معرفی برترین کشورهای استارت‌آپ هوش مصنوعی/ AI ارزش ۱۳۰ میلیارد یورویی دارد

آمریکا، سنگاپور و سوئد برترین کشورهای استارت‌آپ هوش مصنوعی در جهان هستند. این فناوری در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۳۰ میلیارد یورو ارزش داشت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هوش مصنوعی یکی از حوزه‌های پررقابت در دهه‌های اخیر است. کارشناسان معتقدند که هوش مصنوعی می‌تواند اقتصاد اروپا را تا ۵۰۰ میلیارد یورو تقویت کند. آمارها نشان می‌دهد سوئد یکی از بهترین کشورها برای شرکت‌های هوش مصنوعی بوده و درآمد موفق‌ترین استارت‌آپ‌های فناوری این کشور رشد هزار و ۱۲۷ درصدی داشته‌اند.

پیش‌بینی می‌شود بازار جهانی هوش مصنوعی مولد هر سال ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد کند. هم ‌اکنون رقابت در حوزه کسب و کارهای جدید هوش مصنوعی بسیار جدی است. با وجود این که فعلا آمریکا در این رقابت پیروز شده است، برخی کشورهای اروپایی مرکز استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی شناخته می‌شوند.

منظور از هوش مصنوعی مولد، فناوری است که متن یا ویدئوی جدید تولید می‌کند و توسعه سریع محصولات را امکان‌پذیر می‌کند. این فناوری در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۳۰ میلیارد یورو ارزش داشت.

بر اساس آخرین گزارش هوش مصنوعی دانشگاه استنفورد بیشترین سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۳ با ۶۲.۵ میلیارد یورو مربوط به آمریکا و پس از آن چین با ۷.۳ میلیارد یورو است. اتحادیه اروپا و انگلستان هم مجموعا ۹ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

تعداد شرکت‌های تازه تاسیس هوش مصنوعی سال گذشته در جهان بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است. آمریکا بر اساس آخرین رتبه‌بندی‌ها، بهترین کشور برای راه‌اندازی کسب و کار در حوزه هوش مصنوعی معرفی شده و دارای بالاترین تعداد شرکت جدید در هوش مصنوعی است.

جدول زیر بهترین کشورها برای ایجاد یک استارت‌آپ هوش مصنوعی را نشان می‌دهد. در این رتبه‌بندی عواملی مانند تعداد شرکت‌های هوش مصنوعی تازه تامین مالی شده، کل سرمایه‌گذاری، تحقیق و توسعه (R&D)، تامین مالی برای استارت‌آپ‌ها و رشد درآمد موثر هستند.

۱۰ کانون برتر جهانی برای استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی

کشور تعداد شرکت‌های هوش مصنوعی با بودجه جدید (۲۰۲۳-۲۰۱۳) کل سرمایه‌گذاری خصوصی هوش مصنوعی (به میلیارد دلار) رشد درآمد شرکت‌های فناوری که سریع‌ترین رشد را دارند امتیاز نهایی هوش مصنوعی (/۱۰۰)
آمریکا ۵.۵۰۹ ۳۳۵.۲ %۸۷۹ ۸۵.۹۷
سنگاپور ۱۹۳ ۶.۳ %۲۰۸ ۸۴.۳۶
سوئد ۹۴ ۲.۸ %۱.۱۲۷ ۸۲.۷۴
سوئیس ۱۲۳ ۳.۳ %۷۳۸ ۸۲.۰۷
چین ۱.۴۴۶ ۱۰۳.۷ %۲۷۴ ۸۰.۰۹
آلمان ۳۱۹ ۷.۳ %۱.۱۶۰ ۷۵.۶۲
اسپانیا ۹۴ ۳.۲ %۷۳۸ ۷۵.۳۵
ژاپن ۳۳۳ ۸.۳ %۱۳۰ ۷۱.۷۵
فرانسه ۳۹۱ ۱۰.۴ %۷۳۸ ۶۸.۵۸
هند ۳۳۸ ۹.۹ %۱۹۶ ۶۷.۲۷
انگلستان ۷۲۷ ۱۰.۵۶ %۲۴۲ ۶۰.۳۸
کانادا ۳۹۷ ۱۰.۵۶ %۳۹۶ ۶۰.۸۴
کره جنوبی ۱۸۹ ۴.۸۱ %۲۴۲ ۶۰.۵۵
استرالیا ۱۴۷ ۳.۴ %۲۰۳ ۵۰.۵۷

بر اساس جدول فوق، سنگاپور در رتبه دوم و سوئد در رتبه سوم جهانی قرار دارند. درآمد سوئد رشد هزار و ۱۲۷ درصدی داشته است. سوئیس به دلیل محیط کسب و کار مناسب در رتبه چهارم جهانی قرار گرفته است. آلمان هم امتیاز بالایی کسب کرده است. اسپانیا هم به دلیل محیط تجاری و مالی برای استارت آپ ها رتبه بالایی داشت و بالاتر از آلمان و فرانسه قرار گرفت.

فرانسه مجموعاً ۱۰.۴ میلیارد دلار (۹.۴۲ میلیارد یورو) سرمایه گذاری خصوصی در هوش مصنوعی دارد و بیشترین تعداد شرکت‌های جدید هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا را در خود جای داده است. با این حال، استخدام هوش مصنوعی در فرانسه در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل اندکی کاهش یافته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1245023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =