اذعان رسانه‌های بین المللی به حساب شده بودن عملیات موشکی ایران / وعده صادق 2 نتیجه اجماع نخبگان ایرانی برای انتقام از اسرائیل بود

بسیاری از ناظران بین المللی بر این باورند که وعده صادق 2 یک عملیات کاملا سنجیده و حاصل اجماع نخبگان سیاسی و نظامی ایران بود و این پیام در آن نهفته است که اسرائیل در صورت آسیب زدن به منافع ایران پشیمان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار بین الملل ایسکانیوز، ایران شامگاه سه شنبه در اقدامی نظامی و در دفاع از منافع ملی و حمایت از نیروهای خود در منطقه موجی از موشک‌های بالستیک را به سمت اسرائیل شلیک کرد. مقامات ایران همچنین حق دفاع از خود در ترور فرماندهان ارشد حزب الله -سید حسن نصرالله- و حماس -اسماعیل هنیه- و حملات مربوط به لبنان نیز اشاره کرده‌اند و آن را حق مسلم ایران برای دفاع از خود خواندند.

در واکنش به این اقدام رسانه های غربی نیز با اعلام گسترده بودن این اقدام اشاره کرده و به تحلیل آن پرداختند. دن صباغ - سردبیر دفاعی و امنیتی گاردین - معتقد است از آنجایی که موشک‌های رهگیر پیچیده و گران هستند و موجودی آنها نامشخص است، شلیک این همه موشک بالستیک در چند دقیقه نشان دهنده تلاشی جدی برای شکست یا فرسودگی دفاع هوایی اسرائیل است.

بیشتر بخوانید:

اسرائیل فقط زبان زور را می‌فهمد / آشکار شدن ضعف‌های دفاعی اسرائیل و شکست‌ناپذیری موشک‌های هایپرسونیک ایران

همچنین اتریک وینتور – دبیر سیاسی گاردین- نیز نوشت: انتقام جویی خطرناک و بی‌سابقه ایران «منعکس کننده اجماع فزاینده در درون نخبگان ایرانی است که تصمیم آن برای عدم انجام انتقام نظامی پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران در ماه ژوئیه یک اشتباه استراتژیک بود» .

دبورا هاینس -سردبیر امنیتی و دفاعی اسکای نیوز- نیز نوشت: اسرائیل می‌دانست که این حمله پس از حمله به متحدان و منافع ایران صورت خواهد گرفت.

رابرت فانتینا -نویسنده کتاب استعمار شهرک نشین در فلسطین و کشمیر- نیز در تحلیل خود در اسپوتنیک در مورد حمله موشک‌های بالستیک ایران گفت به نظر می‌رسد که در این مورد پاسخ سنجیده‌ای صورت گرفته است. اگر این پاسخ سنجیده را به حساب ضعف بگذارید، پشیمان خواهید شد. زیرا ثابت می‌شود که اشتباه کرده‌اید. او افزود: دولت ایران صبورانه مراقب است و دید دراز مدتی به مسائل داشته و لزوما به دنبال یک پیروزی فوری نیست؛ اما می‌خواهد شاهد پیشرفت در صلح در منطقه باشد و این به معنای شکست اسرائیل است. باید دید که چگونه این کار را انجام خواهد داد.

استرایورم یک نویسنده و روزنامه نگار مستقل نیز با تایید حرف‌های فانتینا می‌گوید: حمله قبلی ایران در ماه‌های قبل تقریبا شبیه یک نمایش بود تا به اسرائیل بفهماند که «نه تنها می‌توانیم به شما ضربه بزنیم، بلکه می‌توانیم به شدت به شما ضربه بزنیم». این نشان داد موشک‌های ایران می‌توانند از لایه های متعدد دفاعی شما حتی با تمام محافظان شما در ناتو و ایالات متحده عبور کنند و اساسا اکثر آن اسرائیل را ساقط کنند. ایران خواست بفهماند موشک‌های اصلی ما دقیق و محکم به آنها اصابت کردند.

همچنین قابل ذکر است که بنیامین نتانیاهو -نخست وزیر اسرائیل- نیز در واکنش به این حملات موشکی گفت که ایران اشتباه بزرگی مرتکب شده و تاوان آن را خواهد داد و حملات خود را به لبنان ادامه داد. آمریکا نیز حمایت خود را اسرائیل برای هرگونه اقدام تلافی جویانه ای ابراز کرده و بار دیگر نشان داد هیچ علاقه‌ای به کاهش تنش‌ها در منطقه ندارد. همچنین ایالات متحده پس از این حملات فورا به دنبال افزایش نیروهای نظامی خود در خلیج فارس است.

در واکنش به این سخنان نیز دومینیک واگهورن -سردبیر امور بین‌الملل اسکای نیوز- سیاست دیپلماسی آمریکا را شکست خورده توصیف کرد. او معتقد است پس از شکست دیپلماسی، دم اسرائیل سگ آمریکایی را تکان می‌دهد. او نوشت ایالات متحده به دنبال کمک به اسرائیل در دفاع از خود در پی حمله ایران پس از «شکست دیپلماسی آمریکا و غرب» کشیده شده است.

حتی در داخل آمریکا نیز منتقدان به نکوهش بایدن و سیاست‌های او پرداخته‌اند. ترامپ در سخنان خود پس از حملات موشکی ایران به اسرائیل، با انتقاد از هریس و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را «به‌شدت بی‌کفایت» توصیف کرد و گفت آنها «ما را به آستانه جنگ جهانی سوم برده‌اند». ترامپ تشدید جنگ در خاورمیانه را ناشی از سیاست خارجی بایدن و هریس دانست و گفت: «دشمن دیگر به کشور ما احترام نمی‌گذارد».

سفیر روسیه در اسرائیل نیز بار دیگر اعلام کرد ایالات متحده مسئول تنش ها در خاورمیانه است. مطمئن هستم که همه چیزهایی که شاهد آن هستیم مستقیما تحت مسئولیت ایالات متحده است. این دیپلمات در جریان یک مصاحبه در شبکه تلویزیونی روسیه-24 گفت: روسیه خواستار توقف فوری درگیری‌ها در خاورمیانه و جستجوی راه حل دیپلماتیک برای وضعیت خطرناک کنونی است.

وی با اشاره به این واقعیت که نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد احتمالا امروز برگزار خواهد شد، گفت بسیاری از چیزها به موضعی که این بار آمریکا اتخاذ خواهد کرد بستگی دارد. وی افزود: «سال‌ها، حتی دهه‌ها، ما می‌گوییم که کلید صلح در خاورمیانه، کلید حل و فصل، در دست آمریکایی‌ها است. زمان آن رسیده است که آمریکا تصمیم خود را بگیرند و در تلاش برای حل و فصل یکجانبه را کنار بگذارد».

دیلی صباح-روزنامه ترکیه- نیز با محکوم دانستن اقدامات نتانیاهو در منطقه نوشت ایالات متحده برای جلوگیری از صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و گالانت توسط دیوان کیفری بین المللی تلاش می‌کند. این روزنامه نوشت اگرچه ایالات متحده به دلیل اینکه مشمول اساسنامه رم نیست، در تصمیمات دادگاه حرفی ندارد، اما می‌تواند از طریق قدرت نظامی و اقتصادی خود بر دادگاه فشار مستقیم یا غیرمستقیم وارد کند.

در این میان نیز برخی از کشورها نیز جانب اسرائیل را گرفته و حمایت خود را از آن اعلام کردند. کی‌یر استارمر-نخست وزیر بریتانیا- حمله موشکی ایران را محکوم کرده و گفته است: ما در کنار اسرائیل هستیم و حق دفاع از خود را در برابر این تجاوز به رسمیت می شناسیم. وزیر دفاع جان هیلی نیز بعدا تایید کرد که نیروهای بریتانیا «نقش خود» را در «تلاش‌ها برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها» در منطقه ایفا کردند، اگرچه او ماهیت دقیق دخالت آنها را مشخص نکرد.

اولاف شولتز- صدراعظم آلمان- نیز از ایران و حزب الله می‌خواهد تا حملات خود به اسرائیل را متوقف کنند و می‌گوید تهران در معرض خطر تهدیدات گسترده‌تر منطقه‌ای است.

خبرنگار: ماری ملکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1244787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =