«جبهه مقاومت» تفکری تمدن‌ساز است

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: نگاه‌های موجود، جبهه مقاومت را به یک گروه نظامی محدود می‌کند و نمی‌تواند تمام ابعاد تاریخی و فرهنگی آن را پوشش دهد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست تخصصی با موضوع جامعه ایران و جامعه مقاومت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

این نشست با حضور عاصمه قاسمی،‌ مشاور ریاست دانشگاه آزاد در امور زنان و خانواده به عنوان دبیر نشست و شیخ سهیل اسعد و سید جواد میری به عنوان سخنران، از سوی گروه علوم اجتماعی این دانشگاه برگزار شد.

سهیل اسعد پژوهشگر، مدرس و مبلغ دینی بین‌المللی در سخنان خود به تأثیر جبهه مقاومت بر افرادی که با دیدگاه‌های غربی به دنیا نگاه می‌کنند، اشاره کرد و گفت: آرمان‌های انسانی مانند عدالت‌طلبی و حق‌جویی تنها در کتاب‌ها باقی مانده و در عمل به فراموشی سپرده شده‌اند ولی در لبنان، شاهد امید و تحقق عدالت در میدان واقعی مبارزه هستیم.

سید جواد میری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز به بررسی دیدگاه‌های مختلف در موضوع جبهه مقاومت پرداخت و بر لزوم ایجاد ارتباط معنادار بین فرهنگ و تجربیات زیسته تأکید کرد.

میری از نیاز به یک خوانش جدید برای درک بهتر رابطه ایران و لبنان صحبت کرد و گفت: نگاه‌های موجود، جبهه مقاومت را به یک گروه نظامی محدود می‌کند و نمی‌تواند تمام ابعاد تاریخی و فرهنگی آن را پوشش دهد.

وی افزود: کنش‌های انسانی در خلأ شکل نمی‌گیرند و نیازمند زمینه‌های تمدنی و فکری هستند که در طول تاریخ شکل گرفته‌اند و بدون بررسی پیوستگی‌های تاریخی بین ایران و لبنان، درک درستی از وقایع کنونی ممکن نخواهد بود.

میری در رابطه با نقش پررنگ رسانه‌ها گفت: تصویری که از لبنان در رسانه‌ها و دانشگاه‌های ایران ارائه شده، عموماً به سید حسن نصرالله و فعالیت‌های او در برابر اسرائیل محدود می‌شود اما برای فهم بهتر سید حسن نصرالله، باید به عقبه فرهنگی و دینی او و همچنین عوامل تقویت‌کننده ارتباط ایران و لبنان توجه کرد.

شیخ سهیل اسعد نیز به ناتوانی رسانه رسمی ایران در نمایش ابعاد مختلف خود و جبهه مقاومت اشاره کرد و گفت: این رسانه تنها به جنبه‌های نظامی پرداخته و از سایر جنبه‌ها غافل مانده است.

او بزرگترین کمک ایران به لبنان را انتقال فرهنگ خط امام و اصول تربیتی و آموزشی ایشان دانست و بر اهمیت فرهنگ فداکاری، فرهنگ عاشورا و فرهنگ حسینی در این انتقال تأکید کرد.

در ادامه، اسعد درباره شخصیت سید حسن نصرالله و صحبت کرد و ضمن اشاره به اینکه سید حسن نصرالله از یک انسان معمولی به یک شخصیت با نفوذ تبدیل شده تاکید کرد که این تغییر ناشی از معنویت و ارتباط عمیق او با خداوند است.

شیخ اسعد ضمن تاکید بر لزوم داشتن ارتباط معنوی با خداوند گفت: عظمت شخصیت او در ارتباط با خداوند نهفته است و این ارتباط منبعی برای سایر رفتارهای خوب و کاریزماتیک او بوده است. این نشست به عنوان یک فرصت مهم برای بررسی ابعاد مختلف جبهه مقاومت و تأثیر آن بر جامعه ایران و لبنان به شمار می‌آید و در انتهای نشست دانشجویان به تبادل نظر و پرسش و پاسخ پرداختند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1245285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =