ترس از «در تله جنگ نیفتادن»، بزرگ‌ترین تله جنگ است

رضایی گفت: اگر می‌خواهیم کشور وارد جنگ نشود باید به تجاوزهای دشمن پاسخ قاطعانه بدیم تا آن‌ها جرات نکنند دوباره حمله کنند. حرف‌هایی که از طرف شیفتگان آمریکا درباره «تله جنگ» زده می‌شود «بزرگ‌ترین تله» برای افتادن در جنگ است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز، پس از شهادت سید حسن نصرالله مطالبه عمومی برای پاسخ بازدانده به اسرائیل که از زمان ترور اسماعیل هنیه آغاز شده، بیش از بیش فراگیر شده است. از سوی دیگر برخی از تحلیل‌گران سیاسی براین باورند که اگر ایران پاسخ غیردیپلماتیک به تجاوزگری این رژیم بدهد در «تله جنگ» خواهد افتاد و این همان خواسته رژیم صهیونیستی است و نه تنها ایران بلکه منطقه درگیر جنگ می‌شود.

بیشتر بخوانید؛

جنگ روایت‌ها از سقوط هلیکوپتر تا ضاحیه

شاید شکل‌گیری چنین انگاره‌ای در میان برخی تحلیل‌گران موجب لفاظی‌های نتانیاهو نیز شده است. وی ساعاتی پیش از به شهادت رساندن دبیرکل حزب‌الله با بمب سنگرشکن یک تنی! مدعی شده بود: «پیام ما به تهران این است؛ اگر حمله کنید، حمله می‌کنیم، هیچ مکانی در ایران نیست که دست اسرائیل به آن نرسد. این درباره تمام خاورمیانه صحت دارد.»

در برابر انگارهِ ترجیحِ پاسخِ دیپلماتیک بر هر پاسخ دیگری، مدافعان سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران می‌گویند، عدم پاسخ کوبنده و بازدارنده به اسرائیل موجب تداوم تجاوزگری این رژیم است زیرا ما هم اکنون نیز در جنگ هستیم و بی‌عملی موجب شکست در این جنگ می‌شود. در راستای این استراتژی حتی برای معتقدند تعلل در پاسخ به ترور هنیه موجب فراهم شدن جرات برای ترور دبیرکل حزب‌الله شد. از جمله علی مطهری در توئیتی انتقادی نوشته است: «تعلل ایران در پاسخ به ترور شهید اسماعیل هنیه با فریب خوردن از وعده های آمریکا برای برقراری آتش بس،، باعث شد رژیم صهیونی جرات ترور سید حسن نصرالله را هم پیدا کند.» هرچند تمام مسئولین ارشد سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی بارها بر ضرورت خونخواهی شهید هنیه تاکید کرده و البته اعلام کرده بودند «زمان و مکان» پاسخ به چنین عملیات تروریستی را ایران تعیین خواهد کرد.

به موازات تاکید بر ضرورت خونخواهی شهدای مقاومت، پس از شهادت سید حسن نصرالله این نگرانی وجود دارد که با توجه به شخصیت کاریزماتیک و تاثیرگذار وی، لطمه‌ای که به این گروه وارد شده جبرن ناپذیز باشد. چنین نگرانی پس از شهادت سید عباس موسوی (دومین دبیرکل حزب‌الله) در فوریه ۱۹۹۲ نیز وجود داشت اما با اجماع شورای تصمیم‌گیری حزب‌الله، سرانجام سید حسن نصرالله که جوانی کمتر شناخته شده بود برای دبیرکلی حزب‌الله انتخاب شد و توانست بیش از سه دهه، عملیات‌های موفقیت‌آمیز بسیاری را علیه اسرائیل رهبری کند.

در ادامه گفتگو با چهار تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را در زمینه چگونگی پاسخ ایران به ترورهای اخیر اسرائیل، علل شتاب گرفتن اقدامات جنایت‌آمیز این رژیم و آینده حزب‌الله پس از شهادت دبیرکل آن را می‌خوانید:

ترس در «تله جنگ» نیفتادن، «بزرگ‌ترین تله» جنگ است

حمایت ایران از محور مقاومت همه جانبه خواهد بود

ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: اسرائیل روزهای آخر حیات خودش را سپری می‌کند و این دست و پا زدن‌ها مانع نابودی این رژیم نخواهد شد. ما به طرق مختلف، هم با ابزارهای دیپلماتیک هم با ابزار نظامی به جنایت صهیونیست‌ها پاسخ خواهیم داد. آخرین جنایت مستقیم آن‌ها در ایران ترور شهید هنیه بود که رسما و علنا به این جنایت پاسخ خواهیم داد.

وی افزود: مقاومت در یک سال اخیر لطمات و ضربات جبران‌ناپذیری بر پیکره رژیم صهیونیستی وارد کرده که این‌ها قابل جبران نیست و روند نابودی رژیم صهیونیستی را تصریح کرده است. ما از محور مقاومت حمایت کرده و حمایت خواهیم کرد و این حمایت هم همه جانبه خواهد بود.

حرفایی که درباره نیفتادن در تله جنگ زده می‌شود، بزرگ‌ترین تله برای افتادن در جنگ است

رضایی تصریح کرد: اگر از جنگ فرار کنیم حتما مورد حمله آن‌ها قرار خواهیم گرفت. به نظرم آمادگی برای جنگ بهترین روش برای پیشگیری از جنگ است نه فرار کردن از آن. حرفایی که از طرف برخی شیفتگان آمریکا درباره نیفتادن در تله جنگ زده می‌شود بزرگ‌ترین تله برای افتادن در جنگ است. اتفاقاً اگر می‌خواهیم کشور وارد جنگ نشود باید به تجاوزهای دشمن پاسخ قاطعانه بدیم تا آن‌ها جرات نکنند دوبار حمله بکنند به همین علت است که ما در پاسخ به ترور شهید که در داخل کشورمان رخ داد سر سوزنی تردید نداریم و حتما پاسخ خواهیم داد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه گفت: اما اینکه از جنگ فرار بکنیم فقط کار بزدل‌ها و ترسوهاست. نتیجه کار بزدل‌ها و ترسوها و دیپلماسی آن‌ها را در دوره ۸ ساله آقای روحانی دیدیم. آقای روحانی تجربه عبرت‌آموزی برای حکمرانی اشتباه در کشور است. درخواست ما از آقای دکتر پزشکیان این است که راه و رسم دولت ورشکسته آقای روحانی در کشور تکرار نشود زیرا دیپلماسی ایشان شکست خورد. در دوره‌ای که بیشترین امتیاز را به غرب دادیم بیشترین گرانی را در کشور داشتیم، انشالله باید تلاش کنیم که این تجربه مجددا تکرار نشود.

رضایی همچنین گفت: اسرائیل رو به نابودی است و نباید خیلی به دست و پا زدن‌های این روزهای نتانیاهو توجه کرد. آن‌چه که باید انجام بدیم تقویت مقاومت است تا با توان بیشتر و سریع‌تر به نابودی اسرائیل نزدیک بشیم.

ترس در «تله جنگ» نیفتادن، «بزرگ‌ترین تله» جنگ است

در راس هر اقدامی مقام معظم رهبری تصمیم‌گیری خواهند کرد

عباس گلرو عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: انشالله حزب‌الله لبنان به زودی دبیرکل جدید را معرفی خواهد کرد؛ فردی که شجاع، دلیر و کاریزماتیک باشد و بتواند جای سید نصرالله را پر کند و قوی‌تر از گذشته راه وی در حزب‌الله ادامه یابد. نحوه پاسخ به جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در شورای عالی امنیت ملی و همچنین کمیسیون امنیت ملی مجلس از جهات نظامی و امنیتی بررسی می‌شود و طبیعتا در راس هر اقدامی مقام معظم رهبری تصمیم‌گیری خواهند کرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با توجه به حساسیت و وضعیت منطقه‌ای بهترین و هوشمندانه‌ترین تصمیم را اتخاذ خواهد کرد تا هم پاسخ درخوری برای آرام کردن قلوب مومنین و هم پاسخی به جنایات رژیم صهیونیستی باشد اما باید بگویم در سوریه، لبنان و رام‌الله گلوگاه رژیم گرفته شده و مسائلی که در درون این رژیم وجود دارد موجب بی‌ثباتی و ناامنی روانی و اجتماعی در میان مردمش شده است. در حال حاضر عدم امنیت روانی از مرزهای رژیم به تل‌آویو هم رسیده و ساکنین آن سرزمین نگرانند و دنبال فرار هستند. مهاجرت بیش از نیم میلیون نفر از مناطق مناطق شمالی به سمت مناطق مرکزی موید این ادعا است و با وجود ازدحام جمعیت در مرکز باز هم امنیت وجود ندارد و این مسئله بزرگ‌ترین ضربه را به اسرائیل زده است.

ضرورت انسجام بین پارلمان‌های کشورهای ضد امپریالیستی

گلرو در تشریح اقدامات مجلس برای پاسخ درخور به اسرائیل گفت: طبیعتا بخشی از کار بر عهده مجلس است و در این زمینه تصویب قوانینی را برای تخصیص منابع مالی محور مقاومت انجام خواهیم داد. علاوه بر این با توجه به تاکید رهبر انقلاب بر فعال شدن دیپلماسی پارلمانی، ایجاد انسجام بین پارلمان‌های دنیا به‌ویژه کشورهایی که موضع ضد امپریالیستی دارند از ونزوئلا تا آفریقای جنوبی و تا منطقه خاورمیانه ضرورت دارد و آن را پیگیری خواهیم کرد. یکی دیگر از وظایف مجلس نظارت بر عملکرد دستگاه‌های داخلی برای امدادرسانی و کمک‌رسانی است و در دو سه روز گذشته از طریق هلال احمر و وزارت خارجه این وظیفه را پیگیری کردیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: افکار عمومی بداند آنچه که در این منطقه با محوریت ایران و هزینه دادن مردم ایران در جهت مقابله با اشغال‌گری و ظلم رقم خورده در تاریخ ماندگار می‌شود و این رسالت تاریخی ماندگار به نام مردم ایران نوشته خواهد شد.

وی با بیان این که مقاومت و مکتب آن قائم به شخص نیست گفت: اشخاص مهم هستند اما در کنار این چهره‌ها، بدنه افکار عمومی و حامیانش و البته رهبران جدیدی که انتخاب می‌شوند، نقش مهمی در ادامه راه دارند و بر این اساس آینده را روشن می‌بینم هر چند در ظاهر شاید به نوعی تحلیل شود که وضعیت سختی بوجود آمده است. ان‌شاءالله امروز و فردا نیز دبیر کل جدید نیز معرفی می‌شود.

گلرو خاطرنشان کرد: البته نباید از یاد برد که ما در یک جنگ نابرابر قرار داریم، رژیم صهیونیستی سلاح‌های دارد که ساخته ایالات متحده آمریکا است. اف ۳۵ که آن‌ها دارند و در همین عملیات هم استفاده کردند، ساخت ایالات متحده آمریکاست اما حزب‌الله با همین امکاناتی که دارد خوب ایستادگی کرده است.

ایران، رژیم صهیونیستی را به تله و در واقع نابودی کشانده است

وی با بیان این که ما اکنون وسط معرکه و جنگ هستیم گفت: جمهوری اسلامی ایران رژیم صهیونیستی را به تله و در واقع نابودی کشانده و این رژیم را در یک فضایی گرفتار کرده که دست و پا میزند. ما بیش از ۴۰ سال است در میان معرکه‌ایم و برای برافراشته شدن پرچم عزت مسلمان‌ها در حال ‌جنگیم پس بنابراین خوف و ترسی وجود ندارد. البته هوشمندی و درایت نیاز است به نحوی که امنیت ملی ما خدشه دار نشود، منافع ملی کشور تامین و مردم ضرر نکنند.

این عضو کمیسون امنیت ملی مجلس گفت: ما از یک سو یک رسالت اسلامی، تمدنی و تاریخی داریم و آن دفاع از مظلومان فارغ از دیانت آن‌ها است. طرح رفراندوم جمهوری اسلامی ایران برای حل مسئله فلسطین که رهبر انقلاب مبتکرش هستند نیز در همین راستا است. رفراندومی در کل سرزمین اشغالی به شمول بیش از ۲۷ هزار کیلومتر مربع و نیز به شمول تمام ادیان و اقوام آن سرزمین برای تعیین نظام سیاسی‌اش که عین عقلانیت و دموکراسی است و ان شاءالله اتفاق بیفتد.

ترس در «تله جنگ» نیفتادن، «بزرگ‌ترین تله» جنگ است

دوگانه‌سازی در زمینه پاسخ به اسرائیل خطرناک است

علیرضا عباسی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: یکی از مسائلی که این روزها مطرح می‌شود این است که اگر ایران بخواهد به اسرائیل پاسخ بدهد و این پاسخ نظامی باشد به سمت جنگ خواهیم رفت. متاسفانه افراد مختلفی که تصمیم‌سازی می‌کنند با مشورت‌های این چنینی دستگاه محاسباتی کشور را دچار خطا می‌کنند و تصمیم‌گیری را به نوعی به انحراف می‌کشانند. نباید به واسطه این مشورت‌ها دچار دوگانگی در تصمیم‌گیری بشویم زیرا این دوگانه خطرناک است و به ما آسیب می‌زند.

وی افزود: باید نگاه کنیم منافع ملی چیست و بر اساس این منافع و رسالتی که برای انقلاب اسلامی و نظام اسلامی تعریف کردیم، حرکت کنیم. این که گفته می‌شود اگر مقابل دشمنی که تمام تجهیزات و امکانات و ابزارش را بسیج کرده، کوتاه بیاییم تا ما را نابود نکند، یا این که بگویند اسرائیل با ما کاری ندارد و مسئله‌اش فقط فلسطین است، عقلانی نمی‌باشد. اسرائیل به نیل تا فرات هم بسنده نمی‌کند. اگر امروز این‌جا متوقف شده به این دلیل است که نتوانسته و یکی از دلایل مهم آن انقلاب اسلامی و حمایت انقلاب اسلامی از محور مقاومت است.

امروز جبهه مقاومت تبدیل به خط مقدم ما در مقابله با اسرائیل شده است

عباسی در ادامه افزود: بنابراین اولا امروز جبهه مقاومت تبدیل به خط مقدم ما در مقابله با رژیم اشغالگر شده است. بنابراین وظیفه داریم که از این مجموعه‌ای در لبنان فعالیت می‌کند، دفاع و حمایت کنیم. ثانیا این رژیم جنایت‌هایی را علیه خود ما نیز انجام می‌دهد و مسئله فقط جنایت در سوریه، فلسطین و لبنان نیست. مثلا اسماعیل هنیه در یک مراسم رسمی دیپلماتیک در ایران شرکت می‌کند و بعد ترور می‌شود. کدام کشوری، کدام عقل سلیمی می‌پذیرد که هیچ پاسخی ندهد؟!

این نماینده مجلس در تشریح علت پاسخ به ترور شهید هنیه افزود: اگر پاسخ ندهیم مطمئنا اسرائیل جلوتر می‌آید.پس پاسخ باید اینقدر کوبنده و پشیمان کننده باشد که دیگر فکر تعرض نکند. اگر اتفاقاً ما وارد این قضیه نشویم جنگ اتفاق می‌افتد و اسرائیل مصمم‌تر می‌شود که دوباره تعرض کند. به هرحال ما موضوعات مختلفی در کشور داریم و آن جایی که محکم ایستادیم، دشمن کوتاه آمده و عقب رفته است مثلا قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را در مجلس یازدهم مصوب کردیم و دشمن عقب نشست.

مسیر مقاومت با رفتن افراد تقویت می‌شود

عباسی درباره آینده جبهه مقاومت پس از شهادت سیدحسن نصرالله گفت: از اول تاریخ اسلام که نگاه می‌کنیم جریان اسلام فراز و نشیب‌های متعددی داشته، از پیامبر اسلام گرفته تا ائمه اطهار علیهم السلام یا شهید شدند یا مسموم شدند و این‌گونه نبود که با رفتن یکی مسیر متوقف شود. بعد از انقلاب هم مسیر به این شکل است و با رفتن افراد هم متوقف نمی‌شود. تفکر انقلاب اسلامی و محور مقاومت که از انقلاب اسلامی نشأت گرفته با رفتن افراد تقویت می‌شود زیرا عده‌ای را آگاه و بیدار می‌کند و این بیداری منجر به تقویت مسیر می‌شود.

وی تصریح کرد: زمانی فقط ما صحبت از فلسطین و مقاومت می‌کردیم ولی امروز جوانان اروپایی و آمریکایی مقابل ظلم رژیم اشغالگر در کشورهای خودشان راهپیمایی می‌کند. پس این گونه نیست که با رفتن یک فرمانده یا یک رهبر جریانی متوقف شود. این مسیر یک مسیر دینی است و مطمئناً توقفی با رفتن افراد در اتفاق نخواهد.

نظم نوین جهانی حول محور مقاومت است

عباسی با بیان این بعد از اعلام شهادت سید حسن نصرالله، نتانیاهو می‌گوید ما دنبال نظم جدید هستیم گفت: آن‌ها از ۷۰ سال پیش دنبال نظم جدید و تشکیل یک مجموعه برای صهیونیسم بودند و شعارشان هم از نیل تا فرات بود ولی این نظم نوین جهانی چه شد؟ رسید به این‌ که در غزه گیر کردند. می‌خواستند خاورمیانه جدیدی را تشکیل بدهند و قلب این خاورمیانه جدید یک رژیم اشغالگری مثل اسرائیل باشد ولی طوفان الاقصی هیمنه اسرائیل را شکست. رژیمی که در یک زمان ارتش ۶ کشور عربی را شکست داد از پس یک گروه مقاومت برنیامد!

وی افزود: بنابراین مسئله این نیست که به دنبال دنبال نظم جدیدی هستند بلکه باید دید به این هدف می رسند یا خیر؟ امروز یک نظم نوین جهانی شکل گرفته و این نظم حول محور مقاومت است. موج مهاجرت از سرزمین‌های اشغالی در پی این نظم جدید پدید آمده است زیرا یک سال است که اقتصادشان هم تحت‌الشعاع جنگ قرار گرفته است و این بزرگ‌ترین آسیب برای رژیمی است که ادعا می‌کرد بیشترین قدرت نظامی را دارد و هیچ کس نمی‌تواند مقابلش بایستد! بنابراین نظم جهانی عوض شده ولی برعکس.

ترس در «تله جنگ» نیفتادن، «بزرگ‌ترین تله» جنگ است

قدرت‌نمایی‌های اخیری که صهیونیست‌ها در منطقه انجام دادند باید جایی متوقف شود

فتح‌الله توسلی عضو کمیسیون انرژی مجلس که در اولین جلسه مجلس پس از شهادت سیدحسن نصرالله با لباس نظامی در صحن حضور پیدا کرده بود به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: ما در جهان اسلام یک نقطه ضعفی داریم و صهیونیست‌ها هم یک امتیاز مثبت دارند. نقطه ضعف ما این هست که جامعه اسلامی و جهان اسلام متحد نیست و طبیعتا در مقابل اتحاد صهیونیست‌ها با آمریکایی‌ها و اروپایی ها و صاحبان قدرت ثروت و رسانه باعث شده که صهیونیست‌ها هر روز یک قدم جلوتر بیاید. زمانی در سوریه فرماندهان مقاومت را می‌زدند بعد آمدند در داخل لبنان فرماندهان مقاومت را زدند یا در خاک تهران اسماعیل هنیه را شهید کردند.

وی با بیان این که قدرت‌نمایی‌های اخیری که صهیونیست‌ها در منطقه انجام دادند باید جایی متوقف شود گفت: پاسخ به این اقدام طبیعتاً یک پاسخ نظامی و امنیتی است زیرا ما ارتباطی با صهیونیست‌ها نداریم که بخواهیم روابط سیاسی یا روابط تجاری‌ کشور را با این رژیم قطع ‌کنیم.

توسلی با اشاه به پیام رهبر انقلاب در زمینه ضرورت یاری جبهه مقاوت گفت: کسانی که باید پیام آقا را گرفته باشند، می‌گیرند. وقتی ایشان مسلمانان را به شکلی دعوت به جهاد می‌کنند، امیدواریم موجب شود مسئولین کشورهای اسلامی به خودشان بیایند و حوادث را تحلیل کنند و آینده خودشان رو ببینند. اگر صهیونیست‌ها در لبنان این جنایت را با حضور حزب‌الله مرتکب می‌شوند، برایشان بسیار راحت است که مثلا قطر را با خاک یکسان کنند پس باید در سیاست‌هایی مانند سازش تجدید نظر بکنند.

اقدام علیه اسرائیل باید سریع، دقیق و قاطع باشد

وی افزود: اقدام نظامی و امنیتی با رعایت ملاحظات مختلف باید صورت بگیرد زیرا با صهیونیست‌ها همسایه نیستیم و آن‌ها با فاصله چند صد کیلومتر از ما قرار دارند در این فاصله کشورهایی وجود دارند که با صهیونیست‌ها ارتباط دارند و پدافندشان فعال است و به صهیونیست‌ها خدمات اطلاعاتی ارائه می‌دهند البته دوستان نظامی و امنیتی ما هم همین‌طور هستند. شورای عالی امنیت ملی و ستاد کل نیروهای مسلح با سنجش تمام جوانب اقدام بعدی به موقع وارد عمل خواهند کرد. مطالبه عمومی مردم هم این هست که این اقدام اولا سریع، دقیق و قاطع باشد.

توسلی گفت: جبهه مقاومت ضربه خورده اما این ضربه قابل ترمیم هست هرچند ممکن است کسی جای سید حسن را نگیرد و قطعاً هم به لحاظ شخصیتی کسی جای وی را نخواهد گرفت اما جبهه مقاومت از لبنان گرفته تا یمن و عراق و سوریه توانستند طی چند دهه گذشته شخصیت‌های بزرگی را تربیت کنند تا به موقع بتوانند در شرایط حساس مدیریت مقاومت را به عهده بگیرند. کسی فکر نمی‌کرد در یمن شخصیت‌های بزرگی مثل فرمانده فعلی حوثی‌ها وجود داشته باشد که آمریکا را در منطقه مستاصل کرده است. با توجه به شناختی که از مقاومت دارم، معتقدم که قطعا خودشان را بازسازی خواهند کرد و انشاءالله با قدرت بیشتر و استحکام بیشتر به کارشان ادامه خواهند داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1244409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =