هزینه شود منابع از فروش نفت هم وجود دارد. انتظار می‌رود که دولت چهاردهم در همین ابتدای کار این موضوع را از مجلس شورای اسلامی پیگیری کند و در قالب لایحه دوفوریتی اقدام کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تصریح کرد: مجلس برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان یک درصد به مالیات بر ارزش افزوده اضافه کرد که مبلغی بالغ بر ۷۰ همت است. تاکنون طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه ۸۰ درصد از منابع ۷۰ همتی تحقق پیدا کرده که متعلق به بازنشستگان است و دولت باید به تکلیفش عمل کند نه این‌که مصاحبه کرده و حرف از کم‌برآوردی زند.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار اظهار کرد: احتمالا منظور آقای زنگنه از کم‌برآوردی در گندم، مجلس نیست چون ما در زمان بررسی لایحه بودجه به آقای منظور گفتیم که برآوردها کامل نیست و حتما کسری خواهند داشت. به هرحال برآورد دولت قبل این بود و برهمان اعداد و ارقام تاکید داشتند و تصویب هم شد. اکنون هم کمبود داریم و حتما پیگیری می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جابجایی‌ها در بودجه باید در چارچوب لایحه اصلاحی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود و ما پیگیری می‌کنیم. در موضوع گرفتن مجوز دولت از رهبری برای برداشت ۲۰ درصد از صندوق توسعه ملی هم، رهبری فرموده‌اند که باید محل هزینه آن در تملک دارایی سرمایه‌ای باشد و صرف هزینه جاری نشود لذا دولت باید برای بقیه جابجایی‌ها در بودجه لایحه اصلاحی دهد.

قالیباف همچنین درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نیز گفت: در قانون منابع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان پیش‌بینی شده است که علی‌الحسابی هم پرداخت شده منتها باید مابه‌التفاوت از فروردین تاکنون پرداخت شود اعتبار ۷۰ همتی هم پیش‌بینی شده و دولت باید موضوع را پیگیری کند.

نخعی: بسیاری از حوادث به‌دلیل تبانی مشتی سرمایه‌دار با برخی از مسئولان بی‌کفایت است

مصطفی نخعی در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس در تذکری با اشاره به حادثه انفجار معدن زغال سنگ در طبس گفت: درخواست ما این است که هرچه زودتر رسیدگی فوری در ارتباط با این حادثه انجام و ابعاد مختلف آن بررسی و واقعاً با مسببان این حادثه تلخ و ناگوار برخورد و به مردم نیز گزارش مربوط صادقانه ارائه شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم رسیدگی به موضوع معدن طبس به سرنوشت حوادث قبلی دچار نشود، عنوان کرد: وقتی حادثه‌ای اتفاق می‌افتد، بسیاری مصاحبه می‌کنند و می‌گویند که ما بررسی می‌کنیم و گزارش می‌دهیم اما متاسفانه بعد از مدتی موضوع به فراموشی سپرده می‌شود؛ این درست نیست و مشابه آن را در حادثه آتش سوزی منطقه ویژه بیرجند داشتیم که تا امروز هیچ گزارشی به مردم ارائه نشده است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس ابراز عقیده کرد: بسیاری از این حوادث به دلیل تبانی ناجوانمردانه یک مشت سرمایه‌دار از خدا بی‌خبر با برخی از مسئولان بی‌کفایت اتفاق می‌افتد و در سایه عدم نظارت مناسب است؛ این‌ها باید رسیدگی شود و فساد سیستماتیکی که در مسئولیت‌های نظارتی ایمنی وجود دارد باید از بین برود چرا که تا زمانی که چنین مواردی وجود دارد ما این حوادث را متاسفانه مجدداً خواهیم داشت.

نخعی همچنین با انتقاد از اظهارات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همچنین جای تاسف است که وزیر کار که مسئولیت مستقیمی در این موضوع دارد مصاحبه می‌کند و می‌گوید که این حادثه غیر قابل پیش‌بینی بود؛ این چه حرف غیر کارشناسی و غیرعلمی است که مطرح شده است؟ اگر خطرات به درستی شناسایی و مدیریت ریسک به خوبی انجام می‌شد و کار علمی مناسب صورت می‌گرفت و اگر مسئولان زیر مجموعه وزارت کار، کار خود را درست انجام داده بودند، آیا این اتفاق رخ می‌داد؟ مردم از مسئولان انتظار دارند که به جای فرافکنی‌ها، حرف درست منصفانه و علمی بزنند.

وی در پایان با تقدیر از ورود رئیس مجلس شورای اسلامی به موضوع حادثه انفجار طبس،  خواستار رسیدگی واقعی به این حادثه شد.

موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها

ولی الله بیاتی، سخنگوی  کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در جلسه علنی امروز مجلس در توضیح کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور گفت: در این طرح برگزاری آزمون برای نامزدها ۶ ماه قبل از برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا پیش بینی می‌شود و افراد باید نسبت به قوانین شهرداری ها اطلاعات کافی داشته باشند.

وی ادامه داد: پیش بینی از جرائم انتخاباتی نیز در این طرح دیده شده است. لزوم پاسخگویی شفاف و مسئولانه برای نامزدهای رد صلاحیت شده نیز در نظر گرفته شده است.

نمایندگان مجلس با ۱۴۵ رای موافق، ۴۲ رای موافق و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۶۲ نماینده حاضر با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور موافقت نمودند.

عظیمی راد: مطالبات معلمان پرداخت شود

احسان عظیمی راد، نماینده مردم مشهد در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس در تذکری گفت: تذکر بنده خدمت رئیس محترم سازمان برنامه بودجه و سازمان امور اداری استخدامی و صندوق بازنشستگی کشوری است؛ چرا که  معلمان عزیز ما که در آستانه آغاز سال تحصیلی و شروع مدارس هستیم، چشم و چراغ کشور هستند و همه ما این را می‌دانیم که حتماً تعهداتی که آقای وزیر آموزش و پرورش نسبت به تعیین تکلیف وضعیت معلمان داشته‌اند، عملی شود.

وی ادامه داد: باید عزیزان ما در سازمان‌های مختلفی که اسم بردم این کمک را به وزیر محترم بدهند . این مطالبه جدی ماست که دوستان هم باید پاسخگو باشند و هم باید در این زمینه کمک کنند. هم معلمین شاغل و هم معلمین عزیز بازنشسته و سایر عزیزانی که همکاران فرمودند باید کمک داده شوند.

عظیمی راد در پایان گفت: تذکر بعدی من خدمت وزیر محترم راه و شهرسازی است. ما در شهرک شهید رجایی مشهد یک پروژه ۴۵۲ واحدی داریم و از جمله برنامه های خانم دکتر صادق هست. خواهش می‌کنم ایشان حتماً مشکل سه ساله‌ای که وزارت راه و شهرسازی به هر حال عمل نکرده است را به سرانجام برساند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1243751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =