رژیم غاصب صهیونیستی دشمن قسم خورده مسلمانان است

وحدت اسلامی در شرایط کنونی جهان ضرورت نخست دنیای اسلام است. هر چند در همه زمان‌ها مسلمانان دارای دشمنان مشترکی بوده‌اند. اما امروزه رژیم غاصب صهیونیستی دشمن قسم خورده مسلمانان است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کهگیلویه و بویراحمد، محمد مصلحی دکترای روابط بین الملل در گفت‌وگو با ایسکانیوز افزود: وحدت و همبستگی میان مسلمانان، از مسائل بسیار مهم و اساسی است. کلام خدا و سنت نبوی، بر آن تأکید فراوان نموده‌اند. وحدت، و حفظ آن مسئله مهمی است که از دیرباز در فرهنگ دینی کشورهای اسلامی وارد شده و به مرور جایگاه ویژه‌ای به دست آورده است. علما و اندیشمندان اهل تشیع و اهل تسنن، در عصر حاضر و روزگار کنونی به حفظ این اهم توجه خاصی دارند.

وی افزود: قرآن کریم نیز به مسئله وحدت اسلامی اهتمام خاصی می‌ورزد، از یک سو پیامدهای مثبت اتحاد را بازگو می‌کند و در بیان ارزش و جایگاه اتحاد افزون بر آنکه از اتحاد به عنوان نعمت بزرگ، قابل اهتمام و یادکردنی سخن می گوید، از مؤمنان می‌خواهد تا با یادکردن دوران تلخ تفرقه و آشوب در حفظ آن بکوشند. اتحاد میان امت مؤمن اتحادی است که به خواست خداوند متعال شکل گرفته و تحقق یافته است. از سوی دیگر نسبت به پیامدهای شوم اختلاف هشدار می‌دهد؛ چرا که به یقین اختلاف و تفرقه از عوامل مهم انحطاط و فروپاشی تمدن‌ها و جوامع بشری و امت‌های دینی بوده است.

مصلحی گفت: سال‌هاست که اسرائیل سیاست کشتن هدفمند مبارزان فلسطینی را دنبال می‌کند. از آغاز انتفاضه الاقصی، راهبرد کشتار هدفمند به طور آشکار یکی از سیاست‌های عمومی اسرائیل است. رژیم حقوقی حاکم بر اجرای این راهبرد، همواره از موضوعات چالش برانگیز در حوزه حقوق بین الملل است. از آنجا که برای تعیین رژیم حقوقی حاکم، ابتدا باید زمینه وقوع اینگونه از عملیات در وضعیت جنگی یا صلح بررسی شود، در این مقاله با عنایت به ادله حقوقی، اثبات می‌شود که رویارویی اسرائیل با نوار غزه، بنا به دولت بودن فلسطین و شروع محاصره دریایی غزه به عنوان نوعی اقدام تجاوزکارانه، یک مخاصمه مسلحانه بین المللی است. کوشش برای افزایش امنیت همواره مهم‌ترین دغدغه سران رژیم اسرائیل بوده است. حفظ امنیت به مثابه یک نیاز حیاتی و یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های تل آویو از مهم‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی آن است.

ایشان خاطر نشان کرد: یکی از ابزارهایی که می‌تواند تا حدودی به رفع تهدیدات امنیتی این رژیم کمک نماید, دیپلماسی فعال برای کاهش مخاطرات امنیتی و بهبود امنیت انرژی است. با توجه به این که رژیم صهیونیستی از دیپلماسی انرژی در جهت ارتقای جایگاه منطقه‌ای و رفع یا تقلیل تهدیدات امنیتی خویش بهره می‌جوید, دیپلماسی انرژی رژیم اسراییل در سه محیط منطقه‌ای خاورمیانه, اوراسیا و مدیترانه فعال بوده و در هر یک از سه محیط فوق اهداف خاص و معینی را دنبال می‌کند.

مصلحی ادامه داد: ایالات متحده آمریکا به عنوان یک قدرت بین المللی با اسرائیل در منطقه ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک خاورمیانه دارای اتحاد منحصر به فرد می‌باشد، به گونه‌ای که این مسئله به عنوان یکی از موضوعات بحث برانگیز در روابط بین الملل تبدیل شده است.این مسائل نشان می‌دهد که «متحدان استراتژیک» در به حداکثر رساندن منافع ملی خود از روش‌های مختلف نرم افزاری، سخت افزاری و یا ترکیبی از آنها که اصولاً در تضاد با منافع دولت های خاورمیانه است، استفاده می کنند.

همکاری تسلیحاتی دو کشور موجب شده خاورمیانه هم اکنون بزرگ‌ترین مسابقه تسلیحاتی جهان را به خود اختصاص دهد. این تنش‌ها که میزان استحکام «اتحاد استراتژیک میان آمریکا و اسرائیل» و «انشقاق و ناامنی میان کشورهای منطقه خاورمیانه» را نشان می‌دهد دارای ارتباط معناداری است. راهکار برای دولت‌های خاورمیانه جهت خروج از وضع موجود می‌تواند بر پایه استراتژی «موازنه تهدید» استوار شود. در نهایت، نقش ایران در شکل دهی به این رویکرد، با اهمیت ارزیابی شده است.

عملیات طوفان الاقصی، زمین لرزه راهبردی را برانگیخت که ارتش رژیم صهیونیستی آن را تا حد زیادی تکان داد و مجموعه ای از سوالات را در مورد استراتژی‌های آینده، برانگیخت. صاحب نظران رژیم صهیونیستی، ضمن ارائه تصویری از توانمندی نظامی رژیم صهیونیستی و احصاء اصول دکترین نظامی آن، به این نتیجه رسیده است که رژیم صهیونیستی در هر چهار اصل دکترین نظامی خود یعنی (بازدارندگی، هشدار سریع، تصمیم گیری نظامی و دفاع مدنی) شکست خورده است. رژیم صهیونیستی توان و ظرفیت بازدارندگی در برابر گروه‌های مقاومت را ندارد بلکه فقط در فضای بازدارندگی از طریق مجازات و بدون محاسبه و تفکر در خصوص پایان جنگ، وارد یک جنگ ویرانگر و فرسایشی در نوار غزه شده است.

اسرائیل سرمایه‌ای استراتژیک و متحد راهبردی آمریکا در خاورمیانه محسوب می‌شود. منافع مشترک آمریکا و اسرائیل تا آنجا پیش رفته که در شکل روابط ویژه نمود یافته است. آمریکا بنا به مجموعه‌ای از دلایل سیاسی، استراتژیک و فرهنگی از رژیم اسرائیل حمایت می‌کند. این دو کشور نسبت به افزایش توانایی موشکی ایران به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند و در این رابطه برای تضعیف و کاهش توانمندی نظامی ایران به تجارت تسلیحاتی روی آورده‌اند. مقاله حاضر به تبیین منافع مشترک آمریکا و اسرائیل به عنوان عامل تعیین کننده روابط آمریکا و اسرائیل در ابعاد سیاسی و نظامی - امنیتی می‌پردازد.

خبرنگار: فائزه صداقت نژاد

انتهای خبر/

کد خبر: 1244993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =