موافقان و مخالفان افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان چه می‌گویند؟

افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان در چند سال اخیر تبدیل به یکی از چالش‌های حوزه آموزش و پرورش شده که موافقان و مخالفانی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گویا کمبود معلم در چند سال گذشته؛ از یک خراش سطحی به دردی مزمن و شاید دائمی در وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است. موضوعی که منجر به ارائه راهکارهای مختلفی برای حل این مشکل از سوی مسئولان این وزارتخانه شده است که از جمله آن می‌توان ماده ۲۸، خرید خدمات آموزشی، استخدام نیروهای شرکتی، نهضت یاران سواد آموزی اشاره کرد.

آمار بالای تعداد بازنشستگان و عقب‌ماندگی در استخدام نیروی انسانی از سال‌های گذشته مهم‌ترین عوامل کمبود معلم در وزارت آموزش و پرروش بوده است. افزایش ظرفیت پذیرش دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان یکی از راهکارهای حل این مشکل است که توسط وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم و دانشگاه فرهنگیان مطرح شد.

بیشتر بخوانید:

چند نکته درباره گزینش دانشگاه فرهنگیان

ضوابط و مقرراتی ورود به دانشگاه فرهنگیان به دو بخش شرایط عمومی و اختصاصی تقمسیم می‌شوند. شرط سنی یکی از شرایط اختصاصی است. در حال حاضر حداکثر سن مجاز برای ثبت‌نام در آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان؛ ۲۴ سال تمام است. یعنی فقط متولدین نیمه دوم سال ۱۳۷۹ به بعد می‌توانند متقاضی شوند. سن افراد بر اساس شناسنامه است. در صورت پذیرفته شدن در آزمون، هرگونه تغییر پس از ثبت نام در هر مرحله‌ای قبولی وی (لغو) خواهد شد. انجام خدمت سربازی و یا سوابق کاری (دولتی و غیردولتی) و موارد دیگر، تحت هیچ شرایطی به سقف سنی داوطلب افزوده نمی‌شود. هیچ گونه تغییری در شرط سنی ایجاد نمی‌شود.

در این ارتباط شرط افزایش سن داوطلبان بارها از سوی مسئولان دانشگاه فرهنگیان و وزارتخانه مطرح شده و حتی توسط دیوان عدالت کشور نیز مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت و فعلا افزایش شرط سنی تصویب نشده است. البته این موضوع موافقان و مخالفانی دارد که هر کدام نظرات خود را دارند.

درخواست افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان به ۳۰ سال

جمعی از داوطلبان کنکور و دانشگاه فرهنگیان، دانشجومعلمان و معلمان با راه اندازی کارزاری با عنوان «افزایش سن دانشگاه فرهنگیان» خواستار افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان به ۳۰ سال شدند. این کارزار خطاب به مسعود پزشکیان رئیس جمهور، علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش و علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی است.

در بخشی از این کارزار اعتراضی بیان شده است: اصل بیست و هشتم قانون اساسی به صراحت گفته است: هر کس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند و دولت به این کار موظف شده است. در بحث شرط سن دانشگاه فرهنگیان هم از وزیر آموزش و پرورش استدعا داریم تا سقف سن ورود به این دانشگاه را به ۳۰ سال افزایش دهند، چون در سال‌های ۹۴ و ۹۵ و ۹۶ و ۹۸ و ۹۹ و ۱۴۰۰ ظرفیت دانشگاه به سه هزار نفر کاهش یافت و امسال ۳۵ هزار نفر پذیرش داشتند و این ظرفیت سالانه ۲۰ درصد افزایش دارد.

در این بیانیه عنوان شده است: فردی که در سال ۹۵ سن ورود به دانشگاه فرهنگیان را داشت به دلیل کمبود ظرفیت موفق به قبولی نشد و الان که ظرفیت افزایش یافته، سن او هم بالا رفته است و نمی‌تواند داوطلب دانشگاه فرهنگیان شود. آموزش و پرورش هم اکنون از طریق آزمون استخدامی افراد تا سقف سنی ۴۵ سال را به راحتی به عنوان معلم استخدام می‌کند.

در متن این کارزار تاکید شده است: گذاشتن سقف سنی ۲۴ سال برای ورود به این دانشگاه نه تنها موجب نادیده گرفته شدن توانمندی خیلی از جوانان بالای ۲۴ سال که کمتر از ۳۰ سال هستند، بلکه باعث شده که به اندازه کافی متقاضی مستعد و با استعداد برای ورود به این دانشگاه وجود نداشته باشد. باید جوانان بالای ۲۴ سال تا ۳۰ سال را در دانشگاه فرهنگیان پذیرش کرد تا عدالت آموزشی در حق جوانان برقرار شود.

اعتراض ۷۰ دفتر بسیج دانشجویی به افزایش سن پذیرش دانشجومعلمان

۷۰ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در نامه‌ای خطاب به حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه به موضوع افزایش شرط سن ورود به دانشگاه فرهنگیان اعتراض کردند.

این دانشجویان اعتقاد دارند که این موضوع با استناد بر ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری (مصوب ۱۳۸۲) بند الف است که با استناد هیأت عمومی به این ماده، رده سنی استخدامی های آموزش و پرورش باید بین ۲۰ تا ۴۰ سال باشد؛ حال آنکه بند «ج» انجام خدمت دوره ضرورت یا معافیت قانونی و بند «و» به دارا بودن مدرک تحصیلی دانشگاهی و یا مدارک همتراز اشاره میکند. این در صورتی است که دانشجویان پسر جدیدالورود دانشگاه فرهنگیان عمدتا در سن ۱۸ سالگی و به صورت رسمی آزمایشی جذب این دانشگاه میشوند و پس از طی دوره ی کارشناسی و بعد از گذشت چهار سال، مدرک تحصیلی پایان دوره کارشناسی خود را دریافت میکنند. از طرفی طبق ماده ۱۸ قانون استخدام کشوری نباید دورهی استخدام آزمایشی کمتر از شش ماه و بیشتر از ۲ سال باشد. گزاره فوق، بر نقض صریح این قانون توسط رای صادره دلالت دارد.

در این نامه عنوان شده است: بنابر ارجحیت پذیرش دانشجومعلمان در رده های سنی مناسب با اقتضائات معلّمی، فاصله‌ی زمانی ۲ ساله میان اتمام دورهی متوسطه‌ی دوم و ورود به دانشگاه فرهنگیان میتواند اثرات سوء داشته باشد. از طرفی آیا میتوان کارایی تربیتی شخصی که با سن ۳۰ یا ۴۰ سال به تازگی وارد آموزش و پرورش میشود و باید ۳۰ سال در قامت معلمی در راستای تربیت نسل آینده‌ این کشور خدمت کند را تضمین کرد؟!

فرد ۳۰ ساله می‌تواند تحول آفرین باشد؟

عرفان گلزاده دبیر سابق شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یکی دیگر از منتقدان افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان است. وی با تاکید بر سیاست‌های تحول آفرین در حوزه تعلیم و تربیت به ایسکانیوز می‌گوید: اگر با دید تحولی به موضوع سن پذیرش دانشجومعلمان نگاه کنیم، این سوال اساسی مطرح می‌شود که چگونه فردی در آستانه چهل سالگی، قصد دارد که معلم شود؟علاوه بر آن، آیا فردی که ۴۰ سال دارد یا بعد از گذشت ۲۰ سال خدمت یعنی در ۶۰ سالگی چگونه می‌خواهد کار تحولی در آموزش و پرورش انجام دهد؟

گلزاده اضافه کرد: علاوه بر آن، فردی ۳۰ ساله می‌تواند وارد دانشگاه فرهنگیان یا آموزش و پرورش شود و بر اساس قانون ماده ۲۸ یک سال تعلیم ببیند و سپس معلم شود. حالا سوال پیش می‌آید که آیا فرد ۳۰ یا ۴۰ ساله قابل تربیت است؟ آیا این فرد شخصیت شکل گرفته‌ای ندارد؟ آیا تضمینی است که فرد بعد از ۳۰ سال خدمت، یعنی در ۶۰ سالگی بازدهی لازم را داشته باشد؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1244952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =